کد خبر: 8995
1401/04/14 - 10:57


صدای زنجان از میزان اجرایی شدن مصوبات هیئت دولت برای شهرستان طارم گزارش می‌دهد؛

وعده‌هایی که زمین مانده‌اند

رییس شوای شهر آببر: هیچ یک از وعده‌های سفر ریاست جمهوری عملی نشده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر استانی خود که در آبان سال گذشته همراه هفت وزیر و سه معاون خود به استان زنجان داشتند، وعده‌هایی به مردم شهرستان طارم در حوزه‌های مختلف بهداشت و تامین آب و برطرف کردن مشکلات معیشتی و راه‌سازی این منطقه دادند؛ که با گذشت بالغ بر 7 ماه از دادن وعده‌ها، حتی بخش کوچکی از آنها به بار ننشسته و همچنان این موارد که جزو دغدغه‌های اصلی مردم طارم در این روزها تلقی می‌شود، ساکن و راکد باقی مانده است.

این در حالی است که طبق گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، مصوبات سفر رئیس جمهوری به  زنجان ظرف سه سال آینده (از آغاز سفر رییس جمهوری که مصادف با 25 آبان 1400 بود و در سال آینده و ۱۴۰۲) بایستی عملیاتی شود. موضوعی که بایستی دید شدنی است یا خیر؟

چرا از حق و حقوق مردم طارم دفاع نمی‌شود؟

این روزها مردم طارم با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می‌کنند که یکی از عمده مشکلات آنها مربوط به حوزه آب است، به طوری که بسیاری از کشاورزان این منطقه نگران آبیاری محصولات خود هستند.

 یکی از وعده‌های این سفر مربوط به سدسازی و کمک به امرار معاش مردم این منطقه بود به طوری که مهرداد سلطانی، معاون وقت امور عمرانی استاندار زنجان در خصوص برنامه سفر رییس جمهوری به استان اظهار کرده بود یکی از مهمترین مطالبات استان زنجان در سفر رئیس جمهور به استان زنجان بحث آب است که در برنامه‌ریزی‌های پیش سفر نیز این موضوع مطرح شده است. تعیین تکلیف سدهای نیمه تمام استان زنجان در این سفر مطرح خواهد شد تا مشکل آب استان حل شود.

سلطانی بر ضرورت تعیین و تکلیف سد مشمپا و کمبود جدی آب در شهرستان طارم تاکید کرده و گفته بود در حال حاضر برای تامین آب کشاورزی شهرستان طارم نیازمند تاسیسات تنظیم آب هستیم که این تاسیسات در این شهرستان وجود ندارد. رهاسازی آب از سدهای بالادست از جمله استان آذربایجان شرقی به شهرستان طارم، مشکلات و چالش‌های بسیاری را با خود به همراه دارد که باید برای حل این مشکل نیز اقدامات لازم انجام شود. در سفر رئیس جمهور به استان زنجان باید به این موضوعات پرداخته شود که تلاش داریم علاوه بر مصوبات سفر سایر چالش‌ها در حوزه آب نیز مطرح شود. در جریان این سفر ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه‌های نوین آبیاری و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای احداث ۱۰ سد معیشتی در استان اختصاص یافت. اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه در شهرستان طارم صورت نگرفته است.

به طوری که مروت احمدی، عضو شورای شهر آببر با بیان اینکه یکی از وعده‌های سفر رییس جمهور مربوط به بحث سدسازی و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم بوده است، اظهار می‌کند: مشکل اصلی طارم که هندوستان ایران و قطب کشاورزی استان است، بحث آب است که بنا بود که مشکل سدسازی طارم و مسائل مربوط به آب در این زمینه مورد توجه مسئولان قرار گیرد و حل شود که متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه رود «قزل‌اوزن» نیز در حال خشک شدن است، اذعان می‌کند که سوال اصلی مردم از مسئولین استان است که از اول انقلاب که جهادکشاورزی و یا ارگانهای دیگر اقدام به سدسازی میکردند استان گیلان اعتراض میکرد که ما در عرصه آنها نمی‌توانیم سد ایجاد کنیم ولی چرا استان‌های بالا دست ما چندین سد ایجاد کرده‌اند و هیچ حق آبه‌ای از بابت آن سدها برای استان زنجان در نظر نگرفته‌اند؟ در واقع مسئولین چرا از حق و حقوق مردم دفاع نمی‌کنند؟

این مسئول می‌افزاید: اگر مردم طارم از این آب سهمی دارند چرا باید حق آبه بپردازند؟ مگر طارم قطب کشاورزی استان نیست پس چرا از حق و حقوق ما دفاع نمی‌شود؟ ما مجبوریم که آب را بخریم در صورتی که بایستی حق آبه مردم از سدهای ایجاد شده توسط استان‌های بالا دستی محفوظ باشد.

موضوعی که امام جمعه شهر آببر مرکز شهرستان طارم نیز در خطبه‌های نماز جمعه نیز به این مشکل اشاره و اذعان می‌دارد که مسئولان برای احقاق حق آبه دائمی طارم از رودخانه قزل اوزن تلاش کنند.

حجت الاسلام مهدی منصوری با بیان اینکه در حال حاضر با فرارسیدن تابستان کشاورزان زحمت کش طارم متأسفانه با مشکل کم آبی مواجه شده‌اند و رودخانه قزل اوزن رو به خشکی می‌رود، ضمن تاکید بر پیگیری‌های مسئولان جهت احقاق حق آبه دائمی از رودخانه قزل اوزن برای طارم افزوده بود همکاری مردم شریف طارم و کشاورزان پرتلاش این منطقه در کنار پیگیری مسئولان ضروری است؛ هم در جهت مصرف بهینه آب و هم پرداخت آب بها به استان آذربایجان شرقی برای رهاسازی آب از سدهای بالادستیکه بایستی در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

هیچ کدام از وعده‌های سفر رییس جمهور در طارم عملی نشده است

یکی دیگر از دغدغه‌های مردم طارم در این روزها مساله بهداشت است. موضوعی که در سفر ریاست جمهوری، وزیر بهداشت در جلسه شورای اداری طارم به این موضوع اشاره و از افزایش تخت‌های بیمارستان شهدای طارم از ۳۲ به ۶۴ تخت خبر می‌دهد و اظهار می‌کند که به‌زودی شاهد افزایش تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی این شهرستان خواهیم بود.

این عضو کابینه سیزدهم به این نکته اشاره کرد که موضوع کمبود آمبولانس نیز برطرف خواهد شد و از طرفی با توجه به عمر بالای این بیمارستان، امکان توسعه آن با توجه به وجود زمین مناسب وجود دارد و علاوه بر آن نیز بخش اورژانس نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت

موضوعی که مروت احمدی، رییس شورای شهر طارم در گفتگو با صدای زنجان به آن اشاره و اذعان می‌کند که هیچ کدام از وعده‌های سفر رییس جمهور در طارم عملی نشده است از جمله مهم‌ترین دغدغه مردم که مربوط به بحث سلامت آنها می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در زمان سفر ریاست جمهوری قول‌هایی در این زمینه داده شده بود که افزایش تخت بیمارستان شهدای طارم از 32 تخت به 64 تخت از این موارد بود که وزیر بهداشت در این زمینه قولهایی به مردم طارم داده بود که متاسفانه این امر محقق نشده است و تاکنون اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.

 همچنین حجت الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شهر آببر مرکز شهرستان طارم  نیز در خطبه‌های نماز جمعه نیز ضمن تاکید بر پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان زنجان بویژه شهرستان طارم توسط مسئولان استانی و شهرستانی؛ یادآور شده بود که:یکی از مصوبات سفر نماینده رئیس جمهور به شهرستان طارم؛ ارتقا سطح تنها بیمارستان شهرستان بود که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان استانی و شهرستانی مصوبات این سفر پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.

امام جمعه آببر رسیدگی به مطالبات مردم را از جمله وظایف مسئولان برشمرده و گفته بود: راه اندازی درمانگاه شبانه روزی و همچنین ساماندهی وضعیت آب شرب گیلوان از مطالبات اصلی مردم این منطقه است که باید هرچه زودتر مسئولان چاره‌ای برای این موارد بیندیشند.

راهی که سامان نیافت

همچنین یکی از مطالبات مغفول مانده مردم این شهرستان مربوط به بهسازی راه‌های بین شهری است که مروت احمدی، عضو شورای شهر طارم با تاکید بر این موضوع  اظهار میکند: یکی دیگر از وعده‌هایی که در سفر رییس جمهوری به این خطه داده شده بود مربوط به راه‌های ارتباطی این منطقه بود، اظهار میکند: این راه‌های ارتباطی از گذشته به ما ارث رسیده است و متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد و مشکلات مربوط به اینموضوع هنوز حل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه یک روکش جزئی بر رئی قسمتی از راه منجیل - طارم کشیده شده است  که در خصوص آن هم باید اذعان داشت که مسیر این منطقه قطعه‌بندی شده بود که هیچ کدام از این قطعات پیشرفت چندانی ندارد.

این مسئول با بیان اینکه موارد خرد بسیاری در این سفر وعده داشته بود که متاسفانه هیچ کدام اجرایی نشده است، اظهار می‌کند: عمده مشکلات مردم طارم در این سه حوزه است که اگر این بخش از وعده‌ها عملی شود، می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از مشکلات این خطه برطرف شده است.

حال سوال این است که آیا در طی دو سال و پنج ماه باقی مانده از زمان تعیین شده برای اجرای مصوبات رییس جمهور در طی سفرش به استان زنجان امکان تحقق این موضوعات وجود دارد یا خیر؟ و آیا مسئولین از این تاریخ، در صدد برطرف کردن مشکلات و دغدغه‌ های به حق مردم این شهرستان برخواهند خواست یا این وعده‌ها نظیر سایر وعده‌های مسئولین که محقق نشده است به باد فراموشی سپرده خواهند شد؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود داروچورزقعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8995


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»