کد خبر: 9777
1402/03/23 - 8:57


مدیر فرودگاه زنجان هزینه نگهداری و جانبی این مجموعه در سال 1402 را 30 میلیارد تومان برآورد کرد؛

خرجِ سواره و دخلِ پیاده

محمد قاسمی: میزان درآمد فرودگاه زنجان کمتر از 2 میلیارد تومان است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: هزینه‌های نگهداری و جانبی فرودگاه زنجان در سال 1402 حدود 30 میلیارد تومان برآورد شده است این در حالی است که بنا به اظهارات مدیر فرودگاه زنجان، میزان درآمد این مجموعه کمتر از 2 میلیارد تومان است.

فرودگاه زنجان در جاده قدیم زنجان به اردبیل و ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر قرار دارد که با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان یک ظرفیت مهم، نقش بسزایی در توسعه همه جانبه استان می‌تواند داشته باشد.

فرودگان زنجان یکی از مجهزترین فرودگاه‌های هم‌سطح خود در کشور محسوب می‌شود که مجموعه‌های موردنیاز یک فرودگاه مرز هوایی و تجهیزات مورد نیاز را داراست. عملیات اجرایی آن در سال 1369 آغاز و در سال 1379 افتتاح شد و از سال 1390 نیز شروع به فعالیت کرده است.

محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با هزینه‌های نگهداری این مجموعه گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، امسال هزینه نگهداری و جانبی فرودگاه زنجان 25 تا 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است این در حالی است که میزان درآمد این مجموعه کمتر از 2 میلیارد تومان است.

قاسمی تعداد پرسنل فرودگاه زنجان را 30 نفر اعلام کرد و افزود: فرودگاه زنجان یکی از فرودگاه‌های کشور است که حداقل‌ترین پرسنل را داراست و این تعداد نیرو برای پرواز لازم و ضروری است.

انتظار فرودگاه زنجان برای نهایی شدن پروازهای باری، یکساله شد

نیمه دوم سال 1399 بود که مسئولان ذی‌ربط از آغاز رایزنی‌های بخش خصوصی و دولتی برای حضور فرودگاه زنجان در تجارت هوایی خبر داد اما هنوز این خبر رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به جلسات مکرر برای نهایی شدن طرح مسئولان بخش خصوصی علاقمند برای فعالیت شرکت «کارگو بار» در محل فرودگاه اظهار کرد: یک شرکت سرمایه‌گذاری استان زنجان متقاضی ساخت کارگوترمینال برای مباحث مربوط به بار در فرودگاه زنجان بود که این مهم بعد از گذشت نزدیک به یکسال هنوز محقق نشده و به تاخیر افتاده است.

مدیر فرودگاه زنجان در خصوص مزایای انجام خدمات مربوط به کارگوبار عنوان کرد: محل در نظر گرفته شده در فرودگاه زنجان برای چندین سال به صورت رایگان در اختیار شرکت قرار داده می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه فرودگاه زنجان صرفا تبدیل به فرودگاه باری نمی‌شود، به نقش مؤثر فرودگاه در عرصه حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: استقرار کارگوترمینال در فرودگاه می‌تواند سبب توسعه صادرات بار و رونق تجارت هوایی شود.

این مسئول با بیان اینکه کاربری فرودگاه صرفا مربوط به حوزه پروازهای مسافری نمی‌شود بلکه بسیاری از خدمات اعم از پروازهای امدادی، نظامی و تجاری (صادرات و واردات بار) و آموزشی را شامل می‌شود به برنامه‌های بخش خصوصی مربوط به ایجاد بورس کالاهای خرد کشاورزی در زنجان اشاره کرد.

**رایزنی برای صادرات هوایی محصولات کشاورزی از فرودگاه زنجان

قاسمی در مورد پیگیری‌های بخش خصوصی جهت راه‌‌اندازی بورس کالاهای خرد کشاورزی که در صورت تحقق، سبب رونق حمل و نقل باری فرودگاه زنجان می‌شود هم عنوان کرد: معتقدیم بخش خصوصی قدرتمند می‌تواند در کنار حمایت‌های مسئولان دولتی نقش تاثیرگذاری در حوزه صادرات و واردات باری فرودگاه زنجان شود.

این مسئول با اشاره به پتانسیل‌های زنجان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن افزود: هم‌اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری محصولات کشاورزی و غذایی زنجان بوده و بازار کشورهای مشترک‌المنافع رغبت زیادی برای مصرف محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی دارند.

قاسمی سیر، زیتون، انجیر و خشکبار و محصولات دارای ارزش غذایی و محصولات معدنی و صنعتی را جزو محصولات ارزشمند برای صادرات هوایی دانست و گفت: با توجه به فسادپذیر بودن محصولات کشاورزی صادرات هوایی بهترین گزینه می‌تواند باشد.

وی با اشاره به اهمیت هزینه حمل کالا برای فعالان اقتصادی و موضوع به صرفه نبودن آن در مقایسه با حمل و نقل زمینی به صدای زنجان گفت: با توجه به اینکه فرودگاه زنجان جزو فرودگاه‌هایی بوده که در حوزه هوانوردی می‌تواند از تخفیفات ویژه‌ اعطایی بهره‌مند شده و آن را برای فعالان اقتصادی در نظر گیرد، تاکید می‌کنیم چنانچه بخش خصوصی (متشکل از اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان استان) در صادرات محموله‌های باری از فرودگاه زنجان مُصر باشد، قطعا مشمول تخفیفات ویژه نیز می‌شوند. فرودگاه زنجان آمادگی دارد فضای کافی برای استقرار شرکت‌های فعال در حوزه بار در نظر بگیرد.

**ظرفیت پروازهای زنجان- مشهد تا 1.5 ماه آینده تکمیل شد

مدیر فرودگاه زنجان در خصوص تعداد شرکت هواپیمایی که با این مجموعه همکاری می‌کند، افزود: در سطح کشور، تعداد هواپیما بسیار محدود است، با رایزنی‌های مختلف شرکت ماهان پرواز زنجان- مشهد را برقرار کرد. ظرفیت پرواز فرودگاه‌ها در کشور شاید 500 تا 600 نیاز دارد اما این میزان حدود 180 مورد است یعنی یک سوم ظرفیت و نیاز کشور، هواپیما نداریم همین الان در سایت فروش خرید بلیط ، اکثر مسیرهای هوایی تا یک ماه آینده خالی نیست.

مدیر فرودگاه زنجان وضعیت استقبال مسافران از پرواز زنجان- مشهد را مطلوب عنوان کرد و گفت: اگر این استقبال ادامه‌دار باشد، قطعا شرکت هواپیمایی نیز انگیزه بیشتری برای توسعه پروازها خواهد داشت.

**هر بلیط زنجان- مشهد؛ یک میلیون و 290 هزار تومان!

قاسمی ظرفیت پرواز برای یک الی 1.5 ماه اینده را تکمیل اعلام کرد و با بیان اینکه در هر پرواز 80 الی 100 مسافر جابجا می‌شود در خصوص قیمت بلیط زنجان- مشهد نیز گفت: اخیرا افزایش 29 درصدی قیمت بلیط‌ها مصوب شد که بر اساس آن نرخ هر بلیط 1 میلیون و 290 هزار تومان است.

مدیر فرودگاه زنجان با بیان اینکه پرواز زنجان- کیش نیز حدود سال‌های 96-95 راه‌اندازی شد، ابراز کرد: این پرواز 2 ماه هم برقرار بود، استقبال نیز در ابتدا بد نبود اما شرکت هواپیمایی این استقبال ان چه مدنظر بود را قبول نداشت به همین دلیل این پرواز تا به امروز تعطیل شده است.

**پروازهای ترکیبی مقرون به صرفه نیست

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به انجام پروازهای چند روز پیش حج تمتع ابراز امیدواری کرد تا با راه‌اندازی پروازهای حج عمره و عتبات و ترکیه با همراهی ارگان‌های ذیربط و بخش خصوصی، پروازهای فرودگاه زنجان رونق یابد.

مدیر فرودگاه زنجان در خصوص برنامه احتمالی مسئولان برای ایجاد پروازهای ترکیبی داخل و خارج کشور اعلام کرد: در سال‌های گذشته شاید پروازهای ترکیبی صورت می‌گرفت اما برای شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه نیست. در واقع هیچ شرکت هواپیمایی متقاضی انجام پرواز ترکیبی نیست به جز برخی مناطق محروم که دستورالمعل خاصی دارند. به عنوان مثال ایران‌شهر در منطقه سیستان و بلوچستان که برای جلوگیری از متضرر شدن پرواز ترکیبی انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانفرودگاه زنجانمدیر فرودگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9777


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»