کد خبر: 5440
1400/01/08 - 11:14


عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان اظهار کرد:

نگرانی برای گرانی‌های نو

رضا پیرایش: برای منافع اقتصادی‌‌مان هم که شده باید تا حدودی اختلاف‌های‌مان را با آمریکا کنار بگذاریم/ احتکار خانگی از بی‌اعتمادی مردم حکایت دارد/ پیش‌بینی تشدید گرانی‌ها در سال 1400 پس از حذف ارز 4200 تومانی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که معتقد است با تقویت سیاست خارجی ایران با جهان و شکوفایی اقتصاد، اعتماد عمومی افزایش می‌یابد به مسئولان توصیه می‌کند که برای منافع اقتصادی‌‌ کشور هم که شده باید تا حدودی اختلاف‌ها را با آمریکا کنار بگذارند.

پیش‌بینی می‌شود عوامل مختلفی در وضعیت بازار ارز سال جاری اثر گذار باشند که احتمالا یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. همچنین اجرای بخش عمده‌ای از بودجه‌ دولت دوازدهم بر عهده دولت بعد خواهد بود، دولتی که نگاهش به مسائل بین‌المللی در شرایط فعلی، برای بازار ارز بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

رضا پیرایش، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی سال 1400 معتقد است: وضعیت اقتصادی ایران و رونق اقتصادی در سال جاری قطعا به سیاست خارجی ایران با جهان خارج و لزوم نزدیکی با کشورها جهت صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و کالاهای غیرنفتی بستگی دارد.

برای منافع اقتصادی‌‌مان هم که شده باید تا حدودی اختلاف‌هایمان را با آمریکا کنار بگذاریم

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه برخی از کشورهایی که اسما از ایران حمایت می‌کنند و کشورهای دوست محسوب می‌شوند در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند، اضافه می‌کند: حجم عمده‌ای از معاملات کشورهایی نظیر چین و روسیه با آمریکاست و اعمال این تحریم‌ها سبب شده تا در عرصه تجارت با ایران با مشکل مواجه شوند، ما حتی در صادرات محصولاتی نظیر خشکبار با مشکل مواجیهم. در حال حاضر محصولات تولیدی ایران به صورت چمدانی و از طریق مسافران به کشورهای عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود.

پیرایش با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی کشور عنوان می‌کند: ایران توانایی این را دارد تا بخشی از بازار کشورهایی نظیر چین و روسیه را در دست گیرد اما لازمه آن برچیده شدن تحریم‌هاست، اگر این اتفاق بیفتد شاهد رونق اقتصادی خواهیم شد، مقام معظم رهبری نیز برداشتن تحریم‌ها را از اولویت‌های نخست مسئولان امر دانسته و بر آن تاکید دارند.

تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوید: در امپریالیسم بودن آمریکا هیچ شکی نیست، اما به نظرم تا جایی که منافع اقتصادی کشور ایجاب می‌کند باید اختلاف‌مان را تا حدی کنار بگذاریم.

پیش‌بینی تشدید گرانی‌ها در سال 1400 پس از حذف ارز 4200 تومانی

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهارات خود به تاثیر حذف ارز 4200 تومانی و ارتباط آن با گرانی‌ها اشاره کرده و عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد در بودجه 1400، 8.5 میلیارد برای کالاهای اساسی نظیر دارو، نهاده‌های دامی و غیره تعلق یابد. اگر ارز از این کالاها حذف شود هیچ تردیدی نیست قیمت کالاهای نامبرده افزایش می‌یابد.

پیرایش با اشاره به برخی دیدگاه‌ها اضافه می‌کند: موافقان حذف ارز 4200 تومانی با اشاره به عدم کنترل کالاهای مشمول ارز 4200 و ایجاد برخی نابسامانی‌ها معتقدند حذف آن بهترین راهکار است اما به نظرم درصد ناچیزی از این کالاها کنترل نمی‌شد و اختصاص ارز 4200 به کالاهای ضروری در جلوگیری از قیمت بالای محصولات و مشکلات پس از آن تاثیرگذار بود. طبیعتا آزادسازی گرانی به همراه خواهد آورد.

با توسعه صادرات می‌توانیم نرخ ارز را به 12 هزار تومان و کمتر از آن برسانیم

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که اعتقاد دارد عرضه کمِ ارز عامل افزایش نرخ ارز است، می‌گوید: در ایران کسی در رابطه با قیمت واقعی ارز مطالعه دقیقی نکرده است. با ورود ارز به اقتصاد کشور در پی افزایش تقاضا که با توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی محقق می‌شود شاهد افزایش میزان حجم درامد ارزی کشور به میزان قابل توجه می‌شویم. مثلا اگر حجم درامدی کشور به 55 میلیارد برسد، قیمت ارز دیگر 32 یا 24 هزار تومانی فعلی نخواهد بود و به مرز 12 هزار تومان و حتی کمتر از آن می‌رسد.

احتکار خانگی اقلام اساسی حاکی از بی‌اعتمادی است

این تحلیل‌گر اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود به صف‌های مردم برای خرید اقلام ضروری و یا هجوم مردم به مراکز خرید برای دریافت این اقلام و احتکار آن‌ها در منازل می‌گوید: این رفتارها تابع انتظاراتی است که مردم از مسئولان دارند و البته تجربه‌ای که با گوشت و پوست خود آن را لمس کرده‌اند! وقتی اعتمادی نباشد یا این اعتماد کاهش یابد ناچار رفتارهای خارج از رویه عادی از جامعه بروز داده و روغن (یا هر کالای ضروری) بیشتری احتکار می‌کنند که فردا آن را گران نخرند!

با تقویت سیاست خارجی ایران با جهان و شکوفایی اقتصاد، اعتماد عمومی افزایش می‌یابد

پیرایش با تاکید بر اینکه انتظارات تورمی مردم منجر به افزایش تقاضا برای خرید انواع کالا می‌شود، تصریح می‌کند: این زنجیره، فشارهای تورمی را دامن می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه در شرایط کنونی باید اعتماد مردمی افزایش یابد، تحقق این امر را تقویت سیاست‌های خارجی ایران با جهان خارج می‌داند.

مشارکت همگانی در انتخابات ریاست جمهوری از بعد سیاست خارجی ایران و بهبود وضعیت اقتصادی مهم است

این تحلیل‌گر اقتصادی مشارکت همگانی در انتخابات ریاست جمهوری از بعد سیاست خارجی ایران و بهبود وضعیت اقتصادی را مهم دانسته و عنوان می‌کند: اگر جریان‌های سیاسی فعال باشند و فضا برای حضور تمامی طیف‌ها فراهم باشد و محدودیت و جناح‌بندی هم نباشد، مشارکت مردم هم زیاد باشد، طبیعتا ایران از بعد سیاست خارجی قوی بوده و این مهم در شرایط اقتصادی کشور نیز مؤثر است. امیدواریم شورای نگهبان این موضوع را در نظر گیرد تا شاهد حضور حداکثر مردم پای صندوق رای باشیم.

حضور کمرنگ مردم در انتخابات مجلس اسفناک بود

پیرایش با اشاره به حضور کمرنگ مردم در پای صندوق‌های رای انتخابات مجلس ابراز کرد: مشارکت عمومی در انتخابات مجلس حتی از پیش‌بینی‌ها هم کمتر شد. حضور کمرنگ مردم در انتخابات مجلس (مجلس یازدهم) بسیار اسفناک بود ما امیدواریم با درایت شورای نگهبان و فضای مناسب برای مشارکت تمامی طیف‌های سیاسی، شاهد حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای باشیم که قطعا در عرصه سیاست خارجی ایران، ارتباط تنگاتگ با جهان و رونق اقتصادی نقش تاثیرگذاری خواهد داشت./ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسال 1400وضعیت اقتصادیرضا پیرایش
sedayezanjannews.ir/nx5440


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»