کد خبر: 9817
1402/04/03 - 11:3


صدای زنجان علت بلاتکلیفی مناطق دارای بافت فرسوده شهرها و نقش ستادهای «بازآفرینی شهری» را بررسی می‌کند؛

بن بست جلسات ستاد باز آفرینی !

معاون راه و شهرسازی استان: بیش از 100 پروژه از سال 1398 تاکنون در اقصی نقاط استان زنجان مشخص شده‌ که باید فرمانداران با اولویت، آن را به ستاد بازآفرینی شهری استان اعلام کنند/ منابع آگاه: فرماندار و شهردار زنجان به عنوان رئیس و دبیر ستاد شهرستانی بازآفرینی شهری اعلام کنند چه اقدامی برای رفع بلاتکلیفی مناطق دارای بافت فرسوده از جمله کوی وحدت کرده‌اند؟ /رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان: تشکیل ستاد بازآفرینی شهری را به علت بررسی موضوع «الحاق بازآفرینی» این سازمان به معاونت شهرسازی شهرداری زنجان تا به امروز متوقف کرده‌ایم! /سکوت ادامه‌دار پرویز خالقی فرماندار زنجان!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پس از انتشار گزارش مربوط به مصائب ساکنان حریم راه‌آهن در کوی وحدت تحت عنوان «کوی بلاتکلیفی» که در شماره 2399 روز 23 خردادماه روزنامه صدای زنجان منتشر شد، پیگیری‌های این رسانه نشان می‌دهد که نه تنها کوی وحدتی‌ها بلکه برخی از مناطق دارای بافت فرسوده شهر زنجان از سال 1398 تا به امروز منتظر تعیین تکلیف خود در جلسات ستادهای شهرستانی و استانی بازآفرینی شهری هستند، موضوعی که پرویز خالقی، فرماندار زنجان به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهری در شهرستان زنجان تا به امروز روزه سکوت گرفته و ترجیح می‌دهد حرفی نزند!

ساکنان حریم راه‌آهن کوی وحدت زنجان از اواخر سال 1400 منتظرند که ببینند مسئولان به قولی که برای «انتقال» یا «صدور مجوز ویژه برای بازسازی یا بهسازی 50 باب خانه» عمل می‌کنند یا نه؟

البته برخی از مسئولان و کارشناسان موضوع احتمال «انتقال» به یکی از شهرک‌های اقماری را گزینه خوبی نمی‌دانند و معتقدند که با در نظر گرفتن تعلق خاطری که 50 خانوار بومی به محل زندگی خود دارند، باید در همان منطقه اسکان یابند و انتقال به شهرک دیگری، درست نمی‌تواند باشد.

**بلاتکلیفی 100 فقره پروژه بازآفرینی از سال 1398 تاکنون

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با نقاط فرسوده و نیازمند به بازسازی شهر زنجان و اقدامات صورت گرفته اعم از «بهسازی و بازسازی» یا «انتقال» می‌گوید: در این زمینه، راه و شهرسازی متولی نیست ضمن اینکه در مباحث مربوط به بازآفرینی، «انتقال» را  جزو گزینه‌های آخر می‌دانیم چرا که جابجایی، تبعات اجتماعی، اقتصادی و گاها امنیتی دارد از این رو نباید قبل از انجام طرح‌های مطالعاتی دقیق، این مهم عملیاتی شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان این را هم عنوان می‌کند که؛ مطالعات نیز زمان‌بر بوده و تنها کوی وحدت (ساکنان حریم راه‌آهن) نیست که انتظار تعیین تکلیف آن هست بلکه در رابطه با سایر مناطق ناکارآمد استان برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

به گفته شاهین‌فر، دولت جهت ساماندهی بافت‌های فرسوده، سعی می‌کند با حداقل‌ مداخله و با توان بخش خصوصی، گزینه‌هایی نظیر اعطای تسهیلات و ارائه بسته‌های تشویقی (تخفیف در هزینه پروانه، مالیات و غیره) را در دستور کار قرار داده است.

به گفته سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بالغ بر 100 پروژه بازآفرینی از سال 1398 تاکنون در اقصی نقاط استان زنجان مشخص شده‌اند که باید فرمانداران با اولویت، آن را به ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان اعلام کنند تا موارد از سوی کارشناسان بررسی شوند.

**فرمانداری و شهرداری زنجان در خصوص مناطق بلاتکلیفِ دارای بافت فرسوده چه کرده است؟

ظاهرا عمده 100 پروژه مربوط به شهرستان زنجان است که باید رئیس کمیته ستاد بازآفرینی شهرستان زنجان (فرماندار) و دبیر این کمیته (شهردار) با حضور اعضا برای پیگیری و بررسی موضوع تشکیل جلسه داده و با اولویت پروژه‌ها را برای موافقیت و جذب اعتبارات در ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان مطرح کنند اما صدای زنجان با پیگیری‌هایی که کرده جسته و گریخته توانسته به 3 جلسه آخر و مصوبات آن دسترسی داشته باشد!

متولی اصلی «بازآفرینی شهری»، ستاد ساماندهی بافت‌های فرسوده استان زنجان است که ریاست آن بر عهده استاندار بوده و اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز مسئولیت دبیرخانه را عهده‌دار است.

مسئولیت کمیته ستاد ساماندهی بافت‌های فرسوده در شهرستان‌ها بر عهده فرمانداران و دبیری نیز بر عهده شهرداران است.

بر این اساس فرمانداران موظفند جلسات بررسی مشکلات بافت‌های فرسوده را تشکیل و اعتبارات مصوب شده نیز در قالب پیشنهاد به ستاد بازآفرینی شهری استان ارائه شود تا پس از بررسی موضوع و در صورت موافقت برای انتقال یا غیره، منابع اعتباری از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

البته یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی از محل مالیات برای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری، اعتبار در نظر می‌گیرد به بیانی دیگر توزیع این مبالغ بر عهده سازمان مذکور است که با پیشنهاد فرماندار محقق می‌شود.

این منبع آگاه ادامه می‌دهد: با این توضیحات، جابجایی نقاط هدف باید از طریق ستاد شهری صورت گیرد که قطعا مستلزم اقدام مشترکِ بین دستگاهی است و نقش فرمانداری در تحقق انتظارات شهروندان ساکن کوی وحدت می‌تواند مهم باشد. بهتر است فرماندار و حتی شهردار زنجان صراحتا اعلام کنند چه تعداد جلسات کمیته ستاد بازآفرینی شهری موثر و نه نمایشی در شهر زنجان برگزار شده است؟

**جلسات نمایشی؟

دیگر منبع آگاه نیز که اشکالات در ساختار تعیین شده ستاد ملی بازآفرینی شهری را علت اصلی بلاتکلیفی مناطق دارای بافت فرسوده و نیازمند بهسازی می‌داند به شرط عدم انتشار نامش در رسانه به صدای زنجان می‌گوید: ستاد ملی بازآفرینی در کشور، ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما اصولا رئیس آن، رئیس جمهور است. در استان‌ها، در ظاهر ساختار آن به راه و شهرسازی داده شده اما در واقع هیچ ساختاری برای آن تعیین نشده است. رئیس ستاد بازآفرینی شهری در استان‌ها، استاندار و دبیر آن نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه است. جالب اینجاست در شهرستان‌ها، رئیس این ستاد فرماندار و دبیر آن نیز شهردارِ بزرگترین شهر آن شهرستان! که اشکالات دقیقا از همین جا شروع می‌شود!

او با اشاره به تفکیک وظایف تبیین شده برای امورات مربوط به بازآفرینی در شهرداری‌ها از جمله شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: در شهرداری‌ها سیستم جامعی برای بازآفرینی وجود ندارد! چرا که سازمان عمران و بازآفرینی ذیل معاونت امور زیربنایی تعریف شده است که طبق اساسنامه سازمان متبوع، 99 درصد بازآفرینی (با کارکرد عمرانی که 99 درصد را شامل می‌شود) و حتی یک درصد ابزار بازآفرینی ندارد! بخش دوم بازآفرینی در معاونت شهرسازی و معماری تعریف شده و وظایف مربوطه نیز با تشکیل اداره‌ای تحت عنوان «بافت‌های فرسوده» محول شده است. طبیعتا وقتی این چنین ساختاری حاکم باشد، نامه‌ها متولی و صاحب خاصی نخواهد داشت!

این منبع ادامه می‌دهد: مشکلات ساختاری مذکور سبب شده تا مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا نباشد چرا که این ستاد قدرت اجرایی ندارد! به نظرم وقتی بودجه‌ مستقلی برای انجام امورات مربوط به بازآفرینی شهری و حتی دستمزد نیروی انسانی وجود ندارد، هیچ کارمند و متخصصی برای انجام امورات، ترغیب نمی‌شود.

**مصوبات کمیته ستاد بازآفرینی شهری شهرستان زنجان از سال 98 تا کنون چه بوده است؟

به دنبال ابهامات وارده، صدای زنجان برای دریافت تعداد جلسات بازآفرینی شهری برای تعیین تکلیف مناطق دارای بافت فرسوده زنجان و مصوبات آن از سال 1398 تا به امروز که کوی وحدت فقط یکی از این نواحی است، موضوع را از طریق علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان پیگیری کرد اما او گفت که برای دریافت پاسخ مطلوب، بهتر است ریاست سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان در این باره اظهارنظر کند.

سعید رضایی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان هم با بیان اینکه از بهمن‌ماه 1400 عهده‌دار این سمت شده است به صدای زنجان می‌گوید: از جلسات و مصوبات قبلی اطلاعی ندارم اما بنده 6 روز پس از حضورم در سازمان، برگزاری جلسه بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار دادم.

طبق پیگیری‌های صدای زنجان از حضور  رضایی به عنوان رئیس در سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان، 3 جلسه ستاد بازآفرینی شهری در هر فصل یکبار (زمستان 1400، بهار و تابستان 1401) برگزار و پس از آن تشکیل جلسات فصلی به علت پیشنهاد و بررسی تفکیک بازآفرینی از سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری زنجان، متوقف شده است!

«*در یکی از این جلسات مقرر شد تملک پلاک‌های واقع در حریم راه‌آهن از طریق اعتبارات موجود برای فرسوده و همچنین اعتبارات سفر ریاست جمهوری بررسی و در ستاد استانی مصوب و عملیاتی شود.

*امکان تملک پلاک‌هایی با کاربری آموزشی و ورزشی موجود در طرح تفصیلی که در خارج از حریم راه‌آهن قرار دارند با حضور نمایندگان ادارات کل راه‌آهن، راه و شهرسازی، نوسازی و تجهیز مدارس، آموزش و پرورش مدارس، آموزش و پرورش) بررسی، احصا و به ستاد بازآفرینی استان اعلام شود.

*مقرر شد تعداد و مساحت املاک واقع در حریم راه‌آهن با تشکیل هیئتی متشکل از نظام مهندسی، شهرداری، راه و شهرسازی و راه‌آهن برابر ضوابط و قوانین شهرداری احصا و جهت صدور مجوز مقاوم‌سازی به ستاد بازآفرینی اعلام شود.

*در یکی از این جلسات کمیته‌ای برای اجرایی کردن کاربری‌های موجود در طرح تفصیلی با حضور نمایندگان نوسازی مدارس، ورزش و جوانان، شهرداری، راه  و شهرسازی تشکیل شود.

*حتی محمدتقی فتحی، معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان در این جلسه تاکید کرد که باید هر چه سریعتر پلاک‌های موجود در حریم تعیین تکلیف شوند.

*اما ظاهرا صفری، مدیرکل راه‌‌آهن شمالغرب با اشاره به منع قانونی، مداخله و تملک در کوی وحدت توسط راه‌آهن را منتفی دانسته است.»

اما بر اساس سندهای 6 دانگ خانه‌های حریم راه‌آهن کوی‌ وحدتی‌ها وقتی ساکنان حریم راه‌آهن دارای سند 6 دانگ هستند، اظهارات مسئولان راه‌آهن درست نمی‌تواند باشد اما مسئولان راه‌آهن می‌گویند که نه بودجه دارند و نه وظیفه خرید خانه‌ها را دارند!

یک منبع آگاه با تائید این موضوع هم به صدای زنجان می‌گوید: با سندهای 6 دانگ، چه کسی می‌گوید که بومیان کوی وحدت تخلف می‌کنند و حق سکونت ندارند؟ ما هم به مفاد قانون راه حفاظت از حریم راه و راه‌‌آهن اشراف داریم اما باید بپذیریم که این قانون از قدیم‌الایام بوده و ارتباطی هم به جمهوری اسلامی ندارد. در دهه 70 حریم‌ها توسط مجلس اصلاح و به 30 متر افزایش یافته است. خانه‌های ساکنان حریم راه‌آهن (کوی وحدت)، قبل از این قانون سنددار شده‌اند. پس هر اداره‌ای که افزایش حریم در راستای عمل به وظایف تبیین شده‌اش بوده، باید خانه اهالی را خریداری کند.

این منبع با تاکید بر مثمرثمر نبودن اغلب جلسات مربوط به ستاد ساماندهی شهری می‌گوید: با توجه به بلاتکلیفی تعدادی از مناطق دارای بافت فرسوده شهر زنجان که گلایه شهروندان زنجانی را در پی داشته است باید بگویم که کسی نیست که به این موضوع رسیدگی کند و مسئولان ذیربط فقط حرف می‌زنند!

اما امکان حضور مسئولان راه‌آهن در تهران نبود تا برای اخذ اعتبار جهت خرید 50 خانه واقع در حریم راه‌آهن که تعدادشان هم آنچنانی نیست با مسئولان ملی رایزنی کنند؟

گفته می‌شود، اواخر سال 1401 در جلسه شورای شهر زنجان موضوع «الحاق بازآفرینی» سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان به معاونت شهرسازی این مجموعه پیش کشیده شداما تا امروز نیز نتیجه‌ای نداشته است!

**شورای شهر زنجان وارد می‌شود!

طبق مطالب مندرج در پیام‌رسان ایتا متعلق به شورای شهر زنجان، عصر روز یکشنبه مورخ 6 آذر 1401 در جلسه کمیسیون عمران و حل نقل شهری شورا، اساسنامه جدید شرکت عمران در حضور اعضای حاضر در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به مورد قبول بودن مفاد اساسنامه پیشنهادی شرکت عمران شهرداری، اعضای حاضر با تفکیک سازمان عمران و بازآفرینی طی صورتجلسه نحوه ادامه فعالیت سازمانهای تابعه شهرداری، با تبدیل سازمان عمران، به شرکت زیرمجموعه شهرداری و تفکیک بازآفرینی از سازمان عمران و الحاق آن به معاونت شهرسازی موافقت کردند و این موضوع، جهت بررسی و تصویت نهایی و یا رد آن، به صحن رسمی شورا ارسال شد.

آن طور که سعید رضایی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری زنجان می‌گوید: از پائیز 1401 تا به امروز ستاد بازآفرینی شهری زنجان تشکیل نشده و دلیل آن نیز انتظار این سازمان برای مشخص شدن موضوع تفکیک بازآفرینی از سازمان عمران است. اما آن چه ضروری است این است که برای برگزاری کمیته ستاد بازآفرینی شهرستان زنجان در بهار امسال باید موضوع ابطال نامه مذکور پیگیری شود که این اقدام از سوی این سازمان صورت گرفته است.

** سکوت ادامه‌دار پرویز خالقی فرماندار زنجان!

پرویز خالقی، فرماندار زنجان که همواره در اکثر جلسات خود بر عدم عبور از خطوط قرمز تاکید داشته و دارد با وجود دریافت سؤالات صدای زنجان در خصوص «تعداد جلسات کمیته ستاد بازآفرینی شهری و مصوبات جلسات در بازه زمانی 1398 تا 1402 در خصوص مشکلات مناطق دارای بافت فرسوده» و «مشکلات ساکنان حریم راه‌آهن (کوی وحدت) که از اواخر سال 1400 تا به امروز ساکنان حریم راه‌آهن اقدام موثری از سوی مسئولان ذیربط را شاهد نبوده‌اند»، را پیگیری کرد اما او برای چندمین بار گزینه «سکوت» را انتخاب کرد.

شاید بهتر باشد استاندار زنجان به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان موضوع تعداد جلسات ستاد بازآفرینی شهری در شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان زنجان و مصوبات آن را پیگیری کند و صراحتا بگوید که برای ساکنان مناطق دارای بافت فرسوده که در انتظار تعیین تکلیف خود در ستاد بازآفرینی شهری شهرستان زنجان هستند، چه خدمتی صورت گرفته یا خواهد گرفت؟

 

انتهای پیام/

 

  

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبافت فرسوده شهرها و نقش ستادهای «بازآفرینی شهری»
sedayezanjannews.ir/nx9817


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»