کد خبر: 8281
1400/10/02 - 10:42


مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در پاسخ به سوالات خبرنگاران از ارائه آمار امتناع کرد:

ثبت احوال: آمار ممنوع

نشست خبری مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در حالی برگزار شد که او ترجیح داد از ارائه آمارهای درخواستی از سوی خبرنگاران خودداری ‌کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در حالی برگزار شد که  او ترجیح داد از ارائه آمارهای درخواستی از سوی خبرنگاران خودداری ‌کرد.

سیدعلی شفیعی در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت روز ملی ثبت احوال در پاسخ به این سوال صدای زنجان که «مدتی پیش آمارهایی در زمینه میزان مرگ و میرهای کرونایی توسط سخنگوی ثبت احوال کشور داده شده بود که با آمارهای علوم پزشکی متفاوت بود، دلیل این تفاوت‌ها چیست؟» گفت: در خصوص تفاوت‌ آمار وفات‌های کرونا در ثبت‌ احوال و علوم‌پزشکی دیده می‌شود، نظراتی که دستگاه‌های متولی در این خصوص دارند این است که ما در ثبت احوال کدهایی در خصوص علت فوت داریم و علوم پزشکی یک کدهای دیگری که این کدها با علوم پزشکی متفاوت است و موجب تفاوت آمار کرونایی می‌شود.

وی برای توضیح بیشتر این مساله ادامه داد: برای مثال آماری که در مورد ولادت‌ها ما در استان اعلام می‌کنیم و آماری که علوم پزشکی اعلام می‌کند؛ همیشه متفاوت است. ضمن اینکه باید هم این طور باشد چرا که افرادی به تهران رفته و در آنجا فرزند خود را به دنیا می‌آورند، شناسنامه فرزند خود را در خدابنده و ابهر می‌گیرند و این تولدهای خارج استان، در آمار علوم پزشکی استان وجود ندارد و نمی‌تواند هم وجود داشته باشد و دلیل تفاوت آمارها در این نقطه است. در وفات هم همین نکته است. کدهایی که برای وفات ثبت می‌شود گاها متفاوت است. ضمن اینکه باید به نسبت به جمعیت این آمار گرفته شود که این جمعیت را اصلا لحاظ نمی‌کنند از همین رو است که آمارها را بایستی مرکز آمار ارائه دهد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا بودن آمار کودک همسری در استان؛ سن ازدواج در استان به چه شکل است؟ به دادن همین پاسخ بسنده کرد که استان زنجان در زمینه سن ازدواج نسبت به استان‌های دیگر آمار خوبی دارد. و با انتقاد خبرنگاران در این خصوص که چرا آمارهای مربوط به این موضوع داده نمی‌شود، ادامه داد: اینکه ما آمار نمی‌دهیم به این جهت است که نمی‌خواهیم  بهانه دست گروه‌ها برای تخریب بدهیم.

شفیعی خاطرنشان کرد: در واقع ثبت احوال کاری به این گروه‌بندی‌ها ندارد و برای ثبت احوال همه یکسان هستند و شیعه و سنی و چپ و راست معنایی ندارد. صحبت اینجا است که وقتی این آمارها اعلام می‌شود تناقض ایجاد می‌کند چرا که آمار در کشور باید توسط مرکز آمار ارائه شود این در حالی است که همه ادارات آماری را ارائه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر سطح جانشینی جمعیت در استان افزود: سطح جانشینی نیز در ابلاغ‌های مقام معظم رهبری هم آمده است که سطح جانشینی به گونه‌ای باشد که هر فرد چند فرزند داشته باشد که سطح جانشینی استان در میانگین با کشور یکسان است ولی نظر این است که استان زنجان در این امورات نیز بالاترین از سطح میانگین کشوری باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بالغ بر 103 سال است که ثبت احوال در حال خدمت‌رسانی است و امسال 104 سالگی تاسیس ثبت احوال را پیش روی داریم، گفت: در این یک قرن همکاران ما به‌عنوان پاسداران و نگهبان هویت خدمات دادند و با هم و غم آحاد مردم سر و کار داشته‌اند و به نوعی عواطف و احساسات مردم را در قالب  وقایع حیاتی 4 گانه به ثبت رسانده‌اند.

وی ادامه داد: امسال به قانونی که در مجلس اسلامی در خصوص جوانی جمعیت و خانواده صادر شده است، بیشتر توجه خواهیم کرد. ضمن اینکه پروژه سببی و نسبی مهم‌ترین پروژه‌ای است که اکنون در دست اجرا است و همکاران ما در این مورد دارند فعالیت می‌کنند. پایگاه اطلاعاتی کشور غنی‌ترین پایگاه اطلاعات جمعیتی در کشور است که اکثر دستگاه‌ها (200 دستگاه اجرایی) مستقیما از آن خدمات می‌گیرند و بیش از 200 هزار نقطه بر خط از آن بهره می‌گیرند.

این مسئول با تشریح پروژه سببی و نسبی افزود: پایگاه جمعیتی کشور به دنبال ایجاد درختواره سببیت و نسبیت هر فرد است تا با دستیابی به این اطلاعات قویترین اطلاعات را در اختیار همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های نظارتی و قضایی و مالی قرار دهند تا از این اطلاعات بهره ببرند.

شفیعی در خصوص جوانی جمعیت افزود: ثبت احوال به عنوان دبیر شورای راهبردی استان از سال 1396 که قانون ابلاغ سیاستهای مقام معظم رهبری در خصوص جوانی جمعیت ابلاغ شد 15 جلسه در جهت کنترل این وضعیت تشکیل داده است چرا که پنجره جمعیتی که ما اکنون در آن قرار داریم فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت است و در این زمینه نهایت 25 تا 30 سال دیگر فرصت داریم که اگر فکری به جوانی جمعیت نشود دیگر هیچ کاری نمی‌شود کرد.

وی افزود: تسهیلاتی که در قانون مصوب شده است و برای دستگاه‌های مرتبط، ابلاغ گشته است. ما نیز پیگیر این موضوع هستیم که جلسه‌ای بعد از ابلاغ این قانون تشکیل شود و موارد را در حضور شورای راهبردی جمعیت که آقای استاندار نیز یکی از اعضای آن هستند، بررسی کنیم و انتظاری هم که از رسانه‌ها می‌رود این است که مردم را از عملکردهایی که لازم هست آگاه باشند، مطلع کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان افزود: در دهه 60 به نوعی با یک انفجار جمعیتی روبه‌رو بودیم و وضعیت مردم خیلی بدتر از اکنون بود. صحبت این است که برنامه‌ریزی و امیدوار بودن به آینده را ما باید در میان مردم داشته باشیم. وقتی افراد به آینده امید داشته باشند، قطعا باقی موارد امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان دبیر شورای جمعیت در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای افزایش جمعیت نباید اظهار نظر کنیم، افزود: این  موضوع را باید مسئولان پیگیر باشند چرا که باید برنامه‌ریزی شود تا فرصت پنجره جمعیتی را از دست ندهیم چرا که این فرصت اکنون مهیا است و باید یک فکری برای آن بکنیم و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه به همین جهت است.

وی ادامه داد تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال 99 بالغ بر 15 هزار و 146 مورد است و در 9 ماهه سال 1400 ولادت 11 هزار و 344 ولادت بوده است. این آمار برای ازدواج در سال 99، 8 هزار و 227 ازدواج بوده است که نسبت به سال قبل خود رشد داشته است و در 7 ماهه سال 1400 نیز 4هزار و 943 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است.

وی در خصوص آمارهای مربوط به وفات و طلاق، خاطرنشان کرد:  این آمارها بایستی به صورت کلی و از طریق سخنگو سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود و از همین جهت نیز ما این موضوع را رعایت می‌کنیم.

شفیعی در مورد تعداد کارت هوشمند ملی نیز افزود: هفته گذشته وزیر کشور اعلام کرد که کارت‌‌هایی که در نوبت صدور هستند نصف‌شان تا پایان سال و نصف دیگرشان تا نیمه اول سال آینده چاپ خواهد شد و شرکت دولتی هم قول داده است که کارت‌های خام را تحویل سازمان ثبت احوال بدهد. ضمن اینکه در خصوص تاخیر در ارائه کارت هوشمند ملی، سازمان ثبت احوال هیچ نقشی ندارد. بدنه کارت باید به صورت خام تحویل سازمان ثبت احوال داده شود و سازمان چاپ بکند.

وی ادامه داد: وقتی کسی درخواست کارت هوشمند ملی ارائه دهد دیگر مشکلی برای اخذ خدمات دستگاه ها نخواهد داشت و سازمان ثبت احوال هم شماره ملی با سریال شناسنامه و هم کد ملی  را تحویل افراد می‌دهد و تمام دستگاه‌های اجرایی باید کار این افراد را انجام بدهند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانثبت احوال زنجانسیدعلی شفیعیآمار
sedayezanjannews.ir/nx8281


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»