کد خبر: 8340
1400/10/20 - 13:15


عضو زنجانی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس اظهار کرد:

زور بودجه روی مالیات

خاتمی: در بودجه سال 1401 از حیث منابع، عمدتا تکیه زیادی بر مالیات شده است و رشد ۶۲ درصدی نسبت به سقف دوم بودجه سال قبل دارد که خوشبینانه و تحققش محل تردید است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 اظهار کرد: در بودجه سال 1401 از حیث منابع، عمدتا تکیه زیادی بر مالیات شده است و رشد ۶۲درصدی نسبت به سقف دوم بودجه سال قبل دارد که خوشبینانه و تحقق آن محل تردید است.

۲۱ آذر ماه سال جاری لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد و صبح دیروز برای دفاع از آن در مجلس حاضر شد، بودجه‌ای که کلیات آن به تصویب مجلس رسید. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از تقدیم سند مالی کشور توسط دولت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را براساس رای‌گیری انتخاب می‌کنند که در این میان از هر کمیسیون ۳ نماینده و از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ۹ نماینده مشخص می‌شوند.

اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز در تاریخ 5 دی ماه مشخص شدند که در بین اعضای کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نام سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق‌دیده از استان زنجان دیده می‌شود.

خاتمی در گفت و گو با صدای زنجان در خصوص بودجه سال  1401، با اشاره به اینکه از چند جنبه می‌توان به بودجه سال آینده نگاه داشت، گفت: مهمترین هدف دولت، کاهش کسری بودجه احتمالی تامین نشده در تنظیم لایحه بودجه سال آینده بوده است؛ همچنین اصلاح سیاست ارز ترجیحی مد نظر بوده است. 

وی ادامه داد: در بودجه سال 1401 از حیث منابع، عمدتا تکیه زیادی بر مالیات شده است و رشد ۶۲ درصدی نسبت به سقف دوم بودجه سال قبل دارد که خوشبینانه و تحققش محل تردید است.

خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مالیات‌ها در سال آینده را به صلاح می‌دانید؟ ادامه داد: تحقق مالیات‌ها در این بودجه اگر متکی به منابع قبلی باشد؛ به منزله فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات خواهد بود؛ مگر آنکه با یافتن منابع جدید همراه باشد و برخورد با فرارهای مالیاتی باشد که در آن‌صورت مثبت تلقی می‌شود ولی مشخصا به منابع مذکور اشاره نشده است و محل‌های آنها مشخص نشده است و بنابر این درآمدهای مالیاتی دچار بیش برآوردی است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه سال آینده با توجه به حذف ارز ترجیحی چه خواهد بود، گفت: کسی با حذف ارز ترجیحی مخالفتی ندارد منتهی مابه‌التفاوت نرخ ارز در سطح دریافت‌کننده خدمات به صورت منطقی دیده نشده است.

به گفته خاتمی، در کل بودجه سال آینده بودجه‌ای است که از همین حالا با کسری‌هایی روبرو خواهد بود ولی از آن جهت که رویکرد بودجه رفتن به سمت حذف ارز ترجیحی است و ظرفیت کاهش رانت و فساد را دارد، این نکته مثبت لایحه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده نسبت به استان‌ها نگرش جدیدی نسبت به رشد منابع استانی مشاهد می شود که موضوع قابل توجهی است، اظهار کرد: مسلما اگر این منابع تحقق یابند، موجب پیشرفت در تحقق منابع دولت و افزایش انگیزه استان‌ها در جهت درآمدزائی خواهد شد.

وی در پاسخ به تاثیر ورود ایشان به کمیسیون تلفیق اذعان کرد که بودجه دارای شاکله ملی است و تغییرات در ردیف‌های استانی به ندرت و در سطح نازل اتفاق می‌افتد و به هر حال امیدوارم بتوانیم با کمک سایر اعضای کمیسیون تلفیق در سطح کلان اثرگذاری مناسبی در بهبود کیفیت بودجه اعم از افزایش شفافیت و نظارت پذیری، کاهش کسری و تورم و در یک کلام واجد رشد اقتصادی رقم بخورد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبودجه 1401سید مرتضی خاتمیکمیسیون تلفیق
sedayezanjannews.ir/nx8340


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»