کد خبر: 9909
1402/04/18 - 9:31


صدای زنجان تاثیر مشکلات اقتصادی بر سلامت روان را بررسی می‌کند؛

زخمِ بی‌پولی

شهروندان: وضعیت اقتصادی اغلب خانوارها با توجه به این گرانی‌ها چندان تعریفی ندارد! جیب که خالی باشد اعصاب و روان هم خراب است!/ تحلیل‌گر مسائل اقتصادی: زندگی مردم به لحاظ اقتصادی تامین نباشد، افراد آسیب‌پذیر دست به ناهنجاری می‌زنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: پس از انتشار آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی و جایگاه قابل تامل زنجان در برخی از این آیتم‌ها که به اذعان برخی مسئولان، مشکلات اقتصادی در آن نقش مهمی دارد، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان از مسئولان می‌خواهد تا برای جلوگیری از گسترش ناهنجاری‌ها، فکری به حال اقتصاد کرده و برنامه‌‌ریزی درستی برای بهبود شرایط ارائه دهند.

پس از انتشار آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی و جایگاه قابل تامل استان زنجان در تعدادی از این آیتم‌ها که از نظر برخی از مسئولان ذی‌ربط، «مسائل اقتصادی و معیشتی» نقش کلیدی در این موارد داشته و دارد، تعدادی از شهروندان زنجانی نسبت به آن واکنش نشان داده و از مسئولان و برنامه‌ریزان می‌خواهند که هم در تدوین برنامه‌های اقتصادی و هم نظارت بر اجرای صحیح و دقیق آن، مقتدرانه وارد عمل شوند.

 تحلیلگران نیز بر این باور هستند که عدم کنترل و نظارت بر شرایط اقتصادی جامعه خود می‌‍تواند گسترش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

هر چند آمارهای اقتصادی نشان از شرایط خوب استان در زمینه رفاه، اشتغال و غیره دارد اما تحلیل‌های اجتماعی نگاه دیگری به این قبیل موضوعات داشته و از به صدا درآمدن زنگ خطر این آسیب‌ها تحت تاثیر شرایط اقتصادی خبر می‌دهد.

شرایط مالی هیچ سنخیتی با سلامت روان مردم ندارد

محسن یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: وقتی هشتِ آدم گروی نه اش باشد نمی‌تواند با آرامش و متانت با برخی موضوعات برخورد کند! وضعیت اقتصادی اغلب خانوارها با توجه به این گرانی‌ها چندان تعریفی ندارد! جیب که خالی باشد اعصابت هم خراب است!

وی با اشاره به اینکه همه ما در سطح شهر عجله داریم چرا که برای داشتن یک زندگی خیلی معمولی هم باید کلی دوندگی کنیم و این آرامش روحی ما را برهم می‌زند، عنوان می‌کند: وقتی خستگی و ناکامی بر آدم قالب می‌شود با کوچکترین موضوعی بهم می‌ریزد و برای حل مساله کاری انجام نمی‌دهد.

این شهروند زنجانی ادامه می‌دهد: برای نمونه یک حادثه رانندگی ساده چرا باید به یک درگیری منجر شود؟، من می‌گویم به دو دلیل نخست عدم آرامش فرد به دلیل فشار بالایی که به وی وارد است و دیگر تاثیر یک حادثه کوچک بر زندگی وی و همچنین ناشی از بر هم خوردن برنامه مالی فرد است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ساعات کاری شهروندان هیچ سخنیتی با سلامت جسمی و روانی آنها نداشته و افراد با کوله‌باری از خستگی در حال گذراندن عمر خود هستند، می‌گوید: اگر فرد ساعات آزادی نیز داشته باشد برای پر کردن چاله و چوله‌های زندگی خود باید مبادرت به شغل دوم کند.

زهرا دیگر شهروند زنجانی با اشاره به اینکه به دلیل فشار اقتصادی در بسیاری از خانواده‌ها همسران با هم باید کار کنند تا یک زندگی دو نفره را آن هم به سختی بگردانند، اضافه می‌کند: همین موضوع فرصت همراهی و هم زیستی زوجین را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مالی و اقتصادی موجب وارد شدن یک سری فشارها به زوجین می‌شود، می‌گوید: وقتی فرد در محیط کار، خانواده و غیره با فشارهای مختلف مواجه است به مرور توان کمتری برای مواجهه با مشکلات یافته و تاب کمتری در مقابل مشکلات دارد پس نباید از این حجم درخواست طلاق و نزاع در جامعه تعجب کرد.

30 خرداد‌ماه 1402 بود که روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از خبرنگار ستون جهت اطلاع از زنجان، گزارش داد در جلسه کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده، فرماندار یکی از شهرستان‌های استان اعلام کرد: در سال 1399 از ۱۴۰ مورد اقدام به خودکشی ۸ مورد، در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۴ مورد اقدام ۱۰ مورد و در سال گذشته از ۱۶۱ مورد اقدام به خودکشی ۱۸ مورد منجر به فوت شده و بیشترین فوت‌شدگان را مردان تشکیل می‌دهند.

در این گزارش به نقل از فرماندار این شهرستان آمد که مهم‌ترین عامل اقدام به خودکشی در این شهرستان وضعیت اقتصادی و بیکاری است و این آمار خوبی نیست، این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

همچنین، بابک غیاثی، مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان سوم تیرماه 1402 در جریان نشست خبری خود با اشاره به اینکه آمارهای تکمیلی سال ۱۴۰۲ در خصوص نزاع و درگیری فعلا آماده ارائه نیست، اظهار کرد: استان زنجان در سال ۱۴۰۰ مقام سوم را در زمینه نزاع و درگیری در سطح کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت در سال ۱۴۰۱ از حدود ۳۷ هزار پرونده‌ای که در سازمان پزشکی قانونی تشکیل شده است بالای ۱۰ هزار پرونده مربوط به پرونده‌های نزاع بوده است، تصریح کرد: این موضوع خود بیانگر این امر است که باید در زمینه تاب‌آوری افراد نسبت به مسائل و افزایش سعه‌صدر شهروندان کار کنیم.

غیاثی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲.۷ درصد آمار نزاع و درگیری در استان کاهش یافته است اما در آمارهای ده ساله ما شاهد افزایش صعودی این آمار بوده‌ایم، بیان کرد: یعنی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ ما افزایش نزاع را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد بررسی دلایل بالا بودن آمار مربوط به نزاع در استان از سوی سازمان پزشکی قانونی و تاثیرگذار بودن تورم و مشکلات اقتصادی به صدای زنجان گفت: ما همواره از سوی اساتید و دانشگاهیان  درخواست کرده‌ایم  که به این موضوعات ورود داشته باشند و عوامل تاثیرگذار در این زمینه را بررسی کنند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که موضوع افزایش آمار مربوط به نزاع تک عاملیتی نیست و قطعا موضوعات مختلفی در این زمینه تاثیر‌گذار هستند که باید در این زمینه تحقیق و بررسی کرد و با سند و مدرک سخن گفت.

غیاثی در بخش دیگر سخنان خود نقش فشارها و مشکلات اقتصادی در نزاع را قبول کرد و می‌گوید: هر چند نزاع تک عاملیتی نیست اما موضوعی مثل تورم و فشارهای اقتصادی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

وقتی فرد نمی‌تواند نیازهای اولیه خود را تامین کند به اقدامات ناهنجارانه دست می‌زند

رضا پیرایش، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه میزان خودکشی و ناهنجاری که در جامعه می‌بینیم افزایش پیدا کرده است ناشی از فشارهای اقتصادی است، می‌گوید: وقتی فرد با اهرم‌های مختلف نمی‌تواند نیازهای اولیه خود را تامین و برطرف کند و در تنگناها قرار می‌گیرد به ناچار آن‌هایی که به لحاظ روحی و روانی آسیب‌پذیر هستند به این اقدامات ناهنجارانه چون خودکشی و خودزنی و درگیری مبادرت می‌کنند.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در تمام کشور این مشکل وجود دارد و نمی‌توان آن را به زنجان ربط داد چرا که استان نیز از شرایط تبعیت می‌کند، اضافه می‌کند: در برخی استان‌ها نظارت اندکی بر قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و کنترل انجام می‌شود اما به هر حال مقطعی است و در بلند مدت باید ساختارها اصلاح شود.

وی می‌افزاید: همانطور که در پیام رهبری در اول سال آمده است با رفع موانع و رشد تولید در واقع مشکلات اقتصادی را کاهش می‌دهد.

پیرایش در پاسخ به سئوالی در مورد مغایرت آمارها با واقعیت جامعه با بیان اینکه متاسفانه یکی از ایرادات دستگاه‌های دولتی ارائه آمارهای نادرست توسط مسئولان است، اضافه می‌کند: مدیران برای ارائه عملکرد خود آمارهای ناصحیح را اعلام می‌کنند و در برخی موارد ارائه این آمارها با واقعیت جامعه سنخیت ندارد.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه باید مرجعی برای نظارت بر این آمارها وجود داشته باشد، تاکید می‌کند: باید فضایی باشد که این آمارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و براساس مستندات ارزیابی شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما چنین فضایی وجود ندارد، می‌گوید: شاید بتوان گفت یکی از وظایف سازمان بازرسی کشور نظارت بر این موضوع است که بررسی شود مجموعه‌ها از فعالیت و ماموریت‌های خود چه گزارشی ارائه می‌دهند.

پیرایش با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های نظام و سیستم سالم مدیریت این است که عملکرد مدیران مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد، تصریح می‌کند: باید مدیرانی که عملکرد مطلوب نداشتند با افراد شایسته و با عملکرد بهتر جایگزین شوند. برای بهبود وضعیت نیازمند چنین تحولانی در عرصه مدیریت هستیم.

وی ادامه می‌دهد: انسان به امید زنده است و باید مدیران توانمند، ماهر و متخصص با اتخاذ راهبردهای مناسب زمینه بهبود وضعیت را در جامعه فراهم کنند اما این منوط به این است که مدیران تلاشگر بدون توجه به خط و خطوط  و فارغ از نگاه حزبی، انتصاب شده و برای رفع مشکلات اقتصادی خانوارها برنامه‌ریزی اساسی کنند تا شاهد روند کاهشی آسیب‌های اجتماعی باشیم.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانوضعیت اقتصادیمعیشتنابسامانی اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx9909


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»