کد خبر: 9869
1402/04/10 - 16:34


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان ملاحظات اجتماعی را عامل کُندی «انسداد چاه‌های غیرمجاز» اعلام کرد

دست‌های بسته قانون؟

اکبر باقری: آب به اشتغال، صنعت و مواردی از این قبیل گره خورده و برخی ملاحظات اجتماعی دست ما را در اجرای قانون می‌بندد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، «ملاحظات اجتماعی» را عامل مهم در کُند بودن عملیات مربوط به انسداد چاه‌های غیرمجاز دانست و گفت: آب به اشتغال، صنعت و مواردی از این قبیل گره خورده و برخی ملاحظات اجتماعی دست ما را در اجرای قانون می‌بندد.

نشست مطبوعاتی مشترک مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اصحاب رسانه روز شنبه (دهم تیرماه 1402) در محل سالن جالسات شهید شهریاری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان برگزار شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در ابتدای این جلسه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد علل کندی مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز که منجر به گلایه شهروندان شده است با اشاره به اینکه اعتقاد بنده این است که هر چاه غیرمجازی حفر می‌شود تهدیدی برای همه مصارف بوده و ما هم به شدت و حدت با آن برخورد می‌کنیم، اظهار کرد: این گونه است که آب به اشتغال، صنعت و مواردی از این قبیل گره خورده و برخی ملاحظات اجتماعی دست ما را می‌بندد.

اکبر باقری با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 212 حلقه چاه مسدود شده است، گفت: در برخی موارد مکاتباتی مبنی بر عدم انجام کارهای تنش‌زا و غیره دریافت می‌کنیم و موجب ایجاد وقفه می‌شود ولی اعتقاد ما بر این است که با این چاه‌ها باید برخورد جدی شود و این موضوع در شرکت آب منطقه‌ای به عنوان یک رسالت دنبال می‌شود.

** مشکلات در تخصیص منابع اعتباری به سد مشمپا

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد گلایه کشاورزان طارمی در مورد عدم اختصاص حق آبه قزل اوزن برای این شهرستان بیان کرد: 110 میلیون مترمکعب حق آبه برای این شهر در نظر گرفته شده است و علت گلایه‌ها طرح‌های توسعه‌ کشاورزی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سد پاوه‌رود در شهرستان طارم 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: تلاش داریم پاوه‌رود به جای اینکه به عنوان بند تنظیمی سد مشمپا شناخته شود به عنوان یک سد مستقل تعریف شود.

باقری با اشاره به اینکه تخصیص منابع اعتباری به سد مشمپا به خاطر مشکلات زیست محیطی در چند سال اخیر با مشکل مواجه شده است، اضافه کرد: به همین دلیل سد پاوه‌رود در ملاحظلات اعتباری در نظر گرفته نشد و به تبع سد پاوه‌رود نیز اعتباری دریافت نکرده البته امیدواریم در کمتر از یک ماه مشکل سد مشمپا حل شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه  رودخانه قزل‌اوزن از کردستان وارد استان می‌شود و از شهرهای مختلف زنجان گذشته و پس از خروج از زنجان و عبور از آذربایجان شرقی بار دیگر وارد شهرستان طارم می‌شود، بیان کرد: تنها در 1.5 ماه پیک مصرف کشاورزان در طارم با مشکل تامین آب در این شهرستان مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کیفیت آب شد مشمپا موضوعاتی مطرح شده که در حال چکش کاری است و مشاوران زیادی در حال مطالعه هستند، گفت: دو پنل تخصصی برگزار شد تا هزینه‌های صورت گرفته در احداث سد مشمپا از بین نرود و به عنوان یک سد جریانی تعریف شد که هیچ مشکلی برای سد و کیفیت آن نیز ایجاد نشود.

باقری با اشاره به اینکه در مصوبات ریاست جمهوری تامین منابع مالی دو سد بزرگ مراش به میزان 600 میلیارد تومان و برای سد بلوبین به میزان 400 میلیارد تومان مصوب شده بود، گفت: این اعتبارات 60 تا 70 درصد تخصیص یافته و با این اعتبارات پروژه‌های مذکور پیشرفت خوبی پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه از سال 1394 به بعد تنها برای چاه‌هایی که جز چاه‌های تعیین تکلیف مشخص شده‌اند به میزان ۲۵ مترمکعب پروانه صادر می‌شود، ادامه داد: ۱۶ هزار و ۱۲۳ حلقه چاه‌های مجاز در استان است.

** لزوم مدیریت آب در بخش کشاورزی

وی در ادامه با اشاره به لزوم مدیریت آب با اشاره به اینکه مصرف آب در کشاورزی کم نمی‌شود اما امکان نظامند کردن آن وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به شرایط آبی استان توسعه کشاورزی ممنوع شده است اما تاکید داریم کشاورزی سنتی باید به سمت کشت گلخانه‌ای هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه مهار سیل‌ها و سیلاب‌ها برای مصرف در آینده با احداث سد انجام می‌شود، گفت: احداث سد در مسیر رودخانه‌های اصلی یکی از وظایف‌های شرکت آب منطقه‌ای بوده که در زمان بارندگی بتوان با مهار سیل‌ها آب را برای آینده ذخیره کنیم.

باقری با اشاره به اینکه حجم مخزن سد مشمپا 350 میلیون مترمکعب بوده که از این میزان 50 میلیون مترمکعب حق‌آبه برای استان زنجان تخصیص یافته است که 30 میلیون مترمکعب آن برای شرب و مابقی در صنعت و کشاورزی مصرف خواهد شد، در واکنش به سئوال خبرنگاران در زمینه کم بودن میزان آب تخصیصی عنوان کرد: سدهایی در پایین دست در دست مطالعه داریم که امید می‌رود با احداث آنها این موضع تا حدودی حل شود.


صدای زنجانمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجانانسداد چاه‌های غیرمجازقانون
sedayezanjannews.ir/nx9869


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»