کد خبر: 9329
1401/09/17 - 12:45


در نشست پرسش و پاسخ مسئول سابق اطلاعات سپاه در دانشگاه زنجان مطرح شد؛

با دیدن اشتراکات و کنار رفتن اختلافات؛ موفق می‌شویم

نشست پرسش و پاسخ و مطالبه گری با حضور حجت‌الاسلام حسین طائب مسئول سابق اطلاعات سپاه، 16 آذرماه 1401 در سالن شریعتی دانشگاه زنجان برگزار شد و در این نشست حسین طائب با اشاره به اینکه در آستانه 70 سالگی روز دانشجو، روزی که یکی از موفق‌ترین جنبش‌های دانشجویی در برابر نظام سلطه و استعمار و دیکتاتوری بود، قرار داریم، اظهار کرد: واقعیت این است که در این روز دانشجویان در مقابل سلطه آمریکا و انگلیس ایستادند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌ خانی/ نشست پرسش و پاسخ و مطالبه گری با حضور حجت‌الاسلام حسین طائب مسئول سابق اطلاعات سپاه، 16 آذرماه 1401 در سالن شریعتی دانشگاه زنجان برگزار شد و در این نشست حسین طائب با اشاره به اینکه در آستانه 70 سالگی روز دانشجو، روزی که یکی از موفق‌ترین جنبش‌های دانشجویی در برابر نظام سلطه و استعمار و دیکتاتوری بود، قرار داریم، اظهار کرد: واقعیت این است که در این روز دانشجویان در مقابل سلطه آمریکا و انگلیس ایستادند.

عملیات آژاکس (کودتای 28 مرداد) را انگلیسی‌ها با کمک آمریکایی‌ها طراح کردند و اجرایش را ارتش شاهنشاهی انجام داد که خاتمه‌اش هم این حوادث روز دانشجو رخ داد. لذا زمانی جنبش دانشجویی ما وارد عمل شد که فضای اختناق در کشور و دانشگاه‌ها حداکثری بود. این اتفاقی که در دانشگاه تهران اتفاق افتاد یک انفجار و حرکت جدید در برابر نظام سلطه بود و این حرکت یک حرکت مجدد برای حرکت علیه نظام سلطه بود لذا امروز معتقدیم آمریکایی‌ها باقدرت بیشتری در منطقه دارند شکست می‌خورند و منطقه را ترک می‌کنند و امیدواریم که این روحیه ضد استکباری و ضد استعماری در ملت ما بیشتر شود.

در حال عبور از حاکمیت دوگانه در کشور هستیم

وی بابیان اینکه، این موضوع که چرا آمریکایی‌ها در پنجمین دهه از انقلاب ما معتقدند که باید یک عملیات ترکیبی در داخل انجام بدهند، خود مسئله‌ای است، ادامه داد: برآورد آمریکایی این است که سه اتفاق در جمهوری اسلامی در حال شکل‌گیری است؛ یکی قدرت‌یابی منطقه‌ای؛ دیگری تأثیرگذاری بین‌المللی و دیگری انسجام حاکمیتی است. یعنی ما در حال عبور از حاکمیت دوگانه در کشور هستیم که آمریکایی‌ها تمام تلاششان بر این است که با حاکمیت دوگانه پیشرفت کشور را کند کنند. اکنون معتقدند که پیشرفت کشور باعث افزایش قدرت می‌شود چراکه حاکمیت یکپارچه، افزایش قدرت می‌آورد.

مسئول سابق اطلاعات سپاه افزود: دهه پنجم انقلاب مقارن شده است با دهه‌ای که آمریکا از آن با عنوان دهه تعیین سرنوشت آمریکا یاد می‌کند. در سند ملی امنیت ملی «بایدن» که اخیراً منتشر شد عنوان‌شده است که ما اکنون در سال‌های اولیه یک دهه تعیین‌کننده برای آمریکا هستیم. شرایط رقابت ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های بزرگ تعیین خواهد شد و جهان در حال تقسیم و ناپایدار شدن است.

ما با دو پایش استراتژیک روبه‌رو هستیم. یکی پس از جنگ سخت و رقابتی که در بین قدرت‌های بزرگ برای شکل دادن به آینده در جریان است و دیگری هم چالش‌های داخلی آمریکا است که امروز از مرزها عبور کرده است. تغییرات آب و هوایی یعنی جنگ آب و غذا جنگ این دهه است. بیماری‌های واگیردار تروریسم و کمبود انرژی و تورم باید با این موارد مبارزه کرد.

سال 2025 سال تعیین‌کننده سرنوشت آمریکا است

وی خاطرنشان کرد: ایران ازنظر اسناد آمریکایی؛ دولتی است که به‌عنوان یک جریان محوری در حال مقابله با آمریکا است و دموکراسی آمریکایی را تضعیف می‌کند و در حقیقت یک الگوی جدید حکمرانی در جهان را ارائه می‌دهد. بر اساس این آمریکایی‌ها در سال‌های 2022 تا 2024 بر اساس سند امنیت ملی قرن 21 می‌گویند سال 2025 سال تعیین‌کننده سرنوشت آمریکا است و آمریکا در این سال یا کدخدای دهکده جهانی می‌شود و یا با فروپاشی روبه‌رو می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: سند «بایدن» این اتفاق را از 2025 به 2030 منتقل می‌کند و عنوان می‌دارد که اکنون پنجره فرصت‌ها در حال تمام شدن است و پایان سال 2030 پنجره فرصت‌ها به روی آمریکا بسته خواهد شد. لذا می‌گوید تا سال 2030 هم باید با چالش‌های داخلی و بیرونی مبارزه کنیم. دولت «بایدن» که دموکرات‌ها هستند بایستی اول مشکل داخل خود را حل کنند که مشکل داخلی آن‌ها این است که انتخابات داخلی آمریکا به نفع دموکرات‌ها است.

اکنون دموکرات‌ها مجلس نمایندگان، سنا و هم دولت را در دست دارند. وضعیتی که در اسرائیل حاکم بود مخالف جریان رأس بود درواقع با «بنت» و «بایدن» کارش را پیش می‌برد؛ لذا معتقد بودند مسئله پرونده ایران را قبل از انتخابات باید ببندند. طرحی که بین «بنت» و «بایدن» بود این شکل بود که اسرائیل بیاید و عملیات سخت را نسبت به ایران انجام بدهد و جنگ کشتی‌ها و سایبری و امنیتی همه به عهده اسرائیلی‌ها باشد و آمریکا بایستی فشارهای اقتصادی را بیشتر می‌کرد و وارد مذاکره می‌شد تا در مذاکره همه‌چیز را به مذاکره دوجانبه بکشاند و حتی امتیاز هم بدهد و به برجام برگردد اما قبل از انتخابات؛ ایران را از طریق برجام کنترل کند.

برخلاف جمهوری‌خواه‌ها! فرق جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها در همین است این است که اگرچه هر دو در محدودسازی ایران یکی هستند اما دموکرات‌ها می‌گویند که امتیاز هم باید بدهیم اما جمهوری‌خواه‌ها با چکش و چماق می‌خواهند مدیریت کنند.

وی افزود: اما اتفاقی در اسرائیل افتاد که در برآورد آمریکایی‌ها نبود و «بنت» سقوط کرد و یک نامه 27 صفحه‌ای به مردم نوشت که خواهش دارم این نامه را بخوانید. «بنت» وقتی‌که سقوط کرد رئیس «موساد» سفری به آمریکا داشت که برآوردی از وضعیت اسرائیل به آمریکا داد که اگر در این شرایط آمریکا با ایران توافق کند و امتیاز بدهد این به ضرر ما خواهد بود چراکه «بنت» سقوط کرد و «نتانیاهو» از آن درس  گرفته و مدام عنوان می‌کند که انتخابات اسرائیل به نفع آن‌ها تمام خواهد شد و انتخابات آمریکایی‌ها هم به نفع دموکرات‌ها تمام نخواهد شد لذا پیشنهاد دادند که مذاکرات را عقب بیندازید و بی‌ثباتی در ایران را گسترش بدهید و بعد از انتخابات آمریکا اگر کفه انتخابات اسرائیل و آمریکا و اغتشاشات در ایران به نفع آمریکایی‌ها بود، دیگر پرونده مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام را می‌بستند و وارد مذاکرات بزرگ‌تر به‌عنوان کل پرونده ایران می‌شدند. ولی اگر این‌طور نمی‌شد و به نفع آمریکایی‌ها تمام نمی‌شد دوباره به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گشتند. قرار بود مسئله ما حل شود اما آن را به بعد از انتخابات آمریکا انداختند.

چین و روسیه و ایران تهدیدهای جدید برای آمریکا

طائب خاطرنشان کرد: در کنار آن آمریکا با سه تهدید دیگر مواجه شده است که در سند «بایدن» به آن‌ها اشاره‌شده است که یکی تهدید چین به‌عنوان اولین کشوری که دارد با آمریکا سر رهبری جهان رقابت می‌کند و قدرت فناوری‌اش به آمریکا نزدیک می‌شود و در حال رقابت اقتصادی و دفاعی است و دیگری روسیه است که در جنگ اوکراین تضعیف شد اما هنوز به‌عنوان تهدیدی در اروپا و انتقالی بی‌ثباتی به سایر نقاط نقش دارد و کشوری است که می‌تواند جنگ جهانی را ایجاد کند. تهدید سوم را اگرچه از کشوری اسم نمی‌برد اما عنوان می‌کند که دولت‌هایی که در تضعیف دموکراسی آمریکایی نقش دارند و یک مدل حکمرانی جدید را به جهان صادر می‌کند، برای ما تهدیدی هستند و مهم‌ترین کشور در این‌ زمینه ایران است. پس آمریکا با این سه موضوع باید مبارزه کند.

مسئول سابق اطلاعات سپاه خاطرنشان کرد: مسئله ما زودتر از سایر رقیبان بود که  تلاش داشتند حل کنند و هم‌زمان با ما اوکراین را برای روسیه و کشورهایی اروپایی هدف گزاری کرد و باعث ایجاد ناامنی در روسیه شدند و گفتند اگر ناامنی در روسیه اتفاق بیفتد، جلوی واگرایی که در اروپا در حال شکل‌گیری می‌گرفت.

وی افزود: همچنین مسئله «تایوان» را برای چین در نظر گرفته بودند و بنا بود این جنگ را تمام کنند و بعد به سراغ تایوان بروند اما گیر کردند. چراکه روس‌ها طرح آمریکا را فهمیدند و در این مقوله پیش‌دستی کردند و عملیات آمریکایی‌ها به هم خورد.

 

طائب در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: راهبرد «پنتاگون» در 10 سال پیش این‌گونه بود که هم‌زمان دو عملیات «آفندی» را طراحی می‌کرد و یک عملیات پدافندی! چند سال بعد یک عملیات «آفندی» و یک «پدافندی» و اکنون یک عملیات «آفندی» و یا «پدافندی» را اجرایی می‌کند و نمی‌تواند هم‌زمان دو عملیات را اجرا کند. درست است این جنگ روسیه و اوکراین، جنگ آمریکایی‌ها نیست اما این جنگ، جنگ نیابتی است و آمریکا دارد تجهیزات و پول را می‌دهد لذا از «تایوان» منصرف شدند اما به دنبال ایجاد ناامنی در چین هستند.

وی افزود: آمریکا به دنبال بی‌ثباتی در منطقه هست و در داخل ایران نیز اغتشاشات را برنامه‌ریزی کردند که اگر در این اغتشاشات پیروز می‌شدند، معادله را عوض می‌کردند ولی اکنون عنوان می‌کنند که سازمان «سیا» برآوردش اشتباه بوده است و برآورد اشتباه آن‌ها این بود که اگر دو موضوع فرهنگی و اقتصادی را در ایران دنبال کنیم ایران بی‌ثبات می‌شود. «حجاب» در موضوع فرهنگی و «معیشت» در موضوع اقتصادی! در این صورت است که مشکل از تقابل امنیتی تبدیل به تقابل اجتماعی خواهد شد.

اکنون اما گزارش می‌دهند که نتوانستیم این تقابل را از فضای امنیتی خارج کنیم. در اسرائیل انتخابات به ضررشان تمام شد و نتانیاهو دوباره بالا آمد. لذا آمریکا می‌خواهند دوباره وارد برجام شوند و می‌گویند دیگر موضوع هسته‌ای نخواهد بود و به موضوعات هسته‌ای، موشکی پهپادی و حقوق بشری خواهد رسید.

 به گفته طائب، تا قرن بیستم جنگ‌ها به نرم و سخت تعریف می‌شد. در اواخر قرن 20 جنگ نیمه سخت عنوان شد و 2005 آمریکا عنوان کرد که من باقدرت هوشمند، خاورمیانه را اداره خواهم کرد. در سال 2015 جنگ ترکیبی را مطرح کردند. جنگ ترکیبی یک راهبرد دفاعی آمیخته به جنگ سیاسی و اقتصادی و مجازی و خبررسانی جعلی و دادگاهی و مداخله در انتخابات و برهم زدن معادلات جمعیتی و یورش فرهنگی و ایجاد تضاد دینی است.

 

دشمن به دنبال پیاده‌سازی جنگ نرم در ایران است

وی با تعریف جنگ نرم به‌عنوان جنگی که عشق و نفرت را نسبت به ارزش‌های خودی تغییر می‌دهد، اذعان کرد: در سال‌های اخیر دو دادگاه علیه ایران برگزار کردند تا این از طریق این دو دادگاه که رسانه‌های خارجی به آن پرداختند، نسل جدید را که دهه 60 را ندیده‌اند به خشونت و هیجانش بکشند و از این طریق او را با اعدام‌های دهه 60 درگیر کنند و این جنگ دادگاهی را شروع کردند تا جنگ نرمی را علیه ایران شروع کنند.

به ادعای این مسئول، هرکسی که توانست در جنگ نرم این جابه‌جایی را بیشتر کند، برنده ماجراست. اما جنگ دیگری با عنوان جنگ امنیتی وجود دارد که با ایجاد ناامنی با ترور و ایجاد اعمال خشونت‌آمیز معرفی می‌شود که آمریکا این مسئله را در جمهوری اسلامی با دو فرآیند هویت زدایی و هویت زایی دنبال می‌کند.

وی بابیان اینکه 9 فرآیند برای هویت زدایی وجود دارد، اذعان کرد: گام اول آن شبهه افکنی است، به‌طوری‌که این‌قدر سؤال طراحی و تکثیر و حتی تکرار می‌کنند که جواب‌های ناقص و غلط ایجاد شود و جواب کامل به مخاطب نرسد.

طائب افزود: در همین واقعه «مهسا امینی» یک دختر جوان مهمان تهرانی‌ها می‌شود که اهل قوم کرد و مذهب تسنن است! ازنظر عاطفی ویژگی‌های قومی و مذهبی را دارد و رسانه‌ها در این واقعه سوار بر این موج می‌شود که آیا او فوت کرد یا او را کشتند؟ و زود جواب می‌دهد که کشته شد! و در این زمینه شبهاتی را ایجاد می‌کنند و تا دولت به دنبال جواب برای این سؤالات باشد، در گام بعدی کشته سازی می‌کنند و مجدداً سؤال پشت سؤال و به دنبال ایجاد همذات‌پنداری نسل جدید با این کشته‌سازی‌ها هستند! همین‌طور این درگیری‌ها را با ذهن ادامه می‌دهند و زمانی که جواب نظام پزشکی اعلام می‌شود دیگر کسی جواب را قبول نمی‌کند چراکه ادراک با شبهاتی که دشمن چیده است پرشده است و  افراد دیگر  باور نمی‌کند. چراکه تردید ایجاد کرده‌اند و به دنبال این هستند که این تردید را به بی‌ثباتی و سپس به گسست بکشانند.

وی ادامه داد: این گسست باید به گسست اجتماعی و گسست بین مردم و دولت تبدیل شود و این نفرت را درونی کنند تا دو طرف باهم کشمکش داشته باشند و هر دو طرف با حاکمیت درگیر شوند تا اقتدار کشور در هم بشکند.

مسئول سابق اطلاعات سپاه با اشاره به اینکه در بحث هویت زدایی نیز دشمن به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباطی با آحاد مردم و کف خیابان‌ها است، اظهار کرد: اوباما در زمان ریاست جمهوری خود عنوان کرد ما همه امکانات را به روی ایران بسته‌ایم جز امکانات ارتباطی! چراکه اگر می‌خواهیم پیروز باشیم معترضین کف خیابان باید به شبکه‌های ارتباطی ما وصل باشند.

وی افزود: گسست را چه کسی باید در جامعه ایجاد کند؟ کسی که بتواند در کف خیابان چاقو بزند و این افراد در این شبکه قرار می‌گیرد و هیجانات تبدیل به خشونت می‌شود و تخلیه هیجانات علیه حکومت به این شکل صورت می‌گیرد که اگر این اتفاقات رخ داد دشمن می‌تواند فتنه درست کند و جامعه را به سمت دوگانگی پیش ببرید تا پیشرفت محقق نشود.

به گفته طائب، در اینجا اگر ما توانستیم در محیط‌های مختلف اشتراکاتمان را توسعه دهیم و اختلافاتمان را برطرف کنیم می‌توانیم پیروز میدان باشیم. دشمن دارد تصویرسازی می‌کند اما تغییر واقعیت با خود ما است. جریان دانشجویی اگر آمد دنباله وجه افتراق‌ها را گرفت در زمین دیگران بازی  خواهد کرد و جامعه و گسست را افزایش خواهد داد اما اگر به اشتراکاتمان فکر کردیم و به دنبال این بودیم که افتراقاتمان را به حداقل برسانیم، می‌تواند موفق باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص برخورد با هنرمندان و ورزشکاران نخبه در حوادث اخیر، اظهار کرد: اگر یک‌زمانی انتصاب داشتن در کشور مصونیت نیاورد، آن زمان است که موفق عمل کرده‌ایم. هرکسی اگر تخلف کرد و از چارچوب قانون عبور کرد اگر جامعه پذیرفت که با او برخورد شود آن موقع جامعه ما موفق خواهد بود. آیا سلبریتی‌ها موظف هستند که دروغ بگویند؟ اگر دروغ گفتند آیا نباید بیایند و ادعای خود را اثبات کنند؟

در پاسخ به سؤال در اتفاق‌های اخیر خبری حاکی از هک خبرگزاری فارس و افشای بولتن مقامات سپاه شد که مسئولین در مصاحبه با تسنیم این موضوع را انکار کردند اما بازداشت نگارنده این خبر باعث شد که شبهاتی در این زمینه داشته باشد، اظهار کرد: این برادر چند بار به او تذکر داده‌شده است و حتی به مرحله قضایی رسیده است و کار ژورنالیستی بدون خبررسانی میگویند انشای خبر می‌کنند و این انشا می‌کرده است برخورد هم شده است اطلاعاتی که در مورد این موضوع دارم این است که قائم‌مقام فارس نبوده است و او را جابه‌جا کرده‌اند و ایشان یک‌زمان قائم‌مقام فارس بوده است منتهی در همان زمانی که برخورد شد جابه‌جاشده است. بولتن هم خودش اسم می‌گذارد و این بولتن را خودش تهیه می‌کرده است و به دستگاه‌های مختلف بولتن را میفروخته است.

مسئول سابق اطلاعات سپاه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه افراد امنیتی مدام عنوان می‌کنند که از این اغتشاشات آگاه بودند ولی چرا زمانی که آگاه بودند کاری انجام ندادند؟ اظهار کرد: در جنگ سخت وظیفه این است که بدانید دشمن می‌خواهد چه تحرکاتی داشته باشد. اما این به این معنا نیست که بتوانید جلوی این موضوعات را بگیرید. طبق اسناد آمریکایی و اسراییلی که در دسترس ما است دشمن از اردیبهشت‌ماه به دنبال ایجاد اغتشاشات در کشور بوده است. این‌ها می‌خواهند اغتشاشاتی را در کشور ایجاد کنند! مبنا هم این بود که در ابتدا محله محور و سپس به دانشگاه‌ها انتقال یابد. موقعی که عنوان می‌شود اغتشاشات محله محور است، نمی‌توانید حتماً از این اتفاق پیشگیری کنید. ما یک اشتباه هم داشتیم و این اشتباه وجود داشت که چون اسناد می‌گفت این اغتشاشات دانشگاه محور خواهد بود تصورمان بر این بود که این اتفاقات در مهرماه اتفاق خواهد افتاد اما از جای دیگری خوردیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسین طائبدانشگاه زنجانروز دانشجو
sedayezanjannews.ir/nx9329


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»