کد خبر: 10468
1402/07/12 - 10:33


در گفت‌وگو با نویسنده کتاب« بشکوچ»؛

باید نگاهی جدید به «جنگ» داشت

سلمان کریمی، نویسنده کتاب «بشکوچ» اظهار کرد: برخی جنگ را مصادره به نفع کردند و خوانشی از جنگ ارائه دادند که مختص آن‌ها است که این خوانش، خوانش واقعی جنگ نیست چراکه در این نوع از خوانش، بسیاری از اقشار بیرون گذاشته می‌شوند.

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: سلمان کریمی، نویسنده کتاب «بشکوچ» اظهار کرد: برخی جنگ را مصادره به نفع کردند و خوانشی از جنگ ارائه دادند که مختص آن‌ها است که این خوانش، خوانش واقعی جنگ نیست چراکه در این نوع از خوانش، بسیاری از اقشار بیرون گذاشته می‌شوند. 
«سلمان کریمی» متولد سال 1355 و دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی و از نویسندگان زنجانی و از اعضای مؤسس «خانه داستان» زنجان است. او تاکنون چندین مجموعه داستان گروهی و کودک تألیف کرده و آخرین کتابش با عنوان «بشکوچ » به تازگی توسط انتشارات سوره به چاپ رسیده است. پیش از این کتاب او کتاب «رویاهای یک کور مادرزاد» را به چاپ رسانده بود که نگاه منتقدان را به خود جلب کرد.
کریمی در توضیح فعالیت خود در عرصه نویسندگی و شعر گفت: ابتدای کار من در حوزه ادبی با شعر آغاز شد؛ زمانی که یکی از غزل‌های خود را به یکی از اساتیدم هدیه کردم. نقد استادم در ارتباط با شعری که گفته بودم، موجب شد که مسیر فعالیتم را تغییر داده و به سمت نویسندگی بروم.
وی شروع فعالیت نویسندگی خود را از سال 80 اعلام کرد و گفت: در طی فعالیتی که در حوزه داستان داشتم، در جلسات نقد و آموزشی شرکت کردم و در این مدت چند مجموعه داستان گروهی به چاپ رساندم.
این نویسنده زنجانی با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در حوزه نویسندگی و افت و خیزهایی که در این مدت داشته است، گفت: برای اینکه مجموعه مستقلی را چاپ کنم، 15 سال صبر کردم و در نهایت «رویاهای رنگی یک کور مادرزاد» منتشر شد.
«بشکوچ» به چاپ رسید
کریمی در خصوص رمان جدید خود با نام « بشکوچ» به صدای زنجان گفت: این کتاب زندگی یکی از تک‌آوران گردان بوشهر کیارش پوراحمدی (شخصیتی خیالی) را روایت می‌کند که متولد زنجان است. 
وی ادامه داد: «کیارش» در شبی که عراق به ایران حمله می‌کند، به سمت خرمشهر حرکت می‌کند و صبح در خرمشهر است. این کتاب مقاومت 34 روزه تک‌آوران گردان تک‌آوران بوشهر را روایت کند که از یک تا سی و یک آبان از خرمشهر دفاع می‌کنند.
کریمی با بیان اینکه شخصیت اصلی داستان در گیرو دار جنگ؛ عاشق دختری از خرمشهر شده؛ این در حالی است که او آدم سرسختی بوده و اعتقادی به عشق ندارد، اظهار کرد: در ادامه داستان دختر خرمشهری در شهر خود می‌ماند و کیارش پس از ترک خرمشهر و گذر گردان بوشهر از کنار کارون تازه متوجه می‌شود که او در خرمشهر مانده است. 
سعی کردم به سراغ برخی از موضوعاتی که مسکوت مانده بود، بروم
نویسنده کتاب «رویاهای رنگی یک کورمادرزاد» در خصوص دلیل انتخاب این موضوع برای نگارش رمان خود، افزود: زمانی که مسائل و موضوعات تاریخی را دنبال می‌کردم  می‌دیدم که آن چیزی که روایت عامه است از آنچه که در واقع اتفاق افتاده است؛ فاصله دارد و متاسفانه در برخی از مواقع شاهد بودم که برخی از موضوعات به دلایلی مسکوت گذاشته شده بودند و یا ما نویسندگان به سراغ آن‌ها نرفته بودیم و از کنارش رد شده‌ بودیم که بنده سعی کردم به سراغ این موضوعات بروم. 
وی با اشاره به اینکه بسیاراتفاقی طرح این رمان را انتخاب کردم، ادامه داد: در یکی از شبکه‌های اجتماعی؛ سخنان ناخدا«هوشنگ صمدی» را دنبال کردم که فرمانده گردان تک‌آوران نیروهای دریایی بود. حرف‌های او را که شنیدم، به نظرم آنچه که تعریف می‌کرد، بیگانه بود؛ یعنی من با وجود اینکه اطلاعات زیادی در مورد تاریخ جنگ داشتم، موضوعاتی که او مطرح می‌کرد را نمی‌دانستم و همین امر سبب شد که به سمت مطالعه در این زمینه گرایش پیدا کنم. 
برایم جای تعجب داشت که خیلی راحت از چنین حماسه‌ای که  بالغ بر 600 تک‌آور دریایی در آن نقش داشتند،گذشته‌ایم
کریمی با بیان اینکه آنچه در حین مطالعه به دست آوردم بسیار متفاوت از آن روایت رسمی که تاکنون شنیده بودم؛ بود، اظهار کرد: در این زمان متوجه شدم که خود این مقاومت 33 روزه مثل مقاومت برای اشغال خرمشهر حماسی بوده است. و برایم جای تعجب داشت که خیلی راحت از چنین حماسه‌ای که بالغ بر 600 تک‌آور دریایی در آن نقش داشتند، گذشته‌ایم! 
این نویسنده با بیان اینکه پس از اینکه اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دادم شروع به نوشتن رمانم کردم، گفت: هنوز فصل اول را ننوشته بودم که متوجه شدم حوزه هنری برنامه‌ای تدارک دیده که نویسندگان در مورد خرمشهر رمان بنویسند که طرح رمان را برای شرکت در این دوره فرستادم و زمانی که جلسات این دوره برگزار شد؛ من تقریبا رمانم تمام شده بود.
وی با بیان اینکه غالبا احساس نیازبه نوشتن، باعث می‌شود که نویسنده به سراغ نوشتن در خصوص موضوعی برود، گفت: من در این زمینه احساس نیاز کردم و از همین رو به سراغ نوشتن در خصوص این حماسه رفتم. 
این منتقد، افزود: در مقابل این گروه از نویسندگان؛ گروه دیگری نیز وجود دارند که نیاز جامعه را در نوشتن در نظر می‌گیرند که خود من جزو این گروه هستم و در حقیقت این طور احساس می‌کردم که مردم نیز باید در مورد این مسائل آگاهی یابند. 
«نگاه از بیرون به مسائل» و «نوشته‌های ضعیف نویسندگان» موجب مقبول نبودن ادبیات جنگ در بین جوانان شده است 
وی در خصوص چرایی «مقبول نبودن ادبیات جنگ در بین جوانان»؛ افزود: در این زمینه چند دلیل وجود دارد که یک عامل آن نگاه از بیرون به مسائل و دیگری نوشته‌های ضعیف نویسندگان این حوزه است.
کریمی در این خصوص ادامه داد: عمده دلیل عدم موفقیت در حوزه ادبیات جنگ، شاید به نگاه از بیرون به مسائل برگردد. در دوران جنگ از همه اقشار درگیر جنگ بودند به طوری که حتی  برای اعزام داوطلب، «کلیسای آبادان» نقش اصلی را ایفا کرد و مسیحی‌ و مسلمانان و شیعه و سنی و زرتشت تفاوت نداشتند و در آن زمان هم فرقی نمی‌کرد که از کدام گروه بودید. حتی در دوران جنگ مجاهدینی که با حکومت مخالف بودند از کشور  دفاع می‌کردند.
جنگ ایران وعراق، برای همه اقشار بود
این نویسنده با بیان اینکه جنگ ایران وعراق، برای همه اقشار بود، افزود: شهید «مجتبی هاشمی» نیز در تاریخ جنگ شهرت دارد؛ گروهانی داشت که همگی از لمپن‌های تهران بودند و به گروه آنها «گروهان  آدم‌خوارها» هم می‌گفتند. این‌ها افرادی بودند که به خاطر کشور در جنگ حضور داشتند. ولی برخی جنگ را مصادره به نفع کردند و خوانشی از جنگ ارائه دادند که مختص آن‌ها است که این خوانش، خوانش واقعی جنگ نیست چرا که در این نوع از خوانش، بسیاری از اقشار بیرون گذاشته می‌شوند. 
وی افزود: طبیعی است که گروهی که از این خوانش بیرون گذاشته می‌شوند، با جنگ زاویه بگیرند؛ در صورتی که جنگ همه را درگیر می‌کند، چنانچه وقتی به خرمشهر حمله می‌شود؛ تنها مردم خرمشهر از شهرشان دفاع نمی‌کنند و همه ایران درگیر جنگ می‌شوند. 
کریمی با بیان اینکه این مصادره به نفع‌ها و خوانش‌هایی که مختص گروه خاصی است قطعا بر جذب مخاطب ادبیات جنگ تاثیر گذاشته است و باعث شده که مردم از تاریخ و آنچه درجنگ اتفاق افتاده است؛ فاصله بگیرند، گفت: از این رو است که  وقتی کسی در مورد جنگ می‌نویسند؛ مردم تصور ‌می‌کنند که تنها مختص گروه خاصی کتاب نوشته شده و باور ندارند که نویسنده از جنگی می‌نویسد که این کشور 8 سال درگیر آن بوده است. 
امیدوارم که ادبیات جنگ ما؛ جهانی شود
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل این عدم جذب، به ضعف نوشته‌های ما باز می‌گردد؛ ادبیات ما خیلی نحیف و ضعیف است، اظهار کرد: تمام این ضعف‌ها به این باز می‌گردد که ما از پس فیلتر می‌نویسیم. یعنی شخصیت بسیجی در داستان ما، باید پاک و منزه از گناه باشد و نمی‌تواند خلاف کند و نمی‌تواند کار خطایی کرده باشد. این پاستوریزه کردن مطالب، در خلق شخصیت‌ها و نوشته‌های ما تاثیر گذاشته است! همین باعث شده است که یک ادبیات فیلتر شده و مکتبی ایجاد شود که چندان تکنیکی و دلچسب نمی‌شود. 
وی افزود: البته در این چند سال اخیر اقداماتی در جهت بهبود شرایط صورت گرفته است. در زمینه فیلم کارهایی صورت گرفته است که بیان میکند که جنگ مختص همه بوده است  که درخروجی طنز ما کار «اخراجی‌ها» را م‌ بینیم. چند مورد دیگر نظیر این فیلم است که نشان می‌دهد که این قشر آدم‌ها هم در جنگ حضور داشتند و از کشور دفاع کردند. و یا در روایت‌هایی که از  دفاع مقدس می شود؛ بعه تازگی «یادمان تندگویان» را راه انداختند که روایت می‌کنند که شهیدانی که زیر نظر «مجتبی هاشمی» فعالیت می‌کردند چگونه شخصیت‌هایی بودند. امیدوارم که این اتفاق در ادبیات هم بیفتد و ادبیات جنگ ما یک ادبیات جهانی شود. 
نویسندگان ما باید دید آزادی به جنگ  داشته باشند
وی با بیان اینکه تا زمانی که از پس دید فیلتر؛ به جنگ نگاه کنیم وضعیت ادبیات جنگ تغییر نخواهد کرد؛ اظهار کرد:  نویسندگان ما باید دید آزادی به جنگ  داشته باشند. وقتی این دید آزاد ایجاد شود؛ قطعا به مرور آثار قوی‌تری تولید می‌شود و مخاطبین بیشتری را جذب می‌کند و ادبیات جنگ از انحصارگرایی خارج می‌شود. در حقیقت؛ یک روایت آزاد از جنگ در روایت ادبیات جنگ تاثیر بسیار دارد. 
وی با بیان اینکه هنوز کتاب در کتاب فروشی‌های زنجان موجود نیست و شاید یکی دو هفته‌ای زمان نیاز باشد تا کار به کتابفروشی‌های زنجان برسد، گفت: مطمئنا در استان نیز مراسم رونمایی این کتاب برگزار خواهد شد، منتهی این کتاب در مراسمی در خرمشهر رونمایی شد که متولی این مراسم حوزه هنری تهران بود. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسلمان کریمینویسنده کتاب «بشکوچ»هشت سال دفاع مقدس
sedayezanjannews.ir/nx10468


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»