کد خبر: 9951
1402/04/25 - 9:44


دبیر نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور از طولانی شدن انتظارات مربوط به برگزاری این جشنواره خبر داد

معطلی زنجان برای یک جشنواره ملی!

امیر سهامی: اردبیل برای میزبانی جشنواره آئینی سنتی ترک‌زبانان در سال 1403 اعلام آمادگی کرده اما برگزاری این جشنواره در زنجان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: قرار بود 12 تیرماه 1402 نخستین جشنواره آئینی سنتی ترک‌زبانان به میزبانی زنجان برگزار شود اما به علت مخالف‌های برخی ارگان‌ها و مشکلات مالی این مهم میسر نشد. البته دبیر این جشنواره می‌گوید: به تازگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان عنوان کرده که می‌توان این جشنواره را 24 و 25 شهریور سال جاری همزمان با هفته «وحدت» برگزار کرد!

 در حالی که بنا بود که اختتامیه «نخستین جشنواره آئینی - سنتی ترک زبانان کشور» در تاریخ ۱۲ تیرماه به میزبانی زنجان برگزار شود، دبیر نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور از احتمال برگزاری این جشنواره در 24 و 25 شهریور سال جاری همزمان با هفته «وحدت» خبرمیدهد و عنوان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌ها‌ی انجام شده قرار بود اختتامیه «نخستین جشنواره آئینی - سنتی ترک زبانان کشور» در تاریخ ۱۲ تیرماه به میزبانی زنجان برگزار شود که ظاهرا با مخالفت هیئت تطبیق و مشکلات مالی، برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

هیئت تطبیق فرمانداری شهرستان زنجان پیش‌تر مخالفت خود را با مصوبه شورای شهر زنجان در خصوص برگزاری جشنواره «هنرهای نمایشی- آیینی سنتی ترک زبانان» بدلیل مغایرت با ماده 73 شهرداری‌ها اعلام کرده بود اما اعضای شورا در جلسه علنی ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ مجددا ضمن اصرار به رای قبلی، این مصوبه را برای تصمیم‌گیری به حل اختلاف ارسال کردند.

جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشورهویت ترک‌زبان را در کل کشور را به نمایش می‌گذارد

«امیر سهامی»، دبیر نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در گفت و گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این امر که ما بتوانیم داشته‌های فرهنگی و آیینی‌ خود را احیا کنیم، امر مهمی است، اظهار کرد: جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشورهویت ترک‌زبان را در کل کشور را به نمایش می‌گذارد.

وی با بیان اینکه جوانان ما باید با هویت‌های خود آشنایی پیدا کنند، ادامه داد: بخشی از این هویت به فراموشی سپرده شده است و اکنون فرهنگ غرب وارد کشور ما شده است. در راستای هویت‌بخشی به جوانان، ما برای برگزاری این جشنواره بسیار تلاش کردیم و 3 سال است که به دنبال برگزاری این جشنواره در استان هستیم، که متاسفانه این امر تا به امروز محقق نشده است.

به گفته سهامی، در این سه سال برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. به طوری که استان می‌تواند از برگزاری این جشنواره به صورت بهینه استفاده کند و در راستای جذب گردشگر و صنعت گردشگری حرکت کند. همچنین می‌توان از بسیاری از فرصت‌هایی که از قبل این جشنواره ایجاد می‌شود، به صورت بهینه استفاده کند.

وی افزود: از ظرفیت این جشنواره می‌توان برای شناساندن سبزه میدان و ایجاد شادابی برای مردم در سطح شهر و هم احیای آیین‌ها و رسوم‌های سنتی ترک زبانان، بهره برد. بسیاری از افراد در مورد آیین‌ها و رسوم‌های قدیمی شنیدند ولی به صورت محسوس لمس نکردند و از این فرصت می‌توان بهره برد. در کنار این جشنواره موضوعاتی مثل معرفی صنایع دستی استان، معرفی 10 نوع از غذاهای معروف زنجان و کارگاه‌های معرفی صنایع و جذب سرمایه‌گذار ورود خواهیم کرد.

در برگزاری این جشنواره با مشکلات مالی موجه هستیم

وی با بیان اینکه ما در برگزاری این جشنواره با مشکلات مالی مواجه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه برای بسیاری از موضوعات در استان هزینه می‌شود اما برای مسئله فرهنگ هزینه نمی‌شود. بنا بود 700 میلیون تومان شورا و شهرداری به این موضوع اختصاص بدهد که اکنون این میزان به 400 میلیون تومان رسیده است که خود این موضوع نیز تصویب نشده است!

وی با بیان اینکه چندین سرمایه‌گذار برای پشتیبانی این جشنواره رایزنی کردیم، اظهار کرد: بسیاری از ترک‌زبانان «تبریز»، «اردبیل» در راستای برگزاری این جشنواره در استان از ما حمایت می‌کنند.

سهامی با بیان اینکه بنا بود این جشنواره در 12 تیرماه برگزار شود، که به دلیل مشکلات موجود میسر نشد، اظهار کرد: ارشاد نیز به تازگی عنوان کرد که این جشنواره را می‌توان در 24 و 25 شهریور سال جاری همزمان با هفته «وحدت» برگزار کرد که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

آیین‌های ما نویددهنده شادابی و نشاط هستند

وی خاطرنشان کرد: بناست این جشنواره در سال‌های آتی در استان‌های «اردبیل»، «تبریز» و «ارومیه» برگزار شود. ما تلاش داشتیم که اولین مراسم را در استان زنجان برگزار کنیم که فعلا میسر نشده است. با این وجود طی هفته گذشته مرکز هنرهای نمایشی در اردبیل اعلام کرده که سال آینده دبیرخانه جشنواره زنجان این جشنواره را دراردبیل برگزار کند. اردبیلی‌ها و تبریزی‌ها می‌دانند که از این جشنواره بسیار استفاده خواهند برد ولی ما در استان زنجان در این زمینه ماندیم و امیدوارم که مسئولین در این زمینه یک دقت اساسی بکنند.

به گفته سهامی، آیین‌نامه این جشنواره نیز، نکات زیادی را برای جذب سرمایه، جذب گردشگر و سرمایه‌گذار را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه شادابی در جامعه از بین رفته است و جوانان ما دچار مشکلات هویتی شده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که آیین‌های ما نویددهنده شادابی و نشاط هستند و ریشه شرقی و سنتی و مذهبی دارند.

این هنرمند با بیان اینکه همه آیین‌ها و رسومات ما در این جشنواره دیده شده است، اظهار کرد: بخش «آشیقی» و «آیین‌های نمایشی» در این مراسم دیده شده است. همه این موضوعات بنا است تا در این جشنواره احیا شود. ضمن اینکه در خبر هستم که از یونسکو برای این جشنواره برنامه‌ریزی می‌کنند تا این آیین‌ها را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه من سه سال است که برای برگزاری این جشنواره در استان دوندگی می‌کنم، افزود: استانداری از این طرح حمایت کرده است و بخشنامه‌های متعدد زده شده است اما به بخش اصلی مسئله که رسیدیم نتوانستیم مسئله را ساماندهی کنیم.

انتخاب تعداد 12 اثر «نمایشی- آیینی» و 15 اثر «آشیقی» در این دوره از جشنواره

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه این جشنواره، اولین دوره جشنواره ترک زبانان کشور است، گفت: استقبال بزرگی از این جشنواره به عمل آمده است و برای این جشنواره بالغ بر 60 اثر از استان‌های مختلف ارسال شده بود که هیئت بازبین ما طبق آیین‌نامه، آثار را بازبینی کردند و تعداد 12 اثر «نمایشی- آیینی» و 15 اثر «آشیقی» را انتخاب کردند و این گروه‌ها در زنجان در «سبزه میدان»،« گاوازنگ» و در «سلطانیه» تولیدات خود را به اجرا درخواهند آورد.

وی با اشاره به دلیل عدم برگزاری جشنواره در طی سال گذشته، اظهار کرد: سال اول این جشنواره در حال برگزاری بود و کارها پیشرفت خوبی داشت که با مسئله کرونا روبه رو شدیم. این جشنواره در آن سال برگزار نشد و در سال‌های قبل نیز جلسات متعددی نیز گذاشته شد تا 12 تیرماه 1402 زمان برگزاری این جشنواره قطعی شد که متاسفانه مشکلات و مسائل مالی مانع از برگزاری این جشنواره شد. اکنون هم قول دادند که پس از محرم و صفر به این موضوع ورود خواهیم کردیم.

باید به داشته‌های خود توجه کنیم

وی با بیان اینکه برای فرهنگسازی یک شهر حتما باید اندیشه‌ افرادی که در راس مدیریت هستند به‌گونه‌‎ای باشد تا بتوان از ظرفیت‌ها استفاده کنند، گفت: شناخت مسائل فرهنگی زنجان باید بسیار حائز اهمیت باشد تا ما بتوانیم این‌ها را حفظ کنیم. تمام داشته‌های مردمی ما دارد از بین می‌رود. ترکیه  و باکو بخشی از داشته های فرهنگی و رسومی ما را ثبت می‌کنند؛ در صورتی که این موضوعات برای این منطقه هستند.

سهامی با بیان اینکه ما به داشته‌های خود اهمیت نمی‌دهیم، گفت: استاندار حتی اشاره کرده است که در بخش این جشنواره تورگردان باید بتوانند گردشگر و تور جذب کنند تا بتوانند منبع درآمدی برای این موضوع ایجاد کنند. ما باید بعد تجاری‌ که این جشنواره می‌تواند ایجاد کند را نیز ببینیم و در راستای برگزاری هر چه بهتر آن حرکت کنیم.

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشورفرهنگزبان مادری
sedayezanjannews.ir/nx9951


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»