کد خبر: 8471
1400/11/23 - 14:14


صدای زنجان، رتبه ششم استان در فرار مالیاتی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده را بررسی می‌کند؛

فرار مالیاتی 72.7درصد پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده در زنجان

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در استان زنجان 72.7 درصد پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده فرار مالیاتی دارند و در این میان رئیس نظام پزشکی استان و رئیس کانون وکلای استان سکوت کرده‌اند درحالی‌که مردم می‌گویند چرا برخی از افراد با درآمد بالا و ادعای فرهنگ بالا، فرار از قانون را حق خود می‌دانند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس گزارش دیوان محاسبات، استان زنجان با 72.7 درصد فرار مالیاتی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده، رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است و مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان می‌گوید: 64 درصد پزشکان و کادر درمان فرار مالیاتی داشته و آمار دقیق فرار مالیاتی وکلا و مشاوران خانواده استان زنجان نیز به‌زودی احصا می‌شود!

مطابق قانون مجلس، وکلا و پزشکان موظف‌اند که در محل کار خود دستگاه کارت‌خوان داشته باشند. چیزی که در عمل خلاف آن مشاهده می‌شود! این افراد به‌راحتی و با تطبیق اطلاعات کلیه پزشکان دارای شناسه نظام پزشکی و کلیه پزشکان دارای پرونده در سازمان امور مالیاتی قابل‌شناسایی هستند.

 این روز‌ها اگر پای صحبت کارگران و کارمندان بنشینید که از کم‌درآمدترین اقشار جامعه امروزی به شمار می‌آیند حتماً گلایه‌های خود را نسبت به فرار مالیاتی پزشکان عنوان می‌کنند.

احمد یکی از بازاریان زنجانی می‌گوید: چرا مالیات کارمندان و کارگران که جزو مشاغل با درآمد ثابت و پایین به شمار می‌روند باید هم‌زمان با پرداخت حقوق، کسر شود، اما ثروتمندان و به‌طور مشخص پزشکان و دیگر گروه‌های پردرآمد جامعه از پرداخت مالیات طفره می‌روند. برخی از افراد شاغل در این گروه‌ها که با درآمد بالا و ادعای فرهنگ بالا، فرار از قانون را حق خود می‌دانند و سال‌هاست بابت آن به کسی جواب پس نداده‌اند، خیلی خرسند هستم که به مدد یک مطالبه عمومی و پیگیری‌های مسئولان به‌ویژه امور مالیاتی در دام قانون افتاده‌اند!

رتبه ششم زنجان در فرار مالیاتی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده

بررسی‌های دیوان محاسبات از تفریغ بند (ز) قانون بودجه سال 99 نشان می‌دهد تا پایان سال 99 از کل 155هزار و 572 مشمول در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، وکلا و مشاوران خانوارِ شاغل در بخش خصوصی تنها 54 هزار و 490 نفر در سامانه امور مالیاتی ثبت‌نام کرده و کد ره‌گیری دریافت کرده و 101 هزار و 82 نفر حتی به سامانه هم مراجعه نکرده‌اند.

دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه متذکر شده ثبت‌نام در سامانه به معنی پرداخت مالیات نیست و چه‌بسا کسانی هم در این صنف‌ها باشند که کد ره‌گیری دریافت کرده اما بنا به دلایلی از پرداخت مالیات فراری هستند. به عبارتی بر اساس گزارش دیوان محاسبات، 65 درصد شاغلان مشاغل پول‌ساز از دادن مالیات فراری هستند.

طبق گزارش دیوان محاسبات، از 101 هزار و 82 نفری که در سامانه مالیاتی ثبت‌نام نکرده‌اند، 24 هزار و 247 نفر آن در تهران هستند که بر اساس گزارش‌های مختلف، جزو پول‌سازترین‌ها در کشور بوده‌اند. فارس با 7560 نفر و اصفهان با 6178 نفر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

طبق گزارش دیوان محاسبات اغلب پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده با استفاده از روش‌های مختلف از پرداخت مالیات طفره می‌روند و در این میان استان زنجان با 72.7 درصد فرار مالیاتی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده، رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

64 درصد پزشکان و کادر درمان زنجان فرار مالیاتی دارند!

به گفته میرحیدر رضوی، 1328 فعال حوزه درمان در استان زنجان به ثبت رسیده است که از این تعداد 476 نفر نسبت به اخذ کارت‌خوان در سامانه ثبت‌نام کرده و 852 نفر که 64 درصد را شامل می‌شود برای مجهز شدن به کارت‌خوان یا پایانه فروشگاهی ثبت‌نام نکرده‌اند!

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تأکید بر اینکه این آمار فقط مختص پزشکان نیست بلکه تمامی فعالان حوزه درمان را شامل می‌شود به فرار مالیاتی برخی پزشکان اشاره‌کرده و می‌گوید: متأسفانه در مواردی حق ویزیت مستقیماً به‌صورت دستی از مراجعه‌کنندگان دریافت می‌شود که به لحاظ قانونی، تخلف است!

سکوت نظام پزشکی استان زنجان

میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به نامه‌نگاری‌های انجام‌شده با نظام پزشکی مبنی بر عدم رعایت قانون از سوی برخی پزشکان عنوان می‌کند: پزشکان دلیل ثبت‌نام نکردن خود را عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها اعلام کرده و از سازمان امور مالیاتی تقاضای اعطای مهلت کرده‌اند!

بنا بر مهلت اعطاشده از سوی سازمان امور مالیاتی، پزشکان باید تا 30 مهرماه سال 99 نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کردند اما به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، بااین‌وجود ثبت‌کنندگان برای اخذ کارت‌خوان از 36 درصد فراتر نرفته  است!

صدای زنجان علت عدم استفاده از کارت‌خوان توسط بیش از نیمی از جمعیت پزشکان و کادر درمان استان زنجان را از طریق «محمد محرمی»، رئیس نظام پزشکی استان با ارسال 3 سؤال پیگیری کرد اما باگذشت بیش از 2 هفته این مجموعه ترجیح داد سکوت کند!

سؤالات ارسالی به روابط عمومی نظام پزشکی استان زنجان به این شرح است؛

1- بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی، 64 درصد فعالان حوزه درمان استان زنجان فرار مالیاتی دارند.  نظام پزشکی استان زنجان برای ترغیب استفاده کادر درمان ازجمله پزشکان از کارت‌خوان چه برنامه‌ای دارد؟

2- دلایل پزشکان زنجانی در عدم استفاده از کارت‌خوان‌ها چیست؟

3- گفته می‌شود، امسال هیچ پزشکی برای استفاده از کارت‌خوان ثبت‌نام نکرده است. نظام پزشکی استان چه برنامه‌ای برای ترغیب پزشکان و قانون‌مداری این قشر دارد؟

آمار دقیق فرار مالیاتی وکلای استان زنجان در دست اقدام است!

به گفته میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، فراخوان ثبت‌نام برای دریافت کارت‌خوان جهت شفافیت در پرداخت مالیات خطاب به وکلای استان زنجان نیز صادرشده است.

به گفته رضوی، با توجه به اینکه میزان ثبت‌نام‌ها به‌صورت متمرکز و از طریق سازمان متبوع انجام می‌شود، تا به امروز تعداد وکلایی که نسبت به ثبت‌نام جهت اخذ کارت‌خوان اقدام کرده‌اند، احصا نشده و در دست اقدام است.

هرچند امکان گفت‌وگو با علی پزشکی، رئیس کانون وکلای استان زنجان که قرار بود به‌صورت حضوری به سؤالات صدای زنجان در رابطه با دلایل فرار مالیاتی قشر وکلا که جامعه از آن‌ها انتظار دارد از همه ابزار قانونی در مسیر مبارزه با فساد استفاده کنند، پاسخ دهد باگذشت بیش از یک هفته محقق نشد اما مدیرکل امور مالیاتی با تأکید بر اینکه مهلت قانونی برای تجهیز دفاتر حقوقی و مطب پزشکان و مراکز درمانی به کارت‌خوان (در سال 99) پایان‌یافته است، عنوان می‌کند: تخلف از ثبت کارت‌خوان و عدم ارائه اطلاعات از سوی برخی از پزشکان قاعدتاً از چشم قانون مخفی نمانده و آن‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند علاوه بر اصل مالیات جرائم عدم ثبت و استفاده از دستگاه کارت‌خوان را نیز باید پرداخت کنند.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، فعالان اقتصادی در سامانه مؤدیان ثبت‌نام کرده و هنگام فروش کالا یا ارائه خدمات از انواع مختلف پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند که این امر، موجب افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی می‌شود.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، پایانه فروشگاهی شامل رایانه، دستگاه کارت‌خوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته باشد و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی هم برخوردار باشد.

این مسئول می‌گوید: تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مثل صندوق فروش، ترازوی دیجیتال، نرم‌افزارهای فروش، نرم‌افزارهای کاربردی روی گوشی‌های هوشمند و سامانه‌های فروش یکپارچه، به شرطی که استانداردهای اعلام‌شده توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور را داشته باشند، پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، برای موذیانی که در این سامانه ثبت‌نام کنند، مزایا، تسهیلات و جوایز مالیاتی در نظر گرفته که مؤدیان محترم لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تنظیم مقررات پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی به نشانی rcp.tax.gov.ir مراجعه کنند.

میرحیدر رضوی در خصوص مزایای این قانون می‌گوید: بر اساس این قانون، اصل بر صحت اطلاعات مؤدیان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین مأموران مالیاتی جز در مواردی که تخلفی صورت گرفته باشد، حق ندارند به محل فعالیت این مؤدیان مراجعه کنند. علاوه بر این، موذیانی که در سامانه مذکور ثبت‌نام و از پایانه فروشگاهی استفاده می‌کنند، نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین ارائه فهرست معاملات فصلی ندارند و اظهارنامه عملکرد این گروه از مؤدیان در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی، بدون رسیدگی پذیرفته می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در خصوص جرائم پیش‌بینی‌شده در صورت عدم انجام تکالیف قانونی از سوی اشخاص ازجمله وکلا و پزشکان و کادر درمان به صدای زنجان می‌گوید: ازجمله جرائم پیش‌بینی‌شده می‌توان به اعمال جرائم نقدی، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم و ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف و مسدود شدن درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت واحد متخلف اشاره کرد.

سرپیچی پزشکان و وکلا از قانون، تبعات اجتماعی دارد!

کارشناسان بر این باورند که بی‌توجهی پزشکان به مهلت تعیین‌شده برای ثبت‌نام در سامانه مالیاتی که موجب شده تا نیمی از جامعه پزشکی از قانون سرپیچی کنند، می‌تواند تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر تداوم این موضوع می‌تواند علاوه بر ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی، سایر مشاغل را ترغیب کند تا به سراغ راهکار‌های فرار مالیاتی بروند.

عباس بهنود، تحلیل‌گر اقتصادی معتقد است: وقتی‌که می‌پذیریم درآمدهای مالیاتی بهترین و سالم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها جهت اجرای  برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی هستند باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کنیم که مردم حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است تا در مسیر رسیدن به پیشرفت اقتصادی، عظمت و اقتدار کشور با دولت همکاری کنند. به‌هرحال مالیات مناسب‌ترین و پایدارترین نوع درآمد برای دولت است که به‌عنوان یک ابزار کارآمد جهت اجرای سیاست‌های اقتصادی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان به کار می‌آید. لذا وجود یک نظام مالیاتی کارآمد برای تداوم فعالیت‌های دولت از ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخت.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مجموعه دولت و مسئولان را نخستین پالس منفی فرار مالیاتی قشر پزشک به جامعه است، می‌گوید: مشاهده عدم عکس‌العمل دولت نسبت به فرار مالیاتی پزشکان (مقاومت آن‌ها در نصب کارت‌خوان در مطب‌ها) که از اقشار مرفه جامعه محسوب می‌شوند، سبب ایجاد نارضایتی در بین مردم به‌ویژه قشر کارمند و کارگر که قبل از دریافت دستمزد باید مالیات پرداخت کنند، شده و عاملی برای ترغیب مردم به فرار مالیاتی به شمار می‌رود.

بهنود با اشاره به درآمد بالای پزشکان و وکلا در مقایسه با سایر گروه‌ها عنوان می‌کند: یکی از مسیرها برای دریافت پول نقد که برای بودجه کشور نیز مفید واقع می‌شود، اخذ مالیات از پزشکان است، البته اگر دولت بتواند از این قشر پولی بابت مالیات اخذ کند!

وی با اشاره به راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان و وکلا عنوان می‌کند: با به‌روزرسانی اطلاعات در بستر سیستم بانکی می‌توان درآمدها را به‌راحتی کنترل و ردیابی و بر اساس آن مالیات مربوطه را محاسبه کرد. بانک‌ها دارای تمامی اطلاعات خام واصلی اشخاص بوده و سیستم بانکی به‌راحتی می‌تواند با پالایش اطلاعات در تعیین میزان مالیات پرداختی مشتریان نقش مهمی داشته باشد. مشتریان اگر چنانچه شبهاتی در رابطه با مبالغ واریزی به‌حساب اشخاص وجود داشته باشد، موضوع باید از طریق دستگاه مربوطه پیگیری گردد، البته دراین‌بین حق اعتراض باید برای مشتریان بانکی و اشخاص نیز محفوظ باشد.

جای خالی سیستم یکپارچه دولت الکترونیک

تحلیل‌گر اقتصادی معتقد است هرگونه به‌روزرسانی اطلاعات مشتریان بانکی و آحاد جامعه با به روی کار آمدن سیستم یکپارچه دولت الکترونیک امکان‌پذیر است.

بهنود بابیان اینکه دولت در رابطه با اجرای هدفمند پروژه سیستماتیک دریافت مالیات از اشخاص ازجمله قشر پزشک باید الگوریتم و روش‌های مختلفی را در دستور کار قرار دهد تا به راهکار استانداردی برسد، می‌گوید: در این افت‌وخیزها و سختگیری‌های دولتی بسیاری از پزشکان بی‌توجه به پرداخت مالیات خسته شده و در این زمینه در چارچوب قانون به وظیفه خود عمل می‌کنند.

این تحلیل‌گر اقتصادی در رابطه با اعتراض پزشکان به فرمول اخذ سازمان امور مالیاتی از پزشکان که در آن بدون احتساب میزان هزینه‌های جاری و ثابت مطب‌ها، مالیات مربوطه اعمال می‌شود، تصریح می‌کند: کاملاً اعتراض پزشکان را قبول دارم. خب در این زمینه سازمان امور مالیاتی باید هزینه متوسط پزشکان در کلان‌شهرها و شهرهای کشور را به‌صورت دقیق محاسبه کند. در وزارتخانه مربوطه کارمندان دارای دکترای اقتصاد و کارشناسان زبردستی وجود دارد که می‌توانند به‌راحتی این اعداد را استخراج کنند اما چون کار عملیاتی است حوصله‌ای برای انجام، ندارند!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرار مالیاتیپزشکانامور مالیاتی
sedayezanjannews.ir/nx8471


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»