کد خبر: 9278
1401/08/17 - 12:55


صدای زنجان از وضعیت بازار تخم‌مرغ پس از حذف ارز ترجیحی گزارش می‌دهد؛

تخم دوزرده بازار تخم‌مرغ

مصرف‌کننده‌ها: توان خرید هر شانه تخم‌مرغ به قیمت بالای 85 تا 90 هزار تومان را نداریم!/ مجبوریم به میزان نیاز بخریم که هر عدد تخم‌مرغ، حدود 3500 تومان برایمان آب می‌خورد!/ رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان: مرغدار با حذف ارز ترجیحی مدام ضرر می‌کند، اگر دولت کاری نکند مجبور به حذف گله‌ها می‌شویم!/ معاون سازمان جهاد کشاورزی استان: قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار مصرف، در حدود 89 هزار تومان است که به نظر مطلوب می‌رسد! قیمت درب مرغداری‌ها به قیمت تمام‌شده نزدیک است، تولیدکننده‌ها از اینکه سود زیادی نمی‌کنند ناراحت‌اند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ در شرایطی که قیمت مصوب برای هر کیلو تخم‌مرغ 35 هزار و 500 تومان اعلام‌شده است، بررسی‌های میدانی از عرضه این کالا در بازار مصرف باقیمت‌های متفاوت و بالاتر از نرخ مصوب حکایت دارد، موضوعی که رئیس شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان نیز آن را رد نمی‌کند! هرچند دولتی‌ها نمی‌خواهند موضوع عرضه تخم‌مرغ به قیمت‌های متفاوت حتی از سوی برخی واحدهای پروتئینی را بپذیرند!

به دنبال افزایش قیمت مرغ تا 64 هزار تومان (هر کیلو) در بازار زنجان، جعفر حصاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان مهرماه امسال در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه واردکننده به دلیل در اختیار نداشتن ارز با مشکل مواجه است، گفت که در حال حاضر بارگیری انجام نمی‌شود و واردکنندگان با مشکل مواجه هستند. دولت همین حالا مرغ یخ‌زده را به قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رساند، همین مرغ را نیز به قیمت پائین از مرغدار خریداری کرده است، آیا این وسط دولت نقش حمایتگر داشته است؟

حصاری بابیان اینکه افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی امری اجتناب‌ناپذیر است، صراحتاً اعلام کرد که با توجه به شرایط کنونی و کاهش قدرت خرید مردم و البته زیان ده بودن فعالیت مرغداران هیچ گزینه دیگری به‌جز افزایش قیمت مرغ در پیش ‌رو نبوده است چراکه در غیر این صورت ورشکستگی و توقف تولید تنها راه باقی‌مانده برای فعالان اقتصادی در این بخش است!

قیمت‌های متفاوت «تخم‌مرغ» در بازار زنجان!

بررسی‌های میدانی در بازار زنجان نشان می‌دهد پس از مرغ، قیمت تخم‌مرغ، کالایی که در شرایط دشوار اقتصادی، با سماجت اقشار متوسط زنجان همچنان در سبد غذایی خانوارها قرار داشت، افزایش‌یافته و اغلب مصرف‌کننده‌ها به‌اجبار باید با نبود تخم‌مرغ نیز بسازند!

امیر یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: توان خرید هر شانه تخم‌مرغ به قیمت بالای 85 تا 90 هزار تومان را نداریم! مجبوریم به میزان نیاز بخریم که هر عدد تخم‌مرغ، حدود 3500 تومان برایمان آب می‌خورد! نمی‌دانم با این شرایط، چرا برخی تلاش می‌کنند که بگویند مردم راضی هستند؟

تولیدکننده‌ها می‌گویند: با حذف ارز ترجیحی و البته نبود برنامه مشخص برای صنعت مرغداری باید شاه روزهای سخت در آینده باشیم!

از ابتدای سال با حذف ارز ترجیحی قیمت تخم‌مرغ بالا رفت، به همین دلیل تقاضا برای خرید آن نیز کاهش یافت. حالا علی پرویزی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان خبر از عرضه این محصول به بازار زیر قیمت تمام‌شده برای مرغداران انجام خبر می‌دهد که در صورت تداوم این وضعیت تولیدکننده به‌ناچار باید گله را حذف کند!

به گفته «پرویزی»، تولید یک کیلو تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ برای تولیدکنندگان 48‌هزار ‌تومان تمام می‌شود درحالی‌که قیمت مصوب اعلامی درب مرغداری برای هر کیلو 35 هزار و 500 هزار تومان اعلام‌شده است! دولت وعده داده بود که پس از حذف ارز ترجیحی، این قیمت را تغییر دهد اما تا به امروز این مهم محقق نشده و احتمالاً هم دلیل آن جو موجود کشور است!

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان معتقد است که باید قیمت مصوب برای هر کیلو تخم‌مرغ 48 هزار تومان اعلام شود چراکه کمتر از آن جز ضرر برای تولیدکننده چیزی ندارد و به ناچار باید گله را حذف کنند!

به گفته رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان، به علت کشش بازار، تا روز گذشته (15 آبان ماه 1401) تخم‌مرغ به قیمت مصوب (از درب مرغداری) یعنی 35 هزار و 500 تومان به بازار فروخته می‌شد اما 2 روزی است که هر کیلو تخم‌مرغ به قیمت پایه 37 هزار تومان عرضه می‌شود!

درحالی‌که تولیدکنندگان بر لزوم افزایش نرخ مصوب تأکید کرده و با توجه به قیمت بالای نهاده‌ها رسیدن آن تا 48 هزار تومان را حق خود می‌دانند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که علاوه بر فروش تخم‌مرغ بالاتر از نرخ مصوب در واحدهای پروتئینی مسئول عرضه تخم‌مرغ‌ها به نرخ مصوب که مسئولان صنفی مربوطه نیز آن را تائید می‌کنند، قیمت تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده از سوی واحدهای عرضه‌کننده به‌ویژه سوپرمارکتی‌ها متفاوت بوده و هر تخم‌مرغ به قیمت 3500 هزار تومان رسیده است!

قیمت‌گذاری‌های مربوط به «تخم‌مرغ» را قبول ندارم!

علی پرویزی بابیان اینکه به‌شخصه قیمت‌گذاری برخی مسئولان مبنی بر «هر شانه 80 هزار تومان» را قبول ندارم، ادامه می‌دهد:  قیمت هر شانه، بسته به وزن تخم‌مرغ‌ها سنجیده می‌شود، هر شانه دارای وزن 1.5 تا بالای 2 کیلو است و متأسفانه مسئولان باید در قیمت‌گذاری‌ها به این مهم توجه داشته باشند.

پرویزی بابیان اینکه به‌شخصه قیمت‌گذاری برخی مسئولان مبنی بر «هر شانه 80 هزار تومان» را قبول ندارم، ادامه می‌دهد:  قیمت هر شانه، بسته به وزن تخم‌مرغ‌ها سنجیده می‌شود، هر شانه دارای وزن 1.5 تا بالای 2 کیلو است و متأسفانه مسئولان باید در قیمت‌گذاری‌ها به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان بابیان اینکه این افزایش قیمت در سطح بازار مصرف ارتباطی به تولیدکننده ندارد چراکه ما به قیمت مصوب تخم‌مرغ را به عوامل واسطه تحویل می‌دهیم تا در بازار مصرف توزیع کنند، ادامه می‌دهد: بنکدار و فروشگاه با احتساب درصدهای سود از 3 درصد تا 15 درصد، تخم‌مرغ را به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند، در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ درفروشگاه‌ها به قیمت 90 هزار تومان فروخته می‌شوند که باید تیم‌های نظارتی بازار را رصد کنند تا چنین اتفاقی در بازار شاهد نباشیم!

پرویزی «بسته‌بندی» تخم‌مرغ را دلیل خوبی برای افزایش قیمت هر شانه ندانسته و معتقد است: برخی از واحدهای مربوطه به بهانه بسته‌بندی و احتساب آن درفروش نهایی تخم‌مرغ، سوء‌استفاده می‌کنند! مرغدار فقط تخم‌مرغ را تولید می‌کند، هر گرانی در هرجایی اتفاق می‌افتد را نباید به‌پای تولیدکننده نوشت! چراکه تولیدکننده اصلی به علت گرانی‌ها وضعیت خوبی ندارد و اگر مسئولان فکری نکنند باید گله‌ها را حذف کنند!

قیمت «تخم‌مرغ» هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مطلوب است!

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده زنجانی را 45 هزار تومان عنوان کرده و اضافه می‌کند: قیمت هر شانه تخم‌مرغ (معمولاً دارای وزن یک کیلو و 900 گرم تا 2 کیلو است) در بازار مصرف، در حدود 89 هزار تومان است که به نظر مطلوب می‌رسد! البته در روزهای گذشته این قیمت نزدیک به 80 هزار تومان بود!

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به فروش تخم‌مرغ شانه‌ای بسته‌بندی‌شده به نرخ بالا در برخی از فروشگاه‌ها و سوپرمارکتی‌ها به صدای زنجان می‌گوید: تخم‌مرغ خریداری‌شده توسط سوپرمارکتی‌ها، از طریق چند واسطه به دستش رسیده است که قطعاً قیمت بالاتر از قیمت مصوب می‌شود درنتیجه از مردم درخواست داریم تا تخم‌مرغ به قیمت مصوب را از واحدهای پروتئینی خریداری کنند.

حال مرغدار خوب نیست!

یکی از تولیدکنندگان نیز در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان با تأکید بر اینکه حال مرغدار خوب نیست و مسئولان نه‌تنها به قول‌های حمایتی خود به مرغداران عمل‌نکرده بلکه در مواجه با آن‌ها بر خواسته‌اند، معتقد است: با اصلاح نظام یارانه‌ای در اردیبهشت‌ماه و افزایش قابل‌توجه هزینه‌های تولید، مسئولان قول حمایت از مرغداران را دادند اما، تا امروز این قول‌ها عملی نشده است.

او با استناد به اظهارات مهرماه امسال حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن عنوان می‌کند: از قول‌های مسئولان به مرغداران پرداخت مطالبات نهاده‌های دامی، اصلاح قیمت مصوب متناسب با افزایش هزینه تولید و پرداخت مشوق‌های صادراتی بود که متأسفانه نه‌تنها این قول‌ها در زمان‌های عنوان‌شده عملی نشده است، بلکه مسئولان در اقدامی عجیب دستور به واردات تخم‌مرغ با برگزاری مناقصه از کشور ترکیه دادند.

گفتنی است که حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن 11 مهرماه سال 1401 در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از برگزاری مناقصه مذکور داده بود که بر اساس آن تخم‌مرغ از تولیدکننده ترکیه‌ای گران‌تر از تولیدکننده داخلی خریداری می‌شود!

علی پرویزی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان هم در این رابطه با صدای زنجان می‌گوید: اگر تخم‌مرغ از ترکیه وارد شود، قیمت هر کیلوی این کالا، فقط برای واردکننده 47 هزار تومان تمام می‌شود، آیا بهتر نیست همین حالا با پیشنهاد ما مبنی بر فروش تخم‌مرغ به قیمت درب مرغداری یعنی 47 هزار تومان موافقت شود؟

مرغداران از اینکه سود بیشتر عایدشان نمی‌شود ناراحت‌اند!

در شرایطی که مرغداران از وضعیت قیمت نهاده‌ها و در کل قیمت‌گذاری مسئولان گله‌مند هستند و حتی خبر از احتمال حذف گله‌هایشان با تداوم شرایط بلاتکلیفی‌شان می‌گویند، «محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان»، قیمت مصوب فعلی درب مرغداری تخم‌مرغ را مطلوب دانسته و معتقد است که «قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها بد نیست و تقریباً به قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده رسیده است!»

صادقی که مشکلات تولیدکنندگان به علت حذف ارز ترجیحی را رد نمی‌کند، اذعان دارد که، مسائل سرمایه در گردششان مرغداران حداقل 2 تا 3 برابر شده است!

البته این مسئول می‌گوید: مرغداران از بابت تأمین نهاده دیگر خیالشان راحت است چراکه قیمت نهاده موردنیاز در بازار آزاد و سامانه بازارگاه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در برخی مواقع نیز نهاده را به قیمت پایین‌تر از سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند!

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که این ناراحتی‌ها را زیاد قبول ندارد، می‌گوید: در بخش مرغ و تخم‌مرغ، قیمت تولید و مصرف اصلاح‌شده و به قیمت تمام‌شده نزدیک شده است و به‌هیچ‌عنوان مرغدار متضرر نیست و این ناراحتی‌ها نیز از کاهش سود زیادی است که قبل از این داشتند وگرنه همان‌طور که عرض کردم به‌هیچ‌عنوان مرغدار در شرایط کنونی ضرر نمی‌کند!

به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها متضرر می‌شویم! زیان ما تهدیدی برای حیات صنعت مرغداری است!

علی پرویزی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی مرغ تخم‌گذار زنجان هم در واکنش به این اظهارات زیان مرغداران در ماه‌های اخیر را تهدیدی برای ادامه حیات این صنعت دانسته و می‌گوید: در حال حاضر در زنجان نزدیک 18 واحد مرغ تخم‌گذار وجود دارد که حدود 8 واحد نیز غیرفعال بوده و مابقی نیز با 60 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند!

نائب رئیس اتحادیه مرغداران زنجان با اشاره به بیماری ویروسی «قانقاریا» و لزوم واکسینه طیور در قبال آن می‌گوید: بیماری در تولید مرغداران تأثیر گذاشته و باید این مهم در آنالیز قیمتی مسئولان در نرخ مصوب درب مرغداری لحاظ شود! هر مرغ دو مرحله به این واکسن نیاز دارد. گله 30 هزارتایی در یک مرحله نیازمند 150 میلیون اعتبار برای خرید واکسن قانقاریا است.

پرویزی با اشاره به گرانی‌های خوراک «پلت» به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو پلت 100 تا 110 هزار تومان است، هزینه خرید این خوراک برای واحد 10 هزارتایی نزدیک به 6 میلیارد تومان است، طیور برای تغذیه نیاز به مصرف دوماهه آن دارد تا به مرحله تخم‌گذاری برسد با توجه به اینکه بانک‌ها حمایتی از واحدها نمی‌کنند و وام 5 میلیاردی در اختیار تولیدکننده نمی‌گذارند، شرایط فعالیت را سخت‌تر می‌کند!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتخم مرغافزایش قیمتیارانه
sedayezanjannews.ir/nx9278


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»