کد خبر: 9198
1401/06/27 - 9:43


صدای زنجان از حواشی دنباله‌دار شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی که منجر به برکناری هیئت مدیره این شرکت شد، گزارش می‌دهد!

ماجرای پول تعاونی علوم پزشکی

یک منبع آگاه دولتی: مدیرعامل تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان بدون مصوبه مجمع و به صورت غیرقانونی برای 5 ماه ابتدای امسال مبلغ 90 میلیون تومان دریافت کرده است! این تمام ماجرا نیست!/ ذی‌نفعان: چرا باید شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی حیاط ‌خلوت کسانی باشد که قانون‌مداری بلد نیستند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- انتشار اخبار و مستندات برخی پرداخت‌ها در هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان منجر به برکناری هیئت مدیره این تعاونی شد!

به گفته یک منبع آگاه دولتی در گفتگو با صدای زنجان، برخی مبالغ بدون مصوبه مجمع به برخی پرداخت شده است که در حسابرسی‌هایی که در روزهای پیش رو انجام می‌شود، همه چیز مشخص شده و تصور می‌کنم عملکرد مسئولان هیئت مدیره برکنار شده بیش از پیش روشن شده و شاید از برخی تخلفات دیگر هم رونمایی شود!

پس از کشمکش‌های فراوان بین بیش از 2 هزار ذی‌نفع (آپارتمان و زمین) پروژه تعاونی مسکن علوم‌پزشکی زنجان با اعضای هیئت مدیره و اداره کل تعاون استان بر سر اجرای تمام و کمال قانون در رابطه با این پروژه، بالاخره با ورود استانداری زنجان تکلیف هیئت مدیره‌ای که گفته می‌شود با وجود 6 ماه روی کار بودن، اقدام مؤثری برای کاهش دغدغه‌های ذی‌نفعان نکرده و در عوض اسنادی از پرداخت‌های خاص به برخی در هیئت مدیره این تعاونی منتشر شده است، مشخص شده و بر این اساس هیئت مدیره این شرکت روز سه‌شنبه 22 شهریورماه 1401 کنار گذاشته شد!

ورود استانداری زنجان به پرونده تعاونی مسکن علوم پزشکی!

یکی از ذی‌نفعان پروژه مسکن علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه هیئت مدیره برکنار شده به صورت غیرقانونی روی کار آمده بودند، عنوان می‌کند: ما می‌گفتیم که مسئولان و کارکنان اداره کل تعاون از همان ابتدا باید به حرف ما ترتیب اثر می‌دادند اما بدون هیچ توجهی مجمع را برگزار کردند، البته تعدادی از این کارکنان به ما می‌گویند در آن زمان مجبور بودند! به گفته آن‌ها قرار بود که 2 نفر از 7 نفر بعد از تشکیل هیئت مدیره، از سوی اداره کل تعاون کنار گذاشته شوند اما هیئت مدیره (5 نفر) گفتند که در صورت کنار گذاشته شدند این 2 نفر، آن‌ها نیز استعفا خواهند داد! در واقع قرار بوده که اداره کل تعاون را به چالش بزرگتری بیاندازند!

این ذی‌نفع با بیان اینکه اداره تعاون نامه‌ای به مدیرکل اداره کل تعاون تنظیم و از او خواسته بود تا 2 نفر از اعضای هیئت مدیره باید برکنار شوند اما مدیرکل تعاون با آن موافقت نمی‌کرد! ابراز می‌کند: این حواشی سبب شد تا اواخر خردادماه اعضا و ذی‌نفعان خواستار اجرای قانون شوند که مسئولان از سر ناچاری کمیته‌ای تشکیل دادند که خوشبختانه مسئول کمیته، آقای رفیعی، معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان شدند، ایشان هم که تاکید داشتند فقط قانون را می‌شناسند، استعلامات مربوطه را انجام و بر اساس آن مشخص شد که نگرانی ذی‌نفعان وارد است و نه 2 نفر بلکه 7 نفر از اعضای هیئت مدیره اخراجی هستند!

وی با بیان اینکه در این 12 ماه که پروژه تعطیل است فقط اعضا و ذی‌نفعان (بیش از 2300 نفر ذی‌نفع زمین و آپارتمان‌) متضرر شده‌اند، می‌گوید: تعداد اعضای اصلی فقط 150 نفر هستند که بیشتر آن‌ها زمین خود را فروخته‌اند، ما سرمایه آورده‌ایم اما طبق اساسنامه‌ ما جزو اعضای اصلی که بتواند در تصمیم‌گیری‌ها و انتخابات حضور داشته باشیم، نیستیم!

اداره کل تعاون به جای حمایت، دخالت کرده است!

گفتنی است، اردیبهشت‌ماه امسال ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن که سال‌های متمادی ‌است خواهان تعیین تکلیف واحدهای خود بودند، با اشاره به نامه‌ بهمن‌ماه سال 1400 خود خطاب به مسئولان ارگان‌های نظارتی و اجرایی استان که به امضای بیش از 90 نفر رسیده بود همچنان نسبت به انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت (14 دی‌ماه 1400) شبهاتی وارد کرده و مدعی انتخابات مهندسی‌شده تعدادی از کارکنان اداره تعاون استان شدند!

14 دی‌ماه سال 1400 هیئت‌مدیره قبلی شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان رسماً کار خود را آغاز کرده بود. قبل از آن نیز شرکت به هیئت‌مدیره انتصابی از 23 شهریورماه 1400 واگذار شده بود.

25 اردیبهشت‌ماه امسال بود که صدای زنجان مطالبه ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در خصوص توقف 9 ماهه روند ساخت‌وساز را پیگیری کرد، اما مصاحبه با تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی میسر نشد.

 البته ثریا اشراقی، عضو منتخب هیئت‌مدیره قبلی (برکنار شده که در آن زمان هیئت مدیره انتصابی بود) شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان، نهم بهمن‌ماه سال 1400 به دنبال گلایه ذی‌نفعان بابت تأخیر درروند ساخت‌وساز پروژه به صدای زنجان گفته بود که با تائید مدارک از سوی اداره تعاون و تحویل کارها از هیئت‌مدیره انتصابی، عملیات ساخت‌وساز سرعت داده می‌شود!

اما ذی‌نفعان تاکید داشتند که «کمیسیون نظارت صحت انتخابات برگزارشده را رد کرده هرچند مسئولان اداره کار استان همچنان اصرار می‌کردند که ترکیب 7 نفره باید سر جای خود باقی بماند! در نامه انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها، اتاق‌های تعاون نیز به دلیل رعایت نشدن روند قانونی انتخابات، دستور کار را بر تجدید آگهی انتخابات هیئت‌مدیره قرار داده اما متأسفانه انتخابات مذکور به ثبت ارسال می‌شود درحالی‌که بر اساس ماده 13 از دستورالعمل نظارت بر انتخابات بدون تائید قطعی کمیسیون نظارت و بالاتر از همه انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها ارسال به ثبت غیرقانونی بوده و مطابق تبصره یک همان ماده مسئولیت این اقدام بر عهده ارسال‌کننده به ثبت است!»

یکی از ذی‌نفعان به صدای زنجان می‌گوید: روند اجرا در پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان به علت لجبازی برخی از مسئولان و اشخاصی که علاقه‌ای به حل مشکلات شرکت نداشتند، حدود یکسالی متوقف شد، ازآنجایی‌که اقدامات غیرقانونی و عدم پاسخگویی اداره تعاون موجبات ضرر و زیان میلیاردی به اعضای آپارتمان‌ها طی چندماهه اخیر شده که برخلاف ماده 43 و 44 قانون بخش تعاون، دخالت در امور تعاونی‌ها را ممنوع نموده و فقط نقش حمایتی و نظارتی باید باشد عملاً اداره تعاون طی این سال‌ها حمایت و نظارتی نداشته و مداخلات خارج از تصور و غیرقانونی داشته است.

اصرار برای صندلی!

در شرایطی که متصدیان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان بر سالم بودن انتخابات تأکید داشتند، ذی‌نفعان پروژه 24 اسفندماه سال 1400 با تنظیم نامه‌ای خطاب به مسئولان دولتی و قضایی با استناد به نامه صادره محمدرضا انصاری، سرپرست وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره   40025788 مورخه 24/9/1400 با ذکر اسامی 7 نفر از کاندیداهای هیئت‌مدیره صراحتاً اعلام کردند که این افراد قبلاً از امکانات تعاونی بهره‌مند و یا نسبت به فروش امتیاز خود اقدام کرده‌اند درنتیجه با توجه به قانون مقررات بخش تعاون افراد مذکور فاقد شرایط کاندیداتوری هیئت‌مدیره تعاونی بوده و مطابق دو نامه کمیسیون نظارت به شماره 3437/1400مورخه 23/9/1400 و نامه 3461/1400 مورخه 24/9/1400 به بهره‌مندی 7 نفر مذکور تأکید کردند.

یکی از ذی‌نفعان به صدای زنجان می‌گوید: همان موقع ذی‌نفعان پروژه اتفاق نظر داشتند که چگونه است بر اساس‌نامه‌های سال 93 آقای اسماعیل آقاجانلو، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان زنجان 2 نفر که از مجمع رأی گرفته و در ترکیب هیئت‌مدیره بودند به علت بهره‌مندی از مزایای تعاونی اخراج شدند اما هم‌اکنون در کمال تعجب این دو فرد به همراه 5 نفر دیگر که از مزایای تعاونی منتفع شده‌اند که البته مدارک آن نیز موجود است، با پافشاری برخی مسئولان اداره کل تعاون استان زنجان در انتخابات شرکت و در ترکیب اعضای هیئت‌مدیره نیز قرارگرفته‌اند؟ من متوجه این همه اصرار نشده‌ام!

او به استناد ماده 59 اساسنامه تاکید می‌کند که ما از همان موقع گفتیم، این افراد اعضای تعاونی محسوب نشده و نمی‌توانند کاندیدای هیئت‌مدیره تعاونی باشند.

تائید عدم صلاحیت ترکیب هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان پس از 6 ماه!

البته اظهارات یک منبع آگاه دولتی نشان می‌دهد که گفته‌های ذی‌نفعان و مصاحبه‌های آن‌ها با صدای زنجان در ابتدای سال جاری در خصوص صلاحیت نداشتن 7 نفر در ترکیب هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان نمی‌تواند در حد ادعا باشد!

این منبع آگاه دولتی به شرط عدم انتشار نامش در رسانه می‌گوید: بعدها مدارک مربوط به هیئت‌مدیره‌ای که بهمن‌ماه سال 1400 در ترکیب قرار گرفتند، استخراج شد که نشان می‌داد این افراد آپارتمان‌هایی داشتند که فروخته بودند. از سوی دیگر قانون تعاونی‌ها نیز تاکید دارد که چنانچه هیئت مدیره‌ای سهم خود را به فروش بگذارد باید از عضویت خارج شود.

به گفته این منبع آگاه دولتی، مسئولان مربوطه در حوزه تعاون به محض اطلاع 3 نامه از سوی معاونت تعاون را تهیه و ارسال کردند که بر اساس آن صراحتا بر قانونی نبودن هیئت مدیره تاکید و با ذکر نام دو نفر از اعضای هیئت مدیره گفته بودند به علت انتفاع‌شان از پروژه باید از هیئت مدیره خارج شده و انتخابات برگزار شود! اما متاسفانه سرپرست فعلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به علت روابط فامیلی نزدیک و آشنایی با دو نفر از اعضای هیئت مدیره مذکور که این شخص نیز از اقوام نزدیک به یکی از مسببان اصلی مشکلات پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان است را به بهانه‌های مختلف 5 ماه این اعضا را حفظ کرد!

هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان برکنار شد!

وی با اشاره به حضور مسئولان نظارتی استان در راس کار و پیگیری‌های مداوم تاکید می‌کند: بالاخره پس از چند ماه هیئت مدیره مذکور کنار گذاشته شد و هیئت مدیره انتصابی انتخاب شد که حکم این هیئت مدیره انتصابی روز سه‌شنبه (22 شهریورماه 1401) زده شد و چهارشنبه (23 شهریورماه 1401) برای ثبت به ارگان مربوطه ارسال شد تا پس از فرآیند ثبت، شرکت را از هیئت مدیره قبلی تحویل بگیرند! اگر 5 الی 6 ماهی از دست دادیم مقصرش کسی نبود جز جعفری، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان!

اما سؤال اساسی اینجاست چرا هیئت مدیره‌ای که امور تعاون استان نیز بر غیرقانونی بودن آن تاکید داشت توانست 6 ماه روی کار باشد؟ سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان بر اساس کدام بند قانونی به نامه‌های مکرر ارسالی از زیرمجموعه تخصصی خود یعنی بخش تعاون، ترتیب اثر نداده است؟

فشار به زیردستان؟

در نامه شماره 40027125 مورخه 5/10/1400 محمدحسن حسینی، مدیر امور تعاون استان زنجان نیز بر رد 7 نفر به استناد قانون و مقررات بخش تعاون اذعان شده بود اما او با ارسال نامه شماره 40027424 مورخه 7/10/1400 نامه قبلی خودش را که به استناد قوانین صادر کرده بود را به بهانه اینکه در فضای مجازی انتشار یافته کان لم یکن اعلام کرد.

بر این اساس، محمدحسن حسینی، مدیر تعاون استان زنجان که تا آن موقع بر صلاحیت نداشتن 7 نفر از کاندیداها که بعداً در ترکیب هیئت‌مدیره قرار گرفتند تأکید داشت و بنا به دلایل نامعلومی از مواضع خود دست کشیده و با چرخش 180 درجه‌ای، بودن این 7 نفر در ترکیب هیئت‌مدیره را کاملاً قانونی دانست، 12 اسفندماه سال 1400 با تنظیم نامه‌ای به هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان با استناد به تبصره یک و 2 ماده 23 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه و همچنین ماده 59 اساسنامه مورد عمل شرکت تعاونی مسکن، با توجه به اینکه 2 نفر از نامبردگان شرایط عضویت خود را از تعاونی ازدست‌داده‌اند، اعلام کرد که این افراد نمی‌توانند در هیئت‌مدیره تعاونی باشند!

با توجه به این اظهارات ضدونقیض مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان و البته صحبت‌های این منبع آگاه، این سؤال پیش می‌آید که آیا تعدادی از مسئولان حوزه تعاون برای انجام وظایف قانونی خود از سوی مافوق‌شان تحت فشارند؟

گفتنی است که ابتدای امسال ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی‌ شده بودند که برخی‌ها در اداره کل تعاون، دوست ندارند که قانون اجرایی شود!

یکی از ذی‌نفعان اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود که طیب جعفری، سرپرست فعلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان حتی به نامه معاونش ترتیب اثر نداده و اجازه حذف این دو نفر از ترکیب هیئت‌مدیره شرکت را نمی‌دهد و وقتی اعتراض می‌کنیم در پاسخ می‌گویند بروید از برخی از کارکنان اداره تعاون شکایت کنید!

پول‌پاشی!

منبع آگاه دولتی نیز در ادامه اتفاقات اخیر تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان که یکی از پرحاشیه‌ترین شرکت‌های تعاونی مسکن استان به شمار می‌رود به صدای زنجان می‌گوید: بر اساس مدارک موجود که به امضای رئیس هیئت مدیره (منصور صفری) و مدیرعامل (علی محمدی) نیز رسیده است، مدیرعامل تعاونی مسکن کارکنان علوم پزشکی زنجان برای 5 ماه ابتدای امسال (ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه) مبلغ 90 میلیون تومان دریافت کرده است!

البته ظاهرا این تمام ماجرا نیست و به گفته این منبع آگاه، برخی مبالغ نیز بدون مصوبه مجمع به تعدادی از افراد پرداخت شده است که در حسابرسی‌هایی که در روزهای پیش رو انجام خواهد شد، همه چیز مشخص می‌شود و تصور می‌کنم عملکرد مسئولان هیئت مدیره برکنار شده بیش از پیش مشخص شود! تاکید می‌کنم در این 5 الی 6 ماه هر ضرر و زیانی متوجه شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان شده، مسببش شخص سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان بوده است! متاسفانه هیئت مدیره قبلی در طول مدتی که شرکت را تحویل گرفته بودند هیچ کاری نکردند فقط مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پول‌های نجومی برای خودش لحاظ کرده بود!

او با بیان اینکه اپارتمان‌هایی که تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند در بازه زمانی 6 ماهه قابل تحویل به اعضا بود، اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از اعضا به آپارتمان‌های خود نیز نرسیدند!

این منبع آگاه می‌گوید: هیئت مدیره انتسابی باید موضوع پرداخت‌های هیئت مدیره برکنار شده را که مدارکش نیز موجود است را در مراجع قضایی پیگیری کند.

چرا مسئولان به موقع پیگیر مشکلات ذی‌نفعان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی نشدند؟

یکی از ذی‌نفعان نیز که از واریز یکجای 90 میلیون تومان در حق مدیرعامل سابق شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان تعجب نمی‌کند به صدای زنجان می‌گوید: حکایت ذی‌نفعان پروژه مسکن علوم پزشکی زنجان و مشکلات آن‌ها، حکایت شتر و گردن و شمایل ظاهری‌اش است! به شتر گفتند چرا گردنت کج است گفت کجای بدن من صاف است که گردنم صاف باشد! چندین بار به مسئولان گفته‌ایم تعاونی مسکن علوم پزشکی باید حساب‌هایش شفاف باشد. خواستار پیگیری جدی در خصوص مسائل مالی آن شدیم. اما چه کسی ترتیب اثر داده است؟

او ادامه می‌دهد: ذی‌نفعان که عضو اصلی محسوب نشده و طبق اساسنامه حق شرکت در فرآیند انتخابات را ندارند که البته این مهم یکی از اقدام صورت گرفته خارج از ضوابط هیئت‌مدیره‌های شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان است.

این ذی‌نفع یادآور می‌شود: وقتی به کاندید شدن 7 نفر و انتخاب آن‌ها به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره (هیئت مدیره برکنار شده) شرکت معترض می‌شویم به ما گفته می‌شود مگر شما عضو هستید؟ خب شاید طبق اساسنامه عضو اصلی نباشیم اما شمایی که به اساسنامه معتقدید چرا (هیئت‌مدیره‌ها در ادوار گذشته) خارج از ضوابط اساسنامه فیش فرد شاغل در مجموعه علوم پزشکی را به نام فرد (شاغل در خارج از مجموعه علوم پزشکی) انتقال دادید و در ازای این کار مبلغی هم دریافت کردید؟

چرا باید شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی حیاط ‌خلوت کسانی باشد که قانون‌مداری بلد نیستند؟

«سال 81 امتیاز مسکنم را خریداری و مراتب نقل‌وانتقال در ازای پرداخت مبلغی در محل شرکت تعاونی مسکن زنجان انجام شد در این مدت تمامی واریزی‌های مورد اعلام شرکت را واریز کرده‌ام به امید روزی که صاحب‌خانه می‌شوم اما ظاهراً با توجه به اینکه مبالغ هنگفتی به‌حساب شرکت بابت واریزی‌هایی که عرض کردم، واریز می‌شود هر هیئت‌مدیره‌ای که روی کار می‌آید، روال هیئت‌مدیره‌های قبلی را در پیش می‌گیرد و ترجیح می‌دهد مطالبه ذی‌نفعان را که تسریع در روند ساخت‌وسازهاست را نادیده بگیرد!»

او خطاب به ارگان‌های نظارتی عنوان می‌کند: درد ذی‌نفعان یکی دو تا نیست! هیئت‌مدیره‌ها تصور می‌کنند اعضا پول چاپ کن هستند، هر دوره از ما به هر بهانه‌ای پول می‌خواهند تا به‌حساب شرکت واریز کنیم. آخرین درخواستشان نیز مربوط به محاسبه‌های غیر کارشناسی «مشاعات» بود! تصور کنید واحد من 100 متری است و طبق قرارداد منعقده هر متر آن حدود 700 هزار تومان می‌شود! یعنی واحد برایم 70 میلیون تمام می‌شود اما مبلغ درخواستی آن‌ها برای مشاعات 90 میلیون تومان است که به‌ناچار 20 میلیون آن را واریز کرده‌ام یعنی 70 میلیون تومان نیز به شرکت بدهکارم! من نمی‌دانم منطقشان برای محاسبه جداگانه مبلغ واحد و مشاعات چیست؟ مگر مشاعات را بعداً به ساختمان چسبانده‌اند که پولش را جدا محاسبه می‌کنند؟ چرا باید شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی حیاط ‌خلوت کسانی باشد که قانون‌مداری بلد نیستند؟ ما بابت مبلغ محاسبه‌شده مشاعات به ارگان‌های مربوطه مراجعه کرده‌ایم اما کسی ترتیب اثر نداده است!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9198


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»