کد خبر: 8501
1400/12/03 - 15:24


صدای زنجان اتفاقات اخیر در حوزه تعاون و انحلال برخی اتحادیه‌های تعاونی استان را بررسی می‌کند؛

کودتا در مرخصی؟

یک منبع آگاه: به علت غیبت یک‌هفته‌ای سرپرست وقت اداره کل کار، برخی‌ با بی‌توجهی به تأکیدات سرپرست وقت، تصمیم به انحلال سه اتحادیه استانی گرفتند!/ یک کارشناس بخش تعاون: انحلال اتحادیه‌ها توسط مدیر تعاون بدون اطلاع مدیرکل قانونی نیست!/ مدیر تعاون استان زنجان: علاقه‌ای به انتشار صحبت‌هایم ندارم!/ رئیس اتاق تعاون استان: اطلاعی از پشت پرده‌ها نداریم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان روزهای تغییر مدیریت خود را سپری می‌کند و حوزه تعاون استان زنجان در آستانه برگزاری انتخابات اتاق تعاون قرار دارد، خبرهایی از انحلال تعدادی از اتحادیه‌های زنجان توسط برخی مسئولان در اداره کل تعاون استان به گوش می‌رسد!

انحلال سه اتحادیه «صنایع‌دستی»، «حمل‌ونقل» و «تعاونی‌های کشاورزی» از سوی اداره کل تعاون استان در روز یکشنبه (یکم ماه جاری) که با تودیع محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل کار استان‌ هم‌زمان شد با واکنش تعدادی از تعاون گران مواجه شده است! تعدادی از تعاون گران استان زنجان ادعا می‌کنند که این اقدام در حالی که انتخابات اتاق تعائن استان پیش روست، احتمالاتی را مطرح می‌کند!

گفته می‌شود مسئولان اداره تعاون استان بدون توجه به موارد قانونی نسبت به انحلال اتحادیه‌های «صنایع‌دستی»، «حمل‌ونقل» و «تعاونی‌های کشاورزی» استان زنجان اقدام کرده‌اند هرچند مسئولان تأکیددارند که این موارد به‌هیچ‌عنوان درست نبوده و آن‌ها بر اساس ماده 54 قانون بخش تعاون فقط وظایف خود را انجام داده‌اند!

تنظیم نامه تک‌برگی انحلال بدون ارسال به اتحادیه حمل‌ونقل استان زنجان!

در ساعات ابتدایی اطلاع از انحلال اتحادیه‌ها، محسن حسنی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل اشراق استان زنجان که از اقدام ناگهانی اداره کل تعاون استان گلایه داشت با حضور در اداره کل کار، مراتب نارضایتی خود را از این اقدام غیرقانونی مسئولان مربوطه اعلام و از مدیران خواست تا به‌صورت شفاف بگویند که بر اساس کدام آئین‌نامه و دستورالعمل قانونی دست به انحلال اتحادیه مذکور زده‌اند، آن‌هم درست زمانی که او بدون هیچ مشکلی در انتخابات اتاق تعاون به‌عنوان کاندیدا شرکت کرده و قرار است ظرف یک هفته آینده انتخابات مجمع نمایندگان اتاق تعاون استان برگزار شود!

اتحادیه حمل‌ونقل استان زنجان در زیرمجموعه خود تاکسی بی‌سیم، تاکسی بانوان، اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی را دارد و بنا به اظهارات مسئولان مربوطه فقط اعضای تاکسی‌رانی این اتحادیه 1500 نفر است که بدون اطلاع آن‌ها، این اتحادیه به‌طور کامل منحل شده است، آن‌هم ناگهانی و بدون ارسال نامه انحلال به اتحادیه!

حسنی با تأکید بر اینکه انحلال قاعده و قواعد خود را دارد، تصریح می‌کند: برای اعلام اعتراض خود نسبت به انحلال اتحادیه که دو اتحادیه دیگر نیز وضعیت مشابه با ما را دارند در اداره کل کار استان حاضر شدم اما سرپرست امور تعاونِ اداره کل کار به‌جای توضیح از ما خواست تا مجموعه را ترک کنم! انحلال این اتحادیه‌ها با رفتن آقای انصاری، سرپرست سابق اداره کل کار هم‌زمان‌شده بود و آئین تودیع و معارفه با حضور مسئولان وزارتخانه در حال برگزاری بود که به‌ناچار ترجیح دادم تا با صدای بلند اعتراضم را به این عملکرد اداره تعاون استان نشان دهم.

وی بابیان اینکه مسئولان اداره تعاون مدعی‌اند که به علت عدم فعالیت این تشکل بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده، تصمیم به انحلال اتحادیه گرفته‌اند، می‌گوید: مستندات لازم مبنی بر فعالیت اتحادیه در دست بوده و اظهارات مسئولان این بخش کاملاً بی‌اساس است! حتی کارشناسان این اداره نیز تأکید می‌کنند که هیچ بازرسی از اتحادیه و اعلام گزارش مبنی بر غیرفعال بودن اتحادیه در روز موردادعا، صورت نگرفته است!

حسنی با اشاره به نامه اعتراضی خود خطاب به مدیرکل کار استان زنجان در تاریخ دوم ماه جاری می‌گوید: در این نامه تأکید شده که با توجه به اعلام انحلال این اتحادیه فقط در شبکه‌های مجازی و مراجعه به اداره کل استان و صحبت‌های انجام‌شده با کارشناسان مشخص شد که نامه انحلال اتحادیه به‌صورت تک‌برگی نوشته‌شده و به اتحادیه ارسال نشده است! البته کارشناسان نیز اعلام کردند که هیچ‌گونه بازرسی از اتحادیه صورت نگرفته است!

در این نامه صراحتاً تأکید شده که «با توجه به عمدی بودن انحلال اتحادیه برای حضور نداشتن در مجمع اتاق تعاون استان و مهندسی انتخابات خواهشمند است دستورات لازم را جهت لغو انحلال اتحادیه قبل از برگزاری مجمع نمایندگان اتاق تعاون استان را صادر کنید.»

انحلال اتحادیه‌ها قاعده و قانون دارد!

یکی از کارشناسان حوزه تعاون که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است در این مورد می‌گوید که اعلام انحلال شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی بر اساس آئین‌نامه 2778 مورخ 1395.01.15 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌پذیرد و بر اساس ماده 54 قانون تعاون موارد انحلال اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها عبارت‌اند از؛

1- تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده.

2- کاهش تعداد اعضا از حدنصاب مقرر درصورتی‌که حداکثر ظرف مدت 3 ماه تعداد اعضا به نصاب مقرر نرسیده باشد.

3- انقضای مدت تعیین‌شده در اساسنامه مربوط درصورتی‌که در اساسنامه مدت تعیین‌شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد.

4- توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه.

5- عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از 3 بار اخطار کتبی در سال به‌وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین‌نامه مربوط.

6- ورشکستگی طبق قوانین مربوط

و بر اساس تبصره 2 ماده 54 دربندهای دوم و چهارم و پنجم، وزارت تعاون بلافاصله طبق آیین‌نامه مربوط انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل اعلام می‌نماید.

بر اساس بند 4 ماده دستورالعمل چگونگی اعلام انحلال تعاونی‌ها، وزارتخانه (بر اساس ماده یک دستورالعمل دفاتر ستادی ذی‌ربط یا ادارات کل استان‌ها) موظف است پس از اطلاع از کاهش تعداد اعضا تعاونی از حدنصاب مقرر ابتدا موضوع را کتباً از تعاونی استعلام و مهلت 10 روزه برای پاسخ و ارائه مدارک و مستندات تعیین و صحت‌وسقم آن را رسیدگی نماید.

بر اساس بند 5 دستورالعمل چنانچه وزارت طی مهلت 10 روزه در بند 4 ماده 3 کاهش تعداد اعضای تعاونی یا اتحادیه از نصاب مقرر را احراز نماید باید بلافاصله در قالب اخطار کتبی به تعاونی یا اتحادیه ابلاغ نماید تا نسبت به تکمیل تعداد اعضا و یا دعوت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص بقا یا انحلال تعاونی یا اتحادیه اقدام کند و بر اساس بند 6 ماده 3 چنانچه تعداد اعضاء ظرف مدت سه ماه از تاریخی که از نصاب مقرر کاهش یافته است به نصاب مقرر افزایش نیابد و مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص بقا یا انحلال نیز دعوت نشده باشد و یا مجمع عمومی برگزار ولی تصمیم‌گیری ننموده باشد در این صورت وزارت باید نسبت به اعلام انحلال به اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کند و بر اساس بند 7ماده 3 چنانچه هر زمان برای وزارت احراز شود که تعداد اعضاء تعاونی تکمیل شده است باید سلب مزایا و اعلام انحلال را منتفی نماید.

انحلال‌های ناگهانی

اما بنا بر اظهارات مسئولان اتحادیه‌های منحل شده هیچ اخطاری بابت انحلال دریافت نکرده‌اند! محسن حسنی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل اشراق استان به صدای زنجان می‌گوید: حتی اتحادیه مذکور طبق مدارک ارسالی به اداره کل تعاون در سال 98 به شماره 983 این اتحادیه با تعداد اعضای مکفی قانونی تا به امروز فعالیت داشته است و هیچ مدرکی برای انحلال به این اتحادیه ارسال نشده است.

او با اشاره به نامه دوشنبه دوم ماه جاری اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل اشراق استان خطاب به معاونت امور استان‌های اتاق تعاون ایران اعلام می‌کند: در این نامه تأکید شده که «با توجه به الزام اتاق تعاون استان زنجان به برگزاری مجمع نمایندگان در مورخه 8 اسفندماه جاری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان بدون اطلاع قبلی با اهداف از پیش تعیین‌شده برای مهندسی انتخابات پیش رو با هماهنگی اتاق تعاون استان اقدام به انحلال سه اتحادیه استانی کرده است. درحالی‌که این اتحادیه 20 روز قبل، دفاتر قانونی سال بعد خود را پلمپ و تحویل گرفته و صورت‌های مالی سال 1400 را هم تهیه کرده است!

لذا با توجه به حساسیت موضوع و دریافت دعوت‌نامه برای حضور در مجمع و پرداخت حق عضویت تا آخر سال جاری و این مهم که شرکت‌ها تأکید شده تا زمانی که هیئت تصفیه تشکیل نشود و حقوق بدهکاران و بستانکاران و صاحبان سهام و نیز حقوق دولتی اعم از مالیات و غیره پرداخت نشود و پایان کار هیئت تصفیه به‌صورت قانونی به اداره ثبت جهت حذف نام شرکت و اعلام عمومی در روزنامه رسمی اعلام نشود، شخصت حقوقی آن شرکت پابرجاست؟ خواهشمند است اعلام فرمایید آیا با حضور نمایندگان اتحادیه‌های منحل شده در مجمع عمومی به‌عنوان یکی از اتحادیه‌های عضو و صاحب‌رأی بلامانع است یا خیر؟»

انحلال 3 اتحادیه استانی بدون اطلاع مدیرکل تعاون!

اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی استان زنجان‌ هم دیگر اتحادیه منحل شده‌ای است که ظاهراً نیاز به توضیح دلایل انحلال مسئولان اداره کل تعاون استان زنجان دارد چراکه دلیل «توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه» برای انحلال با توجه به نامه مردادماه سال جاری محمدرضا انصاری، سرپرست وقت اداره کل کار استان نمی‌تواند موجه باشد!

بر اساس نامه انصاری خطاب به ریاست اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری زنجان در خصوص اعلام انحلال اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی استان زنجان، به دلیل «توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه»، لذا با توجه به مستندات ارائه‌شده از سوی اتحادیه مذکور و در دست بررسی بودن موضوع، خواهشمند است دستور فرمایید تا اطلاع ثانوی از ثبت انحلال اتحادیه جلوگیری شود.

اما بر اساس مستنداتی که در اختیار صدای زنجان قرار داده‌شده، اداره کل تعاون استان بدون توجه به این نامه‌ (نامه دوم) سرپرست وقت و با استناد به نامه اول، در تاریخ 23 دی‌ماه سال جاری نسبت به انحلال اقدام کرده است!

انحلال اتحادیه‌ها توسط مدیر تعاون بدون اطلاع مدیرکل قانونی نیست!

یکی از کارشناسان حوزه تعاون استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: با دقت در قانون و مقررات که ذکر شد اگر مراحل مذکور رعایت نشده باشد، اعلام انحلال اتحادیه‌هایی که انحلال آن‌ها ظاهراً بدون اطلاع مدیرکل و توسط مدیر امور تعاون انجام‌شده قانونی نبوده است. 

او اضافه می‌کند: «در خصوص توقف بیش از یک سال نیز بر اساس بند 12 ماده 4 باید گزارش‌های بازدید میدانی وزارت یا کارکنان آن و یا مندرجات سامانه خود اظهاری و یا اعلام کتبی هیئت‌مدیره ملاک تشخیص باشد و هرگونه عملیات قابل‌اثبات به‌ویژه اگر آثار مالی داشته باشد حتی پرداخت حقوق به نگهبان فعالیت محسوب می‌شود. درحالی‌که اتحادیه‌هایی که انحلال آن‌ها اعلام‌شده فعال بوده و رویدادهای مالی  متعددی دارند.»

«در خصوص بند 5 ماده 54 قانون یعنی عدم رعایت قوانین و مقررات پس از 3 اخطار کتبی در سال که جزئیات آن در دستورالعمل قیدشده اگر اتفاق افتاده باشد و تعاونی یا اتحادیه به تشخیص ادارات کل معترض باشند بایستی توسط معاون امور تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی تصمیم‌گیری گردد.»

در بخش تعاون استان زنجان چه خبر است؟

علی‌اکبر نوروزی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان زنجان ‌هم مدعی است که در اتاق تعاون دودستگی وجود دارد اما به‌شخصه من کاری به این گروه‌بندی‌ها ندارم و ترجیح می‌دهم اشخاص دارای برنامه و اصلح روی کار بیایند!

نوروزی بابیان اینکه تا جایی که اطلاع دارم 25 نفر به‌عنوان کاندیدا در انتخابات هشتم ماه جاری اتاق تعاون شرکت کرده‌اند اما هنوز لیست نهایی اعلام‌نشده است، می‌گوید: برخی علاقه‌ای به حضور مسئولان و رؤسای سه اتحادیه که احتمال پیروزی در انتخابات آن‌ها قوی بود را نداشتند و هم‌زمان با کنار رفتن محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل کار استان و پیش از انتخابات اتاق تعاون، تصمیم گرفتند سه اتحادیه مذکور را منحل کنند!

نوروزی یادآور می‌شود: در تاریخ سوم شهریورماه، مجمع اتاق تعاون زنجان برگزار شد. در آن مجمع بنده با بیش‌ترین رأی به‌عنوان یکی از اعضای بازرسان اتاق انتخاب شدم. برخی از حسابرسی وحشت دارند! علتش را نمی‌دانم!

انحلال غیرقانونی اتحادیه صنایع‌دستی را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم!

به گفته نوروزی، حدود 13 تعاونی زیرمجموعه اتحادیه صنایع‌دستی استان فعالیت می‌کنند که مسئولان ذی‌ربط با تصور اینکه احتمال کسب رأی اکثریت او بالاست تصمیم به انحلال اتحادیه مذکور گرفته‌اند.

وی با اشاره به ‌جایگاه تعاون در قانون اساسی تأکید می‌کند که تعاونی‌ها برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او تشکیل‌شده‌اند، عنوان می‌کند: ما انتظار داریم در شرایط دشوار اقتصادی، دولت از اتحادیه‌ها و تعاون گران حمایت و در صورت نیاز مشاوره لازم را ارائه کنند تا آن‌ها روی پای خود بایستند. اما در شرایط فعلی و مشکلات بخش تعاون، مسئولان به‌جای حل مسائل، دست به انحلال زدند!

نوروزی بابیان اینکه ما به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم مسئولان بدون دلیل قانع‌کننده‌ اقدام به انحلال اتحادیه‌ها بزنند، تأکید می‌کند: مسئولان بخش تعاون باید بر اساس آئین‌نامه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دادند، ما در شرایط فعلی سکوت نکرده و حقوق خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

مجامع صوری؟

کارشناس حوزه تعاون به صدای زنجان می‌گوید: بر اساس قانون تعاون و آخرین اصلاحیه آن در سال 1393 وظایف بسیار مهمی به اتاق‌های تعاون محول شده است ازجمله رسیدگی به شکایات اعضای تعاونی‌ها در قالب مرکز داوری بخش تعاون، کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون و صدور کارت بازرگانی و  سایر امور محوله از طرف ادارات کل به اتاق‌ها و اتاق‌های تعاون در جایگاه ویژه‌ای قرارگرفته‌اند و ضرورت دارد افراد آشنا با قوانین و مقررات، مسلط به دانش روز و کاردان و دلسوز در هیئت‌رئیسه آن حضور داشته باشند.

او معتقد است که اقدامات اخیر صورت گرفته در خصوص انحلال برخی اتحادیه که اتفاقاً اتحادیه‌های فعال استانی هم هستند با توجه به اینکه انتخابات اتاق تعاون استان پیش رو است و با توجه به اینکه مجمع نمایندگان و صاحبان آرا اتاق تعاون استان، اتحادیه‌های استانی و اتاق‌های شهرستان هستند، قابل‌تأمل است!

این کارشناس مدعی است: موضوع زمانی قابل‌توجه می‌شود که تعدادی از اتحادیه‌ها که در سالیان گذشته ثبت‌شده و سال‌هاست فعالیتی نداشتند اخیراً مجمع برگزار و به اداره ثبت ارسال‌شده‌اند!

به گفته او «تشکیل و حمایت از اتحادیه‌ها به‌عنوان تشکل‌های عمومی بخش تعاون همواره مورد تأکید وزارت بوده و است و به نظر می‌رسد، کسانی که اقدام به این کار کرده‌اند، درک درستی از وظایف و مأموریت‌های وزارت متبوع خود ندارند و با عدم رعایت قانون و آئین‌نامه‌های مربوطه که باید برای همه تعاون گران اعم بخش دولتی و غیردولتی تعاون فصل الخطاب باشد موجب تضعیف جایگاه اقتصاد بخش تعاونی و ایجاد بدبینی به  بخش تعاون را فراهم کرده‌اند!»

اظهارات قابل‌تأمل 2 مدیر بخش تعاون!

بااین‌وجود نوروز محمدی، رئیس اتاق تعاون استان زنجان با رد هرگونه «دخالت» و «همراهی» برای انحلال اتحادیه‌های نامبرده به صدای زنجان می‌گوید: ما هیچ اطلاعی از پشت پرده‌ها نداریم و انحلال نیز جزو اختیارات ما نیست که ورود کنیم! بهتر است در این رابطه اداره کل تعاون استان اظهارنظر کند!

در این میان محمدحسن حسینی، مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز پس از پاسخگویی مشروح در رابطه با ابهامات مطروحه پیرامون انحلال سه اتحادیه مذکور که با تناقض‌هایی همراه است از صدای زنجان خواست تا هیچ‌یک از اظهاراتش را منتشر نکند!

نامه اتحادیه‌های منحل شده به اداره کل اطلاعات استان!

رضا خاتمی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی استان نیز دوم ماه جاری با ارسال نامه‌ای فوری خطاب به اداره کل اطلاعات استان زنجان با عنایت به انحلال غیرقانونی اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی استان زنجان به همراه دو اتحادیه استانی ازجمله «صنایع‌دستی» و «حمل‌ونقل اشراق» توسط اداره کل تعاون با همراهی هیئت‌رئیسه اتاق تعاون استان زنجان مدعی است که اعلام انحلال اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی استان زنجان به شماره ثبت 2358 قابل‌تأمل است.

خاتمی با تأکید بر اینکه اقدامات برخی از مسئولان فاقد وجاهت قانونی است، خواستار ممانعت از انحلال و درج در روزنامه رسمی تنها اتحادیه بخش کشاورزی استان و اتحادیه‌های صنایع‌دستی و حمل‌ونقل اشراق شده است.

وقتی سرپرست اداره کل کار فقط یک هفته در دفترش نبود!

یک منبع آگاه در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، ضمن تائید غیرقانونی بودن انحلال سه اتحادیه مذکور عنوان می‌کند: به علت غیبت یک‌هفته‌ای محمدرضا انصاری، سرپرست وقت اداره کل کار، برخی‌ عوامل با بی‌توجهی به نامه‌ها و تأکیدات سرپرست وقت، تصمیم به انحلال اتحادیه‌ها گرفته‌اند. دلیلی ندارد وقتی مردادماه نامه‌ای برای توقف انحلال یکی از اتحادیه‌ها خطاب به ریاست اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری زنجان نوشته‌شده، بازهم این شرکت تصمیم به انحلال بگیرد! قطعاً دراین‌بین شیطنتی شده است!

گفتنی است، محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل کار استان زنجان 9 دی‌ماه سال جاری در مصاحبه با صدای زنجان که با تیتر «هاله ابهام دور آپارتمان‌های علوم پزشکی» منتشر شد در پاسخ به سؤالی در رابطه با برخی ابهامات مربوط به انتخابات هیئت‌مدیره شرکت مذکور صراحتاً گفته بود که برخی از افراد در بخش تعاون شیطنت‌هایی می‌کنند!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق تعاون زنجانکودتااداره کل تعاون استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8501


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»