کد خبر: 8541
1400/12/21 - 15:35


رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اظهار کرد:

فرش به این زودی‌ها نجات نمی‌یابد

مهدی رنگ‌رونا: همه‌چیز برای بهره‌گیری از فرصت‌ها بعد از توافق خوب را آماده کرده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به صادرات بیش از 490 میلیون دلاری در 11 ماهه امسال گفت: ما در این مدت، رکورد 10 ساله صادرات را شکسته و با رشد 108 درصدی (نسبت به سال گذشته) انجام‌شده، برآورد کرده‌ایم ظرف چند روز آتی صادرات نیم میلیارد دلاری را ثبت کنیم.

نشست خبری مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان ظهر شنبه (21 اسفندماه) برگزار شد که مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده در آن شکستن رکورد 10 ساله صادرات و البته خوش‌بینی او نسبت به نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای برجام و رسیدن به توافق خوب بود!

برخی‌ها تحقق رشد اقتصادی 8.7 درصدی سال آینده برای زنجان را منوط به تعیین تکلیف شدن گفت‌وگوهای برجام و رفع تحریم‌ها می‌دانند اما برخی دیگر که ظاهراً با این دیدگاه چندان میانه‌ای ندارند معتقدند استفاده بهینه از منابع و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند منجر به رسیدن به برنامه مذکور شود!

رنگ‌رونا در این خصوص به صدای زنجان گفت: این هدف‌گذاری بسیار خوب است. استاندار زنجان یک فرد دانشگاهی و فرهیخته است و اظهاراتش را بر روی کاغذ با اعداد و ارقام محاسبه کرده است. تیم اقتصادی که تشکیل‌شده با برنامه و اعداد و ارقام سروکار دارند. به نظرم ظرفیت‌های خالی صنایع اعم از واحدهای نیمه تعطیل و تقویت آن‌ها می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای رسیدن به رشد اقتصادی 8.7 درصدی باشد.

وی بابیان اینکه اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی دولت باید در کنار بخش خصوصی باشد، برای رسیدن به رشد اقتصادی 8.7 درصدی استان زنجان در سال آینده ابراز امیدواری کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «بر اساس اظهارات شما آیا تحقق این رشد باوجود تحریم‌ها و نرسیدن به توافق در گفت‌وگوهای برجام هم شدنی است»، ابراز کرد: من نمی‌گویم برجام تأثیر ندارد، حداقل‌ترین تأثیری که دارد، روانی است. با برجام در کشورها به روی ما باز می‌شود، متأسفانه این در الآن به روی ما بسته است! اقتصاد یک جریان دوسویه است! اگر برای طرفین انتفاع ایجاد شود قطعاً تجارت رخ می‌دهد.

فعالان اقتصادی چشم‌انتظار روزهای خوب پس از توافق!

رنگ‌رونا در پاسخ به وضعیت صادرات استان با توجه به مذاکرات برجام و جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرد: بارها عرض کرده‌ام که هر سیاست خارجی در کشور، اول‌ازهمه بر فعالان اقتصادی تأثیر دارد که تأثیرات سیاسی بر شرایط اقتصادی را به‌خوبی لمس می‌کنند. جنگ اوکراین و روسیه علی‌رغم ناگواری‌ها و ناراحتی‌ها که در پی جنگ به وجود می‌آید، اقتصاد دنیا را دچار چالش کرده است. ما به‌خوبی تأثیر این جنگ بر قیمت جهانی فلزات، مواد شیمیایی و حامل‌های انرژی مشاهده می‌کنیم و بهتر است بگوییم جنگ این دو کشور، جنگ انرژی است!

این فعال اقتصادی اضافه کرد: متأسفانه در برجام قبلی نتوانستیم از فرصت‌ها استفاده کنیم. در رابطه با برجام و رسیدن به «توافق خوب» خوش‌بین هستم، به نظر می‌رسد با اصلاح برجام قبلی بتوانیم به این توافق برسیم، آن‌طور که می‌بینیم دو طرف برای رسیدن به نقطه مشترک جدی هستند. حدس و گمان ما نیز این است که به توافق برسیم!

رنگ‌رونا بابیان اینکه ما کارهای مقدماتی را برای بهره‌گیری از فرصت‌ها پس از توافق دوطرفه در برجام را انجام داده‌ایم و منتظر تحقق آن هستیم، عنوان کرد: نمی‌دانم دقیقاً نتیجه مذاکرات چه خواهد شد اما به‌هرحال ما خود را برای روزهای خوب آینده آماده کرده و قطعاً قراردادهای تجاری با طرف‌های خارجی پس از توافق خوب، سفت و محکم خواهد شد و برای محقق شدن آن زمینه‌ها را نیز فراهم کرده‌ایم!

برآورد نیم میلیاردی صادرات در سال 1400

رنگ‌رونا در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت صادرات استان در سال 1400 اشاره کرد و گفت: اتحادیه صادرکنندگان، زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران است که اتحادیه ما نیز به‌صورت استانی اهداف تبیین شده را پیگیری می‌کند. می‌شود گفت که تقریباً تمامی صادرکننده‌ها در اتحادیه عضویت دارند.

وی از شکستن رکورد 10 ساله صادرات بر اساس آمارها در سال جاری خبر داد و گفت: در 11 ماهه امسال بیش از 490 میلیون دلار صادرات داشتیم. این میزان بر اساس آمار گمرک استان زنجان در سال 92، 265 میلیون دلار و در سال 97 که بیشترین صادرات را داشته‌ایم این رقم 354 میلیون دلار بوده است. ما در 11 ماهه امسال رکورد 10 ساله صادرات را شکسته و با رشد 108 درصدی انجام‌شده (نسبت به سال گذشته)، برآورد کرده‌ایم ظرف چند روز آتی صادرات نیم میلیارد دلاری را ثبت کنیم.

بنا به آمار گمرک استان زنجان؛ شمش روی، پروفیل و ترانسفورماتور و متعلقات به ترتیب با 74، 11 و 6 درصد بیشترین سهم ارزشی را در بین 10 قلم کالای عمده صادراتی دارند و پس‌ازآن شمش سرب، کاغذ فلوتینک و تست لاینر، خشکبار، مفتول مسی - ظروف مسی، پلیمر پروپیلن، لبنیات، اکسید روی، دیگر کالاهای عمده صادراتی از گمرک استان است.

«ترکیه، چین، عراق، امارات متحده عربی، روسیه، پاکستان، هند، عمان، ازبکستان و گرجستان 10 کشوری هستند که عمده کالاهای استان به آن صادر می‌شود که دراین‌بین ترکیه با 50 درصد سهم به ارزش 244 میلیون و 317 هزار و 185 دلار صدرنشین این جدول است.»

قوانین بازدارنده داخلی سبب رکود فرش شد!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با برنامه‌ریزی اتحادیه برای صادرات مستقیم فرش عنوان کرد: هنرمندان فرش تولیدکننده واقعی هستند. به‌شخصه معتقدم برای صادرات نباید فقط بر تولیدات بخش صنعت متمرکزشده و از سایر حوزه‌ها نظیر صنایع‌دستی، کشاورزی و غیره غافل شویم. متأسفانه به علت سیاست‌های بدی که اوایل دهه 70 در بحث پیمان‌سپاری ارزی برای فرش دستبافت و مسائل در حوزه صادرات شاهد گپ 2 ساله بودیم. همین امر سبب شد تا بازار صادراتی فرش از دور خارج‌شده و عملاً این ظرفیت را از دست دادیم.

رنگ‌رونا بابیان اینکه پیش‌ازاین مسائل ایران در دروازه صادرات فرش سنتی جزو اولین‌ها بود و آمریکا و اروپا مشتری محصول ما بودند، ادامه داد: متأسفانه به علت قوانین بازدارنده‌ای که توسط دولت‌های وقت در اوایل دهه 70 اتفاق افتاد سبب شد بازار فرش را ازدست‌داده و به‌تدریج زمینه برای ورود رقبا فراهم شود. همین امر سبب مهاجرت طراحان فرش ایرانی به کشورهای رقیب نظیر پاکستان، هند و ترکیه شد و به‌نوعی طرح‌های ما لو رفت و به‌تدریج فرش‌ها با طراحی‌ ایرانی به قیمت ارزان‌تر هرچند باکیفیت پائین روانه بازارهای خارجی شده و عملاً فرش اصیل ایرانی و تولیدکنندگان ما از دور خارج شدند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه عوامل مذکور، عامل رکود فرش شدند که تا به امروز نیز ادامه دارد، ابراز کرد: هفته گذشته نیز میز فرش در زنجان داشتیم اما تصور نمی‌کنم فرش به این زودی‌ها از گردابی که گرفتارشده خلاص شود مگر اینکه دولت تصمیم به حمایت همه‌جانبه داشته باشد. به نظرم فرصت یک‌ساله (به‌جای 4 ماه) برای انجام تعهدات ارزی به صادرکنندگان فرش بتواند مثمر ثمر باشد. دولت باید در تأمین مواد اولیه باکیفیت حمایت‌های خود را دریغ نکند. موضوع بیمه تأمین اجتماعی بافندگان فرش و اعطای تسهیلات مالی به فعالان حوزه قطعاً در خروج فرش از رکود بی‌تأثیر نیست.

رنگ‌رونا با اشاره به فعالیت هزاران بافنده فرش در استان که قطعاً تولیدات آن‌ها نه‌فقط برای زنجان و داخل کشور بلکه به بیرون از مرزها صادر می‌شود، عنوان کرد: البته این فرش‌ها به نام سایر استان‌ها نظیر قم، اصفهان، تبریز و تهران صادر می‌شود! به نظرم باید روی «برند» فرش زنجان و سایر محصولات و صنایع‌دستی اقدام جدی کرد!

وی با اشاره به ثبت جهانی برخی طرح‌های فرش زنجان نظیر بیدگینه و قولتوق ابراز کرد: ما باید برای زنده کردن هنرهای اصیل ایرانی که فرش یکی از آن‌هاست بیش‌ازپیش ورود کرده و برای صادرات آن به‌صورت سامانمند اقدام کنیم. استقرار پایانه صادرات فرش در زنجان گام خوبی برای رسیدن به اهداف متعالی می‌تواند باشد که حمایت بخش دولتی و خصوصی را می‌طلبد!

مشکل بسته‌بندی در تولیدات صنایع‌دستی!

وی در پاسخ به این ابهام که با توجه به صدور مجوز ایجاد پایانه صادراتی چاقو در گمرک زنجان در حدود 3 سال قبل که تا به امروز ظاهراً صادراتی در این زمینه رخ نداده است. آیا اتحادیه صادرکنندگان برای صادرات این کالای دارای پشتوانه هنری و صنعتی برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: شاهد برخی ضعف‌ها در حوزه تولید چاقو هستیم که درفروش یا عدم فروش آن بی‌تأثیر نیست. «نبود بسته‌بندی» یکی از نقاط ضعف جدی این حوزه است که باید از سوی برنامه‌ریزان موردتوجه باشد.

رنگ‌رونا با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای هدایت فعالان حوزه صنایع‌دستی به سمت برندینگ و فراهم کردن مقدمات برای سوق دادن چاقوهای تولیدشده به سمت تجاری شدن با بسته‌بندی‌های شیک و مشتری‌پسند، تأکید به این مهم را مسئولیت اجتماعی اتحادیه دانست که با جدیت پیگیری می‌شود!

لزوم توجه به ظرفیت زنجان در حوزه سرب و روی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در بخش دیگری به عدم صدور مجوز به فعالیت‌های حوزه سرب و روی در زنجان اشاره کرد و گفت: به‌شخصه مخالف این تصمیم هستم. در حال حاضر مصارف حوزه روی بسیار گسترده است. البته به علت نوع تولیدی که در این حوزه هست، انتقاداتی نسبت به آن وجود دارد اما با توجه به کنترل‌های شدید محیط‌زیست از فعالیت واحدهای مربوطه تصور نمی‌کنم نگرانی بابت آن وجود داشته باشد و اجازه فعالیت به آن ندهیم. به نظرم اگر از فنّاوری مدرن بهره ببریم نگرانی‌ها در این حوزه نیز برطرف می‌شود.

رنگ‌رونا اشتغال‌زایی، تکمیل ظرفیت تولید و ارزآوری را از مزایای این واحدها دانست و با اشاره به مشکلات ورود موقت خاک روی که البته پس از 3 سال پیگیری، موضوع تعهدات ارزی فعالان این حوزه لغو شد، افزود: چنانچه نخواهیم واردات کنیم یا امکان واردات نداشته باشیم، ظرفیت خالی در حوزه تولید خواهیم داشت. که البته برخی رایزنی‌ها در حوزه تسهیل گری صورت گرفته است نمونه آن عرض شد.

گفتنی است، با توجه به تائید مصوبات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سیزدهم (4 مهرماه سال جاری) در خصوص ضوابط اجرایی سیاست‌های ارزی و تجاری، در راستای حمایت از تولید، افزایش اشتغال و رونق کسب‌وکار فعالان اقتصادی، برخلاف فراهم نبودن بستر ثبت سامانه‌ای، اطلاعات ورود موقت و صادرات انجام‌شده از ورود موقت سال‌های 97 تا آبان ماه سال جاری، اقدامات انجام‌شده بر اساس مصوبات کمیته ارزی پذیرفته شد.

همچنین با توجه به اهمیت ورود موقت در ایجاد اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی به‌منظور ایفای تعهدات ارزی صادراتی از محل ورود موقت از آذرماه سال جاری به بعد، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تا پایان سال جاری امکانات سامانه‌ای جهت ارسال اطلاعات پروانه‌های صادراتی از محل ورود موقت و اطلاعات پروانه وارداتی متناظر با آن به سامانه جامع تجارت را فراهم کند.

در همین راستا نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف است اطلاعات مذکور را جهت بهره‌برداری و اقدامات مقتضی در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

ترکیه؛ نخستین شریک تجاری زنجان

وی بابیان اینکه قسمت عمده صادرات کالا و محصولات به کشور ترکیه انجام می‌شود، گفت: این کشور جزو بازارهای اصلی و هدف محصولات صادراتی استان است.

رنگ‌رونا بابیان اینکه بیشترین صادرات استان زنجان به کشورهای همسایه است، گفت: در این میان باید تعاملات با کشورهای همسایه در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد. برای حضور مستمر در بازار و همچنین فروش محصولات مازاد بر نیاز در حوزه کشاورزی، تولید سفارشی برای کشورهای هدف صادراتی باید در وضعیت خوبی باشیم.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه کشورهای مختلف با توجه به پتانسیل‌هایی موجود نیازمند محصولات و کالاهای مختلف استان هستند و استان زنجان نیز برای تولید نیازمند مواد اولیه است، عنوان کرد: در حوزه صادرات، محصولات تولیدی استان به حدی به کیفیت و استاندار قابل‌قبول کشورهای مختلف رسیده‌اند که ما بدون دغدغه محصولات کشاورزی و صنعتی خود را صادر می‌کنیم.

وی افزود: جهش قابل‌توجهی در صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سایر کالاها و محصولات از استان وجود دارد که این موضوع نشان‌دهنده ورود صادرکنندگان جدید به حوزه صادرات محصولات کشاورزی، تنوع محصولات تولیدی و تولیدات صادرات محور است. قسمت عمده صادرات کالا و محصولات به کشور ترکیه انجام می‌شود و این کشور جزو بازارهای اصلی و هدف محصولات صادراتی استان است.

حضور هیئت تجاری عراقی در زنجان

رنگ‌رونا با اشاره به پیگیری‌های حدود 2 ساله برای تحقق برنامه صادراتی تدوین‌شده از حضور هیئت تجاری استان بابل عراق در زنجان خبر داد و گفت: روز یکشنبه (22 اسفندماه) این هیئت وارد زنجان شده و دز زمینه کشاورزی و صنعت با فعالان و تجار به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

به گفته این فعال اقتصادی، هیئت تجاری عراق ذیل برنامه صادراتی استان به زنجان سفر می‌کنند.

رنگ‌رونا بر لزوم اعزام هیئت‌های تجاری نیز تأکید کرد و با اشاره به تأثیر منفی کرونا بر صادرات و واردات ابراز کرد: من نسبت به گشایش در عرصه تجارت خوش‌بین هستم و معتقدم برای موفقیت باید به‌جای تمرکز بر یک کشور وارد تجارت با کشورهای مختلف شویم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهدی رنگ روناصادرکنندگان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8541


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»