کد خبر: 4286
1399/06/24 - 10:1


پاسخ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه‌وشهرسازی استان به نارضایتی برخی متقاضیان از قرعه‌کشی طرح اقدام ملی مسکن:

می‌توانید انصراف دهید

برخی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در تماس با صدای زنجان به نتایج این قرعه‌کشی انجام شده اعتراض داشته و بر این باورند که باید یک نفر به‌عنوان نمایندگان آن‌ها در زمان قرعه‌کشی حضور داشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قرعه‌کشی تعیین واحدهای طرح اقدام ملی مسکن زنجان هفته گذشته برای ۳۵۰۰ زنجانی برگزار و نتایج آن روز شنبه (۱۵ شهریورماه) به متقاضیان اعلام شد. در حال حاضر پروژه‌ها تفکیک شده و در نقاط مختلف شهر، زمین‌هایی تعیین و احداث برخی از واحدها آغاز شده است.

برخی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در تماس با صدای زنجان به نتایج این قرعه‌کشی انجام شده اعتراض داشته و بر این باورند که باید یک نفر به‌عنوان نمایندگان آن‌ها در زمان قرعه‌کشی حضور داشت. آنان با طرح این سوال که چرا از جمع 200 نفره‌شان حتی یک نفر هم برای برخی از زمین‌ها همانند نصر که موقعیت بهتری نسبت به دیگر زمین‌ها دارند انتخاب نشده‌اند؟ آنان معتقدند برخی از زمین‌هایی که ارزش بالایی دارند باید به صورت عادلانه به متقاضیان ارائه می‌شد.

این نارضایتی‌ها از سوی برخی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در حالی مطرح است که سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به سیستمی بودن فرآیند قرعه‌کشی براساس اولویت‌های انتخاب‌شده توسط متقاضیان در حضور دستگاه‌های نظارتی، دادستانی، استانداری، شهرداری و بنیاد مسکن اشاره داشته و معتقد است انجام قرعه‌کشی به صورت سیستمی و در حضور دستگاه‌های نظارتی از بروز هرگونه لابی و موارد دیگر جلوگیری کرده است. از همین رو درصورتی که فرد از منطقه‌ای که در قرعه‌کشی برایش درآمده رضایت نداشته باشد می‌تواند انصراف داده و پولش را بگیرد چون ما نمی‌خواهیم فرد را به زور در پروژه نگه‌داریم.

الزامی به قرعه‌کشی قبل از انتخاب واحدها نداشتیم

به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان براساس شیوه‌نامه‌ای که خروجی جلسه دی‌ماه سال 98 شورای عالی مسکن بود الزامی برای قرعه‌کشی قبل از انتخاب واحدها از سوی متقاضیان نداشتیم و می‌توانستیم اسامی را به ترتیب برای پروژه‌ها تخصیص دهیم.

وی با اشاره به این‌که در مرحله نخست طرح اقدام ملی به دلیل این‌که برخی متقاضیان براساس ثبت‌نام‌های قبلی خود در مسکن مهر و غیره که در نهایت به آن‌ها مسکنی هم واگذار نشده بود، فرم «ج» آن‌ها قرمز بود اعتراض دادند، بیان کرد: از مجموع 9 هزار متقاضی در شهر زنجان 5 هزار و 300 نفر وضعیت مذکور را داشته و معترض بودند که بررسی‌های انجام شده 4 هزار نفر با حل مشکل‌شان به طرح برگشتند و انجام همین اقدامات زمان‌بر شد.

شاهین‌فر با بیان این‌که به جز زنجان، این شرایط در استان‌های دیگر نبود، تصریح کرد: پروژه مسکن را در زنجان زمانی که مسکن‌ مهر به متقاضیان در سال 96 واگذار می‌شد، بستند و حدود 5 هزار نفر آن‌ها جاماندند به همین دلیل این افراد شرکت‌کننده بودند ولی واحدی دریافت نکردند.

وی معتقد است با خوب و بد بستن مسکن‌ مهر در سال 96 و عدم دریافت واحد از سوی 5 هزار متقاضی کاری ندارم چون برخی مهاجرانی بودند که به برای ثبت نام در طرح مسکن مهر به زنجان آمده بودند، نکته مهم کم‌بودن کنترل‌های لازم و انجام آن به صورت دستی بود ولی در طرح اقدام ملی ثبت‌نام‌ها همه سیستمی و متمرکز بوده و بیشتر کارهای پالایش نیز متمرکز انجام شده و همین سبب شده تا متقاضی واقعی اقدام کند.

انجام قرعه‌کشی برای 3600 متقاضی

به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در حدود 5 هزار نفر در مرحله نخست طرح اقدام ملی تشکیل پرونده دادند که از این تعداد 3 هزار و 600 نفر واریزی مرحله اول را انجام دادند که قرعه‌کشی برای این تعداد متقاضی انجام شد.

این مسئول با تأکید بر این‌که در حدود یک هزار نفر از متقاضیان واریزی مرحله اول را انجام نداده و یا اصلاً پیگیر پرونده خود نشدند و یا مغایرت‌هایی را در برخی از مشخصات خود داشتند که ویرایش نکردند، یادآور شد: پرونده مرحله نخست طرح اقدام ملی در زنجان با حدود 3 هزار و 600 نفر متقاضی بسته شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارتخانه انجام قرعه‌کشی مرحله نخست طرح اقدام ملی در زنجان را تأیید کرد

وی در توضیح چرایی قرعه‌کشی انجام شده برای مرحله نخست طرح اقدام ملی در بین متقاضیان خاطرنشان کرد: «طی صحبتی که با مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارتخانه داشتم ایشان گفتند چرا قرعه‌کشی می‌کنید که بنده در پاسخ به متفاوت بودن پروژه‌ها اشاره کردم چرا که در یک سری از پروژه‌ها قیمت زمین ارزش بیشتری دارند که ایشان نیز انجام قرعه‌کشی را تأیید کردند و گفتند که آیا به مرحله انتخاب واحد رسیدید یا خیر که بنده نیز در پاسخ عنوان کردم فعلاً در حال انجام یک نظرسنجی از مردم هستیم تا بدانیم متقاضی کدام پروژه‌ها بیشتر است در صورتی که تناسب خوبی داشت اصلاً قرعه‌کشی را انجام نمی‌دهیم.»

به گفته شاهین‌فر زمانی که نظرسنجی در بین متقاضیان گذاشته شد از بین 3 هزار و 600 متقاضی که برای بیش از 4 هزار و خرده‌ای پروژه در حدود 2 هزار و 500 نفر آن‌ها در اولویت نخست از 5 اولویت خود یک منطقه را انتخاب کرده بودند از همین‌رو جو خوبی حاکم نبود چون همه یک منطقه را می‌خواستند در حالی که در آن منطقه فقط 744 واحد داریم و نمی‌توان برای همه از آن منطقه مسکن اختصاص بدهیم به همین دلیل 500 واحد آن را در این مرحله به متقاضیان اختصاص می‌دهیم و مابقی در دوره‌های بعدی به متقاضیان واگذار می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان بر این باور است زمانی که برای 744 واحد 2 هزار و 500 نفر متقاضی هستند باید قرعه‌کشی انجام می‌شد به همین دلیل فرآیند قرعه‌کشی به صورت سیستمی و براساس اولویت‌های انتخاب شده توسط متقاضیان در حضور دستگاه‌های نظارتی، دادستانی، استانداری، شهرداری، بنیاد مسکن انجام شد و همان لحظه نیز از قرعه‌کشی خروجی گرفته شد و به صورت پلمب شده در اداره ماند تا این‌که صبح فردای آن روز به بانک منعکس کردیم.

قرعه‌کشی سیستمی در حضور دستگاه‌های نظارتی از بروز هرگونه لابی جلوگیری کرد

وی با اشاره به این‌که انجام قرعه‌کشی به صورت سیستمی و در حضور دستگاه‌های نظارتی از بروز هرگونه لابی و موارد دیگر جلوگیری کرد، افزود: در حال حاضر به دنبال آزادسازی آورده‌ها هستیم و برخی از پروژه‌ها با تزریق مالی آغاز شده‌اند.

این مسئول با تأکید بر این‌که تمامی پنج اولویت در نظر گرفته شده برای متقاضیان قرعه‌کشی شدند، خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد از منطقه‌ای که در طول قرعه‌کشی برای وی انتخاب شده رضایت نداشته باشد می‌تواند انصراف داده و پولش را بگیرد چون ما نمی‌خواهیم فرد را به زور در پروژه نگه‌داریم، پروژه مد نظر یک پروژه متقاضی‌محور بوده و در صورت نبود متقاضی ما پروژه را آغاز نمی‌کنیم ولی با این وجود مردم ارزش پروژه‌ها را می‌دانند.

مگر می‌شود 4 هزار نفر را یک جا جمع کرده و از بین آن‌ها نماینده انتخاب کرد؟

شاهین‌فر در واکنش به برخی انتقادها و اعتراض‌ها بر نبود نماینده‌ای از متقاضیان در زمان قرعه‌کشی انجام شده برای طرح اقدام ملی مسکن این‌گونه تصریح کرد: «هر کسی می‌تواند بر این موضوع اعتراض داشته و پروژه‌ای که برای او درآمده را نخواهد که ما می‌گوییم می‌تواند انصراف دهد. مگر می‌شود برای 4 هزار نفر متقاضی که هیچکدام همدیگر را نمی‌شناسند نماینده انتخاب کرد؟ مگر ما با یک تعاونی و تشکل مردمی قرعه‌کشی می‌کنیم که نماینده آن‌ها را به قرعه‌کشی دعوت کنیم؟ تک‌تک متقاضیان شخصیت حقیقی هستند نمی‌توان 4 هزار نفر را یک جا جمع و نماینده از بین آن‌ها انتخاب کرد. وقتی به تک تک آن‌ها پیامک می‌زنیم 1500 نفر آن‌ها هیچ توجهی به نامه و پیامک ما ندارند.»

این مسئول متذکر شد: «بنده به عنوان معاون مسکن راه‌وشهرسازی طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن مصوب سال 86، نماینده مردم هستم. این یک پروژه دولتی نبوده بلکه یک پروژه شخصی است، راه‌و‌شهرسازی به‌عنوان تأمین‌کننده زمین، بانک تأمین‌کننده تسهیلات و سازنده‌ها نیز از سوی مردم انتخاب شده و پروژه در زمین متعلق به دولت احداث می‌شود.»

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان معتقد بود وقتی اعتراض وارد است که چیزی موجود باشد فعلاً پروژهها آغاز نشده که اعتراضی هم داشته باشند. در این پروژه تمامی سلیقه‌های متقاضیان درنظر گرفته شده و زمین‌های قیمت‌های کارشناسی متفاوتی دارند و آنکه توان پرداخت پول زمین را ندارد مناطقی در نظر گرفتیم که زمین را رایگان و 99 ساله ارائه کنیم.

30 درصد پروژه‌های طرح اقدام ملی در غرب، 40 درصد در شرق و مابقی در شمال زنجان قرار دارد

به گفته این مسئول پروژ‌ه‌ها به گونه‌ای تقسیم‌بندی شده که 30 درصد آن در غرب، 40 درصد در شرق و مابقی در شمال زنجان قرار داشته و به صورت تقریباً عادلانه توزیع شده و این‌ها زمین‌های دولتی است که در دست داریم بخش دیگری هم در غرب زنجان داریم  که در مرحله دوم از آن‌ها استفاده می‌کنیم، همه این زمین‌ها را در مرحله نخست تمام نکردیم بخشی از زمین‌ها را در مرحله نخست در پروژه گذاشتیم تا متقاضیان مرحله دوم نیز بتوانند در قالب قرعه‌کشی از این زمین‌ها استفاده کنند.

شاهین‌فر متذکر شد: در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن نیز تمامی این مناطق همانند مرحله نخست به قرعه‌کشی گذاشته شده و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

شرح نحوه واگذاری زمین به متقاضیان

به گفته مسئولان در طرح اقدام ملی واگذاری زمین به دو روش فروش اقساطی یا اجاره 99 ساله انجام می‌شود از همین رو چنانچه قیمت کارشناسی روز زمین در پروژه‌ای کمتر از یک سوم قیمت ساخت باشد واگذاری زمین به شکل اجاره 99 ساله می‌شود و در صورتی که قیمت کارشناسی روز زمین بیشتر از یک سوم قیمت ساخت باشد واگذاری به شکل فروش اقساطی است.

طبق توضیحات ارائه شده در شکل 99 ساله متقاضی هزینه‌ای بابت زمین پرداخت نمی‌کند اما در شکل فروش اقساطی، هزینه زمین به صورت اقساط پنج ساله از متقاضی دریافت می‌شود، سند مالکیت نوع 99 ساله به صورت اعیانی و سند مالکیت فروش اقساطی به صورت سند عرصه و اعیان برای متقاضی صادر می‌شود.

چنانچه زمین تخصیص یافته به طرح اقدام ملی آماده‌سازی شده باشد هزینه آماده‌سازی در قیمت زمین مستتر می‌شود از طرفی قیمت کارشناسی روز زمین با لحاظ ارزش افزوده ناشی از آماده‌سازی محاسبه می‌شود.

طبق گفته مسئولان مرتبط چنانچه اراضی تخصیصی آماده‌سازی نشده باشند، معادل 10 تا 15 درصد ارزش زمین بر اساس قدرالسهم هر واحد مسکونی بابت هزینه آماده‌سازی در ابتدا از متقاضی اخذ می‌شود، مازاد هزینه آماده‌سازی زمین نیز به صورت اقساط اخذ می‌شود.

گفتنی است طبق بند 1-1-4 شیوه‌نامه طرح اقدام ملی، قیمت اعلام شده نهایی نبوده و قیمت نهایی پس از اتمام عملیات اجرایی و براساس قیمت تمام شده ساخت پروژه مشخص و مابه‌التفاوت از متقاضی اخذ می‌شود، هزینه صدور پروانه ساختمانی، خرید انشعابات آب و فاضلاب، برق و گاز و هزینه‌های مربوط به طرح و اجرای آماده‌سازی، محوطه‌سازی و حصارکشی اخذ پایان کار، تهیه نقشه تفکیکی، صورت مجلس تفکیکی، صدور سند، نقل و انتقال به متقاضی، ترهین در بانک، اخذ دفترچه اقساط در قیمت این تفاهمنامه لحاظ نشده است.

 روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناقدام ملی مسکنسعید شاهین‌فرقرعه کشی
sedayezanjannews.ir/nx4286


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»