کد خبر: 8723
1401/02/27 - 10:20


گزارش صدای زنجان از کم و کیف آسفالت‌ریزی‌های اخیر شهرداری زنجان؛

زیر پوست آسفالت

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان: پنج درصد خطا مشکلی ایجاد نمی‌کند/ یک منبع آگاه: تمامی پارامترهای مورد نظر در قیرپاشی و آسفالت ریزی خیابان شهدا قابل قبول است/ یک کارشناس: نوع مواد و مصالح به کار رفته در آسفالت‌ریزی بیشتر از نحوه قیرپاشی اهمیت پیدا می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پی از انجام عملیات آسفالت‌ریزی در برخی مناطق زنجان از جمله قسمتی از خیابان شهدای زنجان، شایعاتی مختلفی پیرامون کیفیت و نحوه آسفالت‌ریزی در چند هفته اخیر منتشر شد و حتی شنیده شد که مهندسان ناظر شهرداری زنجان، آسفالت ریزی انجام شده در خیابان شهدای زنجان را تایید نکرده و به همین دلیل صورت وضعیتی که پیمانکار تنظیم کرده، از سوی شهرداری پرداخت نشده است.

پیرو این موضوع موسوی، مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداري زنجان نیز در مطلبی اعلام کرد که «اولين قرارداد پيمانكاري جهت اجراي اسفالت معابر نهايي شده و اين پيمانكار از این هفته كار خود را شروع خواهد كرد. همچنین وی متذکر شد که تا تاريخ 21 اردیبهشت 1401 تمام عمليات آسفالت‌ريزي در سطح شهر توسط اكيپ شهرداري انجام شده است. وی مدعی شد که آسفالت ريزي خيابان شهدا با رعايت كامل اصول مربوطه توسط اكيپ شهرداري به صورت لايه بيندر اجرا شده و جهت اجراي لايه رويه (توپكا) منتظر پايان بارندگي‌هاي پراكنده روزهاي اخير هستیم.»

علیرضا انصاری، سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان نیز درباره ادعای مطرح شده در زمینه تائید نشدن آسفالت ریزی خیابان شهدا توسط مهندسان ناظر شهرداری در گفتگو با صدای زنجان اذعان کرد که ما در این منطقه بایستی قیرپاشی «پریمکُت» داشته باشیم. ضمن اینکه «پریمکُت» روی بستر خاکی اتفاق می‌افتد یعنی زیرسازی که اتفاق می‌افتد روی خاک است ولی چون این گذر، گذری بوده است که قبلش تراش خورده بود، یک لایه نازک از آسفالت قدیمی، زیر آسفالت جدید وجود خواهد داشت.

پنج درصد خطا مشکلی ایجاد نمی‌کند

وی ادامه داد: رنج میزان مصرف قیر برای این نوع از قیر پاشی در بسترهای خاکی 200 گرم بر متر مربع است و آن چیزی که در این منطقه اتفاق افتاده است، حدود 190 گرم در متر مربع است که تنها 5 درصد خطا دارد که در رواداری‌ها قابل قبول است و در کار و پروژه‌ای حجیم این موضوع طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گفته انصاری، از سوی دیگر، دو انتهای محوری که آسفالت‌ریزی در آن صورت گرفته است تقاطع و چراغ قرمز است و از همین رو ماشین سنگین تردد می‌کند و اگر میزان قیرپاشی بیشتر از رنج 200 گرم باشد فیتیله می‌شد و جمع شدگی آسفالت اتفاق می‌افتاد. یعنی اگر ما دنبال قیرپاشی 250، 300 و 400 گرم در متر مربع می‌رفتیم چون این گذر در دو سمت خود تقاطع است مشکل ایجاد میکرد. از همین رو ما کمترین میزان قیر را برای این پروژه در نظر گرفتیم. همین کاری که در گذر زینبیه غربی به سمت مسجد مهدیه اتفاق افتاده است. ضمن اینکه هم در بستر خاکی قیرپاشی نداشتیم و این امر روی بستر آسفالتی اتفاق افتاده است.

این مسئول با اشاره به وجود برخی از مشکلات و مسائل با پیمانکار تراش آسفالت، اظهار کرد: این پیمانکار متاسفانه نتوانست کار را جمع کند و از همین رو شیطنت‌هایی از سوی این پیمانکار صورت گرفت که ما نتوانیم مواد قانونی و جرائم ایشان را پیگیری نکنیم و به نظر میرسد برخی از حاشیه‌ها به همین سبب است.

قیر پاشی این منطقه تلفیقی از دو تکنیک پریمکت و تککت است

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان اظهار کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌های ما یک نقصی دارند و برای قیر پاشی پریمکت میزان و عدد فیر پاشی را بین 200 تا 400 گرم بر متر مربع اعلام می‌کنند و برای «تک‌کت» این میزان بین 60 تا 90 گرم بر متر مربع است که کاری که ما در حال انجام آن هستیم به لحاظ فنی نه جزو پیریمکت و نه جزو تک کت است و بینابین است. از همین رو تشخیص ما این است که حداقل میزان قیرپاشی باید صورت بگیرد و در این زمینه همان بحث حداقل میزان قیر پاشی لحاظ می‌شود تا بحث فیتیله شدن آسفالت اتفاق نیفتد.

مشاورانی برای نظارت بر قیرپاشی امسال شهرداری در نظر گرفته شده‌اند

وی اظهار کرد: نمونه‌گیری‌های صورت گرفته به آزمایشگاه مکانیک خاک ارسال شده است. این آزمایشگاه نمونه‌ها را بررسی و نتایج را اعلام می‌کند و آن شخصی که بایستی نتایج آزمایش را تایید و یا رد کند دستگاه نظارت است که ما هم برای امسال و برای نظارتمان یک مشاور در نظر گرفتیم که ریز موضوعات را نظارت می‌کند و خود ما هم سیستم نظارت مقیم کارگاهی‌مان همزمان با آن داریم این کار را انجام می‌دهد یعنی به لحاظ کیفیت آسفالتی که در این منطقه ریخته شده است بهتر از آسفالت ریزی‌هایی هست که سالهای گذشته در سطح استان انجام گرفته است.

علاوه بر قیرپاشی؛ مساله آسفالت ریزی نیز اهمیت دارد

در ادامه یک کارشناس حوزه قیر و آسفالت‌ریزی که نام او در نزد صدای زنجان محفوظ است در مورد قیرپاشی این منطقه اظهار کرد: در مورد نحوه نمونه‌برداری از قیرپاشی یک منطقه باید اذعان کرد که زمانی که قیرپاش در حال قیرپاشی در یک منطقه است سینی‌هایی در زیر قیرپاش تعبیه می‌شود که همزمان با قیر پاشی نمونه از نحوه قیرپاشی دستگاه گرفته می‌شود و این نمونه‌ها در مرحله بعد به آزمایشگاه برده شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در مرحله ارزیابی، حجم قیر مصرفی در آسفالت‌ریزی هر منطقه در آمده و در آزمایشگاه می‌توان در زمینه اینکه چه میزان قیر در این منطقه مورد استفاده قرار گرفته شده است،  نظردهی شود. میزان قیر پاشی باید برحسب شرایط منطقه بین 200، تا 400 گرم در متر مربع باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت که قیرپاشی زیاد و خارج از میزان لازم، علاوه بر اینکه صرفه اقتصادی ندارد، ممکن است باعث قیر زدگی آسفالت شود (میزان قیرپاشی بالا باعث از بین رفتن دانه‌بندی آسفالت می‌شود و قیر از زیر بستر بالا می‌زند).

این کارشناس با بیان اینکه در این منطقه با توجه به اینکه آسفالت، تراش خورده است، می‌توان اذعان داشت که در صورتی که به صورت مناسب 200 گرم در متر مربع قیرپاشی صورت بگیرد، کار به بهترین نحو ممکن صورت گرفته است، گفت: جدای از بحث قیرپاشی، بحث به کارگیری آسفالت مناسب در منطقه نیز اهمیت دارد به طوری که اگر دانه‌بندی آسفالتی که در کارخانه تهیه می‌شود رنج مناسبی نداشته باشد، آسفالت حالت خود را از دست می‌دهد و مقاومت مناسبی نخواهد داشت. بنابراین در مرحله ‌اول زیرسازی آسفالت باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر زیرسازی مناسب نباشد، بهترین آسفالت نیز ترک برمی‌دارد و کار را خراب میکند و در مرحله بعدی آسفالت ریزی و نوع آسفالت به کار رفته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای اینکه ببینیم زیرسازی آسفالت یک منطقه چه وضعیتی دارد باید توجه کنیم که چه شرکتی و بر اساس چه معیارهایی در این منطقه اسفالت‌ریزی انجام داده است، گفت: شیت‌های آزمایشگاهی در این زمینه وجود دارد که باید پیگیر این شیت‌ها بود تا دید آسفالت‌پاشی که بر اساس این شیت‌ها در آن منطقه انجام گرفته است جواب داده است و تراکم مناسب بوده است یا خیر؟ در این زمینه باید توجه داشت که پس از اینکه مصالح بر روی قیر پخش میشوند و قلتک زده می‌شود، در این زمان نمونه‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد و چاله‌های کوچکی را ایجاد می‌کنند تا تراکم آسفالت سنجیده شود که اگر این میزتان 90 باشد خوب است و اگر کمتر از 90 باشد به مرور زمان آسفالت صدمه می‌بیند و می‌شکند.

نوع مواد و مصالح به کار رفته در آسفالت‌ریزی بیشتر از نحوه قیرپاشی اهمیت پیدا می‌کند

این کارشناس اظهار کرد: نوع مواد و مصالح به کار رفته در آسفالت‌ریزی بیشتر از نحوه قیرپاشی اهمیت پیدا می‌کند و اگر چه میزان قیر به کار رفته در قیر پاشی اهمیت دارد اما اگر فرد مشاهده کند که سطح مورد نظر سیاه شده است، کافی است. ضمن اینکه اگر چه برخی از اعداد در این آزمایش پایین است اما به طور کلی می‌توان اذعان کرد قیر پاشی این خیابان مورد قبول است در زمینه روکش آسفالت نیز می‌توان گفت این امکان وجود دارد که روکش آسفالت را تا چندین ماه پس از آسفالت‌ریزی انجام داد و موردی از این بابت نیز وجود ندارد.

تمامی پارامترهای مورد نظر در قیرپاشی و آسفالت ریزی خیابان شهدا قابل قبول است

در این زمینه یک منبع آگاه که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود اظهار کرد: قیر پاشی یک اندود است و اگر فرض کنیم یک قیری به ضخامت یک تا دو دهم و یا یک میلی‌متر ریخته شود به طوری که بین لایه بالا و لایه پایین چسبندگی ایجاد کند، کار قیرپاشی صورت گرفته است. برای مثال گفته می‌شود به ازای یک مترمربع 200 گرم قیر پاشیده شود، بنابراین 200 گرم قیر باید سطح یک متر مربع را بپوشاند که لایه قیر بسیار نازک خواهد بود و اینکه این میزان کم یا زیاد شود ممکن است بر اساس مشکلاتی که برای قیرپاش ایجاد میشود متغیر باشد مثلا  در لحظه یکی از جت‌های آن گرفته شود که این موضوع طبیعی است.

وی ادامه داد: در واقع آن چیزی که اهمیت دارد این است که بایستی 200 گرم قیر در یک متر مربع ریخته شود و لایه نازکی را در سطح ایجاد کند. آن چیزی که در مساله آسفالت مهم است و در آسفالت ریزی باید مورد توجه باشد این است که  بلافاصله پس از قیر‌پاشی (یک ساعت تا یک روز بعد) لایه آسفالتی در آنجا پیاده شود. ضمن اینکه لایه آسفالت این منطقه در تاریخ 3/2/1401  اتفاق افتاده است و لایه قیرپاشی هم در این تاریخ اتفاق افتاده است و نتایج شیت آسفالتش از لحاظ لایه‌بندی و درصد آسفالت مناسب است و پارامترهای درصد قیر و آسفالتی که بر روی قیر ریخته شده است و درصد شکستگی مصالح (در این مورد بالاتر از میزان مورد نظر است و میتوان گفت که آسفالت ریزی مناسبی صورت گرفته است) و رنج دانه‌بندی و استحکام و درصد فضای خالی و فضای خالی پر شده در این مورد قابل قبول است و در رنج مناسب قرار دارد.

قیمت تمام شده آسفالت فوق‌العاده بالا رفته است

این منبع آگاه افزود: یکی از معضلات شهرداری در حال حاضر آسفالت است. رقم تمام شده آسفالت فوق‌العاده بالا رفته است و مصالح منطقه ایراداتی دارد و یک سری مشکلات وجود دارد که رسانه‌ها در جریان نیستند. گاها مصالحی برای آسفالت‌ریزی انتخاب می‌شود که توسط شهرداری کنار گذاشته می‌شود و به همین جهت یک معدن از دور خارج می‌شود و وقتی این موضوع اتفاق بیفتد، زمان زیادی برای پیدا کردن مصالح جدید طول می‌کشد و این موضوعات و مشکلات را شهروندان در جریان نیستند. ضمن اینکه معدن‌های سنگی منطقه ما معدن‌های قوی نیستند و به عنوان کسی که سالیان متمادی در این زمینه کار می‌کند می‌توانم اذعان کنم که علیرغم وجود مشکلات فراوانی که در این زمینه وجود دارد آسفالت‌ریزی خیابان شهدا قابل قبول است و  روکشش هم به زودی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآسفالت ریزیشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8723


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»