کد خبر: 9459
1401/11/27 - 11:17


نیروهای نهضت سوادآموزی استان در گفتگو با صدای زنجان؛

گفتند توهم استخدام دارید!

نیروهای نهضت سوادآموزی: با 10 سال سابقه کار، هر کجا می‌رویم، می‌گویند قانونی برای استخدام شما وجود ندارد!/ مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان: به‌عنوان یک معلم زحمات آن‌ها را درک می‌کنم؛ ولی قوانین دست ما را بسته است

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سال 92 به بعد که در عرصه تعلیم و آموزش به افراد بزرگ‌سال بی‌سواد فعالیت داشته‌اند، از وضعیت استخدامی و بلاتکلیفی کار خود گلایه دارند. آنان خواستار جذب در وزارت آموزش‌وپرورش هستند و می‌گویند سال‌هاست در سخت‌ترین شرایط و دور افتاده‌ترین مناطق استان، سوادآموزی به افراد بی‌سواد را با دل و جان تقبل کرده‌ایم اما بعد از گذشت سال‌های متعدد هنوز مشکل استخدام حل نشده است.

بعد از ده سال سابقه؛ تنها 2 و نیم سال بیمه و 20 میلیون تومان دریافتی داشتم

یکی از نیروهای نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه بالغ بر 10 سال است که در این حوزه فعال است، به صدای زنجان می‌گوید: از سال 92 تاکنون در این حیطه فعالیت داشتم. نظیر سایر همکارانم که کمترین سابقه آن‌ها 5 سال است. همکاران 79 تا 91 ما با آ‌زمون داخلی جذب شدند. شرایط برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای بود که تنها یک سال کلاس داشتند و 8 سال بود که ترک کار کرده بودند. با آن‌ها تماس گرفته شد که قانون مشمول حال شما شده است! بیایید و استخدام شوید.

وی ادامه داد: خود من در زمان این بخشنامه 4 تا 5 سال به صورت مستمر سابقه داشتم ولی ما را لحاظ نکردند و به ما عنوان کردند که چون شما از سال 92 فعالیت خود را شروع کرده‌اید، شامل این قانون نمی‌شوید و تنها کسانی شامل می‌شوند که تا قبل از سال 91 فعالیت داشتند. در این 10 سال با کمترین حق‌الزحمه فعالیت داشتم و همه دریافتی که من با 10 سال سابقه شاید کلاً زیر 20 میلیون باشد و کل بیمه دریافتی من هم 2 تا 2 و نیم سال است.

قانونی برای استخدام وجود ندارد

به گفته این نیروی نهضت سوادآموزی، اکنون پس از گذشت 10 سال، هر جایی برای استخدام می‌رویم، عنوان می‌کنند که قانونی برای شما وجود ندارد. در حالی که کمبود معلم شدید است و بخشی از معلمین (140 نفر) دو نوبت کار می‌کنند و حتی از برخی از بازنشسته‌ها در این خصوص بهره می‌برند. بدون شک این موضوع در کیفیت آموزش در مدارس تأثیرگذار است! از ما نیروهای جوان که در بطن خود آموزش‌وپرورش هستیم در این زمینه استفاده نمی‌شود.

این نیروی نهضت سوادآموزی اذعان می‌کند: من، همکاری داشتم که اگرچه سابقه کمی داشته است و در سال 97 به این حوزه ورود کرده است اما چون مدرک ایثارگری داشت جذب شدند و بازهم من جا ماندم. این در حالی است که کل نیروهای نهضت سوادآموزی استان زنجان (ناحیه یک و دو) به‌زور 50 نفر هستند که به‌راحتی می‌توانیم بخشی از کمبودها را برطرف کنیم اما هر جا می‌رویم اذعان می‌کنند که نیاز ندارند.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مسئولان همین اواخر گفت که شما توهم استخدام دارید، بروید و در خانه‌هایتان بنشینید. این در حالی است که در ایام کرونا رتبه زنجان در زمینه سوادآموزی از 13 به 5 ارتقا یافت و استاندار در این زمینه از ما تقدیر کرد. اما چه کسی تلاش ما را می‌بیند؟

وی اذعان می‌کند: در حالی که امتیازات مختلف جذب برای طلبه‌ها و ایثارگران و غیره گذاشته می‌شود و آن‌ها را جذب می‌کنند، اما برای نیروهای سوادآموزی هیچ امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود. خواسته ما این است که همین طور که از نیروهای قبل از 91 با آزمون داخلی جذب کردید، ما را هم جذب کنید.

این نیروی نهضت سوادآموزی خاطرنشان می‌کند: به ما می‌گویند بروید آزمون ماده 28 بدهید، منی که 10 سال کار کردم و 10 سال از دفتر و کتاب به دور هستم؛ چطور بروم در آزمونی شرکت کنم که سن و رشته‌ام با آن مطابقت ندارد؟ درصدی از ما رشته‌های درسی‌شان به این موضوع می‌خورد، ضمن اینکه نهایت دو تا سه نفر از ما را جذب کنند که آن هم کسانی هستند که سهمیه ایثارگری دارند. بنابراین منی که این سهمیه را ندارم، نمی‌توانم جذب شوم.

وی اذعان می‌کند: حداقل کاری که انتظار می‌رود آموزش‌وپرورش در قبال خدمات ما انجام بدهد، جذب این نیروها به‌عنوان نیروی حق‌التدریس و یا خرید خدمات هست تا حداقل میزانی امنیت شغلی داشته باشیم. چرا که دیگر شاگردی برای آموزش پیدا نمی‌شود. 97 درصد از جمعیت بی‌سواد ما سواددار شدند و اکنون به سختی بتوان شاگرد سوادآموز جذب کرد.

قوانین دست ما را بسته است

«علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در پاسخ به این موضوع به صدای زنجان می‌گوید: در کل کشور مخصوصاً استان‌هایی مثل زنجان که از درصد سوادآموزی از متوسط کشوری بالاتر هستیم، کار به جایی رسیده که باید ذره‌بین به دست بگیریم و سراغ افراد بی‌سواد برویم تا در قالب برنامه‌های خودمان برای آن‌ها کلاس تشکیل دهیم. یعنی میزان مراجعه کننده حضوری پایین آمده است هرچند تلاش ما در این زمینه اقدام به جذب همین تعداد محدود سوادآموز است.

وی ادامه می‌دهد: ما موظف به شناسایی این افراد هستیم و حجم مشخصی هر ساله شناسایی می‌شوند. امسال چیزی حدود 4 هزار و 700 تا 800 نفر سوادآموز ابلاغ شدند که در چند مرحله این‌ افراد را جذب خواهیم کرد. 1600 نفر در دوره سواد‌آموزی، 1429 نفر در دوره تحکیم و 1700 نفر در دوره انتقال که این‌ها را جذب می‌کنیم و در مقابل افرادی را نیز برای آموزش آن‌ها پیش بینی کرده‌اند که شامل کارمندان رسمی دولتی است که حقوق‌بگیر دولت هستند، معلمین بازنشسته و یا بهورزان روستایی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نیروهای باسابقه نهضت سوادآموزی جذب آموزش‌وپرورش نمی‌شوند، آیا برنامه‌ای مطابق سال‌های گذشته برای جذب نیروهای پیش از 92 دارید، اظهار می‌کند: باید اذعان کنم که در سال‌های قبل، 1200 نفر جذب آموزش‌وپرورش استان زنجان شدند و در این گروه نهضتی‌ها و خرید خدماتی‌ها و حق‌التدریسی‌ها بودند. ظرفیتی بود که جذب نیروی آموزش‌وپرورش شدند و اکنون از آن‌ها نیز بهره می‌بریم.

وی ادامه می‌دهد: به افرادی که در قالب نهضت و خرید خدمات به کار می‌گیریم، از اول قول استخدام (چه از نظر حقوقی و چه از نظر سایر موضوعات) نمی‌دهیم و از لحاظ حقوقی نیز به گونه‌ای با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود که این افراد ادعایی برای استخدام نداشته باشند. اما با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش تاکنون هیچ‌گاه به لحاظ نیروی انسانی به کمال مطلق نرسیده است؛ هر موقع که دچار مشکل هستیم از این نیروهای باسابقه که زحمتکش هستند، استفاده می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

به گفته اسماعیلی، اکنون دیگر مثل گذشته که این نیروها دو سه سال کار می‌کردند و سپس جذب بدنه می‌شدند، شرایط فراهم نیست چرا که چارچوب‌ها و حساب و کتاب‌ها در زمینه جذب نیروی انسانی دقیق‌تر شده است و متأسفانه در این خصوص چارچوب‌های قانونی دست ما را بسته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان اذعان کرد: من به‌عنوان یک معلم همکاری را که سال‌ها در روستا دانش‌آموز جذب کرده است و آن‌ها را باسواد کرده است، درک می‌کنم و معتقدم که این رتبه‌ای که استان در زمینه سوادآموزی دارد، حاصل زحمت این همکاران است و از همین رو باید برای این دسته از معلمان امتیازی قائل بود؛ اما قوانین دست ما را بسته است. در این زمینه با کمیسیون مجلس در حد خودمان صحبت کردیم و کل استان‌ها در این زمینه درخواست دادند ولی فعلاً اتفاقی که برای آن 1200 نفر در سال‌های گذشته افتاد، برای این دسته از نیروهای نهضت سوادآموزی اتفاق نیفتاده است!

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که وجود دارد؛ این است که اگر با صراحت از ابتدا با این عزیزان صحبت می‌شد، اکنون این انتظارات در این همکاران ایجاد نمی‌شد ولی ما سعی کردیم که با آن‌ها صریح و صادق باشیم و شفاف صحبت کنیم و به آن‌ها اذعان کردیم که فضای قانونی اکنون شرایطی را فراهم نمی‌کند که شما محق استخدام باشید ولی تلاشمان را می‌کنیم و دنبال کار آن‌ها هستیم چرا که هم خود آموزش‌وپرورش به آن‌ها نیاز دارد و هم دوستان حقی به گردن ما دارند و برای آموزش تلاش کرده‌اند!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننهضت سواد آموزیاموزش و پرورشاستخدام
sedayezanjannews.ir/nx9459


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»