کد خبر: 10736
1402/08/22 - 9:45


معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به زنجان از فرهنگ پایین آبزی‌مصرفی در استان انتقاد کرد

انتقادهای رنگین؛ سفره‌های بی‌رنگ

یک شهروند: وضعیت اقتصادی نابسامان اجازه فکر کردن به گوشت مرغ را نمی‌دهد چه رسد گوشت ماهی! یک سالی هست «سنگدان» را به نام «گوشت» به خورد فرزندم می‌دهم! هیچ کس از امگا 3 بدش نمی‌آید!/ یک منبع آگاه: با هزینه بالا ماهی تولید می‌کنیم، مردم توان خریدش را ندارند و آن را صادر می‌کنیم. ارزآوری به هر قیمتی افتخار نیست!/ یک تولیدکننده: هزینه‌های تولید ماهی بالاست در نتیجه تولید و حتی مصرفش به‌صرفه نیست/ مدیر امور شیلات استان: نمی توانیم مردم را در مصرف ماهی، اجبار کنیم چرا که بخشی از این موضوع به فرهنگ برنمی‌گردد و ناشی از مسائل اقتصادی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ گلایه‌ها به انتقاد معاون وزیر جهادکشاورزی نسبت به «فرهنگ پایین آبزی‌مصرفی زنجانی‌ها» کماکان ادامه دارد. مدیر امور شیلات استان زنجان هم با تشریح اقدامات صورت گرفته در تسهیل دسترسی مردم به گوشت ماهی به این نکته اذعان می‌کندکه؛ ارتباط بین مصرف ماهی زنجانی‌ها با وضعیت اقتصادی آن‌ها غیرمرتبط هم نیست.

هم‌اکنون ۹۰۶ مزرعه آبزی‌پروری در استان زنجان فعال هستند که بنا بر اظهارات منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۴۹۷ تن ماهی سردآبی در ۸۴۲ مزرعه، یک هزار و ۶۰۸ تن ماهی گرم‌آبی در ۴۳ مزرعه، ۱۱۰ هزار قطعه ماهی زینتی در ۱۰ مزرعه، ۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزار قطعه بچه ماهی در ۱۱ مزرعه پرورش بچه ماهی (در مجموع ۱۶ هزار و ۱۰۵ تن) تولید شده است.

**انتقادها به «انتقاد معاون وزیر جهاد کشاورزی نسبت به فرهنگ پایین آبزی‌مصرفی زنجانی‌ها»

طبق اعلام خبرگزای‌ها؛ سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در سفر به زنجان (27 مهرماه 1402) با اشاره به بازدیدهای خود از ظرفیت‌های شیلاتی استان زنجان نسبت به فرهنگ پایین آبزی‌مصرفی زنجانی‌ها انتقاد کرد و گفت: در نشست با استاندار در خصوص شورای عالی راهبری شیلات با نگاه افزایش تولید در ظرفیت‌های بالقوه استان زنجان مذاکراتی انجام شد.

وی افزود: بحث فرهنگ آبزی‌مصرفی در دستور کار است که زنجان نسبت به میانگین مصرف در کشور پایین است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.


خوردن و آشامیدن لاکچری، از «فرهنگ بالا» نیست از وضع مالی خوب است

اما اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در زنجان واکنش‌هایی را داشته است. اصغر یکی از مرغ‌فروشان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: همین الان ماهی صادراتی (قزل‌آلای رنگی) 2 تا 3 کیلو وزن دارد که هر کیلوی آن 190 تا 200 هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلو ماهی قزل‌آلای معمولی (سفید) نیز حدود 175 هزار تومان است.

این فعال صنفی برخلاف اظهارات رئیس سازمان شیلات معتقد است که «مردم و شهروندان زنجانی بسیار دوست دارند که غذای سالم مصرف کنند و اتفاقا فرهنگ مصرف بالایی هم دارند اما چه کنند که پول ندارند! یعنی وضعیت اقتصادی نابسامان اجازه فکر کردن به گوشت مرغ را نمی‌دهد چه رسد گوشت ماهی! مسئولان محترم! خوردن و آشامیدن لاکچری، از «فرهنگ بالا» نیست از وضع مالی خوب است »


 یک سالی هست «سنگدان» را به نام «گوشت» به خورد فرزندم می‌دهم!

مریم یکی از شهروندان زنجانی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مضیقه همسرش در تامین نیازهای ابتدایی و اساسی اعضای خانواده می‌گوید: شاید یک سالی است که سنگدان مرغ را به اسم گوشت به خورد فرزندانش می‌دهد! چرا که توان خرید گوشت مرغ را ندارد و نمی‌تواند بیش از این‌ها به همسرش که اقساط احاطه‌اش کرده‌اند، فشار بیاورد.

او می‌گوید: اگر مردم وضعیت خوبی داشته باشند دوست دارند هر روز هر سه وعده هم ماهی مصرف کنند آخر چه کسی از مواد مغذی و امگا 3 بدش می‌آید؟


ارزآوری به هر قیمتی افتخار نیست!

اما با تمامی مشکلاتی که در «تولید» و «مصرف» ماهی وجود دارد، حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در سفر به زنجان (27 مهرماه 1402) در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه استان زنجان با تولید 16 هزار تن آبزیان و ظرفیت تولید 50 هزار تنی در حوزه امنیت غذایی حائز اهمیت است گفت: استان زنجان توانسته 250 میلیارد تومان در بحث صادرات ماهی قزل آلا ارزآوری داشته باشد که با نگاه رو به جلو توانسته در حوزه پرورش سخت پوستان آب‌های شیرین و گونه قزل آلا جزو رتبه‌‌دارهای کشور باشد.

ظاهرا اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور موجب گلایه شهروندان زنجانی نشده و حتی برای برخی از مسئولان نیز چنین اظهاراتی که از سوی دولتمردان مطرح می‌شود، عجب است.

یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با اشاره به میزان بالای آب مصرفی برای پرورش ماهی و آبزی می‌گوید: این افتخار نیست که ماهی را با هزینه زیادی تولید کنیم بعد مردم‌مان آن را به علت نداشتن توان مالی، مصرف نکنند و کالا را به خارج از کشور صادر کنیم و بعد بگوییم ارزآوری کرده‌ایم! آیا ارز حاصله جبران‌کننده آب، است؟

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار عنوان می‌کند: در حال حاضر هزینه هر کیلو خوراک ماهی، 55 هزار تومان است. برای اینکه تولیدکننده دچار ضرر و زیان نشود باید «صادرات» صورت گیرد تا محصول تولیدشده از بین نرود و به موقع مصرف شود.


بر اساس پرسشنامه‌های تکمیلی؛ زنجانی‌ها سالانه 7.3 کیلوگرم ماهی مصرف می‌کنند؟

منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان میزان مصرف سرانه ماهی استان استخراج شده توسط داده‌ها را حدود 7.3 کیلو در سال 1401 اعلام کرده و به صدای زنجان می‌گوید: این میزان برای تهران نزدیک به 14 کیلو است. سرانه مصرف ماهی در کشورهای در حال توسعه، بالای 20 کیلو است.

حقی‌راد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «سرانه مصرف ماهی استخراج شده سال 1401 در زنجان که 7.3 کیلوگرم اعلام شده بر چه اساسی بوده است؟» به صدای زنجان می‌گوید: آمار دقیقی از میزان مصرف در زنجان نداریم این آمارها براساس تکمیل پرسشنامه‌های سازمان شیلات ایران، توسط شرکت‌کننده‌ها در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به تولید ۱۶ هزار و ۱۰۵ تن ماهی در استان زنجان ادامه می‌دهد: از این میزان 7 هزار و 300 کیلو (سرانه مصرف استان زنجان به میزان 7.3 کیلو) به مصرف داخل استان می‌رسد. از 8 هزار و 805 تن باقی مانده نیز 2 هزار تن قزل‌آلای رنگی به روسیه و بخشی هم به کشورهای جمهوری آذربایجان و امارات صادر و مابقی نیز به مصرف سایر استان‌های کشور می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جلب مشتری و تبلیغ برای افزایش مصرف ماهی می‌گوید: افتتاح پایانه صادراتی شرکت سروش رفاه پارسیان و انعقاد قرارداد 5 ساله با روسیه برای صادرات ماهی، تجهیز استخرهای پرورش ماهی به تعداد 906 مورد که به آخرین تکنولوژی روز دنیا به طوری که هیچ دارویی در پرورش و تولید این محصول بکارگیری نمی‌شود، مجهز هستند و همین امر منجر به جذب مشتریان داخلی و خارجی می‌شوند از اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان ذیربط استان زنجان است.

وی با اشاره به استقرار شرکت صباماهی در گاوازنگ جهت دسترسی آسان عموم به محصول ماهی خروج روزانه 50 تن ماهی از استان زنجان را مطلوب دانسته و می‌گوید: در داخل استان زنجان نیز مصرف ماهی به ویژه در شهرهای زنجان، ایجرود و ماهنشان خانوارها بد نیست.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان همچنین اقدامات صورت گرفته در مسیر رفع موانع پیش روی مراکز پرورش و طبخ ماهی در شهرستان طارم را موثر در جلب گردشگر، ترویج مصرف ماهی اعلام می‌کند.


وظیفه «امور شیلات استان زنجان» تولید است؛ نمی‌توانیم مردم را مجبور به مصرف ماهی کنیم

حقی‌راد با بیان اینکه وظیفه امور سیلات و آبزیان استان زنجان «تولید» است و ارگان‌های دیگر باید برای ایجاد سهولت دسترسی به ماهی اقداماتی نظیر ایجاد بازارچه‌ و جشنواره را در نظر داشته باشند، اقدامات صورت گرفته با همکاری شهرداری‌ها، ادارات میراث فرهنگی، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش خصوصی را مطلوب دانسته اما با گفتن این جمله که « نمی توانیم مردم را در مصرف ماهی، اجبار کنیم چرا که بخشی از این موضوع به فرهنگ برنمی‌گردد و اقتصادی است» اذعان می‌کند که برای خرید این محصول در وهله نخست خانوارها باید «پول» داشته باشند.


جشنواره‌های طبخ ماهی

نخستین جشنواره طبخ ماهی در ماهنشان ۱۲ اسفندماه در کنار قلعه تاریخی بهستان و دومین جشنواره طبخ ماهی قزل‌آلا نیز اردیبهشت‌ماه 1402 در شهر دندی در شهرستان ماهنشان برگزار شد.

به گفته سیدسعید صفوی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان هزینه مربوط به جشنواره‌ها از جمله جشنواره طبخ ماهی «مشارکتی» بوده و دستگاه‌های دولتی و اجرایی به عنوان «تسهیل‌گر» در کنار بخش خصوصی، بسترهای جذب گردشگر که فواید اقتصادی دارد را فراهم کرده و در ایجاد نشاط و شادی در جامعه و از طرفی عرضه مستقیم کالا با قیمت معقول و منطقی است نقش بسزایی دارند.

صفوی با اشاره به همراهی بخش خصوصی از سوی دهیاری، بخشداری و فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان ماهنشان در برگزاری جشنواره‌ طبخ ماهی عنوان می‌کند: در راستای ترویج مصرف آبزیان و آشنایی با مزایای استفاده از ماهی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و استقبال گسترده گردشگران از نخستین دوره، دومین جشنواره طبخ ماهی قزل آلا در شهر دندی شهرستان ماهنشان اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد.

این مسئول با بیان اینکه نخستین جشنواره طبخ ماهی در ماهنشان ۱۲ اسفندماه در کنار قلعه تاریخی بهستان با حضور مقامات دولتی، مردم بومی و گردشگران برگزار شد، تاکید می‌کند: این امر گویای سعی و اهتمام مسئولان در افزایش تولید محصولات آبزی پروری و از طرف دیگر گویای فرهنگ سازی مناسب برای استفاده بیشتر از وعده غذایی ماهی بر سر سفره‌های مردم است.

هزینه‌های تولید ماهی بالاست در نتیجه تولید و حتی مصرفش به‌صرفه نیست

با این وجود یکی از تولیدکنندگان ماهی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هزینه یک کیسه 25 کیلویی خوراک ماهی برای تولیدکننده یک میلیون و 480 هزار تومان است، از عدم مطلوب بودن شرایط اقتصادی کشور گلایه کرده و آن را نه به نفع تولید «تولیدکننده» و نه به نفع «مصرف‌کننده» اعلام می‌کند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگرانیفقرجشنواره ماهی
sedayezanjannews.ir/nx10736


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»