کد خبر: 9543
1402/01/20 - 9:46


صدای زنجان از روند رتبه‌بندی معلم‌ها گزارش می‌‎دهد؛

رتبه‌بندی‌های اصلاحی

معلم‌ها: رتبه‌بندی‌ها دقیق و درست انجام نشده است /مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان: مشکلات این طرح به زودی حل می‌شود و معلم‌ها به آن‌چه استحقاق آن را دارند، می‌رسند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی - با گذشت مدت زمان مشخصی از اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان، فرهنگیان از نحوه رتبه‌بندیشان رضایت چندانی نداشته و هرکدام با بیان مشکلی از مشکلات خود، نسبت به نحوه رتبه‌بندی معلمان و قوانین آن گله دارند، به طوری که برخی مدعی‌اند که در رتبه‌بندی به نکاتی که باید مورد توجه باشد، توجهی نمی‌شود و حتی در برخی از موارد شاهد هستیم که حق فرهنگیان نیز به ناحق از آن‌ها سلب می‌شود.

**رتبه‌بندی معلمین درست و دقیق نیست

یکی از معلم‌ها در این زمینه با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان دارای 5 ملاک اصلی است، اظهار کرد: این ملاک‌ها شامل شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای ، تجربه و سنوات هستند که شایستگی‌های عمومی و تخصصی به صورت خوداظهاری است یعنی معلم خود در این زمینه اطلاعات خود را اظهار می‌کند. مشکلی که وجود دارد، این است که این موارد باید توسط مدیر مدرسه‌ای که معلم در آن مشغول به تدریس است، تائید کند. ولی متاسفانه یک سری از مشکلات سامانه‌ای در این زمینه وجود دارد که باید به طریقی حل شود. برای نمونه معلمی که انتقالی گرفته است و در یکی از ادارات آموزش و پرورش مشغول به فعالیت شده است دیگر اطلاعات او را به مدیر سابق مدرسه ارسال نمی‌کنند و سامانه در این زمینه بلاتکلیف است که اطلاعات را به چه کسی ارسال کند.

 وی ادامه داد: اطلاعات تعدادی از معلمانی که در این وضعیتشان در این زمینه بلاتکلیف بود، به کارشناسان مدارس فرستاده شد و کارشناسان اغلب شناختی از معلم مربوطه نداشتند و عموما تایید اطلاعات آنها به دست افرادی افتاده بود که شناختی از آن‌ها نداشتند ولی در مورد آنها قضاوت می‌کردند.

این معلم که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه این بود که در آیین‌نامه ابلاغیه به ادارات در خصوص رتبه‌بندی فرهنگیان آورده شده بود که در بخش سنوات، اطلاعات مربوط به دانشجویی دانشجویان فرهنگیان وارد نشود که متاسفانه به نظر می‌رسد برخی از استان‌ها در این زمینه این آمار را جزو سنوات لحاظ کرده‌اند. در زنجان بخش سنوات رتبه‌بندی معلمان همه به صورت تجربی حساب شده بود، ولی در برخی از استان‌ها دوره تحصیلی در سنوات همکاران لحاظ شده است.

 به گفته این معلم، مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که خیلی از معلمان، در کارگروه‌های مختلف در آموزش و پرورش فعالیت داشتند اما متاسفانه زمانی که در این کارگروه بودند به دنبال دریافت گواهی برای فعالیت در این زمینه نبودند و ابلاغیه در آن زمان نخواستند، چون به دردشان نمی‌خورد اما اکنون همه این مدارک لازم‌شان است ولی آن مسئولی که باید به این افراد ابلاغیه بدهد دیگر در دسترس نیست و یا مسئول جدیدی آمده است و اطلاعی در مورد فعالیت این افراد را ندارند تا در این زمینه ورود کنند بنابراین در این زمینه نمی‌توانند مستندات کافی را تهیه کنند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که مشاهده می‌کنیم این است که در برخی از موارد رتبه‌بندی‌ها ملاک خاصی ندارند. یک بازنشسته رتبه یک شده است، دیگری اما که چهار سال سابقه دارد رتبه 5 شده است و در این زمینه با توجه به اطلاعات موجود باید کارشناسی هم بر نوع اطلاعات موجود وجود داشته باشد.

یکی دیگر از معلمین در این زمینه با اشاره به اینکه با داشتن مدرک دکتری و ۱۵مقاله پژوهشی و همایشی فاقد رتبه شده‌‌ام، اظهار کرد: من به‌جز در آیتم شایستگی حرفه‌ای در مرتبه استادیاری قرار گرفتم ولی دولت محترم برای اینکه معوقات فرهنگیان را ندهد در یکی از آیتم‌ها پایین‌ترین نمره را داده تا بعد از اعتراض و بررسی دوباره که زمانی برای این فرآیند مشخص نیست این بازه زمانی را رد کند.

 وی ادامه داد: نکته جالب‌تر اینجاست که در قسمت شایستگی حرفه‌ای دوبند اول ۱۲۰امتیاز مرتبط با خوداظهاری است و معلوم نیست چگونه به خودم نمره ۶۰داده‌‍ام همچنین بنده نماینده معلمان بودم که از ۶۰امتیاز ۶امتیاز کسب نموده‌ام این روش دولت مانند این است که دانش‌آموزی در یک برگه امتحانی با ۱۵سوال فقط به یک سوال جواب نداده و بنده هم نمره همان سوال را مدنظر قرار بدهم و صفر بدهم.

**طرح رتبه‌بندی معلمین خارج از اشکال نیست

در این خصوص «علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان هم با اذعان به وجود برخی اشکالات ابراز امیدواری می‌کند تا این طرح مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد تا موجبات رضایتمندی ناراضیان نیز فراهم شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تنها درصدی از معلمان نسبت به رتبه‌بندی خود در طرح رتبه‌بندی معلمان اعتراض داشته‌اند، اظهار کرد: شاید در حدود 20 درصد از 100 درصد معلمان استان نسبت به رتبه‌بندی معلمان اعتراض داشته باشند. با این وجود کارگروه‌هایی خاص آن تشکیل شده است و سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم روز گذشته در مصاحبه خود اذعان کرد که مسائل و اعتراض‌ها قابل بررسی است و حتی برای افرادی که بارگزاری و ارائه مستندات کم داشتند زمانی اعلام خواهد شد تا براین اساس همکاران مستندات خود را ارائه و بارگزاری کنند تا بازبینی مجدد انجام گیرد و رتبه بندی جدید همکاران اعلام گردد.

وی با اشاره به اینکه من این اطمینان را به همکاران می‌دهم که در بررسی مجدد اعتراضات تلاش بر این خواهد بود که آنچه استحقاق معلمین ما است به آن‌ها تعلق بگیرد، ادامه داد: مطمئنا اتفاقی غیراین هم نخواهد افتاد و آنچه حق معلمان است به آنها اعطا می‌شود.

**مشکلات این طرح به زودی حل خواهد شد و معلمین به انچه استحقاق آن را دارند، می‌رسند

اسماعیلی پاسخ به اینکه در بخشی از آن اطلاعات مربوط به رتبهبندی معلمین قسمتی مربوط به خوداظهاری معلمان وجود دارد که معلمان در مورد توانایی‌های خود خوداظهاری دارند و غالبا آنها در این قسمت هیچ رتبه‌ای نیاورده‌اند‌ که اعتراض عمده معلمین نیز نسبت به همین مسئله است، اظهار کرد: معلمین در این قسمت نسبت به توانایی خود، خوداظهاری می‌کنند منتهی مدیر مستقیم آنها در مدرسه آن را تایید می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این موضوع پس از سال‌ها برای اولین در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در سطح استان 14 هزار و 300 معلم و در سطح کشور نزدیک 950 هزار معلم، رتبه بندی می‌شوند و قطع به یقین در بحث سامانه‌ها و بررسی اطلاعات احتمال مشکل وجود دارد و حتی افرادی که به فرض رتبه‌های نامتجانسی با سوابق تجربی خود گرفتند، ممکن است یک نفر سابقه تجربی لازم را برای رتبه 4 نداشته باشد ولی اکنون 4 شده است و اکثر این‌ موارد نیز تعدیل و اصلاح خواهد شد.

وی افزود: این اتفاق، اتفاق بزرگی است اما مشکلاتی هم دارد که اکنون در دست بررسی است و هنوز هم تمام نشده است، مطمئن باشید که این موارد بررسی می‌شود و افراد در آن جایگاهی که بنا است قرار بگیرند، قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام /

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرتبه‌بندی معلم‌ها
sedayezanjannews.ir/nx9543


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»