کد خبر: 10599
1402/07/29 - 16:22


داور نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان کشور تاکید کرد

بی‌مهری رسانه‌ها نسبت به «هنرهای اصیل»

منوچهر نجفی، از داوران نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان کشور، با اشاره به اینکه هنر آشیقی نزدیک 7 هزار سال تاریخ دارد و تاریخچه آن به تمدن بین النهرین می‌رسد، اظهار کرد: به نظر مهمترین ضربه‌ای که به هنر وارد شده است از سوی رسانه‌ها بوده است‌. در واقع رسانه‌ها به این هنر چندان توجهی ندارند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ منوچهر نجفی، از داوران نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان کشور، با اشاره به اینکه هنر آشیقی نزدیک 7 هزار سال تاریخ دارد و تاریخچه آن به تمدن بین النهرین می‌رسد، اظهار کرد: به نظر مهمترین ضربه‌ای که به هنر وارد شده است از سوی رسانه‌ها بوده است‌.  در واقع رسانه‌ها به این هنر چندان توجهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند هنر آشیقی را به خوبی به مخاطبین خود نشان بدهند، گفت: متاسفانه در رسانهها از این هنر حمایتی نمی‌شود و شاید حتی بتوان گفت که اصلا صحبتی از هنرآشیقی در رسانهها نیست و اجراهایی که در رسانه‌هایی مثل تلویزیون صورت می‌گیرد،غالبا اجراهای ضعیفی بوده است.

 وی با بیان اینکه این بی‌توجهی ها موجب شده است تا اساتید بزرگ این حوزه خانه نشین باشند، اظهار کرد: بسیاری از شهروندان ترک زبان حتی به ماجرای «کور اوغلو» آشنایی ندارند و نمی‌دانند ماجرای آن چیست. این اتفاقات به جهت عدم ورود رسانه به این موضوعات است.

نجفی با بیان اینکه جای خالی این موضوعات بومی و سنتی در فرهنگ ما دیده می‌شود، افزود: منتقد و نویسنده در این زمینه ورود نکرده و به این موضوعات نپرداخته است. ابزار  در دست منتقد و نویسنده ما وجود دارد، فقط کافی است که به این سمت هدایت شود و یا به این موضوعات گرایش پیدا کند.

 این هنرمند افزود: برای اینکه ما بتوانیم فرهنگ و تمدن خود را حفظ کنیم، باید فرهنگ ما، در ادبیات، اشعار و جهان ما نفوذ پیدا کند. با برگزاری این جشنواره‌ها قطعا نمی‌توان آن اثرگذاری عمیق را گذاشت و برای اثربخشی بیشتر، باید برنامه‌ای مستمر و همیشگی از طریق صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد و شهرداری برای ارتقا و ماندگاری این هنرها انجام گیرد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود و از سرمایه‌گذاران در جهت گسترش فرهنگ اصیلی که داریم، استفاده کنیم.

به گفته داور نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان، برگزاری این جشنواره نقطه عطفی برای فرهنگ ما است، به طوری که من این جشنواره را بازگشت به خویشتن می‌بینم. در واقع ما از طریق  این جشنواره است که میتوانیم به آداب و سنن خود نگاهی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای جوان امروزی الگوسازی نکرده‌ایم، اظهار کرد:  متاسفانه سازهای ایرانی اصلا به جوانان معرفی نشده است و متاسفانه زمانی که ما در این زمینه الگوسازی نکنیم، غرب به ما تهاجم فرهنگی می‌کند.

نجفی با بیان اینکه من همواره عنوان می‌کنم که ما به جهت سابقه و قدمت فرهنگی که داریم میتوانیم خود آغاز گر یک تهاجم فرهنگی باشیم، افزود: منتهی برای این کار نیازمند یک همت جمعی هستیم که مسئولان بالا دستی از هنرمندان حمایت کنند و منتقدان و کارشناسان به این موضوع ورود کنند.

وی با بیان اینکه بدون حمایت مسئولان  و پیگیریهای بی‌وقفه‌ آقای سهامی قطعا این جشنواره به بارنمی‌نشست، افزود: این جشنواره نقطه عطفی است برای اینکه نیم نگاهی به فرهنگ خویش داشته باشیم.

داور نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان افزود: باید به این جشنواره که گام‌های اول خود را طی می‌کند با نگاه مهربانه‌تری نگاه کرد و یک میزان به آن دید کمی داشته باشیم تا کیفی، چرا که هنوز قدم‌های اول خود را برمی‌دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان کشورترک زبانانهنر
sedayezanjannews.ir/nx10599


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»