کد خبر: 9889
1402/04/14 - 13:36


در نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهرزنجان مطرح شد؛

سهم شهرداری از «مالیات بر ارزش افزوده»

عضو شورای شهر زنجان: سهم 5 درصد شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده چه شد؟/رئیس شورای شهر زنجان: آقایانی که مصاحبه می‌کنند و احساس دین در مسئولیت خود دارند؛ حداقل به قانون عمل کنند و گزارش دقیق میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده شهر زنجان را در سه ماهه نخست سال ارائه دهند/شهردار زنجان: امسال باید حداقل 900 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تعلق گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: موضوع مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری از این محل موضوعی بود که در نود و یکمین جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان مورد بحث قرار گرفت، حتی مسئولان شهری حاضر در جلسه که به نظر می‌رسید از ارائه آمارهای برخی مسئولان گلایه‌مند هستند بر لزوم انجام وظیفه هر دستگاه، طبق قانون تاکید کردند.

نود و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان سه شنبه ( 13 تیرماه 1402 ) در سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد.

در این جلسه که بدون حضور منصور مرادلو، یکی از اعضای شورای شهر تشکیل شد، مصوبات واگذاری امور خدمات نقلیه شهرداری به مبلغ 157 میلیارد و 630 میلیون تومان به شرکت رعد الکترونیک شهاب، عملیات تراش آسفالت مکانیزه با آسفالت تراش، تهیه و حمل و پخش مکانیزه آسفالت در سطح معابر منطقه دو و چهار شهر زنجان به شرکت فنی و مهندسی سازه آذین به مبلغ تقریبی  38 میلیارد، مساعدت مالی برای برگزاری نخستین جشنواره هنرهای نمایشی آیینی آذری زبانان کشور به مبلغ 400 میلیون، مساعدت مالی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، معنوی با مبلغ 150 میلیون، مساعدت مالی برای تولید مستند فاخر حوزه عزاداری رزمندگان دوران دفاع مقدس به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان، تعرفه ورود خودرو به میزان 5 هزار و موتورسیکلت به مبلغ 2 هزار تومان در پارک ملت،اصلاح شرح پیوست عملیاتی ردیف بودجه ایجاد، تعمیرات و بازسازی ایستگاه‌های اتوبوس به مبلغ 24 میلیارد تومان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان در خصوص مصوبه تعرفه ورود خودرو به میزان 5 هزار و موتورسیکلت به مبلغ 2 هزار تومان در پارک ملت با بیان اینکه در این زمینه باید به صورت تخصصی ورود کرد؛ گفت: شهروندان در این زمینه دو دیدگاه دارند برخی به دنبال بستن راه و برخی به شدت پیگیر ورود ماشین‌آلات هستند. از همین رو باید در این زمینه بیشتر بحث شود.پیشنهادمان بر این است که تخصصی‌تر به این موضوع نگاه شود.

آسفالت ریزی 26 هزار تنی شهرداری از ابتدای سال 1402

شهردار زنجان همچنین با اشاره به اینکه آسفالت‌ریزی حجیمی در سال 1401 در سطح استان صورت گرفت که یک رکورد کشوری در این زمینه زده شد، اظهار کرد: این پروژه تنها ارائه آمار و ارقام نبود بلکه آسفالت یک خدمت عظیم برای شهروندان زنجانی محسوب شد که خوشبختانه، نقصی هم که در آسفالت‌ریزی یکی از پیمانکاران شهرداری وجود داشت با توجه به دقت در قرارداد اولیه که بسته شده بود، پیمانکار مربوطه آن را عهده‌دار شد.

 وی ادامه داد: شهرداری امسال هم بحث خود را در زمینه آسفالت شروع کرده است و امسال ما در بحث آسفالت‌ریزی دستی عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشتیم و این موضوع در سطح شهر به صورت مشهود دیده می‌شود. 10 اکیپ آسفالت دستی در سطح استان در 4 منطقه در حال فعالیت هستند و به موضوع لکه‌گیری خرابی‌ها ورود کرده‌اند. آسفالت روکش ما نیز از فروردین ماه شروع شده است و تا این لحظه تناژ آسفالت بالاتر از سال گذشته بوده است؛ هر چند که هنوز پیمانکاران آسفالت شروع به کار نکرده‌اند ولی برآیند عملکرد خود شهرداری‌ها از سال قبل جلوتر بوده است.

به گفته فیروزفر، برای امسال حجم عظیمی از روکش آسفالت را پیش‌بینی کرده‌ایم و شروع به کار ما حاکی از یک پایان عظیم است. آسفالت‌ریزی امسال تا امروز قریب به ۲۶ هزار تن بوده است، با اینکه هنوز روکش آسفالتی پیمانکاری شروع نشده این حجم از آسفالت‌ریزی انجام شده است که در مقایسه با شهردارهای دیگر رقم قابل توجهی است. این در حالی است که این رقم تنها عملکرد شهرداری زنجان در ماه‌های ابتدایی سال است.

این مسئول با اشاره به اینکه پیمانکار اول شهرداری در زمینه آسفالت‌ریزی با طی مراحل قانونی برنده مناقصه شهرداری شده است، افزود: حجم اولیه قرارداد بسته شده با این پیمانکار 500 هزار تن و مبلغ اولیه 38 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با استقرار پیمانکار بتوانیم روکش آسفالت را بهتر انجام بدهیم که این روکش آسفالت برای مناطق دو و چهار در نظر گرفته شده است.

 شهردار زنجان با اشاره به اینکه امسال افزایش قیمت در زمینه تهیه آسفالت داشتیم، افزود: قیمت‌هایی که پیمانکاران پیشنهاد می‌دهند به هیچ وجه برای شهرداری قابل اجرا نبود و این چند ماهی هم که در تائید پیمانکاران معطلی داشتیم به جهت توافق قیمت با پیمانکاران بود.

به گفته فیروزفر، شهرداری نمی‌تواند با هر قیمتی، به بحث آسفالت ورود کند چرا که اموال، اموال عمومی هست و شهرداری محافظ اموال مردم است. در نهایت مذاکراتمان با پیمانکاران جواب داد و با یک قیمت مناسب توانستیم قرارداد ببندیم.

حداقل 900 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده برای امسال باید به شهرداری تعلق یابد

به گزارش صدای زنجان، در ادامه این جلسه، رئیس شورای شهر زنجان و شهردار زنجان و تعدادی از اعضای شورای شهر زنجان اظهاراتی را در خصوص «مالیات بر ارزش افزوده» و «سلیقه‌ای نبودن مصوبات» مطرح می‌کردند که به نظر می‌رسید به افرادی خارج از شورا و شهرداری با حالت کنایه، پاسخ‌هایی را ارائه می‌کنند.

بخشی از صحبت‌های اعضای شورا و شهردار خطاب به مسئولینی بود که برخی از آمار و ارقام را در زمینه مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌دهند، به طوری که «علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان» با اشاره به اینکه بهتر است آمار و ارقام از سوی اداره کل امور مالیاتی مطرح شود و ارائه برخی از آمار توسط تعدادی از مسئولین خلط مبحث ایجاد کرده و باعث بروز مشکلاتی می‌شود، اظهار کرد: وظایف طبق قانون بین دستگاه‌ها تقسیم شده، اداره کل مالیاتی مسئولیت ارائه آمار وصول مالیات را دارد و باید گزارشات را این اداره کل بدهد و این که هرکس یک گزارش بدهد، درست نیست.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی، عوارض مجرای مشخص دارند از مردم اخذ شده و برای مردم هزینه می‌شوند. در کشور ما نیز این امر توسط اداره کل امور مالیاتی انجام می‌شود. اما اینکه عملکرد این اداره کل توسط یک سری گزارشات دیگر خراب بشود درست نیست، باید سازمان متولی، خود گزارش دهد.

فیروزفر با اشاره به اینکه هزینه‌های صورت گرفته در شهر، توسط شهرداری زنجان در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 700 میلیارد و 1600 میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: سال قبل 600 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافتی داشتیم که حق شهرداری است. میزان هزینه‌های شهرداری نیز 1600 میلیارد تومان بوده است. با این اوصاف میزان درآمد- هزینه شهرداری، 1000 میلیارد تومان بوده است یعنی 1.5 برابر کل بودجه سال 1401 با توجه به قیمت فقط آسفالت (چرا که نرخ برخی از خدمات شهری 2 برابر شده است)، امسال باید حداقل 900 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده تعلق یابد.مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی، عوارض مجرای مشخص دارند از مردم اخذ شده و برای مردم هزینه می‌شوند. در کشور ما نیز این امر توسط اداره کل امور مالیاتی انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی سلیقه‌ای در موضوعات فرهنگی ممنوع!

«مجید ناصحی مقدم»، رییس شورای شهر زنجان هم با بیان اینکه در خصوص برنامه‌های فرهنگی، ورزشی شهرداری نظرات متفاوتی شنیده می‌شود، اظهار کرد: نظرات شهروندان در این زمینه متفاوت است. تنوع گسترده‌ای در زمینه فعالیت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری وجود دارد و سعی ما بر این است که تمام سلایق را مدنظر قرار دهیم اما این بدین معنی نیست که برنامه‌ریزی سلیقه‌ای انجام می‌شود، چرا که ما باید جوابگوی همه مردم باشیم و برای همه اقشار برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به تعرفه‌های جدید شهربازی ادامه داد: از هفته گذشته شهربازی زنجان مجددا آغاز به کار کرده است منتهی مراتب تمام تلاش ما بر این بوده است که در افزایش تعرفه‌ها قدرت مالی مردم را نیز مدنظر داشته باشیم. تلاش شورا و شهرداری در این مسائل به ویژه در مبحث تعرفه شهربازی و یا تعرفه‌های حمل و نقل عمومی بر این است که  به نفع شهروندان تصمیم‌گیری کنند.

مسئولین گزارش دقیق میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده شهر زنجان را در سه ماهه نخست سال ارائه دهند

ناصحی مقدم در حالی که به نظر می‌رسید به خبری که در خصوص مالیات و پرداخت به شهرداری از طریق یکی از مسئولان در فضای مجازی منتشر شده بود، عکس‌العمل نشان می‌دهد، گفت: قانون اعلام کرده است که در هر سه ماه و در هر فصل؛ سازمان امور مالیاتی میزان وصولی و میزان واریزی را اعلام کند؛ اما اعلام میزان واریزی بدون میزان وصولی مغلطه است.

وی بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم این مطالبه را از دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها و مدیران مسئول در این زمینه درخواست داریم با گذشت یک فصل از سال در شهر زنجان دقیقا میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده که چه میزان بوده و چه میزان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داده شده است؛ را اعلام کنند و گزارش دهند. این در حالی است که مسئولین تنها گزارش واریز و تزریق را اعلام میکنند که همه از آن مطلع هستند و چیزی را که باید عنوان کنند را عنوان نمی‌کنند.

 ناصحی‌مقدم با بیان اینکه آقایانی که مصاحبه می‌کنند و احساس دین در مسئولیت خود دارند؛ حداقل به قانون عمل کنند و گزارش دقیق میزان وصولی مالیات بر ارزش افزوده شهر زنجان را در سه ماهه نخست سال ارائه دهند، اظهار کرد: سازمان‌های دولتی از بودجه دولت استفاده می‌کنند اما شهرداری ریالی از دولت نمی‌گیرد. با افتخار شهرداری با اعتبارات مردم پابرجاست، شهرداری نیز همین مبالغ را در راه خدمت به مردم به کار می‌برد. بنابراین پول مردم به طور کاملا مشخص برای خود مردم خرج‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مصاحبه منتشر شده در خصوص مالیات و پرداختی به شهرداری و دهیاری‌ها تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، گفت: ۲۸ خرداد روزی است که شورای ششم انتخاب شده است و این گزارش دهی عجیب است و این نشان می‌دهد شورای ششم دقیق از روز اول وارد کار شده است و در این مصاحبه نیز شروع کار شورا را نیز ۲۸ خرداد زده‌اند و این نشان می‌دهد اعضای شورای ششم خیلی فعال بوده‌اند. و مبدا تاریخ گزارشگیری را انتخاب شورا زده‌اند اما این نحو از گزارش‌دهی مالیات اصلا درست نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل تورم چند برابری که وارد می‌شود ما شرمنده مردم هستیم و نمی‌توانیم پروژه‌های عمرانی را بیشتر از این اجرا نماییم و از بابت تورمی که وجود دارد و هزینه‌های سنگینی‌ که تحمیل می‌شود و نمی‌توان پروژه‌ها را سریع‌تر پیش برد از مردم شهر عذرخواهی می‌کنم.

سهم 5 درصد شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده چه شد؟

 در ادامه حسین حمزه‌لوپاک، عضو شورای شهر زنجان هم با اشاره به اینکه به عقیده بنده افزایش مالیات بر ارزش افزوده گزارش مثبتی نیست، اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده تورم در جامعه است.

وی با بیان اینکه آمار بیانگر این است که تورم 300 تا 400 درصدی در شهر وجود دارد ،اظهار کرد: مسئولان در برخی از مواقع علیه دولت گزارش می‌دهند، اگر تورم ابتدای سال را تاکنون بررسی کنید بالای 50 درصد است و اگر همان تورم را در نظر بگیریم باید ارزش افزوده اخذ شده افزایش یابد.

او ادامه داد: ارزش افزوده فقط وابسته به تورم است. این آمار چند روز پیش یکی از مسئولین آمار و ارقام عجیب و غریبی دادند و به گونه‌ای در استان جا افتاده که ارزش افزوده در شهرداری‌ها تنها از سال 1400 پرداخت شده است . ما در این زمینه سکوت کردیم. مسئولان عنوان می‌کنند، 1600 میلیارد ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاریها بوده است. این سهم 4 درصد شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده است. دوستان بیایند توضیح دهند سهم 5 درصد شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده چه شده است؟ 


صدای زنجانمالیات بر ارزش افزودهسهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده
sedayezanjannews.ir/nx9889


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»