کد خبر: 8508
1400/12/07 - 13:19


صدای زنجان از دلایل تجمع کارگران «سیمان خمسه» گزارش می‌دهد؛

شیفت‌های سیمانی برای کارگران خمسه

کارگران: شرایط کاری‌مان سخت است/ مدیر کارخانه سیمان خمسه: مشکلات اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه سبب شده کارگران دست به تجمع بزنند!/ مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: تا جایی که به تولید آسیب نرسد، رایزنی می‌کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از کارگران شرکت «سیمان خمسه» زنجان در تماس با صدای زنجان از وضعیت کارگران در این مجموعه ابراز نارضایتی کرده و از مسئولان و متولیان امر خواستند تا برای افزایش راندمان و جاری بودن قوانین کار سری به کارخانه بزنند! این در حالی است که مدیر کارخانه معتقد است: «درآمد کمتر، نیاز بیشتر»، دقیقاً همان چیزی که کل جامعه با آن درگیر است و عامل تجمع کارگران نیز به شمار می‌رود.

در زنجان دو کارخانه سیمان فعالیت دارند که هر یک توانسته‌اند زمینه اشتغال بیش از 150 تا 200 کارگر را فراهم کنند یکی از این واحدها مربوط به شرکت «سیمان خمسه» است که در کیلومتر 45 جاده زنجان به بیجار قرار دارد.

این کارخانه در سال 1383 پذیره‌نویسی و در سال 1386 طی مناقصه برگزارشده عملیات اجرایی آن به شرکت پیمانکار EPC واگذار شد.

نوبت‌کاری

کارگران کارخانه می‌گویند، پیش از سال 96، مدیران وقت کارخانه با در نظر گرفتن بعد مسافت و باهدف ایجاد امنیت خاطر و آرامش در بین کارگران، شیفت‌های 12 ساعته را برای 4 روز بعلاوه 2 روز تعطیلی را برای هر یک از نیروها در نظر گرفته بودند که هم راندمان بالابود و هم نیروها فرصتی داشتند تا پس از فراغت از کار، در منازل خود استراحت کنند.

یکی از کارگران کارخانه سیمان خمسه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، درباره علت نارضایتی کارگران مجموعه را که روز چهارشنبه هفته گذشته (4 اسفندماه) در محل کارخانه دست به تجمع زدند، می‌گوید: علت تجمع مناسب نبودن ساعات شیفت کاری و کم بودن حقوق نفرات ازجمله واحد «بارگیر خانه» که اجازه اضافه‌کاری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بوده است، البته تعدادی از نفرات این واحد، «روزمزد» هستند و به‌سختی امرارمعاش می‌کنند.

او با اشاره به اهمیت تولید برای کارگران این کارخانه تصریح می‌کند: نفراتی که شیفت کاری‌شان بود در تجمع حضور نداشتند چراکه نباید کارخانه تعطیل می‌شد! تولید کارخانه برای کارگران نیز اهمیت داشت ازاین‌رو قرار شد که کارگرانی که شیفت استراحتشان است برای اعلام مطالبات کارگری تجمع کنند.

کارگران می‌گویند: قبل از سال 96 کارگران در شیفت‌های 12 ساعته به مدت 4 روز (2 روز صبح، 2 روز شب) فعالیت کرده و 2 روز نیز استراحت می‌کردند. اما الآن حدود 4 سالی است که مدیران وقت و فعلی مجموعه، کارگران را موظف به فعالیت روزانه به مدت 8 ساعت ( صبح و شب) می‌کنند. درست است که این روال هم قانونی است اما با توجه به بعد مسافت کارخانه (خارج از شهر) تا محل زندگی کارگران (داخل شهر) بارها از مسئولان خواسته‌ایم تا برای امنیت خاطر کارگران قدم برداشته و به این دغدغه ما ترتیب اثر بدهند.

علی کریمی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در این رابطه معتقد است: شیفت تغییر نمی‌کند مگر با توافق طرفین! شرایط کاری که کارگران از آن حرف می‌زنند مربوط به 4 سال پیش است و جدید نیست!

کریمی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌ها تولید سیمان در مقاطع مختلف به علت قطعی برق و گاز اضافه می‌کند: «تولید» برای ما مهم است و در رابطه با ورود به تغییر شیفت‌ها نیز به‌گونه‌ای ورود می‌کنیم که کارخانه و تولید متضرر نشود.

کارگران روزمزد؟

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در رابطه با ادعای به‌کارگیری تعدادی از کارگران به‌صورت روزمزد نیز عنوان می‌کند: اصلاً کارگر «روزمزد» نداریم! حتی اگر کارگری از میدان برای فعالیت در هر کارخانه و واحدی به‌کارگیری شود تحت حمایت قانون کار قرارگرفته و از مزایایی که در قانون کار در نظر گرفته‌شده، بهره‌مند می‌شود! ادعای کارگران سیمان خمسه را نیز بررسی می‌کنیم!

به گفته یک منبع آگاه فنی در این کارخانه، تولید سالانه کلینکر بالغ‌بر یک‌میلیون تن و فروش روزانه سیمان2 الی4 هزار تن است. لازم به ذکر است که برخی از کارخانه‌ها در اوج نیاز مردم به سیمان در فصل‌های ساخت‌وساز با کم کردن عرضه سعی برافزایش قیمت سیمان می‌کنند که در این سال‌ها بارها اتفاق افتاده است!

حق بهره‌وری

او بابیان اینکه کارخانه سیمان خمسه یک واحد بزرگ با تولید بیشتر است و این کارخانه تا به امروز بیشتر از ظرفیت تولید کرده و ضرر ده نیست، خطاب به مسئولان کارخانه می‌گوید: چرا سیمان خمسه بهره‌وری به کارگران پرداخت نمی‌کند؟

علی کریمی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در این رابطه می‌گوید: کارفرما در پرداخت حق بهره‌وری به کارگر، الزام قانونی ندارد. اگر میزان تولید کارخانه از تولید مبنا بیشتر باشد، بر اساس قانون و طبق توافق دوطرفه بین نماینده کارگری و کارفرما، مبلغی در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

فشارهای روانی ناشی از مشکلات اقتصادی، کارگران را عاصی کرد

در شرایطی که منابع کارگری بی‌توجهی کارفرما به مسائل کارگری را علت اصلی تجمع خود اعلام می‌کنند، کتبی، مدیر کارخانه سیمان خمسه معتقد است: «درآمد کمتر، نیاز بیشتر»، دقیقاً همان چیزی که کل جامعه با آن درگیر است سبب شده کارگران دست به تجمع بزنند!

او در گفت‌وگو با صدای زنجان تصمیم مدیریت کارخانه مبنی بر به‌کارگیری 8 ساعته کارگران در روز در شیفت‌های مختلف را به لحاظ بازدهی بالاتر از اشتغال 12 ساعته آن‌ها در خط تولید دانسته و تأکید می‌کند: کارگران در حالی نسبت به تغییر شیفت‌ها ناراضی هستند که این تصمیم از سال 96 و توسط مدیریت قبلی کارخانه اتخاذشده و سیستم مذکور تا به امروز ادامه‌ دارد!

ادعاهای قابل‌تأمل تعدادی از کارگران

«کتبی» ادعای کارگران در رابطه با انتخابات نمادین شورای کارگری و تهدید به اخراج کارگران پس از تجمع اخیر از سوی مدیران مجموعه را صراحتاً رد کرده و می‌گوید: چنین چیزی صحت ندارد و تاکنون کارگری تهدید هم نشده است. شرایط اخراج نیز در کارخانه نبوده تا بگویم چنین چیزی بوده است!

علی کریمی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز بابیان اینکه چیزی به اسم انتخابات نمادین در تشکل‌های کارگری و واحدهای تولیدی وجود ندارد، صراحتاً اعلام می‌کند: هر جا چنین ادعایی وجود دارد، به ما اعلام شود تا در اسرع وقت برخورد کنیم! انتخابات شورای کارگری در کارخانه‌ها با حضور نماینده اداره کار و کارگران برگزار می‌شود و ادعای برگزاری شوراهای کارگری به‌صورت نمادین و نداشتن اختیار نماینده‌ها برای پیگیری مطالبات صحت ندارد!

اما یکی از کارگران در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه اعضای شورای کارگری فقط دستورات کارفرما و مدیریت مجموعه را اجرایی می‌کنند، مدعی است: حتی مدیران کارخانه مثل کارگران نمی‌توانند، به‌حق بودن مطالبات کارگری اعم از حقوق و تغییر زمان شیفت‌هاست را تائید کنند. تأکید می‌کنم تجمع ما فقط این موارد نبوده و نیست و بهتر است نگرانی ما از سوی ارگان‌های مربوطه جدی گرفته شود!

دیگر کارگر سیمان خمسه نیز بابیان اینکه در این مدت کارگران با سختی گذران زندگی کرده‌اند اما جالب اینجاست شغل ما جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود، تصریح می‌کند: اگر کارگر برای مدیریت مجموعه مهم بود، اقداماتی برای قرارگیری در ردیف مشاغل سخت می‌کرد، تصور نمی‌کنیم بتوانیم با این سختی کار در این کارخانه، 30 سال خدمت کنیم!

اما مدیر کارخانه سیمان خمسه نیز نارضایتی کارگران برای عدم قرارگیری در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور این مجموعه را مرتبط به کارفرما و مدیریت مجموعه ندانسته و تأکید می‌کند: مرجع تشخیص سختی کار مشاغل نه من هستم نه کارگر! همه شاغلان در هر زمینه‌ای می‌گویند که کارشان سخت است اما باید این مهم از سوی مرجع و کارشناس ذی‌ربط موردسنجش و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسیمان خمسهکارگرانتجمع
sedayezanjannews.ir/nx8508


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»