کد خبر: 9155
1401/06/01 - 15:24


مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:

مسکن ملی به خاطر «گاز» عقب نمی‌ماند

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تاکید کرد که این مجموعه به عنوان همراه در اجرای پروژه‌های ملی مسکن اجازه تاخیر در پروژه به علت «گازرسانی» را نخواهد داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تاکید کرد که این مجموعه به عنوان همراه در اجرای پروژه‌های ملی مسکن اجازه تاخیر در پروژه به علت «گازرسانی» را نخواهد داد.

رحیم سیلمانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان سه‌شنبه (یکم شهریورماه 1401) در نشست خبری که در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت به میزان بهره‌مندی از گاز در مناطق شهری و روستایی استان اشاره کرد و افزود: با اختصاص بیش از 236 میلیارد و 489 میلیون تومان اعتبار در هفته دولت سال جاری، 109 طرح گازرسانی در استان زنجان به بهره‌برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گار استان زنجان، طبق تاکیدات ریاست جمهوری و اهداف تعیین شده در گازرسانی به روستاهای باقیمانده استان، دستیابی به شاخص بهره‌مندی 90 درصد خانوارهای روستایی تا پایان سال 1401 از برنامه‌های در دست اجرای گاز زنجان بوده است.

گازرسانی به 33 واحد صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به گازرسانی به 33 واحد صنعتی، میزان اعتبار صرف شده را 4 میلیارد و 722 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان 14 واحد در زنجان، 5 واحد صنعتی در ابهر، 2 واحد در خدابنده، یک واحد در سلطانیه، 4 واحد در خرمدره، 2 واحد در طارم، یک واحد در ماهنشان و 4 واحد دیگر در ایجرود مستقر هستند.

وی در این خصوص ادامه داد: با گازدار شدن 33 واحد صنعتی، مجموع واحدهای صنعتی و تولیدی بهره‌مند از گاز در استان زنجان به 2 هزار و 322 واحد می‌رسد.

سلیمانی‌نژاد با اشاره به اهمیت حفظ و ایجاد امنیت اشتغال در وضعیت بحرانی اشتغال و محدودیتی در خصوص قطعی گاز به معنای تعطیلی واحدهای صنعتی و واحدهای تولیدی نداریم، افزود: در مواقعی قطعی گاز با ایجاد تجهیزات ویژه  و یا ایجاد  مخازن در واحدهای صنعتی درصدد جبران این نقصیه در راستای کمبود سوخت گاز با سوخت‌های جایگزین هستیم.

بهره‌مندی بالای 91 درصد روستاهای استان زنجان از گاز

سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه رشد قابل توجه گازرسانی به روستاها، 6 ماه زودتر از زمان‌بندی تعیین شده است، اضافه کرد: در هفته دولت امسال با گازرسانی به 24 پروژه روستایی در هفته دولت، در مجموع روستاهای بهره‌مند از گاز در استان زنجان به 635 مورد رسید تا شاهد افزایش ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی استان به 91.2 درصد باشیم.

به گفته این مسئول از 911 روستا، 635 روستا دارای گاز طبیعی هستند که 88 هزار و 113 مورد انشعاب را شامل می‌شود!

البته مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت که گسترش شبکه‌های گاز، از ارکان مهم عدالت در خدمت‌رسانی است که این موضوع در توسعه امکانات در شهرها و روستاهای استان، کاهش دغدغه‌های معیشتی، افزایش سطح رفاه و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم بسیار مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه گازرسانی به اقصی نقاط استان مستلزم توسعه شبکه‌های گازرسانی است که با وجود کوهستانی و سخت‌گذر بودن منطقه، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده روستاهای باقی‌مانده در دست اقدام است، افزود: خدمت‌رسانی همچنان بی‌وقفه ادامه دارد و گازرسانی به 114 روستا، در دستور کار امسال شرکت گاز استان زنجان قرار دارد تا با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و ارائه نعمت پاک و ایمن، موجبات ارتقای توان تولید در روستاهای باقی مانده زنجان فراهم شود.

100 درصد مناطق شهری استان زنجان از نعمت گاز بهره‌مندند

این مسئول درصد برخورداری مناطق شهری (21 شهر) از گاز طبیعی را 100 درصد دانست و شبکه گاز در شهرها و روستاها را به ترتیب 2 هزار و 481 کیلومتر و 4 هزار و 941 کیلومتر اعلام کرد.

این مسئول هزینه عملیات بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به 33 واحد صنعتی و تولیدی در سطح استان را بیش از 47.724 میلیون ریال و اعتبار برآوردی آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 52 روستای شهرستان‌های زنجان، ابهر، طارم، ماهنشان و خدابنده را در حدود یک هزار و 167 میلیارد و 350 میلیون ریال اعلام کرد که از جمله پروژه‌های در نظر گرفته برای بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی در هفته دولت هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه در حوزه گازرسانی به روستاها استان زنجان بالاتر از متوسط کشوری که 85.5 درصد است، بوده، ادامه داد: با اتمام روستاهای در حال گازرسانی، شاخص بهره‌مندی خانوارهای روستایی استان زنجان به 95.5 درصد افزایش می‌یابد.

سلیمانی‌نژاد عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با توجه به نقش مهم گاز طبیعی در ساختار زیربنایی اقتصاد استان و کشور، همچنان در تامین انرژی گاز طبیعی شهروندان زنجانی، استوار گام برداشته و علاوه بر حفظ محیط زیست، موجبات اشتغال زایی روزافزون و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و توسعه و رفاه هر چه بیشتر مردم را فراهم کنیم.

ثبت نزدیک به 383 هزار مشترک گاز طبیعی در استان زنجان

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود مصرف‌کنندگان گاز طبیعی به تفکیک نوع مصرف را 382 هزار و 838 مورد اعلام کرد که از این میزان، 242 هزار و 436 مشترک خانگی شهری، 107 هزار و 198 مشترک خانگی روستایی، 30 هزار و 878 مشترک تجاری، 2 هزارو 322 مشترک صنعتی را شامل می‌شود.

سلیمانی‌نژاد مشترکان جزء، عمده و فوق عمده را به ترتیب 381 هزار و 733، یک هزار و 104 و یک مورد عنوان کرد.

این مسئول تعداد مصرف‌کنندگان در نیروگاه‌های 3، 4 و CHP را 13 مورد اعلام کرد و گفت: عملیات گازرسانی (CNG) به 43 جایگاه نیز در دستور کار قرار گرفته و این تعداد در زمره مصرف‌کنندگان گاز طبیعی استان قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان به طرح‌های تشویقی شرکت برای بهینه‌سازی مصرف در استان اشاره کرد و گفت: در بخش خانگی طرح تشویقی پلکانی برای مشترکین خانگی به اجرا درآمد.

مشکلی در گازرسانی به پروژه‌های مسکن ملی نداریم!

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه هیچ مسکن ملی به خاطر گاز عقب نخواهد افتاد، تاکید کرد: طراحی یا عملیات گازرسانی چندین پروژه مهم از جمله مسکن نهضت ملی مسکن، برکت و زیتون انجام شده است.

سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه در طراحی گاز و ایجاد زیر ساخت‌های تامین گاز در پروژه های مسکن ملی مشکلی در استان نیست، اضافه کرد: در صدد ایجاد فرهنگسازی با ایجاد نرم افزارهای به روز دراستان در راستای مصرف بهینه انرژی گاز هستیم.

در بخش خانگی بدهی زیادی نداریم!

سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه ما در ایران بالاتر از میانگین جهانی گاز مصرف می‌کنیم، افزود: خوشبختانه در بخش خانگی بدهی زیادی نداریم و آخرین اقدام ما در صورت بی‌توجهی به اخطاریه‌ها و پرداخت نکردن هزینه، قطعی گاز است.

وی با اشاره به تامین سوخت جایگزین برای واحدهای صنعتی در فصول سرد سال، اذعان کرد: اطلاعیه تامین سوخت جایگزین یا گاز مایع چندین ماه قبل به واحدهای صنعتی داده می‌شود ما خواهان پیشرفت اشتغال و صنعت در استان هستیم، از این رو تهیه مخزن و اقدامات لازم برای دریافت سوخت به عهده واحدهای صنعتی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اینکه مصارف خانگی تعرفه مشخصی ندارد، عنوان کرد: بر اساس گزارش هواشناسی، متوسط دمای هوا و سردی هوا، مقدار مصرف متفاوت است، استان زنجان در اقلیم نوع یک قرار داشته و تنها شهرستان آب‌بر در اقلیم 3 و ماه‌نشان، چوزق و گیلوان در اقلیم 2 قرار دارند که برای هر یک از این اقلیم‌ها متوسط میانگین مصرف در نظر گرفته شده است.

صرفه‌جویی 30 میلیارد ریالی در شرکت گاز استان زنجان

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان همچنین به مهم‌ترین دستاورد این شرکت اشاره کرد و گفت: نخستین و تنها طراح سازنده ایستگاه کم ظرفیت (از ظرفیت 30 تا 250 مترمکعب) در سطح شرکت ملی گاز ایران از جمله مهم‌ترین اقدامات شاخص پژوهشی و علمی شرکت گاز استان زنجان است که منجر به رفع شرایط تحریم و محدودیت‌های موجود در تامین کالا با ساخت بخشی از ایستگاه‌های مورد نیاز استان، تامین ایستگاه‌های مورد نیاز 15 استان دیگر و تهیه 54 درصد از مجموع ایستگاه‌های مورد نیاز ار محل تولید استان شده است.

سلیمانی‌نژاد «طراحی و ساخت ایستگاه‌های فلت»، «طراحی و ساخت ایستگاه‌های کابینتی»، «دستگاه هیتر(غیرمستقیم- آبی)، «دستگاه کاهنده صدای عبور جریان گاز یا سایلنسر»، «استقرار سیستم مانیتورینگ ایستگاه‌های تقلیل فشار، «پروژه سوما یا روشنایی»، «استقرار سیستم GIS و خطوط و تاسیسات گازرسانی»، «استفاده از RTU بومی در سیستم مانیتورینگ گاز زنجان»، «صرفه‌جویی 30 میلیارد ریالی در شرکت گاز استان زنجان» را تنها بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شاخص پژوهشی، علمی، فرهنگی و آموزشی شرکت گاز استان زنجان عنوان کرد.

این مسئول از صرفه‌جویی 30 میلیارد ریالی در شرکت گاز استان زنجان خبر داد و گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، شرایط لازم برای نصب یک کنتور آلتراسونیک برای 2 ایستگاه CGC قیدار زنجان فراهم شد تا با طراحی انجام شده و همچنین حذف 6 کنتور توربینی، گاز زنجان شاهد صرفه‌جویی 30 میلیارد ریالی باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان که طراح این دستگاه است، با نصب کنتور آلتراسونیک در ایستگاه‌های CGC و بالا رفتن دقت در ثبت ارقام، خطای اندازه‌گیری گاز ورودی شهرها به کمتر از یک درصد می‌رسد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشرکت گاز زنجانرحیم سیلمانی‌نژاد
sedayezanjannews.ir/nx9155


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»