کد خبر: 10431
1402/07/06 - 13:1


صدای زنجان از چالش‌های پیش‌روی برنامه‌نویسان گزارش می‌دهد؛

بی برنامگی برای برنامه‌نویسان

فعال حوزه آی تی استان گفت: درآمدهای پایین علت مهاجرت برنامه‌نویسان است مدیر عامل یک شرکت فناورانه در زنجان: زنجان حرفی برای گفتن در حوزه آی تی ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: (01) صفر و یک‌ها که با آمدنشان دنیای فناوری را متحول کردند بخش جدایی‌ناپذیری از دنیای فناوری به حساب می‌آیند و آینده دنیای تکنولوژی را تعیین خواهد کرد. برنامه نویسی رشته حرفه‌ای پرطرفداری است و در بازار کار، حقوق برنامه نویس معمولاً نسبت به سایر مشاغل بالاتر است. البته این نگاه ایده‌آل است و تا رسیدن به این نقطه فاصله وجود دارد.

داشتن چنین شغل و حرفه‌ای در کشوری از داخل فیلتر و از خارج تحریم است کمی سخت است و بنا بر اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مشکلات که نخبگان جوانان ایرانی در زمینه برنامه‌نویسی با آن روبرو بودند، محدودیت دسترسی در سایت‌های پرکاربرد زمینه شغلی خود بود که دشواری‌های زیادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کرد. که مجموعه وزارت ارتباطات مدتی بود که خبر راه‌اندازی سرویسی ویژه برای رفع این مشکل را می‌دانند و این سامانه را در مراسمی رونمایی کردريال البته همچنان مشکلات پابرجاست.

** عدم توجه به کدنویسان خطر مهاجرت را افزایش می‌دهد

افشین آشوری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان و فعال حوزه آی تی استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار از رشته‌های اولیه و پایه دانشگاه‌ها در کل کشور بوده است، اظهار کرد: در زنجان براساس آمار بیش از 10 هزار نفر فارغ التحصیل این رشته را داریم که بیشتر آنها نرم‌افزار هستند.

فعال حوزه آی تی استان زنجان با اشاره به اینکه این رشته جزو رشته‌هایی است که مهندسی کارشناسی ارشد و دکتری هم دارد، گفت: فعالان این رشته برای حضور در آن باید زحمت زیادی را متحمل شوند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که حقوقهای بالا می‌گیرند بسیار محدود هستند، بیان کرد: شرکت‌های حوزه نرم افزار و کدنویسی این فعالیت را به سه صورت فریلنسر، حضوری و از راه دور انجام می‌دهند.

آشوری با اشاره به اینکه در برخی موارد مهندسان ایران و زنجان به سایر کشورها هم خدمات کدنویسی ارائه می‌دهند، گفت: این در حالی است که این مهندسان در شهر و کشور خود بیشتر از رشته‌های دیگر مظلوم واقع شده‌اند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه این افراد در کشورهای حوزه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد، بیان کرد: بارها هم تذکر داده‌ایم که عدم توجه به برنامه نویسان و کدنویسان خطر مهاجرت را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زنجان استانی مهندس پرور به خصوص نرم‌افزار هست، اضافه کرد: این در حالی است که در زنجان شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ زیادی نداریم و بیشتر شرکت نرم‌افزاری متوسط و کوچک هستند.

آشوری با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان نرم‌افزاری در زنجان نسبت به جمعیت شهری بسیار زیاد است، گفت: اگر درصدی بگیریم زنجان فارغ التحصیلان نرم‌افزاری بیشتری نسبت به بسیاری از استان‌های برزگ دارد.

فعال حوزه آی تی استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌نویسی‌ سختی خود را دارد، گفت: نگارش مستمر کد برای رسیدن به خروجی همچنین تلاش برای بروزرسانی اطلاعات و کسب مهارت و تخصص‌های روز دنیا از جمله چالش‌های این رشته است.

وی با اشاره به اینکه به خود رشته و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها آنچنان که باید توجه می‌شد نشده است، تصریح کرد: امیدواریم با حضور دکتر افشارچی که یکی از اساتید برتر این رشته است یک نگاه ویژه به این شرکت‌ها بشود چرا که شرکت‌های توانمند در این حوزه کم است.

آشوری با اشاره به اینکه درآمدهای پایین علت مهاجرت برنامه‌نویسان است، عنوان کرد: این افراد از درآمد خود راضی نیستند و این درآمدها برایشان قابل قبول نیست.

فعال حوزه آی تی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌نویسی مانند رشته‌های دیگر ثابت نیست و باید به صورت مستمر بروز شود، ادامه داد: این رشته‌ها فرار بوده و  نیازمند بروزرسانی هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه خیلی از فارغ‌التحصیلان این رشته علاقه‌مندان جدید را از حضور و تحصیل در این رشته منع می‌کنند، اضافه کرد: تحصیلات آکادمیک ما بروز نیستند و علاقه‌مندان خود را باید با بازار و جامعه آپدیت کنند.

وی با اشاره به اینکه انگشت‌شمار شرکت‌هایی مثل دیجی کالا، اسنپ و تپسی و مرام افزار بزرگ  حقوق‌های مناسبی به برنامه‌نویسان می‌دهند که عمومیت ندارد، اضافه کرد: علاوه بر حقوق مزایای این افراد نیز با چالش مواجه است.

آشوری با اشاره به اینکه دولت برای موفقیت در این بخش باید نقش تصدی گری خود را کاهش داده و نقش تسهیلگری پیدا کند، گفت: دولت باید این رتبه ‌ها و پایه‌های قیمتی خدمات فنی مهندسی سازمان نصر و اتاق بازرگانی  را به رسمیت شناخته و اجرایی کند.

فعال حوزه آی تی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی به ویژه نرم‌افزار را در برنامه‌ها خود قرار بدهد و با پرداخت حقوق‌های جذاب‌تر از افزایش مهاجرت‌های متخصصان این حوزه جلوگیری کنند، عنوان کرد: متخصصان برنامه‌نویس در حوزه‌های جدید فناوری مانند هوش مصنوعی و بلاکچین و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و بانکی و بازار سرمایه و بانک نیازمند متخصصین با مهارت بالا است یکی از این‌ها حضور در نمایشگاه‌های جهانی که پیش رو نمایشگاه جیتکس دبی از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ مهر‌ماه است.

وی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه از کشورهای  برزیل، لهستان، روسیه، چین، هنگ کنگ، نیجریه، مراکش، امارات، هند حضور خواهند داشت.

آشوری با اشاره به اینکه مرکز تجاری اتاق بازرگانی ایران در دبی و سازمان نصر همکاری خوبی را در راستای تسهیلات به شرکت فعالان حوزه فاوا انجام می‌دهند و برنامه روز فناوری ایران در امارات  که فرصت خوبی است، اضافه کرد: تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دولتی و بخش خصوصی باید آنجا حضور به عمل رسانند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه بنده هم به عنوان یکی از فعالان و همکاری ویژه با مرکز تجاری دبی تسهیلاتی را به کسانی که در نمایشگاه حضور به عمل رسانند انجام خواهیم داد، گفت: از جمله تخفیف ۴۰ درصد بلیط‌های ورودی جیتکس و اقامت و رفت و آمد که تعداد محدودی را برای فعالان حوزه فاوا و برنامه‌نویسان علاقه‌مند  استان زنجان با همکاری مرکز تجاری دبی دریافت کرده‌ایم.

**زنجان در حوزه آی تی ضعیف است

«کمال قرجه‌لو»، مدیر عامل شرکت عصر داده‌پردازی دیبای زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه درآمدها شرکت‌ها این حوزه پایین است، گفت: به همین دلیل شرکت‌ها منابع محدودی برای پرداخت حقوق دارند.

مدیر عامل شرکت عصر داده‌پردازی دیبای زنجان با بیان اینکه ریشه این ضعف در حوزه آی تی در این است که تعداد پروژه‌های کمی در استان اجرایی می‌شود، بیان کرد: البته برنامه‌نویسان هم دانش خود را بروز نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع استان زنجان حرفی برای گفتن در حوزه آی تی ندارد، عنوان کرد: اینکه زنجان را قطب آی تی اعلام می‌کنند تنها در حد حرف است قرار بود زنجان قطب آی تی شود و استاندار قبلی طرح‌هایی را مطرح کرد کاری نشد.

قرجه‌لو خاطر نشان کرد: امیدواریم با حضور افشارچی استاندار وقت زنجان که در حوزه آی تی تحصیل کرده است اتفاقات خوبی بیفتد.

مدیر عامل شرکت عصر داده‌پردازی دیبای زنجان با اشاره به اینکه زنجان حرف برای گفتن در این حوزه ندارد، گفت: بخشی از این ضعف به نبود زیرساخت‌هایی و دیتاسنتر در زنجان است.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه تهران بالاترین رنکینگ را دارد، عنوان کرد: شهرهای مشهد، قم و اصفهان خیلی وضعیت خوبی دارند و ما به گرد پای آن‌ها نیز نمی‌رسیم.

قرجه‌لو با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها مهم است و باید ارتقا پیدا کند، گفت: برای بهبود وضعیت باید دانش فعالان این حوزه نیز بالا برود.

انتهای پیام/

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبرنامه‌نویسیعضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادنمدیر عامل شرکت عصر داده‌پردازی دیبای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10431


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»