کد خبر: 9434
1401/11/17 - 12:7


صدای زنجان از وعده آغاز به کار مجموعه‌ سرجین‌بافت که هنوز مشکلاتش حل‌نشده گزارش می‌دهد؛

افتتاح بدون حل مشکلات؟

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: فاز نخست کارخانه «سرجین‌بافت» نوزدهم ماه جاری راه‌اندازی می‌شود! این کارخانه باید زودتر از این‌ها راه می‌افتاد!/ مدیرعامل کارخانه «سرجین‌بافت»: فاز نخست کارخانه امسال و فاز بعدی نیز ابتدای سال 1402 افتتاح می‌شود اما مشکل اصلی همچنان پابرجاست!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: فاز نخست کارخانه «سرجین بافت» در حالی هفته جاری به بهره‌برداری که هنوز مشکل اصلی مربوط به پرونده قضایی علیه این واحد که توسط بانک عامل تشکیل و سبب ابطال کارت بازرگانی سرمایه‌گذار و نبود امکان افتتاح حساب برای این واحد شده، همچنان به قوت خود باقی است!

هرچند نقش تحریم‌های خارجی در بروز مشکلات در واردات ماشین‌آلات کارخانه «سرجین‌بافت» زنجان را نمی‌توان رد کرد اما بسیاری از کارشناسان و مسئولان دولتی معتقدند این «خود تحریمی» بود که مدیران این کارخانه که باید در خط تولید مشغول جهاد اقتصادی می‌شدند را درگیر مسائل قضایی کرد!

از دی‌ماه سال 1395، مسئولان از افتتاح بزرگ‌ترین واحد نساجی استان تحت عنوان «سرجین بافت» خبر داده و تحقق آن را گامی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان اعلام کردند.

اما پس از چند وقت، به دنبال بروز مشکلات ناشی از تعهدات ارزی، در خرید و ورود تجهیزات و ماشین‌آلات، اهداف و برنامه‌ریزی‌های مدیران مجموعه مختل شد!

وعده وزیر برای راه‌اندازی سرجین‌بافت در سال 1401

کارخانه سرجین بافت با سرمایه‌گذاری ارزی بالغ‌بر 50 میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان به‌منظور تولید پارچه، رنگرزی و تکمیل و دوخت پوشاک صنعتی با پیش‌بینی تولید سالانه 15 هزار تن نخ پنبه در شهرک صنعتی شماره یک زنجان مستقر شد اما به علت عدم رفع تعهدات ارزی تا به امروز موفق به آغاز رسمی فعالیت نشده است!

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مشکلات این مجموعه به صدای زنجان گفته بود: این واحد از یکی از بانک‌های کشور برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات، ارز خریداری کرده و بخشی را نیز وارد کرده بود اما بخشی دیگر از این تجهیزات با خروج آمریکا از برجام و سختگیری‌های اروپا مصادف شد.

گفته می‌شود سختگیری‌ها سبب شد تا تجهیزاتی که قرار بود در بازه زمانی 6 ماهه وارد کشور شود با تأخیر چندین ماهه همراه گردد.

بخشی از ماشین‌آلات به علت عدم نگهداری صحیح و اصولی در گمرک در معرض تخریب قرار داشتند که این مهم در گزارش دستگاه نظارتی به دیوان محاسبات موجود بوده و مسئولان مربوطه نیز این مهم را تائید کرده‌اند.

لازم به ذکر است ارزش کل تجهیزات و ماشین‌آلات واحد سرجین بافت 50.5 میلیون یورو است که از این میزان 14 میلیون یورو مربوط به تجهیزاتی است که در گمرک مانده بود.

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که مشکلاتی ازاین‌دست را «خود تحریمی» می‌داند، در گفت‌وگو با صدای زنجان (28 آذرماه 1400) گفت: با توجه به اینکه بانک مدنظر، داخل استان نیست و در تهران مستقر است، امکان پیگیری از طریق شبکه بانکی را نداشتیم ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا موضوع را در اولین فرصت در حضور رئیس‌جمهور مطرح و ایشان را برای بازدید به کارخانه دعوت کنیم. چراکه ازنظر ما اصلاً مشکلی وجود نداشته که کار این واحد به اینجا بکشد!

دستور رئیس‌جمهور برای رفع سریع مشکلات سرجین‌بافت

27 آبان ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی در سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول 1500 نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز در این بازدید گفت که 5 الی 6 ماه زمان برای نصب تجهیزات و سایر اقدامات لازم است تا واحد در سال 1401 راه‌اندازی شود.

وعده افتتاح فاز نخست کارخانه «سرجین‌بافت» بالاخره عملی می‌شود!

شهریورماه امسال بود که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اعلام خبر افتتاح فاز نخست سرجین‌بافت اذهان عمومی زنجانی‌ها را معطوف به این کارخانه کرد.

ناصر فغفوری، مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان زنجان (24 شهریورماه 1401) در جمع خبرنگاران با اشاره به فرآیند گره‌گشایی از مشکلات واحد صنعتی تولیدی سرجین بافت عنوان کرد: در حال حاضر وثیقه و مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات این واحد تولیدی به بانک ارائه‌شده و به دلیل اینکه رقم تسهیلات بالغ‌بر 100 میلیارد تومان است، برای تکمیل فرآیند اداری به مرکز تهران ارجاع داده‌شده است.

وی افزود: تهران برای انجام تکمیلی این فرآیند 2 تا 3 درخواست کلی دارد. اول صدور پروانه بهره‌برداری که ما بلافاصله در استان صادر خواهیم کرد و دوم صورت‌های مالی حسابرسی شده که ازنظر ما واحدی که مشغول فعالیت نباشد، نمی‌تواند صورت‌های مالی حسابرسی شده داشته باشد و سوم میزان میانگین فروش که این امر بدیهی است که کارخانه‌ای که به مرحله فروش نرسیده و جنسی نفروخته، چطور می‌تواند میانگین فروش داشته باشد؟ به‌طورکلی به نظر بنده برداشت بانک به این صورت است که این کارخانه یک واحد قدیمی است که این تصور باید اصلاح شود و در تلاش هستیم مشکلات این واحد را رفع کنیم.

رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به تأمین سریع نخ موردنیاز در صورت تزریق نقدینگی، خاطرنشان کرد: درصورتی‌که تأمین نقدینگی انجام شود، به‌فوریت و ظرف 3 روز نخ موردنیاز خریداری‌شده و چله‌ها نهایتاً تا 10 روز آماده می‌شود،  یعنی از زمان تأمین مبلغ موردنیاز طی 10 روز روند آغاز می‌شود.

پس از وعده‌ووعیدهای مسئولان، نخستین فاز «سرجین‌بافت» کارخانه‌ای که 2 سال است ناخواسته درگیر مشکلات قضایی و اداری شده است، ماه جاری افتتاح می‌شود.

علی کلانتری، معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان زمان افتتاح رسمی فاز نخست مربوط به بافندگی و دوزندگی سرجین‌بافت را 19 ماه جاری اعلام کرده و به صدای زنجان می‌گوید: فازهای بعدی کارخانه سرجین بافت ازجمله ریسندگی (احتمالاً اردیبهشت‌ماه 1402) و رنگرزی نیمسال نخست 1402 افتتاح می‌شود.

کلانتری با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذار در راه‌اندازی واحد معتقد است: سرمایه معطل شده این کارخانه دارای ارزش ریالی بالایی است و نباید این معطلی تا این حد به طول می‌انجامید.

کلانتری ارزش کل ماشین‌آلات خریداری‌شده کارخانه سرجین‌بافت را 51 میلیون یورو اعلام کرده و می‌گوید: از این میزان 15 میلیون یورو متعلق به تجهیزات بافندگی و دوزندگی، 17 میلیون یورو ماشین‌آلات ریسندگی و نزدیک به 19 میلیون یورو تجهیزات رنگرزی و تکمیلی و مقدمات بافندگی است.

مشکلات اصلی سرجین‌بافت فعلاً حل‌نشده است!

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا مشکلات سرجین‌بافت با بانک عامل که منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی شده بود، حل‌شده است، می‌گوید: مشکلات سرجین‌بافت همچنان سر جایش است اما مسئولان قول داده‌اند که موضوع را پیگیری و حل‌وفصل کنند.

این مسئول در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه اگر مشکلات پابرجا باشد و روند رسیدگی به آن نیز به طول انجامد چه تبعاتی در پی خواهد داشت، تصریح می‌کند: معطلی سرمایه و ماشین‌آلات خریداری‌شده با برند روز مستقر در این کارخانه، خسران و ضرر است. همین‌الان یکی از کارخانه‌های زنجان قصد خرید ماشین‌آلات مشابه کارخانه سرجین بافت را دارد که باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب تولیدکننده خارجی وارد کرده و پس از 2 سال ماشین‌آلات نساجی سفارشی خود را تحویل گیرد. ازنظر من حیف است چنین تجهیزاتی که با بهره‌گیری از آخرین و به‌روزترین فنّاوری روز دنیا خریداری‌شده است، بلااستفاده بماند.

درست است که پس از گذشت بیش از یک سال از وعده‌های مسئولان، فاز نخست کارخانه سرجین‌بافت با اعطای تسهیلات بانکی هفته جاری راه‌اندازی می‌شود اما بنا به اظهارات مسئولان دولتی و تائید مدیرعامل کارخانه مذکور، مشکلات قضایی سرجین بافت با بانک عامل که منجر به بسته شدن حساب‌ها و ابطال کارت بازرگانی واحد شده است به قوت خود باقی است!

بهبهانی، مدیر کارخانه «سرجین‌بافت» میزان سرمایه‌گذاری برای افتتاح فاز نخست کارخانه (واحد بافندگی) را نزدیک به 300 تا 700 میلیارد تومان اعلام و در گفت‌وگو با صدای زنجان از تداوم مشکلات کارخانه نظیر ابطال کارت بازرگانی، عدم امکان افتتاح حساب و غیره خبر می‌دهد.

مشکل اصلی «سرجین‌بافت» چیست؟

اما چرا کارت بازرگانی کارخانه «سرجین‌بافت» باطل‌شده و این واحد اجازه افتتاح حساب کارخانه بانکی را ندارد؟

مشکل سرجین بافت با یکی از بانک‌ها در حوزه ورود ماشین‌آلات قضایی است که موضوع نیز به مراجع قضایی نیز کشیده شده است!

بنا به اظهارات مسئولان سازمان صمت استان زنجان، دیوان محاسبات مستندات ارائه‌شده از سوی مدیران مجموعه را قانونی دانسته و تأکید کرده که این واحد به‌تمامی تعهداتش در ورود ماشین‌آلات عمل کرده است.

حدود یک هفته به اتمام فرصت یک‌ماهه رئیس‌جمهور مبنی بر رفع مشکلات سرجین بافت زمان باقی‌مانده بود که مسئولان استانی اعلام کردند مراحل نصب تجهیزات و ماشین‌آلات در این واحد در حال انجام است.

برخی مسئولان استانی امیدوار بودند که مشکلات قضایی تا دوشنبه (22 آذرماه 1400) حل و مسائل مربوط به بسته بودن حساب‌ها و چک‌های برگشتی و عدم تمدید کارت بازرگانی مرتفع شود اما پس از پایان مهلت یک‌ماهه رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات سرجین‌بافت و ان طور که از اظهارات بهبهانی، مدیرعامل این کارخانه می‌توان برداشت کرد مشکلات همچنان پابرجاست!

حتی در آن موقع بهبهانی، مالک کارخانه «سرجین‌بافت» به صدای زنجان گفت که کارت بازرگانی واحد ابطال و رای نیز علیهش صادرشده است!

فاز نخست سرجین‌بافت را با وام دریافتی، افتتاح می‌کنیم!

صدای زنجان (آذرماه 1400) برای انعکاس اخبار پیگیری مشکلات سرجین‌بافت در حوزه قضایی و عدم تمدید کارت بازرگانی، موضوع را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان جویا شد اما روابط عمومی این ارگان اعلام کرد: این موضوع جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری است درنتیجه باید از طریق استانداری زنجان پیگیری کنید!

محمدرضا آبی پور، معاون اقتصادی وقت استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه مشکل واحد مذکور از طریق اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه و ستاد تسهیل استانداری در حال پیگیری است، تأکید کرد: حالا اگر فرصت یک‌ماهه رئیس‌جمهور یک ماه و یک‌روزه حل شود به معنی عدم اجرای دستور ایشان نیست! استانداری، وزارت صمت، سازمان صمت با جدیت موارد را پیگیری می‌کنند و همین نزدیکی‌ها مسائل با تلاش وزارت صمت و بانک مرکزی حل می‌شود! مطمئن باشید تا سال 1401 این واحد راه‌اندازی شده و نیروها مشغول به کار می‌شوند!

اما پس از گذشت بیش از یک سال، بهبهانی، مالک کارخانه «سرجین‌بافت» در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به اینکه «آیا مشکلات قضایی با بانک عامل که مسئله اصلی واحد است حل‌شده است» می‌گوید: مسئولان قول پیگیری و رفع مشکل را می‌دهند اما هنوز مشکل حل‌نشده است، البته مقداری هم وام اعطا کرده‌اند تا فاز نخست کارخانه را راه‌اندازی کنیم.

«فروردین‌ماه سال 1401 نیز در نظر داریم واحد ریسندگی کارخانه را راه‌اندازی کنیم. هرچند مشکل اصلی که به پرونده قضایی مربوط به کارخانه و بانک عامل است همچنان پابرجاست و ما امیدوار به مسئولان هستیم تا موضوع را حل‌وفصل کنند.»

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرجین بافتبهبهانیصمت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9434


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»