کد خبر: 9477
1401/12/07 - 9:36


صدای زنجان موضوع سرانه فرهنگی پایین دانش‌آموزان و چالش مشارکت والدین در جبران این سرانه را بررسی می‌کند؛

یک حبه فرهنگ!

والدین: هزینه فوق‌برنامه‌های فرهنگی نظیر جشن الفبا و جشن تکلیف از والدین گرفته می‌شود!/ مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان: اجباری در اخذ پول از والدین نیست اما روی مشارکت آن‌ها حساب می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: سوم بهمن‌ماه 1401 بود که صادق ستاری فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه هر دانش‌آموز در امور پرورشی روزانه یک حبه قند است. اعتبارات کل فعالیت‌های پرورشی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که با کسر اعتبارات سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی روزانه برای دانش‌آموزان ۱۲۵ تک تومانی است.

این اظهارات در کنار شرایطی که برگزاری هر یک از فوق‌برنامه‌های فرهنگی در مدارس ایجاد کرده است، گواه از وضعیت نامساعد سرانه فرهنگی در مدارس کشور است. به طوری که برگزاری هر یک از فوق‌برنامه‌های فرهنگی در مدارس نیازمند مشارکت مالی والدین را نیازمند است. مشارکت‌هایی که گاه خود مسبب برخی از مشکلات برای خانواده‌ها می‌شود.

هزینه فوق‌برنامه‌های فرهنگی از خانواده‌ها گرفته می‌شود

در این زمینه یکی از والدین به صدای زنجان می‌گوید: هزینه اغلب برنامه‌های فرهنگی در مدارس از والدین دانش‌آموزان خواسته می‌شود.

در این شرایط بد اقتصادی اتخاذ چنین مبالغی از والدین برای برگزاری چنین برنامه‌هایی واقعا آزار دهنده است. آن هم در شرایطی که والدین را مجبور به پرداخت این هزینه می‌کنند. این برنامه‌ها در کنار سایر جشن‌ها و برنامه‌های دیگری که برخی از مدارس برگزار می‌کنند هزینه اضافه بر دوش خانواده می‌گذارند. من مخالف برگزاری چنین برنامه‌هایی نیستم اما باید توان مالی خانواده‌های مختلف برای برگزاری چنین برنامه‌هایی سنجیده شود.

این مادر با بیان اینکه جشن الفبا، جشن یادگیری نام، برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه آموزشی از سایر هزینه‌هایی است که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، می‌گوید: آیا آموزش و پرورش هزینه برگزاری این مراسم را ندارد؟ اگر ندارد چرا تصور می‌کند که در این وضعیت اقتصادی باید به فکر برگزاری این نوع از مراسم که بیشتر جنبه تجملی دارند.

تعامل و همیاری خانواده‌ها با مدارس معمول است

در این زمینه اما علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه چه در بحث فرهنگی و چه در سایر موارد تعامل خانواده‌ها با مدارس معمول بوده است، گفت: این تعامل و همیاری والدین با مدارس در قالب کمک مالی و کمک در امور جاری مدارس (تعمیر برخی از وسایل مدرسه از جمله وسایل گرمایشی) همواره صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سرانه‌ آموزشی و پرورشی مدارس علیرغم اینکه امسال از رشد مناسبی برخوردار بوده است؛ اما اگر بخواهیم یک نگاه کلی داشته باشیم کفاف هزینه‌های مدارس را نمی‌دهد و مدیران مدارس روی همکاری اولیا همواره حساب می‌کنند.

به گفته این مسئول، گاها شاهد هستیم که مدیران مدرسه در نوع تعامل با والدین دچار مشکل هستند. بایستی یک تعامل مثبت بین اولیا و مدارس ایجاد شود و از ظرفیت اولیا در فعالیت‌های مدارس استفاده شود. اما بعضی از مواقع برخی از مدیران مدیریت درستی که باید در ایجاد یک تعامل مثبت با اولیا داشته باشند را ندارند و برای برخی از اولیا که ‌بر اساس محدودیت‌های مالی که گریبان گیر آن‌ها است، ایجاد نگرانی می‌کنند.

اسماعیلی اذعان می‌کند: از مدیران خود خواستیم که به هیچ وجه در ازای دریافت پول گروکشی نداشته باشند. به هر جهت ما موظف هستیم که وظایفمان را انجام بدهیم و خدمات خود را ارائه بدهیم. اما در ارتباط با مبالغی هم که تحت عنوان همیاری از والدین گرفته می‌شود، بیان این نکته ضروری است که این مبالغ اجباری نیست و اولیا می‌توانند آن را ندهند.

وی اظهار کرد: مسئله این است که اولیا بایستی با مدارس همیاری داشته باشند. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم به صورت اجبار در قبال خدماتی که ارائه می‌کنیم، پولی دریافت کنیم. خود اولیا در این بحث‌ها ما را کمک می‌کنند تا در نهایت به نتیجه برسیم.

در حد توان خانواده‌ها برنامه‌های فرهنگی در مدارس برگزار شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان همچنین ادامه داد: در خصوص برگزاری جشن تکلیف که این روزها خودش را بیشتر نشان داده است، باید اذعان کرد که ما به هیچ عنوان هیچ اجباری در برگزاری جشن‌های تکلیفی که خانواده را به پرداخت هزینه‌های خارج از توان مکلف کند، نداریم. به مدارس گفته شده است که در حد توان خانواده‌ها این کار را بکند. اگر مدارس خود خیری را پیدا کنند و یا توان برگزاری چنین مراسمی را داشته باشد، بحث جدا است اما اگر این مسئله هزینه مازادی بر دوش خانواده بگذارد، نباید این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه خانوادهها در حدی که بتوانند باید در این زمینه کمک حال مدارس باشند.

به اذعان این مسئول، در کنار این موضوع مدارس معمولا افرادی که از لحاظ مالی نیاز به حمایت دارند را شناسایی می‌کند. شاهد هستیم که به لحاظ جغرافیایی در برخی از مدارس میزان آسیب اجتماعی قابل توجه است و ما در این منطقه از دانش‌آموزان حمایت مالی می‌کنیم. شاید در چند مدرسه مدیریت نادرست باعث مشکلاتی شود اما در بسیاری از مدارس مدیران و یا اولیا و مربیان ما از دانش‌آموزانی که به لحاظ مالی مشکل دارند، حمایت می‌کنند. ما معلمانی در برخی از مدارس محروم داریم که به واسطه محروم بودن مدارس لوازم‌التحریر و کیف و کتاب مدرسه را برای دانش‌آموزان خریداری می‌کنند. در کلیت قضیه ما موظف به دریافت پول از دانش‌آموزان نیستیم، اما روی همیاری والدین حساب می‌کنیم.

سرانه فرهنگی جدای از سرانه آموزشی نیست

وی افزود: سرانه فرهنگی جدای از سرانه آموزشی ما نیست و تا به امروز بر اساس تعداد دانش‌آموزان هر مدرسه بالغ بر 5 بار سرانه آموزشی ابلاغ شده است که سرانه فرهنگی و پرورشی هم در قالب این هزینه گنجانده شده است و در کنار آن هم ما به صورت برنامه‌ای به هر معاونت اعتباری ابلاغ می‌شود که یک اعتباری جهت برنامه‌های مختلف از قبیل آموزش نماز، ایجاد اردوگاه‌ها و برگزاری مراسم راهیان نور ابلاغ برنامه‌ای هم داریم.

به گفته اسماعیلی، برگزاری برخی از برنامه‌ها از جمله «جشن الفبا» در مدارس اجباری نیست و بیشتر یک کار پر زرق و برق است که اگر در حد یک برنامه انگیزشی برگزار شود، اشکالی ندارد؛ ولی برای یک سری از برنامه‌ها هم برای مقطع ابتدایی پول ابلاغ می‌شود که در این زمینه هزینه می‌شود. ضمن اینکه برخی از برنامه‌ها را مدیران بر اساس سبک و سیاقی که از کودکستان‌ها ابلاغ شده انجام می‌دهند که ما موافق با این مسئله هم نیستیم. ما دنبال این نیستیم که هزینه خارج از چارچوب و قاعده را به خانواده‌ها  تحمیل کنیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرانه فرهنگی مدارسآموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9477


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»