کد خبر: 9162
1401/06/05 - 11:14


صدای زنجان ادعاهای اخیر مسئولان استان درباره راه‌اندازی کارخانه «سرجین‌بافت» را بررسی می‌کند؛

برای «سرجین‌بافت» وعده بافتند

یک منبع آگاه: حساب‌های فرزندان و همسر مالک کارخانه مسدود شده و هیچ بانکی حاضر به افتتاح حساب یا دادن دسته چک نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که مسئولان استانی با فرا رسیدن هفته دولت ادعا می‌کنند که به زودی با تخصیص وام سرمایه در گردش، مشکلات شرکت «سرجین‌بافت» زنجان حل شده و وارد مدار تولید می‌شود اما اظهارات یک منبع آگاه در گفتگو با صدای زنجان، خلاف گفته‌های مسئولان استان را نشان می‌دهد!

شرکت تولیدی سرجین‌بافت نخستین همان جایی بود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر 27 آبان‌ماه سال 1400 هیئت دولت به استان زنجان در بدو ورود از آن بازدید کرد و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی مدیر عامل آن قرار گرفت و در همان دیدار دستور بررسی و حل هر چه سریع‌تر مشکلات و آغاز به کار شرکت را صادر کرد.

شرکت سرجین بافت با سرمایه‌گذاری ارزی بالغ بر 50 میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به منظور تولید پارچه، رنگ‌رزی و تکمیل و دوخت پوشاک صنعتی با پیش‌بینی تولید سالانه 15 هزار تن نخ پنبه در شهرک صنعتی شماره یک زنجان مستقر شد اما به علت عدم رفع تعهدات ارزی موفق به آغاز رسمی فعالیت نشده است!

بنا بر گفته مسئولان، فعالیت در سرجین بافت از تولید نخ آغاز و در نهایت پس از بافندگی، تکمیل و رنگرزی به پوشاک منتهی می‌شود. اجرای این طرح از سال 89 آغاز شده و بر اساس آمار موجود این واحد توان تولید 10 میلیون و 500 هزار تن نخ پنبه و 5 میلیون و 950 هزار مترمربع پارچه را دارد و ظرفیت تولید انواع پوشاک آن 5 هزار و 950 عدد است و توان به‌کارگیری و اشتغال قریب به 2 هزار نفر را نیز دارد.

مسئولان نتوانسته‌اند، مشکلات «سرجین‌بافت» را حل کنند!

خبرگزاری تسنیم، رسانه همسو با دولت دوم مردادماه امسال اعلام کرد که، ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان چند روز پس از سفر رئیسی به استان وعده حل مشکلات بانکی این واحد تولیدی را داده و اذعان کرده بود فاز نخست این واحد تولیدی در اردیبهشت ماه سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و استارت تولید این مجموعه زده می‌شود اما به دلیل برخی بروکراسی‌های اداری و همین‌طور تعلل مسئولان استانی و کشوری، همچنان دستورات رئیس جمهور بر زمین مانده و مشخص نیست مشکلات بانکی این مجموعه که حل آن به همت بانک عامل، بانک مرکزی و مسئولان استانی بستگی دارد، چه زمانی حل می‌شود!

خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز دوم شهریورماه جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: تمام عوامل استان و مدیران ارشد استانی پیگیر راه‌اندازی سرجین بافت هستند ولی متأسفانه مسئولان کشوری هنوز نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند!

به گفته او، بروکراسی‌های زائد اداری سبب شده که این مشکل تاکنون حل نشده ولی در جلسه اخیری که با معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار کردیم مقرر شد به زودی این مشکلات توسط بانک مرکزی و وزارت صمت حل شود. به طور کلی مسئولان استان وظایفشان را انجام داده‌اند و راه‌اندازی سرجین بافت به همت مسئولان کشوری بستگی دارد!

تشکیل 27 فقره پرونده قضایی برای مالک سرجین‌بافت!

اما یک منبع آگاه در کارخانه سرجین‌بافت که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است در واکنش به اظهارات مسئولان استان که در ظاهر خبر از حل مشکلات این مجموعه را می‌دهند، عنوان کرد: صاحب کارخانه در سال‌های 96 و 95 ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک صادرات خریداری کرده و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرد اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شد.

به گفته این منبع، فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز 9 ماه طول بکشد.

او با اشاره به مجوز 6 ماهه بانک صادرات برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات گفت: پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، 18 ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک صادرات خواست تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان این بانک گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید! لازم به ذکر است که در حال حاضر دوره تحویل ماشین‌آلات کارخانجات 24 ماه شده است و شرکت سرجین‌بافت 18 ماهه دستگاه‌ها را وارد کشور کرد، چرا باید بانک صادرات چنین رفتاری را با یک فعال اقتصادی داشته باشد؟ یعنی بانک صادرات دلسوزتر از صاحب کارخانه که صاحب اموال هم هست، می‌باشد؟

این منبع یادآور می‌شود: مالک مجموعه سرجین‌بافت برای رفع مشکلات مربوط به تعهدات ارزی با مسئولان بانک صادرات جلسه تشکیل می‌دهد و در آن جلسه پس از مشاهده رفتار مسئولان بانک اظهار می‌کند که «پول و اموالی را که از تحریم بیرون کشیده‌ام و نجاتش دادم حالا بریزم دریا؟» که با پاسخ مثبت بانکی‌ها مواجه می‌شود در حالی که انتظار حمایت از مسئولان را داشت.

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک صادرات وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک صادرات دارد؟»

به گفته این منبع در حال حاضر بانک صادرات، 27 فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده است که حکم صادره مربوط به حدود 6 پرونده به نفع سرجین بافت و حکم 4 پرونده نیز به نفع بانک صادرات صادر شده است. مابقی پرونده‌ها نیز در مراجع قضایی در حال بررسی هستند.

مسدود شدن خانوادگی حساب‌های مالک سرجین‌بافت!

او گفت: با وجود اینکه چک‌ها در سیستم بانک مرکزی برای یکسال تعدیل شده‌اند اما هیچ بانکی حاضر نیست به صاحب شرکت سرجین بافت دسته چک بدهد! به دلیل چک برگشتی دیگر وامی هم به این فعال اقتصادی اعطا نمی‌شود. حتی صاحب کارخانه برای 4 پرونده که بانک صادرات حکم توقیف اموال گرفته است، گفته که 4 دستگاه بافندگی را بردارد! می‌گویند سرجین بافت 2 بار ارز گرفته است! خب مگر در سیستم بانک مرکزی ثبت نشده است؟ بروند بررسی کنند تا صحت ادعا مشخص شود چرا باید تولیدکننده را درگیر این مباحث کنند؟

این منبع تاکید کرد: صاحب سرجین بافت یک الی 2 سال تلاش کرد و تمامی اموالش را به سمت این طرح که تولید پنبه تا پوشاک یعنی ایجاد زنجیره ارزش افزوده بود، هدایت کرد! در 4 کارخانه شریک بود تمامی سهمش از این کارخانه‌ها بعلاوه اموالش را فروخت. تمامی دار و ندار صاحب کارخانه سرجین بافت، 14 میلیون یورو بود و غیر آن دیگر چیزی ندارد! ایشان لنگ پرداخت حقوق کارگر هستند! 2 سال است به جای حمایت شدن، درگیر پرونده‌های قضایی شده است! چکش برگشت خورده! حساب فرزندان و همسرش مسدود شده است! دوست داشتند در حوزه تولید کشور کاری کرده باشند و می‌توانستند با سرمایه خود راه دیگری بروند اما این طرز برخورد با یک سرمایه‌گذار نیست.

وعده وارد شدن «سرجین‌بافت» به مدار تولید!

در شرایطی که به گفته منابع آگاه، مالک شرکت سرجین بافت از وضعیت تولید و رفتاری که با وی شده رضایت ندارد، محسن افشارچی، استاندار زنجان دوم شهریورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری با اشاره به آغاز فعالیت آزمایشی کارخانه سرجین بافت گفت: به زودی با تخصیص وام سرمایه در گردش، این کارخانه با حداکثر ظرفیت وارد مدار تولید می‌شود!

استاندار زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات آغاز به کار این کارخانه افزود: این پیگیری‌ها برای رفع مشکل دریافت تسهیلات ادامه می‌یابد!

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته تا امروز برا رفع سوء‌اثر و مسائل مالی مالکان این کارخانه تصریح کرد: به زودی و با سفر وزیر دادگستری به زنجان پیگیر رفع مشکل قضایی این مجموعه نیز می‌شویم.

افشارچی تاکید کرد: به زودی با تخصیص وام سرمایه در گردش این کارخانه با حداکثر ظرفیت وارد مدار تولید خواهد شد.

مسئولان فقط دور خودشان می‌چرخند!

اما منبع آگاه در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه آقای رئیس جمهور با حضور در کارخانه فرصت دادند (یک ماه) تا مشکل را حل کنند اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است، عنوان کرد: «مسئولان فقط دور خودشان می‌چرخند! وگرنه اصلا مشکل حل نشده است!»

اگر بخواهیم ضرری که بابت این طرح (استقرار و راه‌اندازی سرجین بافت) متوجه مالک آن شده است را برآورد کنیم، عددی به دست می‌آید که برای خیلی از مسئولان قابل باور نیست.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرجین بافتبهبهانیابراهیم رئیسی
sedayezanjannews.ir/nx9162


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»