کد خبر: 9731
1402/03/13 - 10:17


صدای زنجان از حال و هوای سایت دیوار پس از آغاز تحویل مسکن‌ ملی گزارش می‌دهد؛

خیمه دلالان در پشتِ دیوار

شهروندان زنجانی: به دنبال تحویل واحدهای مسکن ملی، دلال‌ها و برخی صاحبان املاک سعی دارند در سایت دیوار، وضعیت بازار مسکن را بدتر کنند/ رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: ریزش قیمت‌ها آغاز شده، دلالان فقط می‌توانند روی کاغذ، قیمت مسکن را افزایش دهند/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: «نبود نظارت» بر سایت دیوار سبب شده تا در برخی موارد علیه مردم مورد استفاده قرار گیرد/ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان: با حذف دلال‌ها، سایت دیوار را ساماندهی می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: ریزش نرخ دلار و آغاز تحویل مسکن‌های ملی به متقاضیان در کنار برنامه‌های مسئولان ملی سبب شده تا قیمت بازار مسکن در بخش‌های «خرید و فروش» و «اجاره» به تدریج روند کاهشی داشته باشد. از این رو دلالان و البته تعدادی از صاحبان املاک که در این سال‌ها بابت فروش و اجاره مسکن‌هایشان سود کرده‌اند، تمایلی ندارند تا شاهد حرکت بازار مسکن به سمت آرامش نسبی باشند و با نرخ‌های آنچنانی و اغراق‌آمیز، در سایت «دیوار» هیاهو راه اندخته‌اند.

گرانی مسکن از سال ۹۶ با شیب ملایمی آغاز شد و در تابستان سال ۹۷ به اوج خود رسید. صاحب‌نظران معتقدند بازار آزاد حاکم بر کشور که چند وقتی است در حالت رکود به سر می‌برد به‌هیچ‌عنوان با نظام سرمایه‌داری همخوانی ندارد و اقتصاد بدون اینکه چارچوبی داشته باشد اداره می‌شود.

آن‌ها عنوان می‌کنند، دلالان بازار بهترین ماهیگیران در شرایط ملتهب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها، بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه‌ای را مختل کرده‌اند و مردم هم دانسته و یا ندانسته به این مورد دامن زده‌اند. به طور مثال جدیدا و بعد از اعلام مسئولان مبنی بر تحویل واحدهای مسکن ملی در هر فصل به میزان یک هزار واحد که قطعا در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد، دلالان وارد عمل شده و تصور می‌کنند که می‌توانند بازار را بهم بریزند.

تحویل تدریجی واحدهای مسکن ملی، کار دلالان دیوار را تمام می‌کند!

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان 20 اردیبهشت‌ماه 1402 در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: در اسفند سال گذشته 192 واحد از 744 واحد پروژه برکت کوی نصر به متقاضیان تحویل شد و واحدهای باقی‌مانده (552 واحد) پروژه برکت هم طی سال 1402 به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، در شهر زنجان 14 هزار و 500 واحد مسکن در حال ساخت است که پروژه‌های شرق زنجان تحت عنوان کوی زنگان و پروژه‌های غرب زنجان تحت عنوان کوی زیتون است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفته که؛ برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص واحدهایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند انجام شده و از اواخر ماه جاری تحویل متقاضیان خواهد شد. مابقی واحدها هم به مرور در سال 1402 و سال آینده آماده بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اکبر یکی از شهروندان زنجانی که از وضعیت بازار مسکن و قیمت‌های خودسرانه این بازار به صدای زنجان می‌گوید: به دنبال تحویل واحدهای مسکن ملی، دلال‌ها و برخی صاحبان املاک سعی دارند در سایت دیوار، بازار مسکن را بدتر کنند، همین حالا بروید ببینید واحدهایی که 500 میلیون تومان ارزش دارند به قیمت بیش از یک میلیارد تومان رسیده است آن هم در سایت دیوار! همه هم می‌دانیم این قیمت واقعی نیست و فضایی است! مسئولان انتظار دارند مردم رسیدگی کنند؟

جواد نوروزی، یکی از مشاوران املاک در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: توقف رشد نرخ دلار و اظهارات رهبری در خصوص لزوم مهار تورم در سال جاری و برخی اقدامات بازدارنده از سوی مسئولان اجرایی و آغاز تحویل واحدهای مسکن ملی سبب شده تا از سال‌جاری قیمت مسکن در زنجان دچار ریزش شود که به تدریج این وضعیت ملموس‌تر و آشکارتر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره مشاوران املاک زنجان با بیان اینکه این موارد و جدیت در اجرای وظایف نشان داد که به هیچ عنوان املاکی‌ها در تلاطم بازار مسکن مقصر نبوده و اگر قرار باشد کسی به داد مسکن برسد، مسئولان و دولتی‌ها هستند، ادامه می‌دهد: بر اساس پایش‌های میدانی از مشاوران املاک، قیمت مسکن همزمان با کاهش شدید قیمت دلار با افت قیمت مواجه شده است.

نوروزی در تشریح جزئیات این کاهش قیمت تاکید می‌کند: بازار مسکن سال‌های پیاپی است که در حالت رکورد تورمی قرار دارد و طبق بررسی‌های میدانی که انجام شده است، با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، تا 15 درصد افت قیمت را نسبت به ماه‌های قبل در بازار مسکن شاهد هستیم که در صورت تداوم این وضعیت در روزهای پیش رو قیمت مسکن 20 الی 30 درصد کاهش می‌یابد.

از نظر این کارشناس، هم اکنون بازار مسکن به واسطه رکود طولانی‌مدت، مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و همین سیگنال به بازار می‌تواند زمینه افت قیمت را بیشتر از اکنون مهیا کند و اگر این روال ادامه‌دار باشد، تحویل تدریجی واحدهای مسکن ملی، کار دلالان دیوار را تمام می‌کند!

آن طور که مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفته؛ در بازه‌های زمانی سه ماهه هر فصل، با تکمیل واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در استان واحدهای تکمیل شده (حدود یک هزار واحد مسکونی) به متقاضیان واگذار خواهد شد و واگذاری‌ها تا پایان سالجاری ادامه دارد.جواد نوروزی، کارشناس مسکن در این خصوص می‌گوید: اگر این گفته‌ها در هر فصل عملیاتی شود، شک نکنید که بازار مسکن به آرامش خواهد رسید و دلالان دیگر نمی‌توانند قیمت‌ها را غیرمنطقی افزایش دهند.

نوروزی می‌گوید: نبود تورم و ثبات نسبی قیمت‌ها منجر به واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود به طور مثال قبل از نوروز 1402زمین‌های فاز 8 شهرک گلشهر 5 میلیارد تا 5 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود اما الان به 4 میلیارد تومان رسیده که همچنان خریدار ندارد. اگر خریداران مقاومت کنند، حتما قیمت زمین‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

این مشاور املاک با اشاره به مشاهدات عینی خود می‌گوید: آپارتمان‌های مربوط به شرکت آذربایجان در زنجان که تا 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شد الان به کمتر از 1.5 میلیارد رسیده که خریداری وجود ندارد که قطعا کاهش خواهد یافت.

نوروزی با بیان اینکه قیمت واحدهای رضوان زنجان به علت دلالی‌ها به یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده بود، اضافه می‌کند: عدم مقاومت خریداران سبب شده تا قیمت‌ مسکن به تدریج وارد کانال منطقی شود، در حال حاضر قیمت مسکن‌های رضوان به کمتر از یک میلیارد و 300 میلیون رسیده که کاهش خواهد یافت. قیمت واقعی واحدهای 2 خواب رضوان در حدود 700 میلیون تومان است و ما پیش‌بینی می‌کنیم 2 الی 3 ماه آینده قیمت مسکن در بحث خرید و اجاره باز هم 15 درصد کاهش یابد.

پلاسِ دلالان در پشتِ سایت دیوار!

با توجه به شکست قیمت‌ها در بازار مسکن، بسیاری از خریداران و مستاجران از خرید و اجاره واحد مسکونی دست کشیده و منتظر کاهش قیمت‌های مسکن هستند.

برخی صاحب‌خانه‌ها که چند سالی است به بهانه افزایش گرانی‌ها خود را محق به افزایش نجومی قیمت‌ها در اجاره و فروش می‌دانند، خود تبدیل به دلال شده‌اند و در کنار فرصت‌طلبان این عرصه با کاهش قیمت مسکن به سایت دیوار پناه برده و با اعلام قیمت‌های آنچنانی سعی دارند قیمت‌ها را به صورت روانی افزایش دهند.

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان می‌گوید که با آغاز تحویل واحدهای مسکن ملی در زنجان دیگر فضا برای جولان این فرصت‌طلبان نیست اما ضروری است که مسئولان نظارتی، با این افراد برخورد قاطعی داشته باشند. یوسفی‌امیری معتقد است به علت «نبود نظارت» بر سایت دیوار سبب شده تا بعضا این فضا که برای تسهیل‌گری و خدمت‌رسانی به مردم تعبیه شده است، علیه مردم مورد استفاده قرار گیرد. 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان بر لزوم فرهنگ‌سازی در نحوه استفاده از تکنولوژی تاکید کرده و می‌گوید: در کمیسیون نظارت نسبت به برخی آگهی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها هشدار داده‌ایم اما برخی مسئولان گفته‌اند که امکان رصد این افراد وجود ندارد! برخی از فرصت‌طلبان با حضور در این بستر، سعی می‌کنند بازار مسکن را متلاطم کنند که ضروری است دستگاه‌های نظارتی به هوش باشند. متاسفانه هر ارگانی که در این زمینه مسئولیت دارد وظیفه خود را رها کرده است!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان این را هم صراحتا اعلام می‌کند که اگر برنامه دقیق و محکم دولتی باشد، دلالان نمی‌توانند در سایت دیوار یا هر فضای دیگری به اهداف سوء خود در حوزه مسکن ( خودرو و غیره) دست یابند و تحویل واحدهای مسکن ملی که فرآیند آن در ماه‌های اخیر آغاز شده است قطعا منجر به بهبود و شکت قیمت‌های مسکن در حوزه خرید و فروش و اجاره خواهد شد.

ریزش قیمت‌ها آغاز شده، دلالان فقط می‌توانند روی کاغذ، قیمت مسکن را افزایش دهند

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان هم که منکر نبود نظارت کافی در بازار مسکن و سایت دیوار نیست، می‌گوید: درست است که قانونی برای اینکه قیمت‌های مسکن منطقه‌ای اعلام شود نیست اما با تحویل واحدهای مسکن ملی شاهد ریزش قیمت‌های مسکن در بخش خرید و فروش و اجاره هستیم، از این رو دلال‌ها خود را به هر دری می‌زنند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند، آن‌ها با حضور در سایت دیوار مشغول، نرخ‌گذاری‌های آنچنانی بر ملک خود هستند!

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد کاهش 10 تا 25 درصدی قیمت مسکن در زنجان هستیم که اگر دولتمردان همت کرده و روند تحویل مسکن‌های ملی را تسریع بخشند، دیگر حضور دلالان در سایت دیوار و اقداماتشان نیز نمی‌تواند در بازار مسکن تعیین کننده باشد و باید بپذیریم که روزها و لحظات آخر دلال‌بازی را شاهد هستیم چرا که دیگر زمین خالی نیست و بخش قابل توجهی از این اراضی تبدیل به مسکن ملی خواهند شد و دلال‌ها فقط می‌توانند روی کاغذ قیمت‌ها را گران کنند و در واقعیت این برنامه‌های مدون دولت است که قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد.

با حذف دلال‌ها، سایت دیوار را ساماندهی می‌کنیم

محمدتقی فتحی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان هم با اذعان به رهاشدگی بازار مسکن و نبود سازوکار به صدای زنجان می‌گوید: دولت وظیفه دارد با سازوکار معین و مشخص، بازار مسکن را تحت کنترل داشته باشد و ارگان‌های ذیربط نیز موظف به انجام وظیفه در این خصوص هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان حضور دلالان در سایت دیوار با هدف نابسامان کردن بازار از جمله مسکن را تائید و عنوان می‌کند: بودن سایت دیوار برای تسهیل در خدمت‌رسانی به عموم مردم اقدامی مطلوب است اما برخی فرصت‌طلبان با حضور در این بستر، فضا را ناایمن کرده‌اند که باید برای ساماندهی آن اقدامات اساسی کرد که البته این مهم در دستور کار جدی قرار می‌گیرد.

دولتی‌ها نقش بسزایی در رسیدن مسکن به آرامش دارند!

جواد نوروزی، کارشناس مسکن نیز با تائید اظهارات معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان از ارگان‌های مربوطه می‌خواهد تا برای احصای قیمت‌های واقعی، نرخ‌ها را از مشاوران املاک قدیمی و سابقه‌دار پرس و جو کنند تا بازار مسکن در آرامش قرار گیرد.

او با بیان اینکه نه تنها دلال بلکه صاحبان ملک نیز به دنبال آغاز شکست قیمت‌های مسکن به دیوار پناه آورده و با اعلام نرخ‌های آنچنانی قصد دارند به هر قیمتی شده، قیمت‌ها را بالا نگه دارند، اضافه می‌کند: اگر خریداران و مستاجران مقاومت به خرج دهند، قیمت مسکن کاهش خواهند یافت، در این بین حتی قیمت اجاره مسکن بیشتر از قیمت خرید و فروش کاهشی خواهد بود.

نوروزی با اشاره به نامگذاری سال 1402، به عنوان سال مهار تورم از دولتی‌ها می‌خواهد تا در نخستین گام به تاکیدات رهبری برای تحقق این شعار توجه کرده و در نرخ‌گذاری‌های مربوط به انشعابات، صدور مجوزهای مربوط به ساخت و سازها به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که بازار مسکن را متلاطم نکند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاندلالان مسکن ملی در زنجانسایت دیوار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9731


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»