کد خبر: 8492
1400/11/30 - 10:15


صدای زنجان از روند ساخت پردیس سینمایی به‌جای سینما قدس سابق زنجان گزارش می‌دهد؛

10 سال اکرانِ تخریب

رئیس حوزه هنری زنجان: پیگیر این موضوع هستیم / معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان : از ساخت سینما در استان استقبال می‌کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بیش از یک دهه از تخریب سینما قدس یا لی‌لی سابق که اواخر دهه چهل (1348)، افتتاح شد، می‌گذرد. دو سالن سینما با قدمت 50 ساله با 700 صندلی، یک‌شبه ویران شد و مسئولان هنوز هم که هنوز است، نتوانسته‌اند سینمای جدیدی را به‌جای آن احداث کنند. تخریبی که فقط بوی منافع اداری از آن به مشام می‌رسد و شاید هم تصمیم گیران آن، ارزش 50 ساله این مکان فرهنگی و سینمایی را نمی‌دانستند.

به گفته مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد استان؛ زنجان به لحاظ تعداد سالن‌های سینما نسبت به استان‌های هم‌جوار در سطح پایین‌تری قرار دارد اما به لحاظ استقبال علاقه‌مندان از فیلم‌های اکران شده در سطح کشور دارای رتبه بسیار خوبی است.

در این میان درگذشت «توران قهرمانی» بانویی که با کمک همسرش اقدام به ساخت این سینما در سال‌ 1348 کرده بود، بار دیگر اذهان را به وعده احداث پردیس سینمایی به‌جای سینمای تخریب‌شده سوق داد.

پیگیر جذب سرمایه‌گذار برای بازسازی سینما قدس هستیم

امیر نعمتی، رئیس حوزه هنری استان به صدای زنجان می‌گوید: حوزه هنری استان از طریق معاونت سینمایی حوزه هنری تهران و موسسه بهمن سبز در جهت جذب مشارکت سرمایه‌گذار برای بازسازی سینما قدس و یاسمن سابق پیگیر است؛ منتهی با توجه به شرایط کرونایی و مشکلاتی که در سال‌های گذشته به وجود آمد وقفه‌ای در کار ایجاد شد و با توجه به تعطیلی سینماها و هزینه بالایی که تعطیلی سینماها برای معاونت سینمایی داشت، روند کار کند شد و حوزه هنری مجبور بود حقوق و بیمه کارکنان را که بیشترین تعداد کارکنان سینمایی در سطح کشور هستند را پرداخت کند، وگرنه پروژه سینمایی قدس جزو اولویت‌های معاونت سینمایی است.

وی ادامه داد: درعین‌حال ما در سال 1400 از طریق تهران مجدانه پیگیر این مسئله هستیم و به‌زودی هم جلساتی با شهرداری و استانداری زنجان بر سر این مسئله خواهیم داشت و صحبت‌های ضمنی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم به نتیجه برسد.

نعمتی در مورد مبلغ برآورد شده برای ساخت این سینما اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در ابتدا سرمایه‌گذاران در این حوزه باید ورود پیدا کنند، سپس طرح اولیه این پردیس سینمایی مشخص شود، پس‌ازآن در مورد مبلغ و میزان هزینه بتوان اظهارنظر کرد اما مسلماً هدف این است که یک مجموعه پردیس سینمایی در این مکان ساخته شود؛ ولی باید در این زمینه کارشناسی شود که این پردیس سینمایی در چندطبقه ساخته خواهد شد.

به‌طورقطع یک پردیس سینمایی جایگزین سینما قدس می‌شود

رئیس حوزه هنری استان زنجان خاطرنشان کرد: در کنار پیگیر بودن برای ساخت این سینما، سینما بهمن زنجان با داشتن دو سالن (یک سالن اصلی و سالن شماره 2 که امسال افتتاح‌شده است) همچنان فعال است و فیلمهای روز تولیدشده در کشور را به نمایش می‌گذارد. سینما روشا از دیگر سینماهای فعال استان است که توسط بخش خصوصی ساخته و فعالیت می‌کند. همچنین شاهد هستیم که در گوشه و کنار شهرمان بخش خصوصی در حیطه سینما ورود پیدا کرده است و دارند سالن‌های سینمایی کوچکی را افتتاح می‌کنند که این موضوع نیز بسیار جای خوشحالی دارد چراکه ورود بخش خصوصی به این حوزه نویدبخش افتتاح سینماهای بیشتری در سطح استان خواهد بود.

وی افزود: حوزه هنری از پرکارترین سازمان‌هایی است که در بحث بازسازی و تجهیز و ساخت سینماها فعال است یعنی توانسته است تعداد سالن‌های سینما را در این دو سه سال اخیر افزایش چشمگیری دهد. اگرچه آمار دقیق را نمی‌توان در این زمینه داد اما افزایش بسیار را ما در سالن‌ها و تعداد صندلی‌های سینمایی داشتیم که در زنجان نیز این موضوع را پیگیر هستیم و امیدوارم که به‌زودی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

از ساخت سینما در استان استقبال می‌کنیم

در ادامه ابراهیم قاسمی، معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان وظیفه ساخت سینما را بر عهده ندارد و یک بخش نظارتی است، اظهار کرد: سینما قدس نیز درواقع یک بخش غیردولتی بوده است که در روزگاری تخریب‌شده است؛ بااین‌حال ما از ساخت سینما در استان استقبال می‌کنیم و نهایت تلاش خود راداریم که در صدور مجوزهای مربوطه و انجام اقدامات مشارکت لازم را داشته باشیم.

وی، بابیان اینکه تجهیز سالن‌های سینما خواسته به حقی از سوی شهروندان است، یادآور شد: تخریب این سینما کاری بوده که به‌هرحال درگذشته صورت گرفته است و عوامل مختلف دیگری در این مسئله دخیل هستند و ما در بخش خود مشکلی درزمینهٔ ساخت این سینما نداریم و اگر سرمایه‌گذاری باشد ما به جد پیگیر صدور پروانه ساخت و موضوعات دیگر این سینما خواهیم بود.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فراهم آوردن عدالت فرهنگی برای همه استان اشاره کرد و گفت: سعی شده است برای پیاده‌سازی این هدف سینماهای سیار در مجتمع‌های فرهنگی و هنری ابهر، طارم و خدابنده فعال شوند.

وی بابیان اینکه با استاندار زنجان نیز در خصوص این موضوع (ساخت پردیس سینمایی) صحبت‌هایی شده است و به‌هرحال پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسینما قدس زنجانحوزه هنریامیر نعمتی
sedayezanjannews.ir/nx8492


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»