کد خبر: 9589
1402/02/05 - 9:41


صدای زنجان از وضعیت بازار کود کشاورزی گزارش می‌دهد؛

چالشِ تامین کود در اراضی کشاورزی!

کشاورزان: در تامین کود کشاورزی مشکل داریم! /نایب رییس شورای اسلامی شهرستان طارم: عدم توزیع کود به قیمت آزاد در طارم کشاورزان را با چالش مواجه کرده است /مدیر کل جهاد کشاورزی استان: مشکلی در تامین کود به قیمت آزاد وجود ندارد، کشاورزان دنبال تامین کود یارانه‌ای هستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی - کشاورزان استان زنجان در تامین کود کشاورزی در بازار به قیمت آزاد با مشکل مواجه شده‌اند اما مسئولان جهاد کشاورزی با رد این موضوع می‌گویند: مشکلی در تامین کود به قیمت آزاد وجود ندارد بلکه کشاورزان به دنبال تامین کود یارانه‌ای هستند اما با توجه به اینگه رویکرد وزارتخانه متبوع، عرضه کود بر اساس «الگوی کشت» است، این نهاده بر اساس برنامه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

حمید رسولی، مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی 28 فروردین‌ماه 1402 از تلاش برای خودکفایی تولید کودهای کشاورزی تا 3 سال آینده خبر داد، زمزمه‌هایی از مشکل تامین کود از جمله ازته، فسفاته و پتاسه و غیره برای کشاورزان به گوش می‌رسد.

بنا بر اعلام این مجری در سال ۱۴۰۱ از مجموع 3 میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای کشاورزی یارانه‌ای عرضه شده به کشاورزان حدود ۹۰ درصد تولید داخل بوده و صرفاً ۱۰ درصد مجموع آن وارداتی است.

در حالی که بر اساس اظهارات مسئولان و مجریان وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 90 درصد این کالای ضروری برای کشاورزان در داخل کشور تولید می‌شود، زمزمه افزایش قیمت آن از یک سو و مشکلات متعدد در تامین از سوی دیگر کشاورزان زنجانی را نگران کرده است و مردم و کشاورزان شهرستان‌های مختلف درخواست تدبیر از سوی نمایندگان و مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان دارند تا بار دیگر به جای محصول، خسارت برداشت نکنند.

یکی از کشاورزان خدابنده‌ای به صدای زنجان می‌گوید: برخلاف سال‌های قبل در سال‌جاری برای تامین کود یارانه‌ای با مشکل مواجه شدیم.

محمد با اشاره به اینکه امسال کود یارانه‌ای تنها به برخی محصولات خاص ارائه می‌شود، اضافه می‌کند: کشاورز براساس بازار تولید محصول می‌کند و باید کود به کشت‌های مختلف اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه غالب مردم منطقه از طریق کشاورزی کسب درآمد می‌کنند، خاطر نشان کرد: هر اقدامی که منجر به تاثیر در تولید محصولات کشاورزی شود در زندگی مردم خدابنده دارد.

این کشاورز با اشاره به اینکه تولید بدون تهیه کود بی‌معنا است، اضافه می‌کند: کشاورزی بدون استفاده از کود موجب مرگ و نابودی خاک شده و زمینه از بین رفتن زمین‌های کشاورزی را فراهم می‌کند.

کشاورزی یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش‌های اشتغال در استان زنجان است و بخش قابل توجهی از اشتغال استان زنجان به کشاورزان اختصاص دارد که اهمیت موضوع، توجه و برنامه‌ریزی در این بخش را افزایش می‌دهد.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان، کشاورزی ۳۲ درصد اشتغال و 15 درصد اقتصاد استان را به خود اختصاص داده که این سهم با فعالیت بر روی ۳۳۸ هزار هکتار دیمی، ۱۰۶ هزار هکتار کشت آبی و ۵۸ هزار هکتار باغات آبی بارور میسر شده است.

هر شهرستانی در زنجان محصولی استراتژیک دارد و هر شهرستان با یک محصول منحصر به فرد شناخته می‌شود برای نمونه خدابنده با کشت گندم و سیب‌زمینی شناخته می‌شود و ماهنشان برند تولید زردآلو و ماهی سردآبی است و طارم در تولید زیتون حرف برای زدن دارد و ابهر و خرم‌دره با کشت انگور شناخته شده و شهرستان زنجان در تولید سیب مطرح است، حال با توجه به این تنوع محصولات و تاثیر بخش کشاورزی در اشتغال استان باید برای مدیریت در این حوزه انجام شود تا بتوان نقش آن را در سفره کشاورزان بیشتر کند.

**عرضه کود آزاد در طارم اتفاق نمی‌افتد

حکمعلی حسنلو، نایب رییس شورای اسلامی شهرستان طارم نیز با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اشتغال و مهم‌تر از آن ایجاد امنیت غذایی می‌گوید: در شهرستان طارم تنها به محصول سیر، گندم، جو و سیب‌زمینی و میوه سردرختی زیتون کود اختصاص داده می‌شود، این در حالی است که به سایر محصولات سردرختی کود ارائه نمی‌شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان طارم ادامه می‌دهد: در شهرستان طارم انار، گیلاس، هلو و خرمالو کشت می‌شود اما به این محصولات کود یارانه‌ای اختصاص داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در این فصل به درختان کود داده نشد محصولی برداشت نخواهند کرد، اضافه می‌کند: با این شرایط درختان توانی برای باروری نخواهند داشت و با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که فکری به حال محصولات ما نشده است.

حسنلو با اشاره به اینکه همه ساله کود به دو صورت آزاد و یارانه‌ای عرضه می‌شد اما در سال‌جاری این نظم بهم خورده است، ادامه می‌دهد: جهاد کشاورزی استان می‌گوید بحث توزیع کود دست ما نیست.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان طارم با اشاره به اینکه در شهرستان طارم چیزی به نام عرضه کود آزاد نداریم مگر اینکه کشاورزی سهمیه خود برای محصولات شامل کود یارانه‌ای را تهیه کرده باشد و از آن بفروشد، اضافه می‌کند: کشاورزان حاضر هستند به هر قیمتی کود خریده و به درخت خود بدهند.

وی با شاره به اینکه عرضه کود آزاد توسط جهاد کشاورزی طارم اتفاق نمی‌افتد، اظهار می‌کند: کشاورزان کود را از محصولات مشمول می‌زنند تا مانع از بین رفتن محصولات دیگر خود شوند.

حسنلو با اشاره به اینکه روزی نیست که کشاورزان به شورای بخش و شهرستان نیامده و اعتراض نداده باشند، ادامه می‌دهد: از دست کشاورز کاری برنمی‌آید البته فرماندار شهرستان طارم وعده داده و تلاش می‌کند این مشکل را حل کند ولی تا این لحظه توفیقی نداشته است.

**مشکلی در عرضه کود گزارش نشده است

روح‌الله حسنی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این باره به صدای زنجان می‌گوید: مشکل موجود در تامین کودهای یارانه‌ای است و در مبحث کود آزاد مشکلی نداریم چرا که بیشتر تولیدات داخلی است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه تفاوت کود یارانه‌ای و آزاد بالا است، عنوان می‌کند: به همین دلیل کشاورزان دنبال کود یارانه‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی کود یارانه‌ای بیشتر به محصولات زراعی اختصاص می‌یابد، بیان می‌کند: یک تعداد از محصولات استراتژیک در استان مانند زیتون، کلزا، گندم، جو، گلرنگ مشمول کود یارانه‌ای می‌شوند.

حسنی با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی از مشکل تامین کود در شهرستان‌های طارم ارائه نشده است، ادامه می‌دهد: افزایش قیمت کود در سال‌جاری تا این لحظه اعلام نشده است و قرار بر عدم افزایش است اما این را نمی‌توان به صورت قطعی گفت.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کود یارانه‌ای به صرفه است و درخواست‌ها نشان دهنده به صرفه بودن آن است، خاطر نشان می‌کند: قیمت کود به نحوی است که 70 درصد آن را دولت و 30 درصد را کشاورز پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت کود در دنیا در حال افزایش است، عنوان می‌کند: با توجه به نگرانی کشاورزان به ویژه در محصولاتی چون گندم افزایش قیمت کود در قیمت‌گذاری خرید گندم در نظر گرفته می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه تغذیه گیاهی در کوددهی به باغات باید در نظر گرفته شود و ترکیبی از کود استفاده شود، بیان می‌کند: سال گذشته 100 هزار تن کود اوره در زنجان برای کشت پاییزه و بهاره مصرف شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کود کشاورزی متناسب با اراضی داده می‌شود، خاطر نشان می‌کند: محدودیتی برای عرضه کود کشاورزی وجود ندارد ومتناسب با اراضی کشاورزی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیب مرکز تحقیقات کشاورزی در کشور متناسب با نوع محصول محاسبه می‌شود، ادامه می‌دهد: جهاد کشاورزی براساس میزان کشت و نوع کشت کود را در اختیار استان قرار می‌دهد و مراکز استان نیز این کودها را براساس میزان و نوع کشت در اختیار شهرستان قرار می‌دهند.

حسنی با اشاره به اینکه این نظر که مصرف کود در بین کشاورزان بالا است و موجب آسیب به زمین و محصولات می‌شود صحت ندارد، اضافه می‌کند: آزمایشات خاک نشان می‌دهد باید مصرف کود را افزایش دهیم تا خاک برای آینده حفظ شود البته ممکن است به صورت موردی مصرف بالای کود در کشاورزان وجود داشته باشد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکود کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx9589


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»