کد خبر: 8710
1401/02/25 - 11:16


صدای زنجان از توقف 9 ماهه ساخت‌وساز پروژه «تعاونی مسکن علوم پزشکی» گزارش می‌دهد؛

ادامه ابهام یک تعاونی

ذی‌نفعان: مدیران اداره کار نمی‌خواهند، واقعیت را بگویند!/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: تسلطی بر مسائل شرکت تعاونی مذکور ندارم از اداره کار پیگیری کنید!/ سکوت مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در تماس با صدای زنجان با اشاره به بلاتکلیفی بیش از 20 ساله خود در تحویل واحدها از دستگاه‌های مرتبط با موضوع خواستند تا دو موضوع مهم «علت توقف 9 ماهه پروژه ساخت» و «برگزاری انتخابات سال 1400 هیئت‌مدیره فعلی» را با جدیت پیگیری کنند!

ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن که سال‌های متمادی ‌است خواهان تعیین تکلیف واحدهای خود هستند، با اشاره به نامه‌ بهمن‌ماه سال 1400 خود خطاب به مسئولان ارگان‌های نظارتی و اجرایی استان که به امضای بیش از 90 نفر رسیده است همچنان نسبت به انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت (14 دی‌ماه 1400) شبهاتی وارد کرده و مدعی انتخابات مهندسی‌شده تعدادی از کارکنان اداره تعاون استان هستند! ازاین‌رو از ارگان‌های نظارتی و امنیتی می‌خواهند تا در اسرع وقت برای حفظ اموال عموم به موضوع ورود کنند!

توقف 9 ماهه پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان

14 دی‌ماه سال 1400 هیئت‌مدیره فعلی شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان رسماً کار خود را آغاز کرد. قبل از آن نیز شرکت به هیئت‌مدیره انتصابی از 23 شهریورماه 1400 واگذارشده بود.

در حال حاضر 9 ماه است که روند ساخت‌وساز پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی متوقف‌شده است. هرچند امکان مصاحبه با تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی میسر نشد اما ثریا اشراقی، عضو منتخب هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان، نهم بهمن‌ماه سال 1400 به دنبال گلایه ذی‌نفعان بابت تأخیر درروند ساخت‌وساز پروژه به صدای زنجان گفته بود که با تائید مدارک از سوی اداره تعاون و تحویل کارها از هیئت‌مدیره انتصابی، عملیات ساخت‌وساز سرعت داده می‌شود!

اما ذی‌نفعان می‌گویند که کمیسیون نظارت صحت انتخابات برگزارشده را رد کرده هرچند مسئولان اداره کار استان همچنان می‌گویند ترکیب 7 نفره باید سر جای خود باقی بماند!

علامت سؤال

یکی از ذی‌نفعان می‌گوید: در نامه انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها، اتاق‌های تعاون نیز به دلیل رعایت نشدن روند قانونی انتخابات، دستور کار را بر تجدید آگهی انتخابات هیئت‌مدیره قرار داده اما متأسفانه انتخابات مذکور به ثبت ارسال می‌شود درحالی‌که بر اساس ماده 13 از دستورالعمل نظارت بر انتخابات بدون تائید قطعی کمیسیون نظارت و بالاتر از همه انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها ارسال به ثبت غیرقانونی بوده و مطابق تبصره یک همان ماده مسئولیت این اقدام بر عهده ارسال‌کننده به ثبت است!

او می‌افزاید: سؤال اینجاست که چرا اداره تعاون مطابق نامه‌های صادره بالا و اعتراضات گسترده اعضا با ثبت بیش از 15 نامه در دبیرخانه آن اداره در قالب شکایت و اطلاع‌رسانی و با توجه به زمان کافی به اصلاح اقدامات غیرقانونی خودشان ترتیب اثری نداده است؟ آیا این بی‌اعتنایی به وظایف، ترک فعل نیست؟ چرا باید تا به امروز اعضای 5 هزارنفری شرکت (ذی‌نفعان و خانواده‌های آن‌ها) به‌ویژه اعضای 1500 نفری پروژه آپارتمان‌ها باید بلاتکلیف باشند؟

این ذی‌نفع با اشاره به اذعان برخی از مسئولان دولتی نسبت به تخلف در انتخابات اخیر هیئت‌مدیره شرکت یادآور می‌شود: برخی از مسئولان دولتی از مهندسی انتخابات هیئت‌مدیره به سود عده‌ای که قبلاً از مزایای تعاونی چندین مرتبه بهره‌مند شده‌اند، خبر می‌دهند. چرا باید برخی از کارکنان اداره کل تعاون به‌جای انجام‌وظیفه، با تماس با برخی از ذی‌نفعان ضمن ایجاد نگرانی از آن‌ها می‌خواهند پیگیر نامه‌ها نباشند؟ احساس می‌کنم مدیران اداره کار نمی‌خواهند، واقعیت را بگویند!

او مدعی است: ازآنجایی‌که اقدامات غیرقانونی و عدم پاسخگویی اداره تعاون موجبات ضرر و زیان میلیاردی به اعضای آپارتمان‌ها طی چندماهه اخیر شده که برخلاف ماده 43 و 44 قانون بخش تعاون، دخالت در امور تعاونیها را ممنوع نموده و فقط نقش حمایتی و نظارتی باید باشد عملاً اداره تعاون طی این سال‌ها حمایت و نظارتی نداشته و مداخلات خارج از تصور و غیرقانونی داشته است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای تمکین اداره تعاون به اجرای صحیح قانون و مقررات و مصوبات مجامع سال‌های 84 و 96 و 97 که مکلف کرده تصمیمات هر پروژه و واگذاری هر پروژه به ذی‌حقان و صاحبان همان پروژه باشد، اضافه می‌کند: بر این اساس، در قالب تأسیس شرکتی جداگانه به‌منظور جلوگیری برخی فرصت‌طلبان در راستای اجرای بند ج از ماده 14 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه یعنی اجرای پروژه توسط صاحبان واحدها را خواستار هستیم.

در شرایطی که متصدیان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان بر سالم بودن انتخابات تأکیددارند، ذی‌نفعان پروژه 24 اسفندماه سال 1400 با تنظیم نامه‌ای خطاب به مسئولان دولتی و قضایی با استناد به نامه صادره محمدرضا انصاری، سرپرست وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره  40025788 مورخه 24/9/1400 با ذکر اسامی 7 نفر از کاندیداهای هیئت‌مدیره صراحتاً اعلام کردند که این افراد قبلاً از امکانات تعاونی بهره‌مند و یا نسبت به فروش امتیاز خود اقدام کرده‌اند درنتیجه با توجه به قانون مقررات بخش تعاون افراد مذکور فاقد شرایط کاندیداتوری هیئت‌مدیره تعاونی بوده و مطابق دو نامه کمیسیون نظارت به شماره 3437/1400 مورخه 1400/9/23 و نامه 1400/3461 مورخه 1400/9/24 به بهره‌مندی7 نفر مذکور تأکید کردند.

ذی‌نفعان می‌گویند: چگونه است که بر اساس‌نامه‌های سال 93 آقای اسماعیل آقاجانلو، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان زنجان 2 نفر که از مجمع رأی گرفته و در ترکیب هیئت‌مدیره بودند به علت بهره‌مندی از مزایای تعاونی اخراج شدند اما هم‌اکنون در کمال تعجب این دو فرد به همراه ۵ نفر دیگر که از مزایای تعاونی منتفع شده‌اند که البته مدارک آن نیز موجود است، با پافشاری برخی مسئولان اداره کل تعاون استان زنجان در انتخابات شرکت و در ترکیب اعضای هیئت‌مدیره نیز قرارگرفته‌اند؟

عقب‌نشینی آقای مدیر!

این افراد تصریح می‌کنند که به استناد ماده 59 اساسنامه،؛ اعضای تعاونی محسوب نشده و نمی‌توانند کاندیدای هیئت‌مدیره تعاونی باشند.

نکته جالب‌توجه این است که در نامه شماره  40027125 مورخه 1400/10/5 محمدحسن حسینی، مدیر امور تعاون استان زنجان نیز بر رد 7 نفر به استناد قانون و مقررات بخش تعاون اذعان شده بود اما او با ارسال نامه شماره 40027424 مورخه 1400/10/7 نامه قبلی خودش را که به استناد قوانین صادر کرده بود را به بهانه اینکه در فضای مجازی انتشاریافته کان لم یکن اعلام می‌کند.

در شرایطی که ذی‌نفعان پروژه نسبت به بر سر کار آمدن هیئت‌مدیره فعلی ابهاماتی وارد می‌کنند و اعضای هیئت‌مدیره و وکیل شرکت این ابهامات را صراحتاً رد می‌کنند، ظاهراً برخی از مسئولان اداره کل تعاون استان که بر اساس قوانین، ناظر بر فعالیت تعاونی‌هاست، هنوز بر سر بودن یا نبودن هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی تردید دارند!

محمدحسن حسینی، مدیر تعاون استان زنجان که تا چندی پیش بر صلاحیت نداشتن 7 نفر از کاندیداها که بعداً در ترکیب هیئت‌مدیره قرار گرفتند تأکید داشت و بنا به دلایل نامعلومی از مواضع خود دست کشیده و با چرخش 180 درجه‌ای، بودن این 7 نفر در ترکیب هیئت‌مدیره را کاملاً قانونی دانست، 12 اسفندماه سال 1400 با تنظیم نامه‌ای به هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان با استناد به تبصره یک و 2 ماده 23 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه و همچنین ماده 59 اساسنامه مورد عمل شرکت تعاونی مسکن، با توجه به اینکه 2 نفر از نامبردگان شرایط عضویت خود را از تعاونی ازدست‌داده‌اند، اعلام کرد که این افراد نمی‌توانند در هیئت‌مدیره تعاونی باشند!

اما ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان مدعی‌اند که برخی‌ها در اداره کل تعاون، دوست ندارند که قانون اجرایی شود!

شیطنت در امور تعاون؟

یکی از ذی‌نفعان به صدای زنجان می‌گوید: طیب جعفری، سرپرست فعلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان حتی به نامه معاونش ترتیب اثر نداده و اجازه حذف این دو نفر از ترکیب هیئت‌مدیره شرکت را نمی‌دهد و وقتی اعتراض می‌کنیم در پاسخ می‌گویند بروید از برخی از کارکنان اداره تعاون شکایت کنید!

او بابیان اینکه تمامی این بی‌قانونی‌ها مقابل چشم همگان اتفاق می‌افتد اما نمی‌دانم چرا مسئولان کاری نمی‌کنند، مدعی است: برخی از کارکنان بخش تعاون به ذی‌نفعان و اعضا گفتند که هیئت‌مدیره قبلی را بابت تخلف و اقدامات خارج از ضوابط برکنار کنند تا مشکل حل شود. اما در مجمعی که برگزار شد کسانی رأی آوردند که اصلاً اجازه شرکت در انتخابات به‌عنوان کاندیدا را نداشتند چه برسد به این‌که در ترکیب هیئت‌مدیره قرار گیرند! شرکت 1500 عضو دارد اما فقط 200 نفر در رأی‌گیری شرکت کردند و بقیه که بیشترشان عضو اصلی نبودند نتوانستند در مجمع شرکت کنند!

این ذی‌نفع در ادامه با اشاره به مشکلات ذی‌نفعان که عضو اصلی محسوب نشده و طبق اساسنامه حق شرکت در فرآیند انتخابات را ندارند که البته این مهم یکی از اقدام صورت گرفته خارج از ضوابط هیئت‌مدیره‌های شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان است، تصریح می‌کند: وقتی به کاندید شدن 7 نفر و انتخاب آن‌ها به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره شرکت معترض می‌شویم به ما گفته می‌شود مگر شما عضو هستید؟ خب شاید طبق اساسنامه عضو اصلی نباشیم اما شمایی که به اساسنامه معتقدید چرا (هیئت‌مدیره‌ها در ادوار گذشته) خارج از ضوابط اساسنامه فیش فرد شاغل در مجموعه علوم پزشکی را به نام فرد (شاغل در خارج از مجموعه علوم پزشکی) انتقال دادید و در ازای این کار مبلغی هم دریافت کردید؟

سال 81 امتیاز مسکنم را خریداری و مراتب نقل‌وانتقال در ازای پرداخت مبلغی در محل شرکت تعاونی مسکن زنجان انجام شد در این مدت تمامی واریزی‌های مورد اعلام شرکت را واریز کرده‌ام به امید روزی که صاحب‌خانه می‌شوم اما ظاهراً با توجه به اینکه مبالغ هنگفتی به‌حساب شرکت بابت واریزی‌هایی که عرض کردم، واریز می‌شود هر هیئت‌مدیره‌ای که روی کار می‌آید، روال هیئت‌مدیره‌های قبلی را در پیش می‌گیرد و ترجیح می‌دهد مطالبه ذی‌نفعان را که تسریع در روند ساخت‌وسازهاست را نادیده بگیرد!

او خطاب به ارگان‌های نظارتی عنوان می‌کند: درد ذی‌نفعان یکی دو تا نیست! هیئت‌مدیره‌ها تصور می‌کنند اعضا پول چاپ کن هستند، هر دوره از ما به هر بهانه‌ای پول می‌خواهند تا به‌حساب شرکت واریز کنیم. آخرین درخواستشان نیز مربوط به محاسبه‌های غیر کارشناسی «مشاعات» بود! تصور کنید واحد من 100 متری است و طبق قرارداد منعقده هر متر آن حدود 700 هزار تومان می‌شود! یعنی واحد برایم 70 میلیون تمام می‌شود اما مبلغ درخواستی آن‌ها برای مشاعات 90 میلیون تومان است که به‌ناچار 20 میلیون آن را واریز کرده‌ام یعنی 70 میلیون تومان نیز به شرکت بدهکارم! من نمی‌دانم منطقشان برای محاسبه جداگانه مبلغ واحد و مشاعات چیست؟ مگر مشاعات را بعداً به ساختمان چسبانده‌اند که پولش را جدا محاسبه می‌کنند؟ چرا باید شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی حیاط‌خلوت کسانی باشد که قانون‌مداری بلد نیستند؟ ما بابت مبلغ محاسبه‌شده مشاعات به ارگان‌های مربوطه مراجعه کرده‌ایم اما کسی ترتیب اثر نداده است! الآن هم که می‌گوییم حضور برخی افراد در هیئت‌مدیره فعلی قانونی نیست بازهم کسی صدایمان را نمی‌شنود!

قایم‌موشک مدیران اداره کار

صدای زنجان موضوع را از طریق طیب جعفری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با او میسر نشد.

محمدحسن حسینی، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز از پاسخ به سؤالات صدای زنجان و ابهامات مطروحه امتناع کرده و می‌گوید: چون تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان، تعاونی شهرستانی است باید موضوع از طریق اسماعیل آقاجانلو، رئیس اداره کار شهرستان زنجان پیگیری شود!

حسینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اگر مشکل تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان موضوعی است که اول به شهرستان مربوط است و اگر پرونده کاری از پیش نبرد استان وارد عمل می‌شود چرا پیش از به روی کار آمدن هیئت‌مدیره فعلی قبل از اینکه اداره کار شهرستان وارد عمل شود، موضوع را پیگیری کردید، پاسخ شفافی به صدای زنجان نداد و به جمله «مشکل شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان چون تعاونی شهرستانی است، لطفاً از اداره کار شهرستان پیگیری کنید» اکتفا می‌کند!

صدای زنجان موضوع را از طریق اسماعیل آقاجانلو، مدیر اداره کار شهرستان زنجان پیگیری کرد اما باوجود هماهنگی، مصاحبه حضوری با او که قرار بود با ارائه مدارک صحبت کند، فراهم نشد! طیب جعفری، سرپرست اداره کار استان نیز مایل به پاسخگویی نبود!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان هم در رابطه با اقدامات استانداری زنجان با چالش بیش از 20 سال شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان به صدای زنجان می‌گوید: واقعیت این است که در رابطه با شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی تسلط کاملی ندارم! موضوع را از طریق اداره تعاون پیگیری کنید!»

این در حالی است که مسئولان اداره کار استان پاسخ شفافی به 1500 عضو و ذی‌نفع شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان و افکار عمومی نمی‌دهند و با رسانه‌ها نیز بازی «قایم‌موشک» را آغاز کرده‌اند!

در بخش تعاون چه خبر است؟

ناگفته نماند که محمدرضا انصاری که پیش از طیب جعفری، سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بود، در مصاحبه با صدای زنجان از شیطنت برخی از کارکنان و متصدیان بخش تعاون در رابطه با شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان خبر داده بود!

یکی از ذی‌نفعان نیز ضمن تشریح برخی اقدامات خارج از ضوابط و دخالت در امور تعاونی‌ها از سوی تعدادی از کارکنان اداره کار استان، روی کار آمدن هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی با تائید کمیسیون نظارت را دروغی بیش ندانسته و با ارائه نامه این کمیسیون مبنی بر ابطال انتخابات می‌گوید: مسئولان اداره کار بی‌پروا و بدون هیچ واهمه‌ای در حضور استاندار زنجان ادعا می‌کنند، حضور افرادی که از مزایای تعاونی بهره‌مند شده‌اند و طبق قانون نباید در انتخابات شرکت کنند، را قانونی جلوه می‌دهند. ما این موضوع را دریکی از مراسم به‌صورت حضوری به استاندار زنجان اعلام کردیم و ایشان خطاب به سرپرست فعلی اداره کار استان گفتند جلسه بگذارید ببینیم در تعاونی چه خبر است! امیدواریم این جلسه در هفته جاری برگزار شود!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی علوم پزشکی زنجانمسکن
sedayezanjannews.ir/nx8710


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»