کد خبر: 11049
1402/10/11 - 14:19


مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان:

طرح «تکام» با هدف مهاجرت معکوس به روستاها در زنجان اجرا می‌شود

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان گفت: در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی روستاهای استان زنجان، طرح «تکام» با هدف مهاجرت معکوس به روستاها اجرا می‌شود.

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان گفت: در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی روستاهای استان زنجان، طرح «تکام» با هدف مهاجرت معکوس به روستاها اجرا می‌شود.

وجیه‌اله بیگدلی، مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان، ارتقای مدیریت قانونمند روستا را به عنوان محور آتی توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور و حمایت از کسب و کارهای روستایی به هم اندیشی و اقدام مشترک و هماهنگ همه دستگاه‌های مسئول در روستاها را لازم و ضروری دانست.

بیگدلی با اشاره به تدوین الگوی مهاجرت معکوس بر مبنای تقویت حکمرانی روستایی از سوی وزارت کشور ابراز کرد: این طرح موسوم به « تکام»، برنامه اجرایی دارای نظام ۱۶ گانه شامل نظام مهاجرت معکوس، نظام مدیریت منابع آب، نظام آموزش و توانمندسازی دهیاران و تسهیل‌گران، نظام قوانین و مقررات روستا، نظام خدمات بهداشت و درمان روستا، نظام کشاورزی، نظام فرآورده‌های دامی، نظام گردشگری روستایی و نظام امور زنان و خانواده روستایی و عشایر است.

به گفته «بیگدلی»، نظام تعاونی روستایی، نظام منابع مالی روستا، نظام فرهنگی روستا با محوریت مساجد، نظام انجمن و تشکل های مردمی روستا، نظام اجتماعی روستا، نظام اتاق وضعیت روستا و نظام آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان روستایی از دیگر این نظامات است.

این مسئول اضافه کرد: در نظام مهاجرت معکوس به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف طرح تکام، به مواردی همچون همکاری شهرداران و دهیاران در ترغیب مهاجران برای بازگشت به روستا، ارائه مشوق‌های مهاجرت معکوس به حاشیه نشینان شهری از منابع شهرداری ها و واگذاری زمین و تسهیلات اشتغال در روستا به مهاجرین دائم به روستا اشاره شده است.

بیگدلی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها را از اولویت‌ها دانست و افزود: توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه بر اساس ظرفیت روستا انجام می‌شود.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان، تسهیل دسترسی داوطلبان اشتغال مفید در روستا به خدمات و برنامه‌های مرتبط با طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه (تکام) را از جمله اهداف این طرح دانست و افزود: افزایش سطح توانمندی تولید و خدمات در روستا از طریق کانون های جهادی فعال در امور تخصصی مرتبط، رفع موانع فیزیکی و قانونی برای توانمندسازی داوطلبان اشتغال مفید در روستا و افزایش همکاری بین بخش های دولتی و غیر دولتی در جهت فراگیرسازی حضور موثر این داوطلبان در روستا از دیگر اهداف طرح مذکور است.

به عقیده «بیگدلی»، این طرح راهبردی برای وسعت‌بخشی به حضور مردم در نقش‌های توانمندسازی، تسهیل‌گری و کارآفرینی جهت ایجاد و استفاده از فرصت‌های اقتصادی و فراگیرسازی تلاش برای اشتغالزایی پایدار و مطمئن در روستاها به ویژه در حوزه تامین امنیت غذایی کشور با همکاری دستگاه‌های اجرایی است.

گفته می‌شود؛ سه ضلع طرح شامل استانداری و زیرمجموعه آن در دهیاری‌ها به عنوان برنامه‌ریز، هماهنگ‌کننده و نظارت، دستگاه‌های اجرایی برای فراهم‌سازی زمینه اقدام طرح و مردم در قالب کانون‌های جهای یا تسهیل‌گران میانی و محلی است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: مقرر شده است با هماهنگی بخشداران، از هر بخش، روستاهای مدنظر انتخاب شود.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانطرح تکاممهاجرت معکوسروستا
sedayezanjannews.ir/nx11049


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»