کد خبر: 9446
1401/11/23 - 11:5


نارضایتی تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان از عملکرد این نهاد خصوصی در گفتگو با صدای زنجان؛

چراغ این اتاق خاموش است؟

سهند علی فلاحی: اتاق با رسانه‌ها ارتباط نداشت/ غلام حسن حسن‌نژاد: اتاق در راستای رفع موانع تولیدکننده‌ها، بازرگانان و تجار با تمام قوا ظاهر نشد/ ولی‌الله منصوری: برخی فعالان خصوصی استان به اتاق نمره منفی دادند/ داود سقایی: اتاق را در جلسات دولتی راه نمی‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ آرش افشار: اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به ‌روز سرنوشت‌ساز انتخابات در نخستین روزهای اسفندماه پیش رو، نزدیک می‌شوند و گمانه‌زنی‌های درباره پیشبرد اتاق بازرگانی در سال‌های آینده و اظهارنظرها درباره عملکرد دوره رو به پایان مدیریت اتاق‌ها نیز بالا گرفته است.

در گزارش نخستی که با عنوان «نتوانستم بهتر باشم»، پیرامون عملکرد تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان ازجمله رئیس این اتاق منتشر شد، انتقاداتی به عملکرد دولت و فشاری که از سوی نهادهای خارج از اتاق به این نهاد بخش خصوصی وارد می‌شود، وارد شد.

تا جایی که رئیس فعلی اتاق بازرگانی زنجان به این موضوع اعتراف داشت که نتوانسته بهتر از مدیریتی که داشته، عمل کند!

حالا نوبت به تعدادی دیگر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان رسیده تا از عملکرد خود در دوره رو به پایان اتاق بگویند و هم از برنامه‌ای که برای انتخابات دارند.

اسم به‌کارگیری چهره اقتصادی و مؤثر در اتاق بازرگانی، «رانت» نیست!

سهند علی فلاحی که دوره نخستین حضورش در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان را تجربه کرده، خود را برای انتخابات پیش رو نیز آماده می‌کند.

علی فلاحی، رياست دفتر استاندار آذربایجان غربی، ریاست دفتر حراست آذربایجان غربی، قائم مقامی سازمان کار و امور اجتماعی زنجان، قائم مقامی سازمان کار و امور اجتماعی قزوین، مدیرعاملی شرکت آرین توتون صنعت، مدیرعاملی شرکت پتروشیمی میاندوآب و عضویت در هیئت مدیره، مدیرعاملی و عضویت هیئت مدیره شرکت سیمان خمسه، مدیرعاملی و عضویت هیئت مدیره شرکت کلینیک آرین شفا و نائب رئيسی هیئت مدیره شرکت عایق الکتریک ایران ترانسفو را تجربه کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان که سعی دارد در پاسخ‌های خود حد اعتدال را رعایت کند، در پاسخ به ارزیابی خود از عملکرد دوره فعلی اتاق بازرگانی زنجان می‌گوید: قطعاً هر هیئتی محاسن و معایبی دارد و دوره فعلی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در حال حاضر فضا، فضای انتخاباتی است و هرگونه تعریف و نقد به مسائل انتخاباتی ارتباط داده می‌شود و به نظرم بعد از اتمام انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، بهتر می‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد اما به‌شخصه از تک‌تک اعضای هیئت نمایندگان قدردانی می‌کنم چراکه هر آنچه می‌دانستند و می‌توانستند برای اجرای برنامه‌های اتاق، انجام دادند.

این فعال اقتصادی که با دیدگاه «حضور برخی از فعالان اقتصادی در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی باهدف استفاده از رانت اتاق را «کلی‌گویی» بیش نمی‌داند و از کسانی که چنین نظری دارند می‌خواهد تا مصادیق خود را ارائه کنند»، عنوان می‌کند: در وهله نخست باید عرض کنم که من وکیل مدافع 15 نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیستم اما آنچه مشخص است این است که وقتی یک نفر ساعت‌ها وقتش را به موضوعی اختصاص می‌دهد تا موانع فعالان بخش خصوصی از سر راه برداشته شود، چطور می‌توان ادعا کرد که به دنبال رانت است؟ چراکه یک نفر به هیچ عنوان نمی‌تواند در هیئت رئیسه یا هیئت نمایندگان به‌تنهایی مصوبه‌ای را ارائه دهد، پس رانت معنایی ندارد!

«به نظرم نباید به‌کارگیری چهره اقتصادی و مؤثر در اتاق بازرگانی را رانت بگوییم. شاید در جلسات فرد حاضر در ترکیب هیئت نمایندگان یا هیئت رئیسه اتاق بازرگانی به جهت اظهاراتش مبنی بر مشکلات بخش خصوصی و انتقاداتش، موردقبول بخش دولتی قرار نگرفته باشد و حتی سبب ناراحتی دولتی‌ها نیز شده باشد. به هر حال کسی که در اتاق بازرگانی مسئولیتی را بر عهده گرفته، «رسالت اجتماعی» را پذیرفته و به‌عنوان فعال اقتصادی در فضای کارشناسی برای بهبود شرایط بخش خصوصی تلاش می‌کند.»

عدم ارتباط مطلوب با رسانه‌ها؛ از نواقص دوره فعلی اتاق بازرگانی زنجان بود!

وی «عدم ارتباط مطلوب با رسانه‌ها» را از نواقص دوره فعلی اتاق بازرگانی استان زنجان دانسته و معتقد است: وقتی مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح می‌شد، متأسفانه هیچ رسانه‌ای در جلسه حضور نداشت. به نظرم این دوره به‌خوبی نتوانست از ظرفیت رسانه‌های استان برای انعکاس مشکلات بخش کشاورزی يا صنعت، معدن و تجارت بهره کافی را ببرد. بهتر بود رسانه‌ها در جریان موانع بخش خصوصی قرار می‌گرفتند تا در روند تسریع حل موانع پیش روی بنگاه‌های اقتصادی سهمیم شوند اما متأسفانه در این حوزه ضعف داشتیم شاید یکی از این 15 نفر خود من بودم که به این ظرفیت توجهی نکردم.

علی فلاحی ابراز امیدواری می‌کند تا هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره جدید با رسانه‌های استان در راستای شناسایی نقاط ضعف و رفع مشکلات همکاری مطلوبی داشته باشند.

می‌توانستیم بهتر عمل کنیم!

غلام حسن حسن‌نژاد هم از عملکرد دوره فعلی اتاق بازرگانی استان زنجان راضی نیست و می‌گوید که این دوره می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد ازاین‌رو به خودش نمره خوبی هم نمی‌دهد اما با این شرایط علاقه‌مند به شرکت در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی زنجان است!

حسن‌نژاد مدیرعامل اسبق و رئيس هیئت مدیره شرکت پالایش سبز بوده و به‌عنوان فعال در حوزه نفت، گاز و انرژی، رئيس هیئت مدیره شرکت صنایع نفت و گاز پتروپژواک ستاره کیش، فعال حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، رئيس هیئت مدیره گروه بین‌المللی آرمان زرین ایرانیان، فعال حوزه سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و داخلی در بخش‌های انرژی، صنعتی، معدنی، ریلی و ساختمانی، رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد صنعت قائنات و فعال حوزه صنعت و معدن در عرصه اقتصادی فعالیت دارد.

عضو هیئت نمایندگان استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: اتفاقات رخ داده در طول 4 سال اخیر به هیچ عنوان به نفع تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران نبود و اتاق می‌توانست هماهنگ‌تر باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که از همه فرصت‌ها برای بازرگانان، تولیدکننده‌ها، تجار و کارآفرینان استفاده مثبت و حداکثری داشته باشد ازاین‌رو به مجموعه‌ای که بودم نمره خوبی نمی‌دهم! زیرا در شرایطی که کشور با تحریم و مشکلات اقتصادی مواجه است، به نظر می‌رسد در راستای رفع موانع تولیدکننده‌ها، بازرگانان و تجار با تمام قوا ظاهر نشدیم!

«حسن‌نژاد» در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان معتقدند که تحریم‌های داخلی و خارجی دست و پای بخش خصوصی را بسته است اما اظهارات شما به‌گونه‌ای است که بخش خصوصی در همین فضای اقتصادی نیز می‌توانست کاری کند اما به هر دلیلی این امر محقق نشد»، می‌گوید: اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، وظیفه دارد که موانع پیش روی تجار را بردارد. مثلاً در حوزه مالیات و مباحث مربوط به تأمین اجتماعی می‌توانست کاری کند! حداقل می‌توانست بهتر عمل کند! همه ما (اعضای هیئت نمایندگان اتاق) می‌توانستیم بهتر عمل کنیم!

این فعال اقتصادی هرگونه حضور در ترکیب اتاق بازرگانی برای دستیابی به رانت را صراحتاً رد کرده و می‌گوید: همه افراد حاضر در ترکیب، از فعالان اقتصادی دلسوز بودند که دغدغه‌شان رفع مشکلات بخش خصوصی و اشتغال‌زایی بود. امیدواریم با انتخاب افراد شایسته، شاهد تغییر و تحول در اتاق بازرگانی زنجان شده و شاهد مشکلات فعلی نباشیم.

تحریم داخلی، قدرت عمل را از اتاق بازرگانی استان زنجان گرفت!

ولی‌الله منصوری که 4 دوره پیاپی به‌عنوان عضو هیئت نمایندگان در اتاق بازرگانی استان زنجان حضور دارد، از علاقه‌مندی خود برای شرکت در انتخابات پیش روی اتاق که در اسفندماه 1401 برگزار می‌شود، خبر می‌دهد.

منصوری در حال حاضر نائب رئيس انجمن معدن کاران، فعال تولیدی از سال 1367، نائب رئیس انجمن معدن کاران استان زنجان، مدیرعامل شرکت گچ ایده آل، عضو انجمن صنایع گچ ایران و خانه معدن استان، نماینده و عضو خانه اقتصاد ایران و عضو هیئت حل اختلافات اداره کار و امور اجتماعی است.

رئیس کمیسیون معدنِ اتاق بازرگانی زنجان با اذعان به عدم موفقیت اتاق در خدمت به بخش خصوصی به صدای زنجان می‌گوید: برنامه اتاق بازرگانی به‌عنوان نهاد تجاری، با توجه به اهمیت وجود بنگاه‌ها و نهادهای اقتصادی مردمی و خصوصی، ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین بازرگانان، تجار، تولیدکنندگان با دولت و ادارات زیرمجموعه آن است اما متأسفانه در سال‌های گذشته تحریم‌های داخلی و خارجی مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایجاد کردند که این مهم سبب شد تا اتاق همانند سال‌های قبل چندان موفق نباشد و برخی از فعالان خصوصی استان به اتاق نمره منفی دهند، البته این مشکل فقط مربوط به زنجان نبود و کل اتاق‌های بازرگانی استان‌ها با آن مواجه بودند که در مقایسه با کشور وضعیت اتاق بازرگانی استان زنجان قابل قبول بود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «کرونا که در همه سال‌های حضور دوره فعلی اتاق بازرگانی در کشور و به تبع آن استان زنجان شیوع نیافته بود. قبل از شیوع کرونا چه اقدامی برای حل مشکلات بخش خصوصی استان کردید» به صدای زنجان می‌گوید: آثار شیوع کرونا ویروس بر فعالیت‌های تجاری را کسی نمی‌تواند منکر شود اما این را هم باید عرض کنم که تحریم داخلی ما را اذیت کرد.

دولت عزمی برای انجام کار مردم ندارد!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «به نظر می‌رسد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بستر مطلوبی برای ارائه مشکلات و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی توسط ارگان‌های دولتی باشد»، عنوان می‌کند: ارتباط واقعی وقتی شکل می‌گیرد که کمیته تخصصی برای رفع مشکل مدنظر تشکیل شود تا خروجی مؤثری هم داشته باشد. بخش خصوصی برای تشکیل کمیته و بررسی تخصصی موضوع، مورد را پیگیری می‌کرد اما واقعاً عزمی برای انجام کار مردم در دولت نبوده و نیست. به نظرم اظهارات مسئولان مبنی بر هدف‌گذاری بر صادرات غیرنفتی و عدم تکیه بر نفت و منابع نفتی درست نیست چراکه در این مدت حمایت واقعی از بخش خصوصی ندیده‌ایم.

منصوری ضمن ابراز امیدواری برای استفاده حداکثری از توانمندی نخبگان استان و کشور برای ارتقای خدمات به بخش خصوصی و رفع مشکلات آن‌ها در اتاق بازرگانی زنجان ادامه می‌دهد: معتقد به همکاری دوطرفه بخش خصوصی و دولت برای رفع موانع پیش روی تجار و بازرگانان هستم اما متأسفانه مسئولان دولتی مانع‌تراشی می‌کنند. دولت می‌تواند با حذف قوانین دست و پاگیر (وضع ارزش افزوده که قابل قبول بخش خصوصی نیست یا حقوق دولتی در نظر گرفته شده توسط مسئولان که منجر به مشکلات در حوزه معدن شده است)، در اجرای برنامه‌های تدوین شده توسط بخش خصوصی نقش مؤثری داشته باشد. وضعیت فعلی خوب نیست و مسئولان باید مشکلات را حل کنند. دولتی‌ها نباید پشت درهای بسته تصمیم بگیرند این شیوه منجر به موفق نشدن مجریان در عملی کردن برنامه‌ها می‌شود.

نماینده و عضو خانه اقتصاد ایران بر لزوم تدوین برنامه میان‌مدت و طولانی‌مدت برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تأکید کرده و می‌گوید: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کنیم البته با برنامه مشخص و مدون!

منصوری در پاسخ به برخی اظهارت مبنی بر اینکه «اعضای هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی به دلیل رانت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن وارد این مجموعه‌ شده‌اند» به صدای زنجان می‌گوید: کسانی که چنین ادعایی را دارند، مصادیق خودشان را بنویسند و ارائه کنند! من به‌عنوان رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی زنجان برای رفع مشکلات معدنکاران، مسئولان شورای عالی معادن کشور و کارگروه منابع طبیعی کشور را به استان زنجان دعوت کردیم و در جلسات متشکله نیز با موضوعات مختلف ازجمله مسائل معادن راکد مصوبات خوبی داشتیم که منجر به اشتغال‌زایی صدها نفر هم شد.

این فعال اقتصادی با دفاع از اقدامات صورت گرفته در دوره فعلی اتاق بازرگانی استان زنجان به‌ویژه در بخش معدن اضافه می‌کند: بعد از نفت، معدن یکی از منابع مهم تولید ثروت است اما ما در این دوره نتوانستیم اهمیت معادن را به مسئولان دولتی بقبولانیم!

کاندید نمی‌شوم چون نتوانستم کاری برای بخش خصوصی کنم!

برخلاف 3 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی که در این گزارش به صدای زنجان گفتند در انتخابات اسفندماه 1401 اتاق بازرگانی شرکت می‌کنند،«داود سقائی» از دیگر اعضای هیئت نمایندگان اتاق که نخستین حضورش در ترکیب اتاق بازرگانی بود، صراحتاً به صدای زنجان می‌گوید که به هیچ عنوان حاضر نیست در انتخابات شرکت کند.

سقائی مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، نائب رئيس هیئت مدیره شرکت صانع روی زنجان، رئيس هیئت مدیره سپنتا روی، رئیس هیئت مدیره شرکت کانه آرائي آریا، نائب رئيس هیئت مدیره شرکت بهین‌فرآور از سال 1395 تاکنون، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان و عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران است.

این فعال اقتصادی به صدای زنجان می‌گوید: اولین بار بود که در انتخابات 4 سال پیش اتاق بازرگانی شرکت کردم اما دیگر قصد حضور در انتخابات به‌عنوان کاندیدا را ندارم. وقتی نمی‌توان کاری برای بخش خصوصی کرد چرا باید در انتخابات نیز شرکت کرد؟ وقتی در دوره فعلی نتوانستم مسائل را حل کنم باید کنار بکشم!

سقائی معتقد است مشکلات بخش خصوصی مربوط به عملکرد اتاق بازرگانی استان زنجان (در دوره فعلی) نیست بلکه مشکل اصلی دولت است که تصمیم‌ها را پشت درهای بسته می‌گیرد بدون اینکه اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در جریان آن باشد!

اتاق بازرگانی را در جلسات دولتی راه نمی‌دهند

این فعال اقتصادی عنوان می‌کند: «وقتی مسئولان اتاق بازرگانی را به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در جلسات دولتی راه نمی‌دهند و بخشنامه‌های شبانه که برای فعالان اقتصادی مشکلات زیادی به بار آورده است، صادر می‌کنند، چرا باید در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی زنجان شرکت کنم؟»

مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان ادامه می‌دهد: «وقتی وزارت صمت تصمیم شبانه اتخاذ کرده و فردای آن روز به‌عنوان صادرکننده با درهای بسته گمرک مواجه می‌شوم که کنسانتره ممنوع است. خسارت آن را باید چه کسی بدهد؟ من با هزاران زحمت مشتری گیر آورده‌ام اما به علت نوسان در قیمت‌های جهانی، به راحتی مشتری را از دست داده‌ام. چرا باید پشت درهای بسته و بدون کارشناسی مسئولان تصمیم بگیرند؟»

این فعال اقتصادی در واکنش به دیدگاه برخی فعالان اقتصادی که معتقدند افراد برای بهره‌مندی از رانت اتاق در انتخابات شرکت کرده و صاحب صندلی در اتاق بازرگانی به‌عنوان هیئت رئیسه یا هیئت نمایندگان می‌شوند وگرنه سود آن‌ها به اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی نمی‌رسد به صدای زنجان می‌گوید: «کدام رانت؟ مگر در اتاق بازرگانی رانتی هم هست؟ این مجموعه سهمیه دارد و مجوز صادر می‌کند؟ ما برای کمک به بخش خصوصی در اتاق بازرگانی دور هم جمع شدیم. به‌عنوان مسئول چند مجموعه تولیدی با 600 نیروی انسانی، احساس کردم چون مشکلات را لمس می‌کنم بهتر می‌توانم در اتاق وضعیت بخش خصوصی و تولیدکننده‌ها را تشریح کرده و برای رفع مسائل نقش مؤثری داشته باشم. من سیاسی و جناحی نیستم! یک تولیدکننده هستم، وقتی با شرکت خارجی قرارداد همکاری منعقد می‌کنم چرا باید به علت تصمیم دولتی‌ها که فکری پشت سر آن نبوده، برنامه‌ریزی‌ام به هم بریزد؟ این مشکل مشترک بخش خصوصی است.»

سقائی «انجام نشدن تعهدات ارزی» و «مشکلات مربوط به ورود موقت از محل صادرات» را از مشکلات فعالان بخش خصوصی دانسته که نتیجه‌اش دلسردی تجار و فعالان اقتصادی است.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانعلی یگانه فردبخش خصوصی
sedayezanjannews.ir/nx9446


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»