کد خبر: 9455
1401/11/26 - 11:15


صدای زنجان از مشکلات بیماران سرطانی برای تأمین دارو گزارش می‌دهد؛

سرطان قیمت داروهای خاص

بیماران: بالغ بر 70 درصد داروهای سرطانی و بیماران خاص از تهران تهیه می‌شود/ رئیس داروخانه شهید رجایی: کمبود داروی بیماران خاص در استان وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: سید علی فاطمی نیا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید: بودجه نظام سلامت فقط محدود به یارانه دارو نیست و کاهش آن به نوعی یک بی‌مهری آشکار به وضعیت بیماران خاص در ایران است.

در هفته اخیر خانواده‌های بیماران سرطانی در زمینه قیمت دارو دچار شوک شدند. ماجرای این شوک هم از گلایه خانواده یک بیمار سرطانی آغاز شده است، خانواده‌ای که اعلام کرده داروی مورد نیاز بیمارش را چند ماه پیش به قیمت 5 میلیون خریداری کرده و حالا با مراجعه به داروخانه با قیمت نجومی 41 میلیون تومان روبه‌رو شده است! گلایه‌ای که نشان از افزایش قیمت 800 درصدی این دارو در بازار داشت. ماجرای قیمت دارو محدود به گلایه خانواده این بیمار نیست. هر چند مبتلایان به بیماری‌های خاص در میانه گرانی و کمبود دارو بیشترین آسیب را می‌بینند اما نگرانی در رابطه با وضعیت قیمت دارو بازه جمعیتی گسترده‌تری را شامل می‌شود.

  جمعیتی حالا چشم به مجلس دارد تا شاید اهالی بهارستان بتوانند در کمیسیون تلفیق دستی به بودجه یارانه دارو بزنند و بخشی از نگرانی در رابطه با افزایش احتمالی گرانی دارو در سال آینده را کاهش دهند. پیش از این سید علی فاطمی نیا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از سال سخت دارویی پیش رو گفته بود.

اظهارات او مستند بر لایحه بودجه 1402 بود، این که اگر با همین وضعیت به تصویب کمیسیون تلفیق برسد با افزایش قیمت و البته کاهش معنادار دارو در بازار مواجه خواهیم بود اما بودجه نظام سلامت فقط محدود به یارانه دارو نیست. در این بودجه سلامت به نوعی یک بی‌مهری آشکار به وضعیت بیماران خاص در ایران است.

70درصد داروهای بیماران سرطانی از خارج زنجان تهیه می‌شود

این موضوع در کنار کمبودهای دارویی که در شهرستان‌ها وجود دارد باعث شده است بسیاری از خانواده‌های دارای بیماران سرطانی در زمینه تأمین دارو دچار مشکل باشند. استان زنجان نیز قاعدتاً در این زمینه دچار مشکل است به طوری که یکی از بیماران در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد داروهای بیماران سرطانی داخل استان وجود ندارد، اظهار کرد: بیماران برای تهیه داروهای خود به تهران مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بیماران داروها را از تهران و تبریز و قزوین تهیه می‌کنند و پیدا کردن داروهای سرطانی در استان زنجان چندان میسر نبوده و داروخانه رجایی هم جوابگوی درخواست‌ها نیست و برخی از داروها اصلاً در استان وجود ندارند. اکثر بیماران برای تهیه دارو به تهران می‌روند و از داروخانه‌های «حکیم»، «13 آبان» و یا «حکیم» داروهای خود را تهیه می‌کنند. تازه یک روز برای ثبت دارو، یک روز برای اسم‌نویسی دارو و اگر دارو باشد یک روز هم برای پرداخت هزینه و دریافت دارو می‌روند. در این زمینه مهرانه و ارگان‌های دیگر کمک کند ولی باز هم مبلغ بیشتر دارو را خود بیمار باید پرداخت کند.

این بیمار افزود: دارو گران شده است و شاهد هستیم که اگر برای یک قلم دارو پیش از این، بیمار 10 میلیون هزینه می‌کرد اکنون باید 60 میلیون تومان هزینه کند. بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و مهرانه در این زمینه به کمک بیمار می‌آیند. در گذشته معاونت غذا و دارو به بیماران کمک می‌کرد و یک ماه در میان سازمان غذا و دارو کمک حال بیماران سرطانی بود، اما اکنون قریب به یک هفته است که دیگر این کمک‌ها را قطع کرده است و این مأموریت را به بیمه سلامت داده است که خود این مسئله هم باعث مشکل شده است.

این بیمار خاطرنشان کرد: در پوشش دهی بیمه سلامت، در ابتدا بایستی بیمار دارو را خریداری کند و سپس فاکتور آن به بیمه تحویل بدهد تا در آینده پولش برگردد که خود این مسئله نیز با توجه به گران بودن داروها برای بیماران مشکل‌زا است. بیمار از کجا باید پول بیاورد تا در این زمینه هزینه کند؟ البته مهرانه در این زمینه نیز به بیماران کمک و بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند، منتهی مراتب بیماران تعداد محدودی نیستند که بتواند از پس همه هزینهها بربیاید.

کمبود داروی بیماران خاص در استان وجود دارد

در این زمینه اما «مریم حسن»، رئیس داروخانه شهید رجایی با بیان اینکه قیمت داروهای سرطانی افزایش پیدا کرده است منتهی بیمه‌ها آن را تقبل می‌کنند، اظهار کرد: غالباً تهیه دارو به قیمت آزاد برای این بیماران ممکن نیست چرا که قیمت‌ها بسیار بالا است و همین موضوع باعث می‌شود که اغلب بیماران برای تهیه داروهای خود از بیمه و بیمه تکمیلی که سطح پوشش دهی بالای دارند بهره ببرند.

وی ادامه داد: درست است که قیمت دارو چندین برابر شده و حتی در مواردی هم 45 تا 50 برابر شده است، منتهی عملاً بیمه‌ها هزینه را تقبل می‌کنند و برای هزینه‌های مازاد هم از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند. پیش از این، یک‌میزان معاونت غذا و دارو در این زمینه کمک می‌کرد که کلاً غذا و دارو حذف شده است و اکنون بیماران به بیمه سلامت عودت داده شده‌اند و بیماران باید در بیمه سلامت ثبت‌نام کنند و سپس از طریق این بیمه به بیماران کمک صورت بگیرد. البته داروی بیماران خاص توسط انجمن‌های حمایتی کمک می‌شوند. مهرانه هم در این زمینه کمک می‌کند.

حمایت در زمینه خرید دارو توسط بیماران سرطانی به بیمه سلامت واگذار شده است

به گفته حسن، کمبودهای دارویی در استان وجود دارد ولی از بابت تقبل کردن هزینه‌ها توسط بیمه، مشکلی وجود ندارد و بیمه آن را تقبل می‌کند و من فکر نمی‌کنم که بیماران از این زمینه مشکلی داشته باشند. قبلاً در این زمینه غذا و دارو کمک می‌کرد اکنون غذا و دارو طبق آیین‌نامه‌هایی که از وزارتخانه آمده است در این زمینه به کمک بیماران نمی‌آید و بیمه سلامت در این زمینه حمایت می‌کند. اما کمبودهای دارویی وجود دارد ولی از لحاظ درصد پوشش بیمه‌ای چندان مشکلی وجود ندارد مگر اینکه بیمار بخواهد دارو را آزاد تهیه کند که اصولاً این نوع از داروها، داروهای شیمی درمانی و ام‌اس است.

این مسئول مدعی است، کمبودهای دارویی در استان بسیار متنوع است و از داروهای عمومی تا داروهای خاص شیمی درمانی، پیوند و ام.اس دچار کمبود هستند و برای بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند نیز مشکل ایجاد می‌کند چرا که این نوع دارو برای مدتی در استان وجود ندارد و سپس بعد از دو ماه تأمین می‌شود و اینکه بگویم دارویی در سال 1401 به صورت کلی توزیع نشده است نیز این موضوع اشتباه است و در برهه‌ای برخی از داروها را به وفور در استان داشتیم اما تا مدتی هم دچار کمبود بودیم و اکنون برنامه‌ریزی شده و قرار است تأمین شوند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیماران سرطانیداروهای سرطانی
sedayezanjannews.ir/nx9455


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»