کد خبر: 9179
1401/06/14 - 8:51


صدای زنجان مطالبه سهامداران کارخانه سیمان خمسه را پیگیری می‌کند؛

پول خمسه کجاست؟

سهامداران: چرا کارخانه سیمان خمسه سود حاصل از سهام ما را پرداخت نمی‌کند؟/ کارگران: بهتر نیست مسئولان نظارتی استان زنجان بررسی کنند که سود حاصل از تولید واحد به کجا می‌رود؟/ مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان: حدود 2 سال قبل مدیران کارخانه سیمان خمسه موضوع ورود به بورس را پیگیری می‌کردند اما در آخرین جلسه اعلام کردند که سهامدار عمده شرکت تمایلی برای پذیرش در بورس ندارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گفته می‌شود در سال 99 مدیران کارخانه سیمان خمسه که برای ورود به بازار بورس با مسئولان استانی جلساتی برگزار کرده بودند در آخرین جلسه اعلام کردند که به علت عدم تمایل سهامدار عمده، از تصمیم خود منصرف شده‌اند! شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مسئولان استانی وقت در اتخاذ این تصمیم مدیران کارخانه نقش داشته‌اند! هرچند مدیر بورس منطقه‌ای زنجان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

اواخر سال 99 بود که برخی مسئولان از پیگیری‌ها برای ورود شرکت سیمان خمسه زنجان به بازار بورس خبر دادند. اصغر نجفی، مدیر بورس منطقه‌ای زنجان همان موقع در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد اقدامات صورت گرفته برای ورود شرکت سیمان خمسه به بازار سرمایه گفت که، کارهای مربوطه در حال انجام است. زمان قطعی برای به نتیجه رسیدن را نمی‌توانیم بگوییم چراکه بخشی از اقدامات به ما و بخشی به مسئولان شرکت سیمان خمسه مربوط است.

نجفی تعداد سهامداران شرکت سیمان خمسه اعلام‌شده در آن تاریخ را 9 هزار و 200 نفر عنوان کرد و گفت: البته آمار سهام‌داران شرکت به دنبال خرید سهام خرد از سوی کارگزاری سیمان خمسه نزولی شده و به حدود 7 هزار و 300 نفر رسید.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان در ادامه بابیان اینکه روند کاهشی تعداد سهامداران شرکت به دنبال تشکیل جلسات بورس منطقه‌ای و مسئولان سیمان خمسه متوقف‌شده است، تأکید کرد: احقاق حقوق سهامداران خرد از اولویت‌های بورس منطقه‌ای زنجان بوده و ما به هر شکل ممکن تلاش می‌کنیم تا این واحد وارد بورس شود.

نجفی بابیان اینکه اگر مراحل اداری انجام شود قطعاً شرکت سیمان خمسه یکی از واحدهای قَدر و موفق بورسی استان خواهد بود به همکاری مطلوب اعضا و هیئت‌مدیره شرکت سیمان خمسه برای تحقق این امر اشاره کرد.

چرا سیمان خمسه سود حاصل از سهام ما را پرداخت نمی‌کند؟

باگذشت نزدیک به 2 سال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و تابلوی بورس از نام «سیمان خمسه زنجان» خالی است.

یکی از سهامداران به صدای زنجان می‌گوید: از سال 1383 سهام سیمان خمسه زنجان به مردم فروخته‌شده ولی بعد از گذشت 18 سال هیچ شفافیتی در مورد اقدام برای ورود به بازار بورس و وضعیت کلی سهامی در دست سهامداران صورت نپذیرفته است.

او خطاب به مسئولان نظارتی استان ادامه می‌دهد: درخواست پیگیری وضعیت سهام سیمان خمسه زنجان و خواستار ورود هر چه سریع‌تر این سهام به بازار بورس هستیم. از 18 سال پیش ارزش سهام و افرایش سرمایه شرکت‌های سیمانی صدها برابر شده ولی ارزش سهام این شرکت درجا می‌زند! آن‌طور که شنیده‌ایم کارخانه سرپاست و با توجه به تولیداتی که دارد، واحد سوددهی هم محسوب می‌شود تا جایی که متصدیان واحد یک الی 2 سال اخیر پیگیری‌هایی در رابطه با ورود به بازار سهام را داشته‌اند.

سود حاصل از تولید کارخانه سیمان خمسه زنجان به کجا می‌رود؟

کارخانه سیمان خمسه در سال 1383 پذیره‌نویسی و در سال 1386 طی مناقصه برگزارشده عملیات اجرایی آن به شرکت پیمانکار EPC  واگذار شد.

اولین بتن مِگر کارخانه در اسفندماه سال 1386 در دپارتمان سنگ‌شکن اجرا و عملیات اسکلت فلزی این شرکت با نصب سالن اختلاط آغاز شد.

نصب تجهیزات مکانیکی کارخانه سیمان خمسه در سال 1389 با سالن خاک و بونکرهای تغذیه آسیاب مواد خام آغاز و سرانجام کوره کارخانه سیمان خمسه در اسفندماه سال 1392 شروع به تولید کلینکر کرده و نهایتاً در 29 اسفندماه سال 1392 مجموعه سیمان خمسه موفق به تولید سیمان شده و محصول نهایی را در اردیبهشت‌ماه سال 1393 روانه بازار کرد.

با توجه به موقعیت جغرافیای خاص و همچنین کیفیت برتر سیمان تولیدی، این مجموعه بازار عظیمی از منطقه و کشور را در اختیار دارد.

یکی از کارگران شرکت سیمان خمسه زنجان به‌شرط عدم انتشار نامش در صدای زنجان می‌گوید: روزانه 4 تا 5 هزار تن سیمان در کارخانه سیمان خمسه تولید می‌شود اما مشخص نیست این میزان درآمد در کجا صرف می‌شود؟ وضعیت کارگران نیز آن‌چنان تعریفی ندارد، خدمات رفاهی هم ندیده‌ایم، در این سال‌ها نیروها تعدیل‌یافته و از حدود 800 نیرو به 400 نیرو رسیده است. سهامداران نیز بیش از 17 سال است بلاتکلیف‌اند.

او که ادعا می‌کند واحد مستقر در شهرک شهید شهریاری که هم‌اکنون در مرحله عمرانی قرار دارد و هنوز وارد پروسه تولید نشده است متعلق به کارخانه سیمان خمسه است، اضافه می‌کند: این واحد که گفته می‌شود فعال در حوزه مواد پلیمری خواهد بود نتیجه درآمدها است. آیا نباید مسئولان نظارتی و امور مالیاتی پیگیری کنند که درامدهای کارخانه سیمان خمسه به کجا می‌رود که نه کارگر و نه سهامدار خیرش را ندیده است؟

اندر حکایات پیگیری‌ها برای ورود کارخانه سیمان خمسه زنجان به بازار بورس!

اصغر نجفی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تلاش‌های بی‌نتیجه متصدیان شرکت سیمان خمسه از دهه 80 تاکنون برای ورود به بورس عنوان کرد: تا امروز مدیران مربوطه شرکت به هر عنوانی منصرف شده و ورود به بازار بورس اتفاق نیفتاده است!

نجفی  در مورد اقدامات صورت گرفته در سال 99 برای ورود شرکت سیمان خمسه به بازار سرمایه اظهار کرد: بورس منطقه‌ای زنجان در کنار مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و امور اقتصادی و دارایی استان تلاش‌های بسیاری کردند تا شرکت سیمان خمسه وارد بورس شود، که مدیران شرکت سیمان استقبال می‌کردند همه‌چیز هم خوب پیش می‌رفت اما بعداً در آخرین جلسه اعلام کردند که سهامدار عمده شرکت تمایلی برای پذیرش در بورس ندارد.

مدیرعامل بورس منطقه‌ای زنجان در مورد نقش احتمالی برخی مدیران سابق استان در اتخاذ این تصمیم مدیران شرکت سیمان خمسه اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان می‌کند: بورس منطقه‌ای برحسب رسالت خودش از شرکت‌هایی که تمایل برای پذیرش داشته باشند استقبال می‌کند و هرگونه مشاوره لازم را انجام می‌دهد.

نجفی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر منتفی شدن ورود شرکت سیمان خمسه به بازار بورس که بیش از 9 هزار نفر در دهه 80 در قالب پذیره‌نویسی، سهامدار شرکت شده‌اند به صدای زنجان می‌گوید: نه این قضیه منتفی نشده است، تا جایی که اطلاع دارم مسئولان شرکت از کانال دیگری موضوع را پیگیری می‌کنند. تأکید می‌کنم که شرکت سیمان خمسه وارد بورس نشده است و تمامی اطلاعات ازجمله تعداد سهامداران نیز فقط در بانک اطلاعاتی شرکت سیمان خمسه موجود است.

تعیین تکلیف سهام سهامداران کارخانه سیمان خمسه زنجان؛ از مطالبات مردمی است

مدیر بورس منطقه‌ای زنجان در واکنش به مطالبات سهامداران شرکت سیمان خمسه در سرتاسر کشور از مسئولان استانی ازجمله بورس منطقه‌ای زنجان برای پیگیری حقوق چندین ساله آن‌ها ابراز می‌کند: وظیفه تالار بورس منطقه‌ای زنجان، حفظ منافع سهامدار است. ما هم اطلاع داریم که برخی از سهامداران در سال‌های گذشته مغازه خود در بهترین نقطه شهر زنجان را فروخته و در پذیره‌نویسی سیمان خمسه شرکت کرده‌اند، در سفر ریاست جمهوری (27 آبان ماه 1400) نیز بخشی از درخواست‌ها از رئیس‌جمهور تعیین تکلیف سهامداران شرکت بوده است!

صدای زنجان برای پیگیری مطالبات مردمی در حوزه تولید و مبالغ پرداختی سهامداران کارخانه سیمان خمسه و تصمیمات احتمالی این شرکت برای ورود به بازار بورس موضوع را پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با هیچ‌یک از مدیران و مسئولان کارخانه سیمان خمسه زنجان میسر نشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسیمان خمسهسهامدارانسود سهام
sedayezanjannews.ir/nx9179


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»