کد خبر: 9762
1402/03/21 - 8:46


صدای زنجان موضوع افزایش قیمت فلزات و تاثیر آن بر صنایع پایین دستی خود را بررسی می‌کند؛

گرانی فلزات و ماجرای صنایع دستی بلاتکلیف!

رییس اتحادیه مسگران زنجان: 20تا 30 درصد از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی جمع شده‌اند/ عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی ایران: 30 درصد مواد خام تولیدات صنایع فلزی در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی به‌صورت مواد خام وارد کشور می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر چرخ تولید و صنعت را با چالش جدی مواجه کرده است که صنایع پایین‌دستی مس و سایر محصولات فلزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خرید مواد اولیه از بورس کالا ازجمله مهم‌ترین مسائلی است که همواره فعالیت تولیدکننده را تحت تاثیر قرار می‌‌داد و اکنون با افزایش نرخ ارز، تامین کاتد مس و سایر فلزات از بورس کالا برای صنایع پایین‌دستی حوزه مس دشوار شده است. تغییرات مداوم قیمتی و نوسانات نرخ ارز نیز شرایط را بیش از پیش برای تولیدکننده سخت کرده است.

قیمت جهانی مس از یکسو بر قیمت‌‌های داخلی فلز سرخ تاثیرگذار است و با توجه به اقتصاد جهانی میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نوسانات نرخ ارز در ایران نیز در طرف دیگر بر صنعت مس اثرگذار است. در سال‌جاری نوسانات ارزی فراوانی را شاهد بوده‌‌ایم و قیمت جهانی مس و فلزات رنگی با توجه به نوسانات بورس کالای لندن (LME) تعیین می‌شود.

پس از اثرات قیمت جهانی، ارزش نیمایی ارز(قیمت دلار) تعیین‌‌کننده پایه‌‌گذاری قیمت‌‌ها محسوب می‌شود. از این رو افزایش قیمت دلار طی یک ماه اخیر فعالیت صنعتگران حوزه مس به‌ویژه صنایع پایین‌دستی را تحت تاثیر قرار داده که صدای تولیدکننده‌ها را درآورده است.

**افزایش نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت جهانی مس؛ برای صنایع پایین‌دستی تبعاتی داشته است

«محسن سلیمی»، رئیس اتحادیه مسگران زنجان در زمینه تاثیر افزایش قیمت این فلز سرخ به صدای زنجان می‌گوید: افزایش نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت جهانی مس و قیمت ضایعات داخلی و کاتد مس که به بازار بورس ورود کرده است، برای صنایع پایین دستی مس تبعاتی داشته است.

وی با اشاره به این تبعات ادامه می‌دهد: این اثرات ممکن است مفید و یا مخرب باشد. از یک بعد نگاه کنیم این موضوع هم به سود و هم به ضرر این صنعت است. نوسانات مس می‌تواند، موجب این امر ‌شود که آن گروهی که آگاهی‌اش را ندارد و آموزش‌های لازم را ندیده است، خود به خود از چرخه فعالیت در این زمینه کنار گذاشته شوند و از طرف دیگر، آن گروهی که آگاهی کامل و صنعتی دارد، زمینه رشد را ایجاد می‌کند. ولی چون این موضوع کالای اساسی نیست و قدرت خرید مردم پایین آمده، فروش تا میزانی کاهش یافته است.

 

** 20 تا 30 درصد از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی جمع شده‌اند

سلیمی با بیان اینکه شاهد هستیم که 20 تا 30 درصد از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی جمع شده‌اند، اظهار کرد: در صنعت مس باید قیمت‌ها ثابت بماند ولی این نوسان قیمت باعث کاهش و خروج صنعتگران در این زمینه شده است. قبل از کرونا حدود 12 هزار نفر در صنعت مس استان فعالیت داشتند و اکنون این آمار به 5 هزار نفر رسیده است.

به گفته رئیس اتحادیه مسگران زنجان، این میزان کاهش و ریزش نیرو آسیب‌زننده است! هر چند بخشی از این ریزش مربوط به کرونا و بخشی دیگر مربوط به افزایش قیمت‌ها است. در این یک سال مس نزدیک 100 هزار تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت ضایعات مس هم متناسب با آن بالا رفته است و این موضوع تاثیر خود را دارد.

وی برای جلوگیری از این آسیب‌ها افزود: اگر به طریقی بتوان از شرکت «مس باهنر» و مس «سرچشمه» سهمیه‌ای گرفت، قطعا در این‌زمینه بی‌تاثیر نخواهد بود. تعداد نفراتی که در این‌ زمینه کار می‌کند و بیمه شده دارد، می‌تواند ملاکی برای میزان سهمیه باشد! صنعتگران وقتی سهمیه بگیرند، نفرات و نیروی خود را نگه می‌دارند.

این مسؤل در این زمینه افزود: مواد اولیه این کار در استان از 3 تا 4 منطقه تهیه می‌شود. مواد اولیه‌ای که صنعتگران ما کار می‌کنند، گَرده هستند که با ذوب کردن ضایعات تهیه می‌شود و مواد اولیه مس استان از زنجان و اصفهان تهیه می‌شود که 50 به 50 باشد.

** 30 درصد مواد خام تولیدات ما در صنایع فلزی در داخل کشور تولید می‌شود

همچنین صنعت چاقو نیز در استان با چالش‌هایی در زمینه تهیه مواد خام خود روبه رو است که در این زمینه «محمدرضا جرجیسی»، عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بخشی از مواد اولیه صنعت فلزات استان زنجان وارداتی است، اظهار کرد: این موضوع در قیمت تمام‌شده محصول و زنجیره تولیدی فلزات تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: 30 درصد مواد خام تولیدات ما در صنایع فلزی در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی به‌صورت مواد خام وارد کشور می‌شود و 100 درصد مواد اولیه در دسترس صنعت دستی ما نیست و کلاً وارداتی است.

این مسؤل با بیان اینکه چگونگی حل این مشکلات به موضوع نواقصات زنجیره‌ای کشور برمی‌گردد، افزود: متاسفانه در کشور تولید زنجیره فولادی به‌صورت کامل و آریایی وجود ندارد و این موضوع خود یکی از مباحثی است که نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد که ما بتوانیم این زنجیره را در داخل کشور کامل کنیم.

وی با بیان اینکه بنیان‌گذار فولادهای آلیاژی کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و ایتالیا هستند، اظهار کرد: پیش از این بهترین نوع فولاد از شرکت بوهلر آلمان وارد کشور می‌شد، اما خیلی وقت است که ما دیگر چنین آلیاژهایی را در کشور نداریم. منتهی زنجیره ما با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت پایلوت قابل انجام است که این نیازمند همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گفته جرجیسی، فولاد ضد زنگ هم‌اکنون از چین و هند و روسیه وارد کشور می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این زمینه به‌صورت پایلوت ورود داشته باشند و ما بتوانیم آزمون‌ و خطای این مواد اولیه را داشته باشند و ما بتوانیم صفر تا صد مواد اولیه را در کشور تولید کنیم.

**تغییر قیمت لحظه‌ای ارز و رشد تسریعی قیمت محصولات فلزی در بورس موجب افزایش بهای تمام‌شده فلزات در دنیا شده است

عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی ایران با اشاره به اینکه ما گرانی مواد اولیه را در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، اظهار کرد: تغییر قیمت لحظه‌ای ارز و رشد تسریعی قیمت محصولات فلزی در بورس موجب افزایش بهای تمام‌شده فلزات در دنیا شده است. متأسفانه در کشور ما هم نوسانات فاحش ارزی بهای تمام‌شده کالا را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت ارز در قیمت تمام‌شده محصولات تأثیرگذار است، افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم نسبت به دو سال گذشته (حتی در ایام کرونا) پایین‌تر آمده است و گرانی و کاهش قدرت خرید ما باعث شده است که کاهش تولید چندان محسوس نباشد. از همین رو مواد اولیه‌ای که در اختیار صنعتگران ما هست، کفاف تولید انها را می‌دهد ولی اگر ما به عرصه‌های گذشته نگاه کنیم (آمار تولید گذشته) میزان تولیدمان کاهش‌یافته است و مطمئنا این مقدار از مواد اولیه کفاف سیستم ما را نمی‌دهد.

**از یک سال گذشته حدود 50 تا 60 درصد افزایش قیمت فلزات را داشتیم

«جرجیسی» با بیان اینکه از یک سال گذشته حدود 50 تا 60 درصد افزایش قیمت فلزات را داشتیم، افزود: کالاهای تولیدی صنعت فلزی، 100 درصد رشد قیمت داشته‌اند که حدود 80 درصد در صنعت مس است و به‌طوری‌که اکنون با یک ‌سوم ظرفیت تولید می‌کنیم و این موضوع بر بهای تمام‌شده کالای ما تأثیر مستقیمی گذاشته است و موجب پایین آمدن توان خرید مردم و پایین آمدن میزان تولید شده است.

وی افزود: در زمینه تولید محصولات فلزی دو نوع سیستم داریم که یکی سیستم دستی تولید و دیگری صنعت زیرساختی است که در صنعت دستی، ما امرار معاش روزانه را داریم و تولیدکنندگان تولید روزمره خود را دارند. چنان‌که چینی‌ها تولید به هنگام دارند و مبنای تولید، سفارش‌دهنده است و برای همین تولیدکننده کالا را تولید می‌کند و می‌فروشد و نان شب خود را به دست می‌آورد.

جرجیسی با بیان اینکه بحث زنجیره تأمین ما نیز دچار مشکل است، افزود: زنجیره کلان در بحث تسهیل کلان با تعدیل نیرو مواجه شده بودند و نوبت‌کاری‌ها کمتر شده است و آن افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، یا با حقوق کم مشغول به کار هستند و یا با این تعدیل نیرو مواجه هستند.

وی در پاسخ به اینکه این موضوع در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، اظهار کرد: صنعت مس و چاقوی با این افزایش قیمت (علی‌الخصوص در صنعت مس) دچار چالش شده و قیمت تمام‌شده محصولات صنعت مس، باعث شده است که قدرت خرید مردم پایین آمده است. یعنی محصول خام تا بیاید به محصول نهایی برسد قیمتش افزایش می‌یابد و با این قیمت تورم به‌جرئت می‌توان گفت که تنها 20 درصد از افراد جامعه توان خرید کالاهای لوکس را دارند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع‌دستی ایران افزود: مس و مشتقات تولیدی توسط صنعتگران کشور جز مواد مصنوعات کالاهای لوکس شده است و خود نیاز بحث و بررسی و نقاط ضعیف و قدرتش را باید شناسایی کرد که چرا باید در کشور بزرگ‌ترین ذخیره مس و کارخانه مس را داریم چرا بحث تمام‌شده این محصول خام و مواد اولیه کشورمان نمی‌توانیم کالا تهیه کنیم. ما اگر این موضوع را در داخل خود حل نکنیم خیلی از موانعمان مرتفع نمی‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرییس اتحادیه مسگران زنجانمس زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9762


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»