کد خبر: 9105
1401/05/12 - 10:33


صدای زنجان از احتمال عملی شدن ادعاها پس از دستور کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت روغن نباتی گزارش می‌دهد؛

کاش همانی شود که ادعا می‌کنند

خرده‌فروشان: فعلاً که روغن‌های تخفیف‌دار به دست ما نرسیده است!/ مصرف‌کنندگان: کاش همانی شود که دولت ادعایش را دارد! فعلاً که این روغن‌ها را ندیده‌ایم!/ رئیس اتحادیه قنادان زنجان: کار بزرگی نیست، دولت قیمت کالایی که 400 درصد افزایش داشته را 25 درصد کاهش می‌دهد!/ نائب رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان: روغن‌های تخفیف‌دار به زنجان رسیدند اما با شیطنت!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دستورالعمل دولت مبنی بر کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت روغن نباتی از ابتدای هفته جاری لازم‌الاجرا شده است. بر این اساس و به گفته نائب رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان روغن‌های تخفیف‌دار روز دوشنبه، دهم ماه جاری به دست فروشندگان رسید البته با شیطنت! این مهم می‌تواند حاکی از مقطعی بودن این افزایش قیمت باشد یا خلأ قانونی که به‌وسیله آن راه تخلف برای برخی وجود دارد!

روز چهارشنبه (5 مردادماه سال 1401) معاون صنایع داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان از کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت انواع روغن‌های مایع و جامد خبر داد.

محمدمهدی برادران که پیش‌تر و در تیرماه از کاهش قیمت این کالا نیز خبر داده بود این بار با اشاره به دستور وزیر صمت برای کاهش قیمت روغن نباتی اعلام کرد این دستورالعمل روز چهارشنبه پنجم مرداد ابلاغ‌شده و از روز شنبه 8 مردادماه برای تمام کارخانه‌های تولیدکننده روغن لازم‌الاجراست.

او این کاهش قیمت را به دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های تولیدکننده روغن دانست و هدف از این کار را حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد.

خبری از تخفیف و کاهش قیمت روغن نیست!

آن‌طور که منابع نزدیک به دولت می‌گویند کاهش نرخ جهانی درنهایت منجر به کاهش قیمت روغن در ایران شده است. این کاهش قیمت برای انواع روغن‌های مایع و نباتی بین 10 تا 25 درصد است. این در حالی است که در خرداد، روغن نباتی جامد با 247.2 درصد تورم نسبت به ماه قبل از خود، رکورددار افزایش نرخ در بین سایر خوراکی‌ها بود. بااین‌حال بررسی‌های صدای زنجان از خرده‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد با شروع ماه محرم روغن حتی گران‌تر از روزهای قبل توزیع می‌شود.

ناهید یکی از مصرف‌کنندگان زنجانی در واکنش به دستورالعمل دولت با شک و تردید می‌گوید: کاش همانی شود که دولت ادعایش را دارد! فعلاً که زنجانی‌ها این روغن‌ها را درفروشگاه‌ها و مغازه‌ها ندیده‌اند که هیچ، به علت فرارسیدن ماه محرم نگران افزایش قیمت روغن به علت افزایش تقاضا این کالا در هیئت‌های عزاداری و مجالس هم هستیم.

احمد یکی از خرده‌فروشان زنجانی نیز با تائید این موضوع عنوان می‌کند: فعلاً روغن‌هایی که کاهش 10 تا 25 درصدی روی آن اعمال‌شده باشد به دست سوپرمارکتی‌ها نرسیده است!

به گفته معاون وزیر صمت، همه کارخانه‌ها به کاهش قیمت ملزم هستند و با واحدهایی که از این دستورالعمل پیروی نکنند، برخورد خواهد شد. ابلاغ دستورالعمل کاهش قیمت روغن به کارخانه‌ها و بازار در شرایطی است که محصولات تولیدشده باقیمت پیشین هنوز درفروشگاه‌ها موجود است و با توجه به درج قیمت‌های قبلی روی این محصولات، باید نحوه فروش و قیمت این اقلام تعیین تکلیف شود.

به گفته برادران، به‌منظور حل این مشکل قرار است برای روغن‌های موجود در بازار تخفیفاتی در نظر گرفته شود تا مشکل تناقض قیمت جدید و قدیم برای فروشنده و خریدار اتفاق نیفتد این در حالی است که گزارش‌های میدانی از سطح فروشگاه‌ها و مراکز خرید زنجان از هشتم تا پایان روز دهم مردادماه حاکی از آن است که خبری از تخفیف نیست و علاوه بر آن روغن‌های تولیدشده جدید که روی آن کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت اعمال شود نیز فعلاً روانه بازار نشده‌اند!

امیدی به کاهش قیمت نداریم حتی یک درصد!

تعدادی از فروشندگان زنجانی ادعا می‌کنند که برخی از تولیدکنندگان روغن از اجرای دستورالعمل کاهش قیمت دولت امتناع کرده و تصور نمی‌کنند این دست از دستورات قابلیت اجرایی داشته باشد! این در حالی است که شنیده‌ می‌شود دولت درخواست فرصت دوماهه تولیدکنندگان برای کاهش قیمت روغن را رد کرده و خواستار اجرای سریع آن شده است.

علی، یکی از کاسب‌های فعال درفروش اقلام غذایی به صدای زنجان می‌گوید: پیش‌ازاین دولت به بهانه تغییر نظام تأمین ارزی، پای در مسیر آزادسازی قیمت‌ها گذاشت. درحالی‌که دخالت مستقیم دولت در بازار تبعات منفی در پی داشت، حالا مسئولان سعی دارند بار دیگر به‌طور مستقیم به بازار ورود کنند و قیمت روغن را به شکل دستوری کاهش دهند اما آن دست از اصناف که برای تولید نهایی محصول نیازمند به روغن به‌عنوان ماده اولیه هستند امید چندانی به ارزان‌شدن روغن ندارند!

ابوالفضل مهدیون، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان با تائید این اظهارات عنوان می‌کند: هنوز قیمت روغن کاهش نیافته است البته ما امیدی به کاهش قیمت نداریم حتی یک درصد! تابه‌حال سابقه نداشته، قیمت کالایی بعد از افزایش یافتن کاهش یابد!

مهدیون در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «حتی اگر دولت چنین دستوری داده باشد بازهم امیدی به کاهش قیمت روغن ندارید» به صدای زنجان می‌گوید: دولت همیشه از این حرف‌ها می‌زند، حتی می‌گوید تورم آن‌چنانی هم در کشور وجود ندارد! قبل از عید روغن 800 گرمی 7 هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا به 69500 تومان رسیده یعنی 10 برابر! صنف زیرمجموعه بنده روغن را تکی می‌خرد دیگر مثل قبل به‌صورت عمده خریداری نمی‌کند!

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان بابیان اینکه روغن در بازار به‌وفور یافت می‌شود و صنف فعال در حوزه اغذیه‌فروشان مشکلی بابت تهیه آن ندارد، ادامه می‌دهد: باور کردن قبول اینکه قیمت روغن کاهش می‌یابد برایم بسیار دشوار است!

دولت در حمایت از تولید‌کننده، قیمت روغن را 25 درصد کاهش می‌دهد!

رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان زنجان هم با اشاره به دستورالعمل کاهش قیمت روغن تا 25 درصد با طعنه می‌گوید: شنیده‌ایم که دولت گفته‌ قیمت روغن را تا 25 درصد کاهش می‌دهند، همان کالایی که از ماه‌های ابتدایی سال 400 درصد افزایش یافت!

محمدی با اشاره به افزایش قیمت کالاهای وابسته به روغن که صنف قنادان از آن متضرر شده و به علت کاهش قدرت خرید خانواده‌ها بخشی از مشتریانش را از دست داد، عنوان می‌کند: با توجه به فرارسیدن فصل گرم و به‌تبع آن کاهش 50 درصدی فروش قنادان که در میزان خرید روغن این صنف نیز تأثیرگذار است، بخشی از تولیدات کارخانه‌ها توسط اصناف خریداری نمی‌شود ازاین‌رو دولت در راستای حمایت از تولیدکننده‌ها چنین دستورالعملی را در پیش‌گرفته است!

رئیس اتحادیه قنادان زنجان در ادامه ادعاهایش می‌گوید: کاهش قیمت 25 درصدی شاید در ظاهر برای اصناف به‌عنوان مشتری تولید روغن کارخانه‌ها، آن‌چنان رقم بالایی نباشد اما برای کارخانه‌ها که محصولاتشان را به‌صورت انبوه تولید می‌کنند، کاهش 25 درصدی که در راستای حمایت از آن‌ها و جلوگیری از کاهش فروش اتخاذشده است، رقم قابل‌توجهی است.

روغن‌ها وارد بازار شدند اما در برچسب‌ها، کاهش قیمت‌های قانونی لحاظ نشده است!

کرمی، نائب رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان هم بابیان اینکه 100 درصد تصمیم دولت به نفع تولیدکننده بوده و بس به صدای زنجان می‌گوید: از روز دوشنبه 10 مردادماه مصوبه دولت در زنجان اجرایی شده است و تولیدات پرفروش کارخانه‌ها روغن ازجمله برند آفتاب، فامیلا، اویلا با تخفیف 10 تا 25 درصدی در سطح شهر توزیع‌شده است اما همراه با شیطنت!

عمده‌فروشان روغن و سایر کالاهای اساسی می‌گویند که روغن 406 هزارتومانی که پیش‌ازاین به قیمت 396 هزار تومان را خریداری و با احتساب 4 درصد به قیمت سود 406 هزار تومان مصرف‌کننده می‌فروختند، در راستای اجرای دستورالعمل دولت همان روغن به قیمت 355 هزار تومان از سوی کارخانه‌ها به صنف مربوطه فروخته می‌شود اما بدون اعمال این قیمت (370 هزار تومان) روی جلد! یعنی قیمت روی جلد همان 406 هزار تومان است!

کرمی هم با تائید این اظهارات معتقد است این دست از کارها عاملی برای بروز تخلفات می‌تواند باشد!

او ادامه می‌دهد: وقتی قیمت روی جلد بدون تغییر مانده است می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تصمیم دولت مبنی بر کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت روغن مقطعی باشد یا اینکه برخی به دنبال آن باشند که نابسامانی قیمتی را متوجه اصناف بدانند چراکه وقتی فروشنده ببیند سود حاصل از فروش محصول (4درصد) برایش ناکافی است ناخواسته به سمت تخلف رفته و بدون احتساب تخفیف محصول را بر اساس قیمت درج‌شده روی برچسب به دست مصرف‌کننده برساند!

او خطاب به دولت می‌گوید: اگر بابت لازم‌الاجرا بودن قیمت دستوری روغن اتمامِ‌حجت کرده‌اید و تصمیم به ثابت بودن در اجرایی شدن این طرح دارید باید سود 4 درصدی را هم اعمال و آن را در برچسب روی جلد محصول هم لحاظ کند.

توافق روسیه و اوکراین منجر به کاهش قیمت روغن شد!

در شرایطی که دولت می‌گوید این کاهش قیمت به دنبال کاهش تعرفه واردات مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها است! برخی‌ها معتقدند که کاهش قیمت روغن در ایران در راستای امضای توافق میان روسیه و اوکراین برای ازسرگیری صادرات غلات صورت گرفته است. این توافق با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل رخ داد. بر اساس این توافق، صادرات غلات از بندرهای دریای سیاه از سر گرفته شد.

هرچند که جزئیات بیشتری از توافق روسیه و اوکراین اعلام‌نشده، اما خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنند که سه بندر اوکراین ازجمله بزرگ‌ترین هاب صادراتی این کشور در اودسا بازگشایی می‌شوند. این در حالی است که محاصره بندرهای اوکراین توسط روسیه، باعث کاهش تأمین غلات در سراسر جهان و افزایش بهای آن شده بود. در این میان همواره غرب، روسیه را عامل بحران مواد غذایی در جهان می‌داند.

روسیه و اوکراین دو قطب بزرگ غلات در جهان هستند. طوری که این دو کشور به‌تنهایی 30 درصد از تجارت جهانی گندم را به خود اختصاص می‌دهند. حال توافق این دو کشور برای عرضه غلات، منجر به کاهش حدود 30 درصدی قیمت جهانی روغن خام شد. اما قیمت روغن در ایران هم‌روند نزولی در پیش می‌گیرد؟

نظارت‌ها در سیستم توزیع اقلام اساسی تشدید شود!

البته احمد یکی از فعالان صنفی زنجان معتقد است: باوجود سیستم معیوب توزیع در کشور و استان، اگر بازار از روغن اشباع شود هم قیمت روغن با این سرعت پائین نمی‌آید زیرا دستان پشت پرده زیر سایه نبود نظارت کافی هرگز این اجازه را نمی‌دهند!

هرچند پیگیری‌های صدای زنجان بابت بازرسی منظم از واحدهای فروش اقلام اساسی به‌ویژه روغن از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میسر نشد اما با توجه به گزارش‌های مردمی، ضروری است برای جلوگیری از هرگونه اخلال درروند توزیع روغن، تعداد بازرسی‌ها افزایش یابد.

به گفته قاسمعلی حسنی، دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اجرایی شدن دستور دولت در کاهش قیمت روغن قرار است قیمت هر حلب 16 کیلوگرمی از یک‌میلیون و 80 هزار تومان به 960 هزار تومان برسد.

او بابیان اینکه کاهش قیمت روغن در راستای، کاهش حدود 30  درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهم بر سر عرضه غلات از بندرهای اوکراین است. از سوی دیگر، در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به‌منظور واردات مواد اولیه باقیمت کمتر صورت گرفت.

حال باید دید کاهش قیمت دستوری توسط دولت، قیمت روغن را در بازار کاهش می‌دهد یا منجر به یک شوک جدید در بازار می‌شود؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت روغن نباتیکاهش قیمت روغنتورم
sedayezanjannews.ir/nx9105


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»