کد خبر: 8538
1400/12/19 - 12:29


در نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان اعلام شد:

وعده‌های بازاری

خلیل قاسملو: تشکیل اکیپ‌های نظارتی با هدف جلوگیری از احتکار و عرضه خارج از شبکه

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان چهارشنبه (18 اسفندماه) با موضوع «وضعیت بازار» و با حضور تعدادی از مدیران اجرایی استان برگزار شد که البته با تذکرهای پی‌درپی خبرنگاران نسبت به برخی اظهارات و مواضع این مسئول در رابطه با تولیدکننده‌ها و تشریح برنامه‌های پیش رو برای ساماندهی بازار آن‌هم به زبانی ساده و به‌دوراز کلیشه‌ها همراه بود!

در این نشست خلیل قاسملو، در پاسخ به این سؤال خبرنگار صدای زنجان که مجموعه استان تا چه میزان توانست به دغدغه استاندار زنجان در ایجاد نمایشگاه باهدف کاهش قیمت پوشاک در استان که در مقایسه با کشور بالابود موفق باشد؟ آیا باوجود عرضه محصولات بی‌کیفیت در نمایشگاه بهاره باوجود بازرسان و ناظران، حضور برخی از فروشندگان فاقد مجوز صنفی که مسئولان اتحادیه پوشاک و صنوف مربوطه نیز آن را صراحتاً تائید می‌کنند، می‌توان ادعا کرد که نمایشگاهی که در آستانه عید نوروز برگزارشده در راستای حمایت از مردمی است که در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، گفت: اول از هر چیز باید عرض کنم که برای ایجاد راهکار در خصوص گرانی پوشاک بحث و بررسی زیادی کردیم. واقعیت این است که در زنجان زنجیره یا حتی بنکداری نیست تا بتوانیم مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. در خصوص نمایشگاه نیز بهتر است آقای فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به سؤالاتتان پاسخ بدهند!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این رابطه اظهار کرد: نمایشگاهی که استاندار زنجان بر آن تأکید داشت را برگزار کردیم. نمایشگاه عرضه مستقیم کیف و کفش متفاوت با بهاره بود و نزدیک به 30 واحد تولیدی قبل از نمایشگاه بهاره برگزار شد. در این نمایشگاه برای اولین بار، بالای 95 درصد شرکت‌کنندگان تولیدکنندگان زنجان بودند. خوشبختانه قیمت‌ها نیز قابل‌قبول و منطقی و پایین‌تر از بازار بود.

فغفوری در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود نمایشگاه بهاره را هم به کیفیت نمایشگاه تخصصی کیف و کفش برگزار می‌کردید و فضا را برای حضور صنوف و تولیدکنندگان اصلی فراهم می‌کردید؟ آیا به نظرتان وجود غرفه‌داران فاقد مجوز صنفی که هر یک به دنبال فروش اجناس قدیمی و بنجل بودند، می‌توان ادعا کرد که نمایشگاه بهاره به‌قصد شکستن قیمت‌ها در بازار برگزار شد؟ به صدای زنجان گفت: برخی تولیدکنندگان تخصصی، مطمئناً علاقه‌ای به شرکت در نمایشگاه غیرتخصصی ندارند و دوست ندارند در کنار فروشندگان شیرینی و شکلات باشند. در نمایشگاه جنس خارجی و بنجل نبود و تمامی اجناس تولید داخل بوده و هستند و بازرسان ما مرتباً از غرفه‌ها نظارت می‌کنند.

او ادامه داد: شاید 10 درصد مردم اجناس خود را از نمایشگاه گرفته باشند اما به نظرم بودن این دست نمایشگاه‌ها ضروری است مثل میوه شب عید! بسیاری معتقدند چرا باید میوه شب عید باشد وقتی بازار است! اما اگر یک سال میوه نیاید و برخی بدانند دولت میوه شب عید در دستش ندارد، ببینید اوضاع چه می‌شود!

فغفوری که ظاهراً فروش اجناس 20 درصد بالاتر از بازار در نمایشگاه بهاره را قبول ندارد، عنوان کرد: باید قبول کنیم که بخش قابل‌توجهی از مردم در مضیقه هستند. فارغ از کیفیت جنس، در بازار آجیل 270 هزارتومانی نیست اما در نمایشگاه بهاره این کالا عرضه می‌شود.

وی در خصوص ابهامات در حضور غرفه‌داران فاقد مجوز صنفی در نمایشگاه بهاره نیز گفت: اتاق اصناف زنجان مجری نمایشگاه بوده و هدفش هم صرفاً عرضه کالا باقیمت پائین بود نه به‌عنوان توانمندسازی تولید!

به دنبال اظهارات رئیس سازمان صمت استان مبنی بر عدم اطلاع از داشتن یا نداشتن مجوز صنفی برخی غرفه‌داران در نمایشگاه بهاره، صدای زنجان از خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان سؤال کرد که آیا به‌عنوان مسئولان اقتصادی ارشد استان اطلاعی در این خصوص دارید، عنوان کرد: این مهم جزو اختیارات صنف (اتاق اصناف) بوده، ما بر روی نمایشگاه‌های تخصصی متمرکزیم!

مبالغ حاصل از اجاره غرفه‌ها به اتاق اصناف و نمایشگاه کاسپین می‌‌رسد!

قاسملو در پاسخ به این‌که مبلغ حاصل از اجاره غرفه‌ها در نمایشگاه بهاره چقدر بوده و این مبلغ قرار است بین کدام‌یک از ارگان‌ها تقسیم و در چه راهی صرف شود به صدای زنجان گفت: هیچ‌یک از دستگاه‌ها در این مبلغ حاصل از اجاره غرفه‌ها سهمی ندارند.

البته به گفته ناصر فغفوری، رئیس سازمان صمت استان، اتاق اصناف در این نمایشگاه مجری است. چندین سال بود که نمایشگاه کاسپین که برگزاری نمایشگاه را به شرکت‌ها واگذار می‌کرد اما اتاق اصناف خواست که مجری نمایشگاه بهاره باشد. در این راستا نیز قرارداد مربوطه را با نمایشگاه کاسپین عقد کرد و قطعاً سهم دو طرف نیز لحاظ می‌شود.

نرخ بیکاری مبنای خوبی نیست!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان همچنین در رابطه با دلیل عدم تطبیق آمار با واقعیت‌های جامعه ازجمله، طبق آمارهای اعلامی زنجان در پایین بودن نرخ بیکاری، رتبه دوم را در بین استان‌ها دارد درحالی‌که در واقعیت این‌گونه نیست به صدای زنجان گفت: هرچند زنجان در پائین بودن نرخ بیکاری، رتبه دوم را در بین استان‌ها دارد و باوجود کاهش 2.7 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان در مقایسه با سال گذشته، این استان همچنان در این شاخص بالاتر از نرخ مشارکت اقتصادی کشور ( 40.9 درصد) است.

قاسملو بابیان اینکه 21 هزار و 250 نفر در استان زنجان طی سال گذشته در اثر شیوع کرونا و تحریم‌ها بیکار شدند، افزود: درواقع این تعداد افراد به تعداد جمعیت غیرفعال استان اضافه شدند و اگر ما بر مبنای نرخ مشارکت اقتصادی 45.8 درصدی سال گذشته محاسبه کنیم این تعداد افراد را باید به جمعیت 20 هزارنفری بیکاران کنونی استان اضافه کنیم که در این صورت شمار بیکاران استان درواقع به بالای 40 هزار نفر می‌رسد.

این مسئول بابیان اینکه نرخ بیکاری استان در پاییز امسال 5.8 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان 43.1 درصد اعلام‌شده است، گفت: نرخ بیکاری با این شاخصی که بیان‌کننده وضعیت بازار کار و اقتصاد باشد، نمی‌تواند ملاک قرار گیرد مگر آنکه نرخ مشارکت اقتصادی همراه با آن در نظر بگیریم.

روند کاهشی تورم در کشور

قاسملو با تأکید بر اینکه همه اقدامات باید منتهی به رشد و توسعه شود، افزود: رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری شاخص‌هایی برای بیان وضعیت اقتصاد است که اگر هر سه خوب عمل کنند، وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به روند کاهشی تورم، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشوری روند کاهشی پیداکرده است؛ به‌طوری‌که میزان تورم اعلام‌شده تا پایان بهمن امسال 41.4 درصد است که نسبت به ماه گذشته یک درصد کاهش دارد.

این مسئول تصریح کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه هم 35.4 درصد بود که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز نیم درصد کاهش‌یافته است. در تورم منتهی به دی‌ماه امسال، استان زنجان ازنظر بالا بودن تورم، استان سوم کشور قرار داشت.

قاسملو بابیان اینکه آمارهای پیش نگر حاکی از کاهش تورم است، یادآور شد: بر اساس تورم فصلی احصا شده برای کالاهای خام و نیم‌ساخته، شاخص پیش نگر که وضعیت تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی را نشان می‌دهد، روند کاهشی داشته که برای کاهش تورم استان، جای امیدواری وجود دارد.

وی تورم بخش مواد غذایی را 60درصد عنوان کرد و گفت: این میزان تورم بالا به دلیل سرکوب قیمتی دهه‌های گذشته بوده و دولت سیزدهم به دنبال اصلاح نسبی قیمت‌ها برای کاهش تورم و هزینه‌های مردم در این بخش است.

با تخصیص بهینه منابع می‌توانیم به رشد 8.7 درصدی برسیم!

قاسملو در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه وضعیت برجام مشخص نشده، جنگ روسیه و اوکراین در اقتصاد کشور بی‌تأثیر نبوده و برخی کشورها نظیر چین در ارتباط تجاری با ایران نهایت احتیاط را به خرج می‌دهند، رسیدن به رشد اقتصاد 8.7 درصدی استان زنجان طبق لایحه بودجه سال 1401 را چقدر نزدیک به واقعیت می‌دانید به صدای زنجان گفت: اگر از اتلاف منابع جلوگیری کنیم، در بدترین شرایط دولت که با محدودیت در منابع مالی مواجه است باید بهترین انتخاب را داشته باشیم، نه اینکه پروژه‌ای بسازیم که 10 سال زیرزمین بماند! اگر به این مهم توجه داشته باشیم برای رسیدن به رشد 8.7 درصدی امیدوار هستم!

برنامه‌ریزی برای بازار

قاسملو در بخش دیگری از اظهارات خود مرغ، تخم‌مرغ، شکر، برنج، انواع گوشت، لبنیات و روغن را از آن دسته از اقلامی دانست که از قیمت تعادلی پائین هستند چراکه مشمول پرداخت یارانه دولتی بوده درنتیجه در اصطلاح اقتصادی با سرکوب قیمتی مواجه هستند. پس دولت باید منابع لازم برای پر کردن شکاف اعلام‌شده داشته باشد به بیانی دیگر عرضه را تحت شرایطی با استفاده از منابعی که در اختیار دارد، افزایش دهد. قیمت این کالاها، واقعی نیست و قیمت کالای مشابه آن در بازار بالاتر از آن است درنتیجه همین مهم سبب بروز مشکلاتی ازجمله رانت و ایجاد فساد می‌شود. یکی از اولویت‌های دولت مبارزه با فساد است و برای تحقق آن برنامه‌ریزی می‌کند.

قاسملو با اشاره به مشکلات تأمین نهاده دامی ازجمله ذرت بر لزوم نظارت بر تمامی زنجیره‌ها تأکید کرد و گفت: اگر به دنبال رفع ریشه‌ای مشکل در چرخه تولید هستیم باید تمامی زنجیره‌ها و نه‌فقط مصرف‌کننده دیده‌شده و سایر حوزه‌ها رصد و تحت کنترل باشند.

این مسئول با اشاره به رصد هفتگی مرغداری‌ها باهدف تحویل به‌موقع نهاده موردنیاز تولیدکنندگان ابراز کرد: یازده اکیپ نظارتی کل بازار را رصد می‌کنند. این گروه‌ها به‌ویژه جلوگیری از احتکار و عرضه خارج از شبکه مخصوصاً کالاهای مشمول سرکوب قیمتی را به‌شدت تحت نظر دارند. همچنین دولت همه‌ساله برای کنترل بازار و حداقل برای تنظیم بازار شب عید، تمهیداتی می‌اندیشد که این امر با دقت انجام می‌پذیرد.

وی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت شبکه‌های توزیع اعم از اتحادیه‌ها، صنوف، سامانه‌های مجازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میوه و تره‌بار تأکید کرد و افزود: عرضه 2.5 تن سهمیه روزانه گوشت گرم داریم که کمتر از نصف آن جذب می‌شود که قرار شد از تمامی ظرفیت‌های توزیع استفاده شود.

قاسملو بابیان اینکه بناشده ناظران برای رصد بازار شب عید، روند عرضه و فروش اقلامی نظیر آجیل و خشکبار را به‌دقت تحت نظر بگیرند، از برنامه‌ریزی لازم برای ذخیره‌سازی برنج، گندم، مواد پروتئینی به‌ویژه گوشت سفید که استان در حوزه تولید مرغ مازاد دارد در ایام عید و ماه رمضان خبر داد.

این مسئول بر لزوم تبعیت قیمت گوشت مرغ تولیدشده در زنجان از کشور تأکید کرد و گفت: به‌شخصه معتقدیم باید باانضباط خاصی کالاها در بازار عرضه شوند. عرضه این کالا در زنجان نسبت به سایر استان‌ها بالابود، من همان ایام نیز اصرار بر عرضه گوشت مرغ در زنجان به نرخ مصوب درحالی‌که بیشتر استان‌ها آن را رعایت نمی‌کردند، را قابل‌قبول ندانسته و آن را مساوی با ظلم به تولیدکننده می‌دانم.

با مردم ساده حرف بزنید!

این اظهارات معاون هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان منجر به واکنش خبرنگاران حاضر در نشست بود چراکه ازنظر آن‌ها قاسملو به‌عنوان یکی از مسئولان ارشد دولتی استان در نگاه به بازار و قیمت‌های نابسامان بازار، نگاهی کاملاً یک‌طرفه و به نفع تولیدکننده داشته و در میان اظهاراتش حرفی از حق مصرف‌کننده در استفاده از کالاها که اتفاقاً بیشتر آن‌ها مشمول یارانه دولتی هستند و قاعدتاً نباید خانوارها در دستیابی به این کالاها قیمت غیرمنطقی پرداخت کنند، نبوده و نیست! هرچند قاسملو این اظهارات خبرنگاران را نپذیرفته و معتقد بود که باید در مواجه با بازار کاملاً علمی برخورد کنیم و در تجزیه‌وتحلیل مصرف‌کننده و تولیدکننده را در کنار هم ببینیم! من بلندمدت را نگاه می‌کنم و تولید و مصرف و پایداری آن‌ها را در نظر می‌گیرم!

او که در طول جلسه سعی می‌کرد با پاورپوینت، اقتصاد حاکم بر کشور و استان را تشریح کند در پاسخ به خبرنگاران که اعتقاد داشتند این اعداد مربوط به کلاس‌های درس دانشگاه است و به درد نشست مطبوعاتی نمی‌خورد، درنتیجه بهتر است راه علمی برای جلوگیری از افزایش تورم بدهد چراکه مردم وقتی برای شنیدن این اعداد ندارند و خواستار بهبود وضعیت اقتصادی و تثبیت قیمت‌ اجناس در بازار هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ نیز با اشاره به پاورپوینت که در آن منحنی عرضه و تقاضا و دخالت دولت و اضافه رفاه ازدست‌رفته جامعه نمایش داده‌شده بود، گفت: ریشه تورم، یکی ناشی از تقاضا و دیگری ناشی از عرضه است. اگر تورم ناشی از تقاضا باشد دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، منابع دولت کمتر از مصارفش است. در این شرایط بانک‌ها نیز خارج از توان خود باید پول ایجاد کنند!

«اما چه اتفاقی در طرف عرضه (تورم ناشی از عرضه) می‌افتد؟ واحد نمی‌تواند مواد اولیه تولید را تحت شرایط بازار تهیه کند به‌عبارتی‌دیگر رشد نقدینگی ناشی از طرف تقاضا حدود 40 درصد است. وقتی‌که مواد اولیه نرسد منحنی عرضه به سمت چپ میل می‌کند!»

یکی از خبرنگاران نیز در پاسخ به این اظهارات بابیان اینکه اظهارات شما کاملاً درست است ما مردم به دولت سیزدهم رأی دادند تا وضعیت کنونی را درست کند تا عرضه و تقاضا به نحوی باشند که خانوارها در مضیقه نباشند.

قاسملو نیز بابیان اینکه دولت برای بهبود شرایط اقتصادی و موضوع حذف ارز 4200 تومانی و غیره را به‌صورت جدی و با دقت در جلسات تخصصی به بحث می‌گذارد، عنوان کرد: ما نیز تمامی موارد در حوزه بازار را احصا، ثبت و به مسئولان مرکزی اعلام می‌کنیم.

وی بابیان اینکه برای موفقیت دولت در پیشبرد اهداف، بانک‌ها نیز باید همراهی کنند، به برخی انحرافات در هدایت پول‌ها در قالب وام اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکثر پول‌ها به سمت سوداگری رفتند! اگر وام‌ها به سمت تولید هدایت می‌شدند به نظرتان وضعیت الآن را شاهد می‌شدیم؟ اصحاب رسانه مطالبه گری کنند و از بانک‌های استان بپرسند که منابع بانکی به کدام مسیر هدایت‌شده است؟   

رکورد جوجه ریزی در زنجان شکست!

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این نشست از شکستن رکورد جوجه ریزی نسبت به سال‌های قبل خبر داد و گفت: میزان جوجه ریزی نسبت به سال‌های قبل 13 درصد رشد یافته و مشکلی از بابت تأمین گوشت مرغ در عید نوروز و ماه رمضان نخواهیم داشت. بنا بر آمار تا 19 اسفندماه جاری یک‌میلیون و 440 هزار قطعه جوجه ریزی به ثبت رسیده است.

این مسئول کیفیت میوه شب عید خریداری‌شده که به‌زودی در سطح بازار جهت مصرف مردم توزیع می‌شود را مطلوب گزارش کرد.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها از 15 دی‌ماه سال جاری با همراهی تعزیرات بر لزوم گسترش این دامنه تا روستاهای استان تأکید کرد و در تشریح دلایل اصلی افزایش قیمت اقلام کشاورزی گفت: علت اصلی گرانی محصولات کشاورزی، خشک‌سالی و گرانی نهاده‌ها بوده است. البته سازمان جهاد کشاورزی استان در تلاش است با توزیع نهاده، دامدار کارت، خرید دام مازاد روستایی و عشایری باهدف حفظ و نگهداری از دام‌های مولد و جلوگیری از فروش آن‌ها از تولیدکنندگان و درنهایت مصرف‌کنندگان این چرخه حمایت کند.

در زنجان سامانه‌های مجازی قوی‌تری از «بازرگام» داریم!

در شرایطی که برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس راه‌اندازی سامانه بازرگام و عرضه اقلام اساسی مردم در این بستر مجازی را گامی در مسیر عدالت تلقی می‌کنند که زنجانی‌ها دسترسی به این سامانه ندارند! هرچند رئیس و معاون جهاد کشاورزی استان زنجان عدم دسترسی زنجانی‌ها به این سامانه را قبول نکرده و به صدای زنجان در نشست خبری گفتند: شعبات بازرگام در تهران فعال‌تر بوده و هست، ما هم در نظر داشتیم بازرگام را در استان زنجان راه‌اندازی کنیم اما در حال حاضر 2 سامانه مجازی در استان که صرفاً نامشان بازرگام نیست اما دقیقه همان کار این سامانه را کرده و اقلام اساسی به قیمت تنظیم بازاری را به دست مردم می‌رساند، راه‌اندازی شده و مشغول خدمات‌رسانی است. سومین سامانه مجازی نیز به‌زودی آغاز به کار می‌کند.

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این رابطه بابیان اینکه در استان امسال در حوزه تأمین اقلام ضروری اعم از تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت قرمز مشکلی وجود ندارد، ادعا کرد که حتی در توزیع و عرضه مجازی برخی اقلام اقدام‌ صورت گرفته بی‌سابقه هم بوده است!

او قیمت اقلام اساسی تنظیم بازاری که از طریق سامانه‌های مجازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر به دست مصرف‌کنندگان استان زنجان می‌رسد را اعلام کرد که بر اساس آن، هر شانه تخم‌مرغ 43 هزار تومان، شکر 14 هزار تومان، قند 17 هزار تومان، برنج هندی و تایلندی به ترتیب 19 هزار و 12 هزار و 500 تومان، گوشت گرم گوسفندی 129 هزار تا 154 هزار تومان، گوشت قرمز گوساله هر کیلو 140 هزار تومان، گوشت قرمز منجمد 98 تا 130 هزار تومان(بسته به نوع)، سیب‌زمینی فله‌ای هر کیلو 8500 تومان در حال حاضر عرضه می‌شود.

حسنی با اذعان به ایرادات در سامانه‌های مجازی استان زنجان تأکید کرد: کارکرد این سامانه‌ها نشان می‌دهد که تا به امروز درروند توزیع اقلام اساسی مشکلاتی بوده که باید اصلاح شود.

این مسئول بابیان اینکه راهبرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش عرضه و تنظیم بازار است، عنوان کرد: همان‌طور که عرض شد، در حوزه تنظیم بازار بنا داریم تا سطح عرضه را افزایش دهیم. برای تحقق این هدف ایجاد سامانه‌های مجازی، جمعه‌بازار و غیره را با همکاری ارگان‌ها به‌ویژه شهرداری در دستور کار قرار داده‌ایم.

عبدالله جعفری، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در این رابطه تصریح کرد: در زنجان سامانه‌های مجازی قوی‌تری از بازرگام داریم. جهاد کشاورزی بدون جانب‌داری از هر سامانه خاصی از ظرفیت سرمایه‌داران بهره برده و از آن‌ها حمایت می‌کند. در بحث تحویل اقلام اساسی به قیمت تنظیم بازاری با سرمایه‌داران فعال در فضای مجازی در استان زنجان همکاری خواهیم کرد تا مردم به‌راحتی به این اقلام دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخلیل قاسملوبازار زنجانمعیشت
sedayezanjannews.ir/nx8538


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»