کد خبر: 9033
1401/04/22 - 9:40


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اذعان به وضعیت نامطلوب معیشتی مردم اعلام کرد:

رتبه شانزدهم زنجان در شاخص رفاه

خلیل قاسملو: شرایط زندگی با وجود تورم 40 درصدی سخت است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان که تمایل به ارائه مستندات خود بر اساس آمار و ارقام دارد چرا که معتقد است اعداد نمایانگر وضعیت اقتصادی کشور و استان هستند، اذعان می‌کند که شرایط زندگی با وجود تورم 40 درصدی سخت است و اوضاع گل و بلبل نیست!

نشست مطالبه‌گری با موضوع «اقتصاد و معیشت مردم» و با حضور خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، سه‌شنبه ( 21 تیرماه) در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان (کارخانه کبریت سابق) با تاخیر 20 دقیقه‌ای و با تعداد محدودی از اصحاب رسانه استان برگزار شد!

در ابتدای نشست عباسعلی سرداری، مسئول بسیج رسانه استان زنجان و ارگان برگزارکننده نشست مطالبه‌گری با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ مطالبه‌گری در استان از اصحاب رسانه حاضر در نشست خواست تا بدون تعارف مشکلات جامعه را در حضور مسئولان تشریح کنند.

مردم برای بهبود معیشتشان 2 الی 3 سال صبر کنند؟

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه چرا وضعیت مردمی که دولتشان با شعار حمایت از محرومان روی کار آمده باید این گونه باشد، چرا مردم دیگر به همین راحتی دستشان به نان خالی هم نمی‌رسد؟ عنوان کرد: برای مشاهده نتیجه مؤثر نیازمند زمان (2 الی 3 سال) هستیم!

با سفر ریاست جمهوری به زنجان که 27 آبان ماه سال قبل انجام شد سامانه 111 برای ثبت درخواست‌های مردم استان زنجان از رئیس جمهور راه اندازی شد تا مردم درخواست‌ها، مشکلات و دغدغه‌های خود را با این سامانه در میان بگذارند.

آذرماه سال 1400 بود که حسین همپا، مدیرکل وقت مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان با اشاره به اینکه بیشتر نامه‌ها و درخواست‌ها مربوط به تسهیلات مالی است گفت: تعداد این درخواست‌ها در حدود 20 هزار مورد است که بخشی مربوط به صندوق کارآفرینی، بخشی به سازمان اقتصاد و دارایی و بخشی هم برای درخواست کمک هزینه ازدواج و کمک معیشتی است که در صورت تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

از این رو صدای زنجان روند پرداخت وام‌های تصویب شده در سفر ریاست جمهوری را پیگیری کرده و از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خواست تا «میزان اعتبار اختصاص یافته به استان زنجان جهت اعطای وام» و «تعداد وام‌های پرداختی و مبالغ آن‌ها» را اعلام کند.

این مسئول در پاسخ با اشاره به افزایش رقم وام مربوط به سفر ریاست جمهوری از 10 میلیون به 15 میلیون تومان، تعداد ثبت‌نامی‌ها را 10 هزار و 115 نفر اعلام کرد که از این میزان 60 تا 65 درصد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

قاسملو با بیان اینکه عمده متقاضیان وام مربوط به بانک‌های ملی، ملت، رفاه کارگران و تجارت هستند، عنوان کرد: به جز بانک‌های خصوصی، وام مربوط به سفر ریاست جمهوری به متقاضیان دارای حساب در بانک مربوطه پرداخت می‌شود. میزان سهمیه استان زنجان نیز بر اساس تعداد ثبت‌نامی‌ها و افراد دارای شرایط می‌باشد و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه وام مذکور بدون ضامن به کارمندان دولت و کارکنان فعال در شرکت‌های معتبر اعطا می‌شود، اضافه کرد: سایر متقاضیان برای دریافت این وام باید یک ضامن معتبر داشته باشند.

هیچ کنترلی بر بانک‌های خصوصی نیست!

او در بخش دیگری از اظهارات خود عملکرد بانک‌های خصوصی را قابل قبول ندانست و گفت: هیچ کنترلی بر بانک‌های خصوصی نیست و لازم است در سطح کشور، فکری به حال این بانک‌ها شود!

قاسملو همچنین با تکرار اظهارات خود در نشست خبری 19 اسفندماه سال 1400 خود که گفت: برای موفقیت دولت در پیشبرد اهداف، بانک‌ها نیز باید همراهی کنند، متأسفانه اکثر پول‌ها به سمت سوداگری رفتند! اگر وام‌ها به سمت تولید هدایت می‌شدند به نظرتان وضعیت الآن را شاهد می‌شدیم؟ اصحاب رسانه مطالبه گری کنند و از بانک‌های استان بپرسند که منابع بانکی به کدام مسیر هدایت‌شده است؟ 

نمی‌گویم اوضاع گل و بلبل است!

این اظهارات معاون استاندار زنجان منجر به واکنش خبرنگاران حاضر در جلسه شد چرا که آن‌ها معتقدند بودند استانداری به جای این گونه اظهارات، باید هم خود و هم ارگان‌های اجرایی ذیربط استان در حوزه «نظارت» از نحوه اعطای وام شبکه بانکی به مشتری تا نحوه توزیع آرد و عرضه نان در استان و گرانی خودسرانه نان (از جمله سنگک) را تقویت کند.

قاسملو نیز در پاسخ گفت: من که نمی‌گویم اوضاع گل و بلبل است! شرایط زندگی با وجود تورم 40 درصدی سخت است. اگر بالای سر 1600 واحد نانوایی یک بازرس باشد باز هم شاهد ایراداتی در چرخه توزیع را خواهیم بود در نتیجه روش کنترل سیستمی بهترین راهکار است.

ناظر بازار کیست؟

دیگر خبرنگار حاضر در نشست که اظهارات معاون استاندار زنجان را قبول نداشت از قاسملو خواست تا به صورت شفاف و صریح اعلام کند که «نظارت کجاست که وضعیت بازار این گونه است» اما این مسئول در پاسخ گفت: «نظارت را از من نپرس! سؤال بعدی!»

این اظهارات برای چندمین بار واکنش اصحاب رسانه را در پی داشت تا جایی که یکی از خبرنگاران جلسه را ترک کرد اما دیگر خبرنگار حاضر در نشست ضمن ادامه مطالبات مردمی خطاب به معاون اقتصادی استاندار زنجان ابراز کرد: معاون امور اقتصادی استاندار زنجان یکی از مسئولانی است که اتفاقا باید در جریان روند نظارت در بازار باشد در نتیجه گفتن اینکه نظارت را از من نپرسید چندان جالب نیست!

قاسملو در پاسخ گفت: من نمی‌گویم در بازار نظارت نیست، اتفاقا علاوه بر بازرسان ارگان‌های اجرایی، بسیجیان نیز ما را در این پروسه همراهی می‌کنند.

آب جوش گران شده آن وقت دولتی‌ها می‌گویند به جز 4 قلم، مابقی کالاها اجازه افزایش قیمت ندارند؟

اما یکی از خبرنگاران حاضر در نشست با تاکید بر اینکه آمارهای اعلامی معاون امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص افزایش قیمت اقلام از جمله روغن درست نمی‌تواند باشد چرا که بین قیمت اعلامی با قیمت واقعی در بازار زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، اضافه کرد: روغن 97 هزار تومانی در بازار به قیمت 700 هزار تومان رسیده است یعنی حدود 700 برابر! آن وقت شما می‌گویید که افزایش این کالا حدود 200 درصد بوده است؟

او با اشاره به تاکیدات دولتی‌ها در خصوص اینکه «در طرح اصلاح یارانه‌ها، قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن می‌تواند تغییر پیدا کند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد» عنوان کرد: بهتر بود که مسئولان دولتی می‌گفتند «در طرح اصلاح یارانه‌ها مایعات، جامدات، گازها می‌تواند تغییر پیدا کند». باور کنید آب جوش افزایش قیمت داشته است چرا برسد به سایر اقلام! چرا اصرار داریم که اخبار کذب به مردم بدهیم؟ چرا نوبت به درآمد و شاخص بهداشت و غیره که می‌رسد ایران را با کشورهای دنیا نظیر ژاپن مقایسه نمی‌کنید؟ اما در ارائه شاخص فلاکت ایران را با کشورهای همسایه نظیر سوریه و افغانستان مقایسه می‌کنید؟

قاسملو نیز در پاسخ تصریح کرد: مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن پایه و اساس سایر صنایع می‌تواند باشد که قطعا در تولید نهایی اقلام تاثیرگذار است.

ارتباطی بین «سایان کارت» با شرکت متعلق به استاندار زنجان وجود ندارد!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به ارتباط احتمالی طرح واقعی‌سازی قیمت آرد که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است با عاملیت شرکتی که متعلق به استاندار زنجان است، افزود: کاش نه شرکت آقای افشارچی (استاندار زنجان) بلکه شرکتی از زنجان می‌بود تا راهبری طرح را به دست می‌گرفت آن وقت من کلاهم را هوا می‌انداختم! شرکتی که از آن نام می‌برید شرکت «سایان کارت» متعلق به بانک سپه است که درسطح کشور حدود 82 هزار نانوایی را پشتیبانی می‌کند، در استان فقط زحمتش با ما بود، در داخل استان به لحاظ نرم‌افزاری از ظرفیت علمی موجود در استان استفاده کردیم.

وی در پاسخ به این که «یعنی استانداری زنجان از شرکت سایان کارت هیچ سودی نمی‌برد» تاکید کرد: عامل اجرای طرح متعلق به شرکت سایان کارت بانک سپه است که در کل کشور آن را راهبری می‌کند. کاش فقط یک درصد سود متعلق به ما بود که این گونه نیست!

این مسئول در پاسخ به عدم جلوگیری از قاچاق آرد با وجود اجرای طرح هوشمندسازی که مسئولان وعده متوقف شدن پدیده قاچاق با اجرای طرح مذکور را می‌دادند نیز گفت: اجرایی شدن دقیق و نهایی این طرح در ساماندهی نانوایی‌های استان و شناسایی نانوایی‌های اجاره‌ای و جلوگیری از قاچاق موثر بوده که در جریان عرضه نان به شکل سالم و سیستمی بسیار تاثیرگذار است.

با عزم عمومی باید تورم را متوقف کنیم، من به تنهایی که نمی‌توانم!

قاسملو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «دولت اعلام کند که گرانی‌ها و مشکلات ناشی از آن چه زمانی تمام می‌شود» گفت: من (به عنوان مسئول استانی) که نمی‌توانم جلوی گرانی‌ها را بگیرم! با عزم عمومی می‌توان جلوی تورم را گرفت! اول باید کسری بودجه در سطح کشور به حداقل برسد، تورم شدیدی که در ماه گذشته داشتیم ناشی از حذف ارز 4200 تومانی در قانون بودجه و تعریف آن به ریال بود. با این اوصاف جهش قیمتی از 4200 تومانی فعلا به 4500 تومان رسیده است، نرخ ارز بازار آزاد حدود 30 تا 31 هزار تومان است این یعنی فاصله نرخ بازار آزاد و نیمایی وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه هر وقت کسری بودجه کشور به صفر برسد تورم نیز صفر خواهد شد که در هیچ کشوری به صفر نمی‌رسد، اضافه کرد: با این حساب اگر، کسری بودجه 30 درصد باشد اگر این عدد به زیر 10 درصد برسد، مطمئنا تورم نیز به زیر 20 خواهد رسید!

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «با اعدادی که اعلام کردید کسری بودجه دولت چه زمانی به زیر 10 درصد می‌رسد تا وضعیت مردم بهبود یابد؟»، ابراز کرد: دولت در سال‌های گذشته برای کنترل بازار از منابع حاصل از صادرات نفت استفاده کرده است، حدود 40 درصد از منابع بودجه عمومی کشور ناشی از فروش و صادرات نفت بوده است که این مهم کارکرد دوگانه داشته است با این توضیح که وزارت نفت از محل خزانه، 14.5 درصد به عنوان سهم خود، تا 32 درصد سهم صندوق توسعه ملی را برداشته و مابقی را به خزانه واریز می‌کند. خزانه دلارهای حاصل از صادرات نفت را به بانک مرکزی فروخته و در عوض آن ریال را تحویل می‌گیرد. دولت با ریال‌های به دست آمده بودجه خود را تراز کرده و بانک مرکزی با دلارها، یوروهای به دست آمده به نوعی ارزهای موردنیاز برای واردات (ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و سایر کالاهای مصرفی ) را تهیه می‌کند.

قاسملو ادامه داد: اصناف 7 درصد منابع مالیاتی را تامین می‌کنند، عمده این منبع از محل اخذ مالیات از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی تامین‌ می‌شود که هر گونه تولید در این واحدها بستگی به واردات و خرید تجیهزات و مواد موردنیاز اولیه است. به عبارتی دیگر تورم هم می‌تواند ناشی از تقاضا باشد هم ناشی از عرضه! که آثار آن بر قیمت تمام شده کالاها نمایان می‌شود!

نرخ بیکاری 5.4 درصدی در زنجان

به گزارش صدای زنجان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در ابتدای نشست اعلام کرد: براساس آمار فصل بهار، استان زنجان با نرخ بیکاری 5.4 درصد کمترین بیکاری در بین استان‌های کشور را به خودش اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شاخص بازار کار، تورم و رشد اقتصاد سه متغیر اقتصاد کلان است، اظهار کرد: هرچه نرخ بیکاری کمتر و نرخ مشارکت بالا باشد وضعیت بهتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: نرخ بیکاری استان در زمستان 1400 حدود 7.1 درصد بود. از این لحاظ در بین استان‌های کشور استان زنجان کمترین نرخ بیکاری یعنی رتبه ششم را دارد.

رشد اقتصادی استان زنجان پس از 2 سال، مثبت شد!

وی به نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: همچنین این استان با نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی با عدد47.8 درصد بیشترین نرخ مشارکت را در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است. به احتمال قریب به یقین، نرخ مشارکت برای اولین بار در استان از سال 1384 به چنین نرخی ارتقاء پیدا کرده است.

البته قاسملو عنوان کرد که متغیر‌های اصلی که رصد اقتصادی بر مبنای آن‌ها انجام می‌گیرد شامل رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، محیط کسب‌وکار، واردات و صادرات، سرمایه‌گذاری و طرح‌هایی همانند مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

وی با بیان اینکه تمام این متغیر‌ها خود را در چند متغیر اصلی نشان می‌دهد که شامل اشتغال، رشد اقتصادی و تورم است، ابراز کرد: در کنار این شاخص‌ها، شاخص توزیع درآمد نیز مطرح است، با این حال متغیر شاخص توزیع درآمد از سال 99 به بعد منتشر نشده است و همان آمار قبلی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه افزایش تولید در کشور را معمولا رشد اقتصادی می‌گویند، گفت: اگر رشد اقتصادی در کشور را در سال 1400 نسبت به سال 99 بسنجیم، 4.3 درصد رشد داشته است و اگر نفت را مد نظر قرار ندهیم رشد اقتصادی کشور 3.5 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی استان زنجان نیز در سال 1400 نسبت به سال 99 در حدود 3.6 درصد بوده این در حالی است که این رشد مثبت بعد از دو سال رشد منفی در طول سال‌های 97 و 98 رخ داده است.

قاسملو با بیان اینکه اقتصاد استان زنجان در بین استان‌های کشور از لحاظ حجم بر حسب قیمت‌های ثابت ۲۳ و بر حسب قیمت‌های جاری ۲۴ است، گفت: با این حال تورم استان‌ها نسبت به همدیگر متفاوت است، اگر بخواهیم شاخص رفاه را بسنجیم، استان در جایگاه ۱۶ کشور قرار می‌گیرد.

فرهنگ کمرنگ مطالبه‌گری در زنجان!

به گزارش صدای زنجان، تعدادی از اصحاب رسانه حاضر در نشست همچنین از دولتی‌ها خواستند تا دیگر در رابطه با کمبود آب و چالش‌های آب اظهارنظر نکرده و به جای آن راهکار دارای قابلیت اجرایی ارائه کنند. چرا که اگر ادعا می‌شود بخش کشاورزی 90 درصد آب را به خود اختصاص داده باید تجهیزات و ماشین‌آلات نوین در اختیار کشاورزان از سوی دولت قرار گیرد.

خبرنگاران حاضر در نشست که از کمرنگ بودن فرهنگ مطالبه‌گری در استان رضایت نداشتند و گفتند که اگر زنجان بهشت مسئولان شده مسببش بی‌تفاوتی مردم و حتی برخی از خبرنگاران آن می‌تواند باشد چرا که وقتی بسیج رسانه استان زنجان فضای مطالبه‌گری را فراهم کرده است چرا نباید هیچ تشکل مردمی و حتی تک تک شهروندان برای پیشرفت استان و بهبود معیشت خانواده‌ها و پیگیری سؤالات در محل کارخانه کبریت حاضر نشود؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخلیل قاسملومعیشتمعاون استاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9033


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»