کد خبر: 8590
1401/02/01 - 9:26


گزارش صدای زنجان از نقش 18 ساله نمایشگاه بین‌المللی کاسپین در اقتصاد استان؛

درآمد کاسپین ربطی به کسی ندارد!

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان: بخشی از زیرساخت‌ها فراهم‌شده اما ناقص که البته همین امر طرح اصلی را نیز زیر سؤال می‌برد!/ مدیرعامل نمایشگاه‌ کاسپین: تسهیل‌گریم! ما با تولید محتوا در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم در اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های استان نقش داریم!/ مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان: تنبل‌ها بهانه‌هایشان هم خوب است! شما که دوست دارید فعالان اقتصادی شنا کنند حداقل خودتان هم تا زانو خیس شوید تا باورمان شود با ما همراهید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نزدیک به 18 سال از تأسیس نمایشگاه بین‌المللی کاسپین در منطقه گاوازنگ زنجان سپری می‌شود اما به‌جز چند اسکلت بتن و شیشه و سنگ خبری از ساختمان‌های فیزیکی مدرن نیست و بنا به ادعای صنوف، مردم و تعدادی از فعالان اقتصادی، پای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و حتی عمومی در این مجموعه همچنان می‌لنگد.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین با در نظر گرفتن فضای عمومی کشور به‌ویژه فراهم شدن زمینه‌های حضور فعال در بخش خصوصی به‌عنوان تنها نمایشگاه 100 درصد خصوصی ایران در امر تشکیل و برگزاری نمایشگاه‌ها، در سال 1383 باهدف ارتقای صنعت نمایشگاهی ایران تأسیس شد.

گفته می‌شود با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی، راه‌های ارتباطی زمینی، هوایی و ریلی و نزدیکی به مرکز کشور، نخستین پروژه این شرکت درزمینهٔ ایجاد مراکز نمایشگاهی بود که در استان زنجان اجرا شد.

تشویق و همکاری مسئولان محلی باعث شد که فضایی بالغ‌بر 22 هکتار در شمال شهر زنجان، منطقه گاوازنگ که مشرف‌به شهر است، جهت احداث محل دائمی نمایشگاه‌ها در اختیار شرکت کاسپین قرار گیرد.

ضعف کیفی

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند که این مجموعه از ابتدای تأسیس تاکنون نتوانسته در تحقق اهداف تبیین شده عملکرد قابل قبولی ارائه کند.

سیدرضا قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان که حدوداً یک سالی است در این مرکز پست مدیرعاملی را گرفته است هم از منتقدان عملکرد ضعیف نمایشگاه بین‌المللی کاسپین در سال‌های گذشته است اما مدعی است با اجرای برنامه‌های مدون تا حدودی توانسته منجر به پویایی مرکز شود!

به گفته قندیلی، در سال قبل، حدود 8 نمایشگاه تخصصی در محل نمایشگاه‌های کاسپین برگزارشده است که به‌طور غیرمستقیم در رونق گردشگری، حمل‌ونقل و غیره نقش داشته است! برنامه‌ریزی‌های لازم برای برپایی 63 عنوان نمایشگاه در26 بازه زمانی در سال 1401 نیز صورت گرفته است.

قندیلی با تأکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی کاسپین تمامی استانداردها و زیرساخت‌ها را دارد اما متأسفانه در چند سال اخیر بابت برپایی نمایشگاه‌های غیرتخصصی صدمه‌دیده‌ است، بر لزوم تدوین برنامه مشخص برای برپایی نمایشگاه‌های باکیفیت تأکید کرده و می‌گوید: به‌شخصه به هر قیمتی، نمایشگاه برپا نمی‌کنم، نمایشگاه‌ها باید تخصصی باشند هرچند در سطح کوچکی برپا شود!

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین در حالی از دغدغه‌اش در برگزاری کیفی نمایشگاه‌ها اظهارنظر می‌کند که انتقادها از نمایشگاه بهاره که در اسفندماه سال قبل برگزار شد و نمایشگاه ضیافت (در حال برگزاری) همچنان ادامه دارد.

تیرماه سال 93 امیرعلی مسیبی، معاون بازرگانی سازمان صمت استان زنجان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بر اساس قانون هیچ ارگانی اجازه برپایی نمایشگاه را ندارد و همه نمایشگاه‌ها باید با مجوز سازمان صنعت و در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین برگزار شود. گفته می‌شود این موضوع در نرخ‌های بالای اجاره غرفه در نمایشگاه کاسپین بی‌تأثیر نبوده و نیست! هرچند مدیرعامل نمایشگاه کاسپین آن را رد می‌کند!

قندیلی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: نرخ نمایشگاه کاسپین در مقایسه با سایر استان‌ها کم هست که زیاد نیست! از طرفی، درآمد نمایشگاه کاسپین (با برگزاری هر نمایشگاه) به کسی ارتباط ندارد و کاملاً محرمانه و یک موضوع درون‌سازمانی است! باید تمامی هزینه‌ها اعم از مباحث امنیتی، هزینه‌های گرمایشی و بهداشتی و غیره را در کنار محاسبه درآمد، در نظر داشته باشیم! ما به ازای نرخ نمایشگاه تخصصی باید این نمایشگاه را در بازه زمانی 4 روزه برگزار می‌کردیم درحالی‌که نمایشگاه بهاره را 10 روزه برپا کردیم و شرکت‌کنندگان (به‌عنوان غرفه دار) باید 2 برابر این مبلغ را پرداخت می‌کردند!

کرونا

افکار عمومی خواهان مشخص شدن نقش نمایشگاه کاسپین در حضور 18 ساله خود در زنجان و نقش آن در رونق و توسعه اقتصادی است.

قندیلی با تأکید بر اینکه درآمد نمایشگاه کاسپین ارتباطی به توسعه استان ندارد، می‌گوید: نمایشگاه کاسپین در برپایی نمایشگاه‌ها در حوزه محتوا در توسعه استان نقش دارد!

این مسئول در پاسخ به این‌که 8 نمایشگاهی که در سال قبل برگزار کردید توانست طبق برنامه‌تان در اقتصاد استان و رشد گردشگری و حمل‌ونقل تأثیرگذار باشد به صدای زنجان می‌گوید: 90 درصد تأثیرات نمایشگاه‌ها (اقتصاد، صنعت و غیره) خارج از آن است! نمایشگاه یک صنعت بدون دود است! من نمی‌گویم بی‌عیب و بی‌نقصیم اما برای رونق نمایشگاه‌ها و تأثیرگذاری در اقتصاد استان (غیرمستقیم) تمامی تلاشمان را خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به دستاوردهایش پس از حضور نزدیک به یک سال در مجموعه به‌عنوان مدیرعامل به صدای زنجان می‌گوید: تعویض موکت نمایشگاه پس از 10 سال، نصب 4 گرما تاب در کریدورها درحالی‌که 20 سال این تجهیزات در نمایشگاه وجود نداشت، احیای نمایشگاه پس از 7 سال و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اعم از معدن، برق، کیف و کفش، کشاورزی و غیره و فراهم کردن حضور فعالان اقتصادی استان زنجان، ایران و حتی جهان در نمایشگاه‌ها ازجمله اقدامات انجام‌شده در این مدت است که باید تداوم یابد.

قندیلی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه پس از 2 سال تعطیلی تحت عنوان «توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی استان زنجان» در مهرماه سال قبل عنوان می‌کند: تا به امروز 8 نمایشگاه در کاسپین به‌صورت تخصصی درزمینهٔ صنایع کوچک و متوسط، کشاورزی، مبلمان، معدن، خودرو، پژوهش، صنعت ساختمان و صنایع‌دستی برپاشده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه مزیت نامبرده در برگزاری نمایشگاه خود را نشان نداده است به خسارت بیش از 5 میلیارد تومانی مجموعه در ایام کرونا اشاره‌کرده و اضافه می‌کند: برخلاف برگزاری نمایشگاه در شرایط کرونایی در استان‌های کشور، در زنجان اجازه برپایی نمایشگاه را نداشتیم. در این ایام حدود 10 نفر از نیروهای فعال را به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های اجباری کرونایی از دست دادیم. در پرداخت قبوض به شرکت‌های خدماتی بدهی داشته و در پرداخت حقوق کارکنان در مضیقه بودیم.

نبود همکاری

قندیلی ضمن قدردانی از حمایت همه‌جانبه بخش دولتی زنجان با مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کاسپین در پیشبرد اهداف به کم‌محلی و گاها بی‌میلی برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها بزرگ زنجان برای حضور در نمایشگاه تخصصی اشاره‌کرده و می‌گوید: برخلاف بخش دولتی، بخش خصوصی اصلاً همت ندارد. وقتی سرمایه‌گذاری در حوزه برپایی نمایشگاه تخصصی که ارزشمند است، وارد میدان شده و برنامه‌اش را عملی می‌کند، انتظار می‌رود تا شرکت‌های بزرگ زنجان از این فرصت پیش‌آمده نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. باوجود تمامی اقداماتی که در حوزه تسهیلگری می‌شود متأسفانه از دورترین استان‌های کشور و حتی سایر کشورها برای حضور در نمایشگاه و شرکت در آن استقبال می‌کنند اما برخی از شرکت‌های زنجان میلی برای شرکت در نمایشگاه ندارند! جالب است همین کارخانه‌ها برای حضور و شرکت در نمایشگاه‌های تهران و سایر استان‌ها علاقه نشان می‌دهند!

بااین‌حال سیدرضا قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌های تدوین‌شده نمایشگاه کاسپین با همکاری تک‌تک فعالان بخش خصوصی و دولتی و رسانه‌ها عملیاتی می‌شود، اضافه می‌کند: ما نمایشگاه معدن را پس از 6 سال احیا کردیم اما هیچ‌یک از فعالان حوزه سرب و روی زنجان در این نمایشگاه حضور نیافتند! البته ما دست روی دست نگذاشتیم و به سراغ زنجیره تأمین رفتیم اما چرا نباید بخش خصوصی از فرصت ایجادشده نهایت بهره را ببرد؟

وی که عدم همراهی برخی از کارخانه‌ها در برپایی نمایشگاه‌های تخصصی را در رکورد سرمایه‌گذاری در استان مؤثر می‌داند، معتقد است که برخی از کارخانه‌ها زنجان در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت نکرده و عوض آن برای حضور در نمایشگاه خارج از استان و تهران علاقه به خرج می‌دهند، همین عدم باورپذیری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سبب رکورد سرمایه‌گذاری در استان شده است.

وی ادامه می‌دهد: برایم سؤال است، زنجان در حوزه برق فعالیت چشمگیری دارد، اگر به حوزه برق افتخار نکنیم، چگونه در جذب سرمایه‌گذار در این بخش موفق می‌شویم؟ برپایی نمایشگاه، تضمین‌کننده ماندگاری تولید واحد تولیدی و اقتصادی، اشتغال‌زایی و ایجاد همکاری و عملی شدن اهداف حوزه اقتصادی است. بخش خصوصی بدون اینکه در داخل شهر زنجان دفتری داشته باشد ترجیح می‌دهد در محل کارخانه، دفترش را دایر کند و علناً در تهران نسبت به بازگشایی دفتر اقدام می‌کند و برای ایجاد دفتر در تهران علاقه نشان می‌دهد!

قندیلی که این رفتار برخی از کارخانه‌ها بزرگ و مشخص زنجان را ناشی از «باور نداشتن به توانمندی زنجان» می‌داند، تأکید می‌کند: معتقدم عدم باورپذیری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باعث رکورد سرمایه‌گذاری در استان است. من برای رقم خوردن اتفاق خوب در زنجان، نهایت تلاشم را می‌کنم، در مسیر توسعه رونق اقتصادی حتی تعدادی از هتل‌ها و مراکز تفریحی را برای حضور در این مجموعه و بهره‌مندی از حضور چندروزه فعالان اقتصادی ایران و جهان برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و تفریحی زنجان علاقه‌مند می‌کنم که خوشبختانه در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

قندیلی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر نگاه تخصصی به برگزاری نمایشگاه‌ها باهدف تأثیرگذاری آن‌ها و جذب مخاطب از حذف فروش مواد غذایی در کنار برگزاری این نمایشگاه‌ها خبر داده و می‌گوید: معتقدم قرار دادن غرفه‌های مواد غذایی در کنار نمایشگاه‌های تخصصی اثر تخریبی دارد.

او بابیان اینکه نمایشگاه محل فروش نیست و جای تعاملات تجاری است، تصریح می‌کند: باید این دیدگاه که نمایشگاه صرفاً مواد غذایی است کنار گذاشته شود، زیرا نمایشگاه جای فروش پاستیل و شکلات نیست.

جای خالی مدیریت توانمند

در شرایطی که سیدرضا قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان سعی دارد «کرونا» و «عدم همراهی تعدادی از کارخانه‌ها بزرگ استان و حضور نیافتن آن‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی» را عامل اصلی عدم تحقق برنامه‌ها برای رونق نمایشگاه اعلام کرده و برخی از تغییرات ازجمله تعویض موکت نمایشگاه پس از 10 سال را از دستاوردهای خود معرفی کند آن‌طور که از اظهارات فعالان بخش خصوصی برمی‌آید وضعیت نمایشگاه در یک سال اخیر همانند 17 سال قبل بوده و تغییرات محسوسی در آن ایجاد نشده است!

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به محاسن اقتصادی نمایشگاه بین‌المللی کاسپین می‌گوید: به نظرم نمایشگاه بین‌المللی کاسپین محلی برای ارائه توانمندی‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و غیره است که به معرض نمایش گذاشته‌شده و در پس آن زمینه برای ایجاد تعامل تجاری و اقتصادی فراهم می‌شود. معتقدم نمایشگاه کاسپین، محل به اشتراک گذاشتن صنعت کالا و خدمات توسط تولیدکننده‌ها بوده که در آن مشتریان کالا و تولیدات مدنظر خود را پیدا می‌کنند.

رنگ‌رونا بابیان اینکه در نمایشگاه کاسپین باید به فکر جذب صادرکنندگان ملی و بین‌المللی برای حضور در آن باشیم، تأکید می‌کند: وجود مرکز نمایشگاهی کاسپین اتفاق خوبی برای استان است اما آنچه اهمیت دارد فعالی و پویایی آن و اختصاص آن به نمایش فعالیت‌های اختصاصی در زمینه‌هایی مختلف اقتصادی است. هرچند در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های تخصصی برگزار می‌شد اما هم‌زمانی آن با سایر نمایشگاه‌ها که نشان از بی‌سلیقگی بود تأثیر مثبتی بر نتایج و دستاوردهای نمایشگاه‌ها نداشت. به نظرم باید به سمت نمایشگاه‌های تخصصی با تجهیزات روز برگرفته از دانش فنی دنیا برویم که غرفه‌داران و حتی بازدیدکننده‌هایش هم اهل‌فن بودن و متخصص باشند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نمایشگاه کاسپین توانسته متفاوت‌تر از سال‌های قبل که حتی کرونا هم بود، باشد به صدای زنجان می‌گوید: سالی که گذشت با کرونا همراه بود و رفت‌وآمدهای خارجی هم به‌تبع آن دچار محدودیت‌هایی بود اما در کل رضایتی از شرکت‌کننده‌های خارجی‌ در نمایشگاه کاسپین نبوده دلیلش هم این است مجری برگزاری باید توانمند باشد تا بتواند زمینه جذب فعال خارجی را فراهم کند. اما تاکنون این ضعف را در عملکرد مجریان و نمایشگاه شاهد بوده‌ایم.

زیرساخت‌های ناقص

مسئولان وقت در ابتدای تأسیس این نمایشگاه تأکید داشتند که طراحی نمایشگاه با اقتباس از مراکز نمایشگاهی مدرن جهان صورت گرفته و اجرای کامل آن در 3 فاز پیش‌بینی‌شده است، که در پایان دارای سالن‌های اصلی نمایشگاه به مساحت بیش از 52 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی مسقف و بیش از 20 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی باز، مرکز برپایی اجلاس بین‌المللی، هتل 5 ستاره، انبار، پارکینگ، رستوران، دفاتر تجاری، کافی‌نت و غیره شود که بخش قابل‌توجهی از این هدف‌گذاری‌ها تا به امروز محقق نشده است و مشخص نیست منظور مسئولان از واژه «مدرن» که پیش از احداث این مرکز ادعایش را داشتند همین اسکلت بتنی و شیشه است؟ 

مهدی رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان بر لزوم استفاده از فرصت نمایشگاه کاسپین برای رونق بخشیدن به تجارت تأکید کرده و می‌گوید: اگر به این مهم توجه نداشته باشیم به نظرم فقط پُز نمایشگاه کاسپین را داده‌ایم و در عمل چیزی عایدمان نشده است.

به اعتقاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان بخشی از زیرساخت‌ها فراهم‌شده اما ناقص که البته همین امر طرح اصلی را نیز زیر سؤال می‌برد! تصور می‌کنم از متصدیان مرکز نمایشگاهی بخواهیم تا هر آنچه برایش برنامه‌ریزی‌شده را تکمیل کنند! هرچند در این زمینه دولت با ارائه تسهیلاتی و سایر مباحث حمایتی، باید مرکز را ملزم به تکمیل طرح کند.

«مردم ما از برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه کاسپین استقبال می‌کنند اما عدم وجود پارکینگ استاندارد و به‌تبع آن حجم بالای ترافیک در مسیر منتهی به نمایشگاه سبب شده تا بازدیدکنندگان رضایت چندانی نداشته باشند! پس باید شرکت نمایشگاهی و مجریان و حتی دولتی‌ها برای رفع مشکل چاره‌ای بیندیشند!»

وی بابیان اینکه از سرمایه‌گذاری در حوزه نمایشگاهی 17-18 سال پیش باید بخش خصوصی و دولتی نهایت بهره را ببرند، معتقد است: برای تحقق این امر باید در انتخاب مجریان نهایت دقت را داشته و حرفه‌ای‌ها و مجریان را به کار بگیریم. این همکاری در تمامی طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی استان ازجمله منطقه ویژه اقتصادی زنجان نیز باید نمود پیدا کند. به بیانی دیگر این مواردی که عرض شد فرصت هستند و مدیران و برنامه‌ریزان بخش خصوصی و دولتی باید فرصت‌طلبی کرده و نتیجه را به نفع زنجان و زنجانی تمام کنند.

رنگ رونا یکی از دلایل عدم دستاورد قابل‌توجه باوجود نمایشگاه کاسپین را نبود زیرساخت به‌ویژه زیرساخت گردشگری دانسته و معتقد است: به‌جز هتل بزرگ که ۴ ستاره است هتل منطبق با استانداردها را نداریم، بهتر است مسئولان قبل از اجرای هر پروژه‌ای، هتل برای اسکان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی که برای انجام امور تجاری ازجمله حضور در نمایشگاه‌ها را در نظر داشته باشند!

از احداث هتل تجاری تا راه‌اندازی کافی‌شاپ مدرن

البته مهدی رنگ‌رونا،رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان هم به صدای زنجان می‌گوید: بهتر است از اشل استانی خارج‌شده و از محدودیت‌های مرکز بین‌المللی در تهران استفاده کرده و سرریز نمایشگاه مذکور را به نمایشگاه کاسپین هدایت کنیم به شرطی که زیرساخت گردشگری‌مان مهیا باشد!

رنگ‌رونا در ادامه مباحث هتلینگ و مشکلات در اقامت میهمانان یادآور می‌شود: در سال‌های اخیر نیز مجریان درصدد هدایت سرریز نمایشگاه تهران با برگزاری نمایشگاه در کاسپین زنجان بودند که به علت نبود زیرساخت ابتر ماند! قرار شد هتل احداث کنند اما نشد!

سیدرضا قندیلی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های کاسپین هم نمایشگاه را پیشانی توسعه استان دانسته و با تأکید بر لزوم توجه به این مجموعه به‌عنوان مزیت اظهار می‌کند: معتقدم با همراهی بخش دولتی، خصوصی و رسانه‌های استان می‌توان با نگاه به نمایشگاه به‌عنوان مزیت اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی و صنعتی گام مهمی در مسیر رونق و آبادانی زنجان برداشت.

وی احداث هتل تجاری و نمایشگاهی در منطقه شمال غرب را یکی از نیازهای اساسی دانسته و بابیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کاسپین مدرن‌ترین مرکز نمایشگاهی غرب کشور است، اضافه می‌کند: تولیدکنندگان صنایع باید نمایشگاه را باور کنند و دراین‌باره باید رسانه‌ها نیز کمک کنند.

قندیلی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کافی‌شاپ مدرن در محل نمایشگاه کاسپین زنجان خبر داده و می‌گوید: این کافی‌شاپ باید در شأن و تشریفات میهمانان خارجی در این محل راه‌اندازی شود. در این میان مواد غذایی موردنیاز غرفه‌داران به‌صورت بسته‌بندی ارائه می‌شود.

خواهان ابطال مجوز پایانه فرش دستبافت هستیم!

این اظهارات مدیرعامل نمایشگاه‌ بین‌المللی کاسپین زنجان منجر به واکنش تعدادی از فعالان حوزه فرش دستبافت شده است. آن‌ها که تحقق برنامه‌های آتی اعلام‌شده از سوی قندیلی را چندان قبول ندارند، می‌گویند وقتی پایانه صادراتی فرش دستبافت پس از گذشت 2 سال از افتتاح هنوز بازخورد مثبتی برای صنعت فرش نداشته است، چطور می‌شود برای آینده‌ اقتصادی استان و نقش این پایانه که در محل نمایشگاه کاسپین قرار دارد، امیدوار بود؟

پانزدهم مهرماه سال 99 نخستین پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت کشور باهدف هم‌افزايی، توانمندسازی و همکاری بخش خصوصی و ذی‌نفعان زنجیره تأمین در راستای تسهیل و کاهش هزينه‌های پنهان در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان افتتاح شد تا بتواند باوجود شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها بازارهای هدف را از طریق حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و رایزنی با طرف‌های خارجی و بازاریابی از طریق راه‌اندازی سایت و ارتباط با تجار کشورهای هدف، سهم قابل‌توجهی در عرصه تجارت فرش داشته باشد.

در همان روزهای ابتدایی پس از افتتاح تعدادی از فعالان اقتصادی گفتند که افتتاح این پایانه وقتی‌که سالیان سال است بیش از 60 هزار بافنده زنجانی تولیدات خود را به تجار مشهدی، تهرانی و اصفهانی و غیره می‌فروشند، کار سنجیده‌ای نبوده چراکه کسی از این پایانه استفاده نمی‌کند و چنین برنامه‌هایی شوی تبلیغاتی بیش نیست!

مطالبه‌ای که حتی مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان و صادرکننده نمونه زنجانی آن را منطقی دانسته و عنوان می‌کند: ما در رابطه با پایانه صادراتی فرش دستبافت فقط اسمش را آوردیم و بس! 2 سال پیش که این پایانه راه‌اندازی شد، می‌توانست، نمایشگاه دائمی شود اما در بحث اجرا سلیقه‌ها باهم جور نشد و فقط اسمش برای ما ماند! هرچند به‌شخصه شاهد بودم که مسئولان به‌ویژه مدیران سازمان صمت برای اخذ مجوز چه تلاش‌هایی کردند اما باید قبول کنیم که از فرصت پیش‌آمده هیچ استفاده‌ای نکردیم! متأسفانه در چنین برنامه‌هایی همیشه اول تلاش می‌کنیم اما متأسفانه به علت مشکلاتی که در حوزه اجرا داریم نمی‌توانیم به نتیجه درستی برسیم!

نداشتن آمار صادرات!

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: مسئولان فقط دنبال مجوز بودند وگرنه بودن این پایانه تأثیری در صادرات و رونق آن نداشته است.

بااین‌حال قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان که آمار دقیقی از میزان فرش صادرشده از این پایانه را ندارد در گفت‌وگو با صدای زنجان بر لزوم حضور در نمایشگاه‌های بین‌‌المللی که زمینه رونق تجارت جهانی است، تأکید کرده و عنوان می‌کند: حضور در نمایشگاه‌های عراق اعم از فرش سلیمانیه، صنعت ساختمان اربیل ازجمله اقدامات صورت گرفته در عرصه خارجی است. برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام هیئت تجاری به کردستان عراق و همکاری با فعالان اقتصادی ارمنستان و حلب سوریه و عمان را نیز در دستور کارداریم تا در حوزه محصولات غیرنفتی و توسعه تجارت استان سهمی داشته باشیم.

ظاهراً آخرین آمار رسمی مربوط به میزان فرش‌های صادرشده از طریق پایانه صادراتی فرش دستبافت زنجان مربوط به تیرماه سال قبل باشد که به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، قندیلی، مدیرعامل پایانه صادراتی فرش دستباف زنجان اعلام کرد که در مدت زمانه 6 ماهه تأسیس پایانه تخصصی فرش دستباف صادراتی در کنار 921 مشارکت‌کننده ایرانی موفق به شرکت در نمایشگاه سلیمانیه عراق و صادرات 91 تخته فرش دستباف به ارزش 91 هزار دلار شده است.

البته ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان به صدای زنجان می‌گوید: قبل از عید در استانداری گزارش دادند که هیچ کاری نکردند! پس از افتتاح پایانه، ما برای حمایت، حدود 20 روز تا یک ماه فرش‌های دستبافت را در پایانه مستقر کردیم اما به علت عدم‌حمایت تصمیم به خارج کردن آن گرفتیم! مسئولان امر نه سرمایه‌ای آورده‌اند نه ایده‌ای دارند تا به امروز نیز تحریم و کرونا را عامل عدم دستاورد خود عنوان کردند! راستش را بخواهید آدم تنبل بهانه‌هایش هم خوب است! فکر می‌کردند درجاهای دیگر درآمد می‌کنند دیگر فرش را کنار گذاشتند کاری هم نکردند!

تسهیلگریم نه فروشنده!

قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه با ایجاد پایانه فرش دستبافت و برخلاف ادعاها در حوزه صادرات فرش اقدام جدی صورت نگرفته است، تصریح می‌کند: قرار نیست مشکلات فرش را من حل کنم! برای موفقیت در امر صادرات از طریق پایانه باید در وهله نخست، برند سازی کنیم! در توسعه راه‌های صادراتی با مشکل مواجهیم که معتقدم این امر باوجود پایانه حل‌شدنی است!

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان نیز در واکنش به این اظهارات عنوان می‌کند: این هم‌نظر آن‌هاست! البته تا حدودی هم راست می‌گویند اما آقایان قبل از اینکه مسئولیت پایانه صادراتی فرش را بر عهده بگیرند از قبل زنجان را می‌شناختند!

قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به مشکلات ارتباط با فعالان حوزه فرش زنجان که با عدم کسب نتایج مثبت پایانه فرش دستبافت ارتباط مستقیمی دارد، تصریح می‌کند: برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی به‌عنوان تسهیلگر به وظیفه خود عمل کرده‌ام با رایزنی با طرف خارجی تخفیف ویژه گرفته و به فعالان حوزه فرش زنجان نیز شرایط را اعلام کرده‌ام اما هیچ استقبالی نشد! به من می‌گویند فرش را بگیر،یک چک هم به ما بده و بعد فرش را در نمایشگاه بفروش! پایانه صادراتی، عامل و تسهیلگر (فعالیت نرم‌افزاری) باهدف توسعه صادرات است و بازار فروش فرش نیست!

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان نیز در واکنش به این اظهارات تأکید می‌کند: آقای قندیلی لطف دارند اما ایشان تصور می‌کنند اطلاع‌رسانی در رابطه بازمان برگزاری نمایشگاه‌های برون‌مرزی یعنی کمک به ما! ما سال‌هاست در بازار داخلی و خارجی در حال دادوستد هستیم! محض اطلاع ایشان عرض می‌کنم ما یک ماه قبل، از زمان و کشور برگزاری نمایشگاه‌ها خبرداریم!

بااین‌حال قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان با تأکید بر لزوم «برند سازی» در حوزه فرش عنوان می‌کند: فرش زنجان با تمام قدمتی که دارد به اسم سایر استان‌های کشور اعم از مشهد، قم و اصفهان و غیره به فروش می‌رسد در نظر دارم در حمایت از این صنعت، جشنواره طرح فرش زنجان را راه‌اندازی کنم، از همین تریبون از تمامی کارشناسان و هنرمندان و اداراتی همچون پست، میراث فرهنگی و غیره دعوت می‌کنم تا ما را همراهی کنند.

او در پاسخ به این سؤال که چرا پیش از راه‌اندازی پایانه فرش دستبافت به فکر برند سازی و البته جلب حمایت فعالان حوزه فرش و به‌ویژه اتحادیه‌های مربوطه که در ظاهر موافق با پایانه فرش نیستند و شاید همین امر سبب شده تا عملاً در صادرات فرش دستاورد آن‌چنانی نصیب متولیان پایانه صادراتی نشود، نیفتادید به صدای زنجان می‌گوید: پایانه فرش برای استان یک امتیاز است! باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم! برخی از فعالان حوزه فرش و اتحادیه‌ها فکر می‌کنند ما رقیب آن‌هاییم درحالی‌که رفیقشان هستیم ما در کنار هم می‌توانیم به برنامه‌های صادراتی و رونق فرش برسیم!

اما ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان خطاب به مدیرعامل نمایشگاه کاسپین می‌گوید: آقای قندیلی، مدیر تازه‌نفس است و ما امیدواریم برنامه‌هایش عملی شود اما واقعاً بعد از کرونا چند نمایشگاه تخصصی فرش برگزار کرده‌اند؟ اگر برنامه‌ای برای بهبود وضعیت صادرات فرش دارند جلسه تخصصی برگزار کرده و راهکار بدهند.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی هم در پاسخ می‌گوید: بازگشت فرش ایرانی از بازار فروش، محدودیت خودش را دارد با این اوصاف که وقتی فرش صادر شد، دیگر امکان بازگشت فرش وجود ندارد مگر اینکه فرش به‌صورت موقتی در نمایشگاه در معرض عموم قرار گیرد! در حال حاضر اگر فرش صادر شود یک الی 2 ماه آتی نیز نمی‌توانیم برگردانیم! به‌عنوان فعال حوزه فرش نمی‌توانم فرش را به‌صورت امانت به نمایشگاه کاسپین (پایانه فرش دستبافت) بدهم و بعد 2 سال پس بگیرم! زیرا بودجه‌اش را ندارم! خب چرا سرمایه نمی‌گذارید و به قیمت کارشناسی نمی‌خرید؟ ما حتی حاضریم 50 درصد مبلغ را دریافت کنیم، اما دوستان این کار را هم نمی‌کنند! درست است که در وضعیت اقتصادی کنونی، در مضیقه‌ایم و به بیانی دیگر تشنه‌ایم اما به نظرم اگر بخواهند با این روال ادامه بدهند باید مجوز پایانه ابطال شود! چراکه این مجوز نه‌تنها نفع نداشته بلکه اگر ادامه داشته باشد به ضرر هم تمام می‌شود! شما که دوست دارید فعالان فرش شنا کنند حداقل خودتان هم تا زانو خیس شوید تا باورمان شود با ما همراهید!

«در حال حاضر بازاری می‌ترسد که فرش خود را به ترکیه یا روسیه بفرستد! آقای قندیلی شما در مقابل حوادث غیرمترقبه تولیدات ما را بیمه می‌کنید یا حاضرید تسهیلاتی را لحاظ کنید؟ ضمانت رفت‌وبرگشت فرش‌ها را می‌دهید؟ قیمت یک‌تخته فرش 12 متری ابریشمی یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، ما چگونه بدون اینکه پشتوانه‌ای داشته باشیم فرش‌ها را تحویل شما دهیم؟»

«متصدیان پایانه صادراتی فرش دستبافت! اتحادیه عاجز نیست که فرشش را روانه بازار خارجی کند. ما 30 سال تجربه حضور در بازار را داریم. انبار ما در آلمان (هامبورگ) از دهه 60 راه‌اندازی شده، در سایر نقاط آلمان و دبی با تجار ایرانی همکاری تنگاتنگی داریم. ما دیگر دوست نداریم اسم پایانه صادراتی فرش را بشنویم چراکه در این مدت فرصت‌ها را سوزانده است.»

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننمایشگاه کاسپین زنجانقندیلیدرآمد
sedayezanjannews.ir/nx8590


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»