کد خبر: 11145
1402/10/24 - 9:27


صدای زنجان از تداوم بی‌ثباتی در ساخت وساز بازار مسکن استان و گلایه‌ها نسبت به رشد نرخ تعدیل‌ها در این بازار گزارش می‌دهد؛

نرخ‌هایِ ناآرام

شهروندان: بازار مسکن؛ ترمز بُریده است! ضریب تعدیل‌ها در بازار مسکن چگونه محاسبه شده‌اند؟/معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان: افزایش قیمت‌ها و رشد نرخ تعدیل در بازار مسکن مطلوب نیست، ما هم از رشد قیمت‌ها در بازار مسکن راضی نیستیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی در اداره راه و شهرسازی استان زنجان از «رشد قیمت‌ها در بازار مسکن» راضی نیست؛ اعلام کرد: افزایش قیمت‌ها و رشد نرخ تعدیل در بازار مسکن مطلوب نیست اما در حال حاضر نرخ‌های تعدیل اعلامی در این بازار نیز طبق بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران (19 دی‌ماه 1402) لحاظ می‌شود.

به دنبال گلایه‌ها نسبت به رشد نرخ تعدیل در بازار مسکن و غوغای قیمت در این بازار؛ متقاضیان مسکن ملی زنجان نسبت به افزایش مبالغ واریز در هر قسط نگران هستند و امیدوارند در این وضعیت؛ مسئولان برای «مسکن» اقشار کم درآمد کاری کنند البته بماند که بخشی از زنجانی‌ها به علت عدم توان مالی در پرداخت اقساط 40 میلیون تومانی، دستشان از مسکن ملی که حق آن‌ها است کوتاه مانده و داشتن یک خانه 50 متری برایشان در حد یک آرزو و حتی فانتزی است!

بازار مسکن؛ ترمز بُریده است!

یکی از متقاضیان مسکن ملی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: به طور حتم قیمت تمام شده تولید مسکن تحت تأثیر عوامل مختلفی است که مصالح و تجهیزات ساختمانی یکی از مسائل بسیار مهم در این حوزه محسوب می شود، بنابراین تعدیل شدن قیمت مصالح به نفع بازار مسکن است، من امیدوارم مسئولان کاری برای ثبات بازار مسکن کنند، نرخ‌های تعدیل اعلامی در این بازار، با توجه به وضعیت درآمدی خانواده‌ها چندان منطقی نیست و قطعا به ضرر مردم تمام می‌شود. خدا به داد کارگران، مستاجران و سرپرستان خانوار برسد چون چه خریدار باشند چه قصد اجاره مسکن را داشته باشند، قطعا باید این افزایش نرخ‌ها را به نحوی بپردازند!

این شهروند از مسئولان می‌خواهد تا برنامه‌ای تدوین کنند که ترمز بازار مسکن کشیده شود چرا که قربانیان اصلی این وضعیت تاسف انگیز مردم و به ویژه قشر کم درآمد هستند.

9 هزار واحد مسکن ملی استان زنجان مشمول تسهیلات با نرخ 18 درصد شدند

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تاکیدات مسئولان رده بالای کشور از جمله رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از پیگیری‌های مسئولان اداره راه و شهرسازی استان زنجان برای کاهش نرخ بهره و تسهیل‌گری در بازپرداخت اقساط خبر می‌دهد.

این مسئول با اشاره به «اشاره وزیر راه و شهرسازی به جلسه کارگروه تامین مالی مسکن و تاکیدات صورت گرفته در این جلسه» عنوان می‌کند: در این جلسه بر نقش آفرینی جدی تر صندوق توسعه ملی در کلان پروژه نهضت ملی مسکن تاکید و دستگاه‌های اجرایی نیز موظف به تسویه مطالبات بانک مسکن برای افزایش توان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن شدند. وزارت اقتصاد هم ظرفیت‌های بازار سرمایه را برای این مهم فعال خواهد کرد.

شاهین‌فر همچنین به اظهارات و تاکیدات ریاست جمهوری در خصوص اولویت‌های پرداخت در «ازدواج»، «اشتغال» و «مسکن» ابراز می‌کند: قانون نیز به این سه مورد تاکید داشته و دارد و طبق اظهارات رئیس جمهور، بانک‌ها نیز موظف به پرداخت وام به این سه حوزه هستند.

شاهین‌فر با اشاره به نامه ارسالی از سوی مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری اداره اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند: پیرو نامه شماره 02/197124 مورخ 15 آبان‌ماه سال 1402 در خصوص تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن؛ حسب دستور رئیس کل بانک مرکزی در راستای حمایت مالی از خانوارهای مورد هدف جهت خانه‌دار شدن در چارچوب قانون جهش تولید مسکن، موضوع کاهش اقساط تسهیلات طرح‌های حمایتی نهضت ملی مسکن (500 هزار واحد مسکونی که مشمول نرخ 18 درصد هستند) در جلسه مورخ 13 دی‌ماه 1402 کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مطرح و مقرر شد؛ «به منظور کاهش اقساط تسهیلات مزبور برای 2 سال نخست؛ بازپرداخت اقساط به مبلغ 59 میلیون ریال، نحوه بازپرداخت اقساط به روش‌ عادی با اقساط مساوی» در نظر گرفته شده است.

معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ابراز می‌کند: باقی سود مربوط به اقساط سال‌های اول و دوم به طور مساوی و با لحاظ سود 18 درصد محاسبه و در 15 سال دیگر فروش اقساطی به طور مساوی تقسیط شود.

به گفته معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان حدود 9 هزار واحد مسکونی در استان زنجان مشمول کاهش اقساط تسهیلات مربوط به طرح‌های حمایتی نهضت ملی مسکن هستند. این پروژه‌ها تا آبان‌ماه 1402 دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند که برای مابقی واحدها نیز اقدامات لازم در دستور کار است.

ضریب تعدیل‌ها در بازار مسکن زنجان چگونه محاسبه شده‌اند؟

برخی از مخاطبان صدای زنجان می‌گویند: ثبات بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی در کاهش قیمت مسکن؛ تاثیر بسزایی دارد. با این وجود برخی از ادارات زنجان در احصای ضریب تعدیل‌ها دقت لازم را نکرده‌اند.

یکی از مخاطبان اعلام می‌کند که؛ ضریب تعدیل شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ برای رشته ابنیه 5.5 درصد اعلام شده اما ضریبی که اداره راه و شهرسازی به صورت موقت به پیمانکاران ارائه داده ۱۵ درصد هست یعنی9.5درصد پیمانکار منفی است که این شاخص‌های تعدیل فرضی ایراداتی دارد که ضروری است در این خصوص مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.

تعدادی از شهروندان زنجانی معتقدند: در شرایط کنونی بازار مسکن به دلیل افزایش قیمت ملک دچار رکود تورمی شدیدی شده و امروز خریداران عملا توان خرید مسکن جدید را ندارند، حال به نظر می رسد که تلاش برای تولید مسکن ارزان قیمت می تواند به بازار رونق ببخشد و ضروری است مسئولان کاری برای کاهش نرخ مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی کنند نه این که نرخ‌ها را با فرمولی که مشخص نیست از کجا اورده شده، محاسبه کنند!

 افزایش قیمت‌ها و رشد نرخ تعدیل در بازار مسکن؛ مطلوب نیست 

معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص گلایه‌ها نسبت به ضریب تعدیل ارائه شده برای برخی از رشته‌ها به پیمانکاران ابراز می‌کند: افزایش قیمت‌ها و رشد نرخ تعدیل اصلا مطلوب نیست.

این مسئول اضافه می‌کند: شاخص فرضی فقط برای تعداد محدودی ازپروژه ها آن هم به میزان 7.5 درصد اعمال شده است نه ۱۵درصد! لازم به ذکر است در ردیف‌های نازک کاری، کاشی سرامیک و موزاییک  تعدیل در نظر گرفته شده، بالای ۲۰درصد است. همچنین تعدیل تاسیسات مکانیکی و برقی بالای۱۰درصد اعلام شده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: شاخص متوسط «ابنیه» 5.5 است. در «فولاد» منفی و در «سیمان» نیز این شاخص مثبت است. بررسی این موارد، نیازمند تخصصی و بررسی است که طبق بخشنامه‌های صادره صورت گرفته است و به هیچ عنوان تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ مسئولی در اداره راه و شهرسازی استان زنجان از «رشد قیمت‌ها در بازار مسکن» راضی نیست، عنوان می‌کند: مشکل فعلی کشوری است و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن مختص به استان زنجان نیست و مسئله کشوری است.

شاخص‌های تعدیل طبق بخشنامه سازمان برنامه و بودجه کشور

معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به شاخص‌های تعدیل مربوط به دوره‌های سه ماهه اول و دوم سال 1402 می‌گوید: به استناد نظام فنی و اجرایی کشور (مصوبه هیئت وزیران در 8 خردادماه 1400 ماده 23 قانون برنامه و بودجه و آئین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی، به پیوست «شاخص‌های تعدیل دوره‌های سه ماهه اول و دوم سال 1402« از نوع گروه اول (لازم الاجرا) که به تصویب شورای عالی فنی رسیده است تا برای پیمان‌های مشمول تعدیل آحاد بها (حسب مورد) با رعایت نکات اعلامی به اجرا گذاشته شود.

به گفته معاون مسکن وساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان؛ شاخص‌های مورد استفاده برای محاسبه تعدیل پیمان‌هایی که بر اساس فهرست‌های پایه سال 1382 و پس از آن منعقد شده یا می‌شود. فهرست‌های پایه سال 1381 یا شاخص مبنای دوره سه ماهه تسلیم پیشنهاد پیمانکار در سال 1382 منعقد می‌شوند.

بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران (19 دی‌ماه 1402)؛  تغییرات دستمزد نیروی انسانی، کرایه ماشین آلات، هزینه حمل و نقل و نرخ تمام مصالح در دوره‌های مربوط منظور شده است و هیچ گونه تفاوت بهای مصالح (به جز قیر در کارهای آسفالتی بهرست‌های بهای واحد پایه راه، راه آهن، باند فرودگاه و راهداری) به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

بر این اساس؛ از تاریخ یکم فروردین‌ماه 1397 در شاخص‌های تعدیل کارهای آسفالتی در فهرست‌های بهای واحد پایه رشته‌های راه، راه‌‌آهن، باندفرودگاه، راهداری، تغییرات بهای قیر لحاظ نمی‌شود و تفاوت بهای قیر به طور جداگانه اعمال می‌شود. نحوه محاسبه تعدیل و مایه اتافاوت بهای قیر و کسر بهای قیرهای تحویلی طبق بخشنامه محاسبه می‌شود.

طبق بخشنامه ابلاغی؛ برای تعدیل هزینه تجهیز، برچیدن کارگاه در پیمان‌های منعقده و همچنین پیمان‌هایی که پس از تاریخ این بخشنامه منعقد می‌شود، میانگین شاخص رشته‌ای فهرست بهای واحد پایه منظم به پیمان و فهرست بهای واحد پایه ابنیه، ملاک عمل است. در پیمان‌هایی که بیش از یک فهرست پایه مبنای تهیه برآورد شده باشدف شاخص رشته‌ای فهرستی که بالاترین برآورد را داراست مورد استفاده خواهد بود.

با این حساب؛ تعدیل مبلغ کارکرد ردیف‌های پایه‌ای که واحد اندازه‌گیری آن‌ها «مترمکعب کیلومتر» باشد و بهای حمل آن‌ها در فصل‌هایی غیر از فصل حمل منظوره شده باشد، برای کارکردهای از یکم فروردین‌ماه 1399 به بعد، با شاخص‌های تعدیل فصل حمل همان رشته محاسبه می‌شود. به این منظور، مبلغ هر فصب به بخش حمل ردیف‌های با واحد مترمکعب کیلومتر و سایر ردیف‌ها تفکیک می‌شود. تعدیل مبلغ کارکرد بخش حمل بر اساس شاخص‌های تعدیل فصل حمل با لحاظ شاخص دوره مبنا و دوره انجام مربوط به فصل حمل، و تعدیل مبلغ کارکرد بخش مربوط به سایر ردیف‌ها با شاخص همان فصل محاسبه می‌شود.

بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران (19 دی‌ماه 1402)؛ برای رشته نگهداری، تعمیر روسازی و ابنیه خطوط راه‌آهن، رشته نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق، رشته بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آب شرب، رشته بهره‌برداری و نگهداری تجهیزات برقی، کنترلی و ابزار دقیق تاسیسات آب و فاضلاب،  و رشته بهره برداری و نگهداری از شبکه  جمع آوری و انتقال فاضلاب و رشته پسماند با عنوان دستورالعمل نحوه تعدیل آحادی‌های پیمان‌ها به جای ضریب 0.95 ضریب یک منظور می‌شود.

همچنین؛ شاخص‌های قطعی رشته‌ای فهرست بهای پایه  شامل «ابنیه»، «تاسیسات مکانیکی»، «چاه»، «آبیاری و زهکشی»، «آبیاری تحت فشار»، «شبکه توزیع آب»، «خطوط انتقال آب»، «نگهداری، تعمیر روسازی و ابنیه خطوط راه‌آهن»، «انتقال و توزیع آب روستایی»، «آبخیزداری و منابع طبیعی»، «پسماند»، «تجهیزات آب و فاضلاب»، «بهره برداری و نگهداری از شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب» اعلام شده است.

بر این اساس؛ برخی از شاخص‌های فصلی رشته‌ای فهرست بهای واحد پایه ابنیه نیز شامل «عملیات تخریب و برچیدن»، «بتن درجا»، «عملیات خاکی با دست»، «آجرکاری و شفته ریزی»، «کارهای آلومینیومی»، «کاشی کاری با کاشی‌های سرامیک»، «اندودکاری و بندکشی»، «فرش موزائیک و کفپوش بتنی»، «کارهای پلاستیکی و پلیمری»، «کارهای چوبی»، «عایق کاری حرارتی و پوشش مقاوم در برابر آتش» است.

بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران (19 دی‌ماه 1402)؛ برخی از شاخص‌های فصلی رشته‌ای فهرست بهای واحد پایه تاسیسات مکانیکی اعلامی نیز شامل «عایق»، «سختی گیر»، «کارهای دستمزدی»، «لوازم آشپزخانه»، «دستگاه مبرد»، «برجهای خنک کننده»، بستها و تکیه‌گاه‌ها است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانافزایش قیمتنرخ تعدیلبودجه
sedayezanjannews.ir/nx11145


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»