کد خبر: 9982
1402/04/28 - 16:27


در نشست فعالان اقتصادی استان زنجان با سفیر ایران در ترکیه مطرح شد

بخش خصوصی نقش چندانی در اقتصاد ندارد

فعالان اقتصادی: 80 تا 85 درصد فعالیت اقتصادی مربوط به دولت بوده، از این رو بخش خصوصی نیز متاثر از تصمیمات دولتی است و به همین دلیل نقش چندانی در اقتصاد ندارد!/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: دولت از فعالیت بخش خصوصی در عرصه تجارت استقبال می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نشست تخصصی فعالان اقتصادی استان زنجان با حضور محمدحسن حبیب‌الله زاده، سفیر ایران در ترکیه چهارشنبه (28 تیرماه 1402) در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

محمد حسن حبیب‌الله‌زاده، سفیر ایران در ترکیه در این جلسه با اشاره به بالا بودن تعاملات اقتصادی ایران و ترکیه اظهار کرد: حجم تجارت ایران با ترکیه حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده که این رقم قابل توجه است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای افزایش حجم این مراودات عنوان کرد: حجم صادرات ایران به این کشور ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

سفیر ایران در ترکیه با تاکید بر اینکه این هدف‌گذاری شعاری نیست بلکه ظرفیت تحقق آن وجود دارد، بیان کرد: ترکیه پس از چین و امارات سومین شریک تجاری ایران است.

حبیب‌الله‌زاده با اشاره به اینکه ترکیه از جهات مختلف به ویژه در حوزه ترانزیت برای ما اهمیت دارد، اضافه کرد: بخش خصوصی در تقویت مناسبات تجاری بین ایران و ترکیه اهمیت و نقش ویژه‌ای دارد و اگر قرار است اتفاقی در حوزه توسعه تجارت خارجی رخ دهد این موضوع با تکیه بر ظرفیت این بخش محقق می‌شود.

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه حدود یک میلیون ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند و یا به این کشور تردد دارند، عنوان کرد: چند هزار شرکت توسط ایرانی‌ها در ترکیه به ثبت رسیده است که از این ظرفیت‌ها می‌توان در توسعه روابط تجاری بهره گرفت.

رونق تدریجی صادرات به ترکیه

حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روند نزولی صادرات به ترکیه از سال‌ 2010 آغاز شد، اظهار کرد: این روند تا سال‌های اخیر ادامه داشت اما از سال‌های گذشته شاهد افزایش صادرات هستیم.

وی با اشاره به سهم بالای صادرات به ترکیه از استان زنجان و نقش آن در اقتصاد استان بیان کرد: در زمینه واردات نیز این کشور سهم بالایی دارد.

محمدی ترکیه را شریک بزرگ تجاری استان اعلام کرد و افزود: ترکیه پس از چین و عراق سومین شریک تجاری ایران هست که همکاری ایران و ترکیه سابقه ۴۰۰ ساله دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به وجود قرابت فرهنگی بین مردم دو کشور عنوان کرد: ترکیه  می‌تواند رابط ایران با اروپا باشد به همین دلیل افزایش روابط تجاری و تعاملات بین ایران و ترکیه از اولویت‌های سال‌جاری است.
وی با اشاره به اینکه روابط بین کشورها نباید تنها به صادرات و واردات خلاصه شود، گفت: باید با تعاملات انجام شده زمینه‌ساز انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه اقتصاد ایران دولتی است اما بخش قابل توجهی از صادرات به ترکیه در استان زنجان توسط بخش خصوصی انجام شده است، عنوان کرد: دولت از فعالیت بخش خصوصی استقبال می‌کند.

معرفی ظرفیت‌های روی، مس و برق زنجان به تجار تُرک

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه در استان زنجان یک هزار و 200 کارخانه در عرصه تولید حضور دارند، گفت: استان زنجان در چهار حوزه روی، برق، مس و نساجی فعالیت چشمگیری دارد.

وی با اشاره به فعالیت بزرگترین معدن روی در زنجان که این استان را تبدیل به قطب روی کرده است، اضافه کرد: زنجان با داشتن شرکت‌هایی همچون ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و سیم و کابل در حوزه برق حرفی برای گفتن دارد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به ظرفیت‌های زنجان در حوزه نساجی نیز عنوان کرد: زنجان در زمینه صنعت مس نیز فعالیت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه ترکیه نخستین شریک تجاری استان زنجان در واردات و صادرات است، بیان کرد: ترکیه کشور مهمی برای استان زنجان است که باید همکاری‌های تجاری در بستر برنامه‌ریزی مدون در دستور کار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به تمایل ترکیه به تعامل با تجار ایرانی بیان کرد: سفارت ایران در ترکیه می‌تواند در افزایش تمایلات ایران با ترکیه موثر باشد.

لزوم معرفی ظرفیت‌های تولید زیتون استان زنجان به بازار ترکیه

مهدی عباسی، رئیس زنجانیِ شورای ملی زیتون ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 23 هزار هکتار سطح کشت زیتون در زنجان است، اضافه کرد: سطح کشت زیتون در ایران 85 هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار20 درصد از باغات زیتون کشور در زنجان قرار دارد، عنوان کرد: 40 تا 45 درصد تولید زیتون کشور در استان زنجان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با کشور ترکیه در زمینه واردات ماشین آلات مراودات سنگینی داریم، اضافه کرد: واردات این دستگاه‌ها از ترکیه قیمت به مراتب مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه زیتون ترکیه یک بازار مصرف برای ایران بوده است، عنوان کرد: می‌توان از ظرفیت صادرات نهال زیتون به ترکیه استفاده کرد چرا که قیمت نهال در زنجان یک سوم ترکیه است.

بخش خصوصی نقش چندانی در اقتصاد ندارد

در ادامه جلسه یوسف مرادلو، فعال اقتصادی نیز در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دولتی است، اظهار کرد: 80 تا 85 درصد فعالیت اقتصادی توسط دولت بوده و از این رو بخش خصوصی نیز متاثر از تصمیمات دولتی است و به همین دلیل نقش چندانی در اقتصاد ندارد.

وی با بیان اینکه درخواست داریم در تصمیمات هیات دولت نیم نگاهی به اقتصاد و بخش خصوصی وجود داشته باشد، بیان کرد: سیاست را نمی‌توان اقتصادی کرد اما می‌توان مطالبه کرد در تصمیمات سیاسی نیم نگاهی به اقتصاد داشت.

مرادلو با اشاره به اینکه انتظار می‌رود با دستورالعمل خلق‌الساعه مانعی برای فعالیت اقتصادی ایجاد نشود، اضافه کرد: بر خلاف بیانات و تاکیدات رهبری در مورد اقتصاد هنوز مشکلات در این حوزه وجود دارد چرا که برخی مدیران و مسئولان متفاوت از شعار سال برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از ارزآوری استان زنجان از صنعت سرب و روی است، ادامه داد: 60 درصد واردات استان زنجان مربوط به مواد اولیه صنعت سرب و روی است. 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانفعالان اقتصادی زنجانسفیر ایران در ترکیه
sedayezanjannews.ir/nx9982


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»