کد خبر: 11201
1402/11/04 - 9:52


صدای زنجان از بلاتکلیفی کارخانه روغن نباتی جهان پس از جریان خصوصی سازی و وضعیت کارگران اخراجی گزارش می‌دهد؛

«جهانِ»بلاتکلیف!

برخی از کارگران اخراجی کارخانه «جهان»: متاسفیم که کارخانه روغن نباتی جهان در این مدت فقط ستاد تبلیغاتی برخی از مسئولان کشور شد/دبیر اجرایی خانه کارگر استان: حدود 4 استاندار طی این سال‌ها هم نتوانستند مشکل کارخانه «جهان» را حل کنند. به نظرم پیگیری این موضوع هم دور باطل بود!/معاون اقتصادی استاندار زنجان: فعالیت در کارخانه «جهان» با مدیریت جدید، 2 الی 3 ماه آتی از سرگرفته می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پس از تعدیل و اخراج تدریجی بیش از 600 کارگر کارخانه روغن نباتی جهان زنجان و تعطیلی و بازگشایی متعدد که آخرین مورد ان مربوط به تابستان سال 1401 بود؛ معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به خلع ید بیژن اساعیلی، مدیرعامل و مالک این کارخانه به ااز راه‌اندازی این واحد طی 2 الی 3 ماه آتی خبر می‌دهد اما تعدادی از منتقدان که وضعیت کارخانه را ناشی از «سوءمدیریت» چه مدیران داخلی کارخانه و چه مدیران خارج از کارخانه می‌دانند، با اشاره به درخواست کارگران و شهروندان زنجانی نسبت به تعیین تکلیف «تولید» کارخانه، می‌گویند: مسئولان مربوطه که در این مدت مطالبات مردم را دیدند و شنیدند بگویند پس از خصوصی‌سازی چرا باید این روزگار کارخانه «جهان» باشد؟

شهریورماه سال قبل یعنی 9 ماه پس از سفر نخست سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شرکت روغن نباتی جهان در جریان سفر آبان‌ماه سال 1400 هیئت دولت به استان زنجان و دستور او مبنی بر حل مشکلات این مجموعه و به صدا درآمدن زنگ تولید در آن، پیگیری‌های صدای زنجان از به توافق نرسیدن مجموعه دولت در استان و بیژن اسماعیلی، مالک هلدینگ داروگر که جهان یکی از زیرمجموعه‌های آن است، حکایت داشت.

آن‌طور که منابع کارگری در شرکت روغن نباتی جهان خبر داده بودند احتمالاً بیژن اسماعیلی، در قبال پیگیری موضوع پرداخت بدهی مالیاتی ۱۰۰ میلیارد تومانی خود به دنبال امتیازاتی بوده که البته هیچ‌یک از مسئولان دولتی در استان‌های قزوین، البرز و همدان نیز که میزبان دیگر زیرمجموعه‌های هلدینگ داروگر هستند، آن را نپذیرفته و قرار شد موضوع در دفتر ریاست جمهوری موردبررسی قرار گیرد.

پیگیری‌های صدای زنجان از منایع آگاه استان نشان می‌داد که مالیات انباشته‌شده ۱۴ ساله به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان منجر به مسدود شدن حساب‌های کارخانه روغن نباتی جهان شده این در حالی بود که آبان ماه سال 1400 رئیس‌جمهوری به مدیران استانی دستور پیگیری مشکلات کارخانه به‌ویژه در بخش تولید را داد تا این واحد وارد چرخه تولید شود.

با این وجود شهریورماه 1401 بود که کارگران در گفتگو با صدای زنجان اعلام کردند که مسئولان از وضعیت تولید و کارگران کارخانه اطلاع دارند، اما کاری نمی‌کنند! این در حالی بود که قرار شد مدیران مربوطه پس از اتمام بازدید رئیس‌جمهور، گزارشی از وضعیت کارخانه و رفع مشکلاتش به ابراهیم رئیسی بدهند! اما بنا بر اظهارات کارگران و البته تائید منابع دولتی، وضعیت کارخانه به ۲ سال قبل برگشته است! یعنی حقوق برخز از ماه‌ها بعلاوه بیمه واریز نشده و سرویس ایاب و ذهاب هم قطع‌شده است! منابع آگاه کارگری اعلام کردند که کارفرما تصمیم بر اخراج نیروهایی که به دنبال اجرای حکم قانونی‌شان هستند، گرفته است که نزدیک به ۷۰ کارگر از حدود ۸۰ کارگر شاغل در کارخانه را شامل می‌شود!

حدود ۷۰ کارگر (که اکثراً از نیروهای باسابقه این شرکت محسوب می‌شدند) از ۸۷ کارگر شرکت روغن نباتی جهان در سال ۹۷ حکم اجرا مربوط به معوقات بیمه و حقوق در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۷ را داشتند که مراتب را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده‌اند اما بنا به دلایلی هنوز موفق به اجرای قانون در حقشان نشده‌اند.

یکی از کارگران که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است هم به صدای زنجان گفت: دوشنبه (۳۱ مرداد ۱۴۰۱) مالک شرکت، وکیل خود را به کارخانه اعزام کرده است، ایشان گفتند که تا ۲ الی ۳ ماه آتی خبری از حق‌وحقوق نیست، پس‌ازآن نیز مشخص نیست که کارخانه فعال باشد یا نه! حتی به‌صورت غیرمستقیم به آن دست از کارگرانی که به دنبال اجرای احکام قانونی‌شان هستند گفته شد که اجازه ورود به شرکت را نخواهند داد! به کارگران گفتند که به دنبال بیمه بیکاری‌شان باشند!

بعد از اخراج کارگران روغن نباتی جهان؛ 

مسئولان در بکارگیری نیروها در واحدهای تولیدی زنجان فقط وعده دادند!

چند روز پس از انتشار گزارش «قلب جهان ایستاد» در رسانه صدای زنجان به تاریخ (یکم شهریورماه 1401)؛ رسانه‌ها به نقل از مسئولان خبر از تعطیلی رسمی این کارخانه و کارگران آن دادند. بخشی از کارگران به دنبال بیمه بیکاری‌شان رفتند و برخی دیگر طبق قولی که مسئولان مربوطه داده بودند قرار شد که طبق سابقه و مهارتشان در واحدهای موجود استان بکارگیری شوند اما اظهارات یکی از این کارگران حاکی از آن است که گویا این اتفاق نیفتاده است و برخی از آن‌ها از عدم تحقق قول‌های مسئولان چه در بکارگیری در واحدهای هم سطح با سابقه و مهارت کارگران روغن نباتی جهان و چه در بحث مطالبات حدود چند صد میلیونی هر یک از آن‌ها از این کارخانه که هنوز احکامشان اجرایی نشده است؛ گله‌مند هستند.

این کارگر با اشاره به بعد مسافت بیش از یک ساعته او با محل اشتغالش می‌گوید: شغلی که مسئولان زنجان به کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان داده بودند در حد «وعده» بود. مثلا شغلی که در حال حاضر در آن فعالیت می‌کنم طبق سابقه و مهارتی که دارم نیست. از طرفی فقط بخشی از مطالباتمان را دریافت کرده‌ایم و بخشی مانده است! آن زمان که بحث پیگیری مطالبات را آغاز کرده بودیم تورم 15 بود الان شده 30! ما هنوز مطالبات خود را که به طور متوسط 200 تا 400 میلیون تومان می‌شود را دریافت نکرده‌ایم. سؤالم از مسئولان این است، پس حق سنوات کارگران کجاست؟ آقای رئیس جمهور انتظار داشتیم بعد از بازدیدتان از کارخانه روزهای خوشی را تجربه کنیم، چرا کارگرانی که باقی مانده بودند اخراج شدند به مطالباتشان تا به امروز نرسیده‌اند؟ متاسفم که کارخانه روغن نباتی جهان فقط ستاد تبلیغاتی برخی از مسئولان کشور شد!

 اصلی‌ترین کار مجموعه استان زنجان؛ بازگرداندن کارخانه جهان به چرخه تولید است

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: برخی از کارگران تعدیل شده روغن نباتی جهان خواهان بیمه بیکاری بودند، برخی نیز به دنبال فعالیت در واحد دیگری متناسب با سابقه و تجربه شان بودند. به هر حال وقتی شرکتی ورشکست می‌شود، اقدام به تعدیل نیرو می‌کند، شغل متناسب با سابقه و تجربه این افراد به سختی یافت می‌شود.

محمدی در خصوص عدم تعیین تکلیف بخشی از مطالبات تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان تاکید می‌کند: برخی از کارگران روغن نباتی جهان از مالک قبلی، مطالبه دارند، این موارد در هیئت‌های حل اختلاف و تشخیص بررسی شد، برخی نیز دارای رای دیوان عدالت اداری هستند. اجرای احکام هم زمان بر است و هم مستلزم تعیین تکلیف این کارخانه است. دادگستری نیز نسبت به اجرای احکام صادره کارگران روغن نباتی جهان حساسیت دارد و در حال پیگیری موضوع است، بالاخره در راستای اجرای احکام صادره؛ باید اموال مالک قبلی کارخانه توقیف شود که برای نقد کردن میزان مطالبات کارگران نیازمند زمان است.

این مسئول می‌گوید: اصلی‌ترین کار ما بازگرداندن جهان به چرخه تولید است و در کنار آن هم حتما مطالبات کارگران که به صورت میانگین مطالبات 100 تا 200 میلیون تومانی دارند، پیگیری می‌شود.

بعد از حضور رئیس جمهور در سفر نخست؛ چرا مسئولان نتوانستند کارخانه «جهان» را مدیریت کنند؟

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز با بیان اینکه «مسئولان به موقع به داد کارخانه روغن نباتی جهان نرسیدند»، می‌گوید: اگر به موقع و قاطعانه، مسئولان به موضوع ورود می‌کردند، وضعیت روغن نباتی جهان به شکل فعلی نبود. متاسفم که ورود دیرهنگام مسئولان سبب شد تا با تعدیل تدریجی نیروها، تعداد کارگران از حدود 600 نفر به 60 الی 70 نفر برسد! حدود 4 استاندار طی این سال‌ها هم نتوانستند مشکل «جهان» را حل کنند، به نظرم پیگیری این موضوع هم دور باطل بود! کسانی که مدعی آمارهای خوب زنجان در بحث اشتغال در سطح کشور هستند بگویند که چرا با وجود حضور رئیس جمهور در این کارخانه، نتوانستند آن را مدیریت کنند و همان تعداد اندک نیروها نیز اخراج شدند و به جرگه بیکاران پیوستند.

نجاری با بیان اینکه پس از جریان خصوصی‌سازی چرا باید این روزگار کارخانه «جهان» باشد؟ اضافه می‌کند: مالک خلع ید شده «جهان» در سال‌های گذشته حتی حاضر به ارائه توضیح به برخی از مسئولان هم نشد! مشخص است که نفسش از جای گرم درمی‌آید! کارخانه‌های متعدد زیرمجموعه هلدینگ کارخانه تحت مدیریت او بود، اما ایشان به جای توسعه واحد و افزایش تولید، آن‌ها را به سمت تعطیلی سوق داد، به نظر می‌رسد مدیریت «بیژن اسماعیلی» برای این کارخانه نیز «سناریویی» بیش نباشد. ایشان در برخی از اظهاراتش گفته که بابت واگذاری کارخانه روغن نباتی جهان آمارهای غیرواقعی به او داده بودند. مگر می‌شود فعال اقتصادی که سال‌ها سابقه هم دارد، هزاران میلیارد تومان پول را بدون حساب و کتاب وارد شرکت کند؟

گفتنی است؛ مالک وقت روغن نباتی جهان زنجان (11 بهمن‌ماه 1400) درباره واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شد، توضیحاتی داد.

در بخشی از این جوابیه آمده است که؛ در این جوابیه با یادآوری اینکه طرفین معامله توافق کرده بودند که همه دارایی ها و بدهی های روغن نباتی جهان بر اساس گزارش کارشناسی انجام شده باشد و در صورت کشف اموال یا مطالبات خارج از گزارش موصوف طرفین نسبت به ایفاد تعهد اقدام خواهند کرد، آمده است: از جمله مواردی که در گزارش کارشناسی مبنای معامله، جزئی از  دارایی های شرکت جهان قید شده قطعه زمینی به مساحت ۸۴۶۰۰  مترمربع واقع در جهان شهر کرج می باشد که در گذشته محل روغن نباتی جهان بوده و ارزش زمین مذکور طبق نظر کارشناسان ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است لذا یکی از موارد مهم و انگیزه اصلی برای ورود به معامله زمین موصوف بوده که به عنوان پشتوانه مالی شرکت در نظر گرفته شده است.

«با این وجود پس از انعقاد قرارداد و استقرار مدیریت جدید و پرداخت ۵ فقره از چکهای اقساط معامله شرکت مواجه با ادعای یکی از بانکها مبنی بر تملک ۵۰ هزار مترمربع از زمین مذکور از طریق مزایده اجرای اسناد رسمی کرج شد. با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کرج و ملاحظه پرونده اجرایی مشخص شد، ملک موصوف ۸ ماه قبل از معامله از طریق مزایده به تملک آن بانک درآمده و شرکت جهان در زمان انعقاد قرارداد نسبت به آن مالکیتی نداشته است لذا موضوع توسط مدیران شرکت مورد پیگیری حقوقی و قضایی قرار گرفت که پرونده آن دادگاه عمومی حقوقی تهران تشکیل و مفتوح رسیدگی می باشد.»

«مدیرعامل و مالک روغن نباتی جهان با طرح این موضوع که بدهی‌های این شرکت پیش از واگذاری بیشتر از ارقامی است که فروشنده گزارش نموده، بدهی‌های بانکی، مالیاتی و نیز تامین اجتماعی را از دیگر دیون این شرکت برشمرده و آورده است: مساله دیگر مبلغ ۳۱ میلیارد تومان بخشودگی جرایم بانکی در قالب دارایی های جدول تراز محاسبات فروش سهام مندرج در گزارش تعیین قیمت پایه سهام است که موضوع بخشودگی جرایم اظهاری غیرواقع بوده که در گزارش کارشناسی مورد تهاتر با بدهکاری های شرکت روغن نباتی جهان قرار گرفته است.»

«وی با تاکید بر اینکه موارد اختلافی تا زمان حصول نتیجه در دست پیگیری است، نوشت: با توجه به ادعای مالکیت افراد حقیقی نسبت به اراضی محل استقرار کارخانه در زنجان دادخواست خلع ید علیه شرکت جهان طرح شده که منجر به صدور رای خلع ید و محکومیت پرداخت اجرت المثل علیه شرکت در حوزه قضایی استان زنجان شده و بنابراین این موضوع از جمله مورد مبهم در خصوص نحوه دریافت زمین از طرف شرکت در زمان مدیریت سابق بوده که این موضوع نیز در قالب شکواییه ای در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.»

کنار گذاشتن «بیژن اسماعیلی» از مدیریت کارخانه «جهان» موقتی است؟

با همه این تفاسیر، محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي در دانشگاه زنجان (14 آذرماه 1402 ) اعلام کرد؛ «مالک شرکت روغن نباتی جهان خلع ید شده است. اداره این کارخانه به کمیته حمایت سپرده می‌شود تا هیئت مدیره جدید اداره شرکت را بر عهده بگیرد.»

اما یکی از کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه مسئولان از «خلع ید مالک شرکت روغن نباتی جهان» خبر می‌دهند در حالی که خلع ید مالک یک واحد در حالی که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی شرکت است؛ تقریبا غیرممکن است، ادعا می‌کند: دیر یا زود دوباره بیژن اسماعیلی مالکیت کارخانه را به دست می‌گیرد!

وعده ازسرگیری «کارخانه روغن نباتی جهان» تا 3 ماه آتی

اما حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نگرانی‌ها از احتمال بازگشت «بیژن اسماعیلی» به میز مدیریت کارخانه روغن نباتی جهان را صراحتا رد می‌کند.

محمدی یادآوری می‌کند: کارگران روغن نباتی جهان زمانی که از کارخانه روغن نباتی جهان منفک شدند، کارخانه ورشکست شده بود و به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله امور مالیاتی و بیمه و پرسنل بدهکار بود. از جمله اقداماتی که توانستیم برای رفع مسائل پیش روی این شرکت انجام دهیم؛ «اثبات متخلف بودن مدیرعامل وقت روغن نباتی جهان» بود و موضوع دیگر این بود که «کارخانه در ازای تامین مطالبات دولت به مزایده گذاشته شود» و از این رو به دنبال صدور مجوز بودیم.

به گفته معاون اقتصادی استاندار زنجان؛ پروسه محکومیت مدیرعامل وقت حدود یک سالی طول کشید. بر این اساس؛ مدیرعامل وقت یا باید نسبت به تسویه مطالبات کارگران و دولت و ارگان‌های مدنظر (شرکت‌های برق، گاز و غیره) اقدام می‌کرد یا باید مجوز مزایده این کارخانه صادر می‌شد.

محمدی می‌گوید: بالاخره توانستیم کارخانه را به «هیئت حمایت از صنایع» واگذار کنیم. برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه، دولت در نظر دارد که تولی‌گری واحد را بر عهده بگیرد که حدودا 2 الی 3 ماه آتی مجموعه راه‌اندازی خواهد شد و قطعا اولویت اشتغال و بکارگیری نیرو، با کارگران قبلی خواهد بود.

طبق این اظهارات؛ برای راه‌اندازی مجموعه، بخشی از آورده‌ها توسط هیئت حمایت از صنایع، بخشی توسط استان تامین و تسهیلاتی نیز در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان تاکید می‌کند: «بیژن اسماعیلی (مالک قبلی کارخانه روغن نباتی جهان) بدهکار دولت است، به علت بدهی مالیاتی و به تبع آن عدم توانایی پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، 9 مجموعه‌ تحت مدیریت ایشان همگی تعطیل شده‌اند. از این رو دولت و سازمان امور مالیاتی کل کشور و غیره شکایت کردند و بخشی از کارخانجات تحت مدیریت ایشان در سراسر کشور از جمله کارخانه روغن نباتی جهان، به شکل قانونی در ازای مالیات معوق و بدهی به اداره امور مالیاتی واگذار شد. از این رو مالکیت از آقای بیژن اسماعیلی گرفته شد و مدیریت آن به هیئت حمایت از صنایع واگذار شده است.

محمدی می‌گوید: پیش از برگزاری مزایده اگر بدهی‌ها واریز می‌شد؛ آقای اسماعیلی می‌توانست به مدیریت برگردد اما دیگر مزایده برگزار و مدیریت جدید نیز اعلام شده است، برای برخی از مجموعه‌ها مدیریت آقای اسماعیلی منتفی است که کارخانه روغن نباتی جهان یکی از آن‌هاست.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروغن نباتی جهانعدم مدیریتکارخانه
sedayezanjannews.ir/nx11201


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»