کد خبر: 11665
1403/02/09 - 9:7


صدای زنجان ماجرای بازگشایی قریب‌الوقوع کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت «هیئت حمایت از صنایع» را بررسی می‌کند؛

«جهان» در مه!

کارگران سابق روغن نباتی جهان: مالک خلع ید شده «جهان» از این کارخانه دست نمی‌کشد! /برخی منابع غیررسمی: طرح شکایت بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده روغن نباتی جهان در مرجع قانونی رد شده است/معاون اقتصادی استاندار زنجان: در حال تهیه و تکمیل مستندات محکم هستیم تا طی روزهای آتی کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت «هیئت حمایت از صنایع» افتتاح شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که هیئت حمایت از صنایع برای بازگشایی رسمی کارخانه روغن نباتی جهان آماده می‌شود؛ ظاهرا بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده کارخانه روغن نباتی جهان پیگیر بازپس گیری صندلی و سمت خود در این مجموعه است که البته برخی از منابع آگاه تاکید دارند که مرجع ذی‌صلاح شکایت او را رد کرده و رای نیز به نفعش صادر نشده است، معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به مستندات محکم تهیه شده خطاب به زنجانی‌ها می‌گوید که تصور می‌کند ماه جاری (اردیبهشت‌ماه 1403) خبرهای خوبی در خصوص این کارخانه خواهند شنید.

کارخانه روغن نباتی جهان در سال ۱۳۳۴ برای تولید روغن از روغن‌دانه‌های پنبه با سرمایه‌گذاری مشترک محمدصادق فاتح یزدی و محمدعلی غضنفر در حاجی‌آباد کرج تأسیس شد. این کارخانه به تولید روغن‌های جامد در وزن‌های ۹۰۰ گرمی تا ۱۷ کیلوگرمی اقدام می‌کرد و ظرفیت تولید آن به ۲۶۰ تن روغن جامد و مایع هم رسید.

این کارخانه بعد از انقلاب 1357 مصادره و تحت‌مدیریت بنیاد شهید قرار گرفت و پس از انتقال به کیلومتر ۱۵ آزادراه زنجان- قزوین در اوایل دهه ۸۰ به بهره‌برداری مجدد رسید. در آن زمان حدود ۴۸ درصد سهام کارخانه در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران، حدود 7 درصد در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام و بقیه در اختیار سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عمومی بود.

روغن جهان در کنار برندهایی نظیر تولی پرس، تولید داور،کیوان زیرمجموعه هلدینگ داروگر هستند.

روغن‌نباتی جهان (واقع در زنجان) در اواخر کار دولت دهم به بهانه خصوصی‌سازی بنابر اصل ۴۴ قانون اساسی و بدون حضور سازمان خصوصی‌سازی به «بیژن اسماعیلی» سپرده شد.

«جهانِ» پرحاشیه!

از سالیان گذشته کارگران روغن نباتی جهان که پیگیر حقوق و بیمه معوقه و مطالبات‌شان بودند بارها اعلام کردند که مشکلات کارخانه چه به لحاظ کارگری و چه به لحاظ تولید فقط به جریان «خصوصی‌سازی» برمی‌گردد.

بهمن‌ماه سال ۹۵ که اعتراض‌های کارگران شرکت روغن نباتی جهان بار دیگر و جدی‌تر از گذشته بالا گرفت و ساختمان استانداری زنجان بارها شاهد تجمع کارگران بود، زمزمه‌هایی از سوی برخی مسئولان وقت به گوش می‌رسید مبنی بر این که گرچه کارگران جهان دنبال مطالبات خود هستند و کاری به سیاست ندارند اما بالا گرفتن این اعتراض‌ها در چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به نوعی حاشیه‌سازی از سوی مخالفان برای دولتی است که قصد پیروزی دوباره در انتخابات را دارد.

رسول بیات، فرماندار وقت زنجان سال 1398؛ در ایامی که همه از رقم طلب کارگران می‌گفتند و این‌که مالک کارخانه باید متعهد باشد، کمی پا را فراتر گذاشت و از منشأ بروز مشکلات برای جهان و کارگرانش گفت. به گفته بیات  مجموعه روغن جهان با پایین‌ترین قیمت به فردی فروخته شده که با توجه به پشتوانه‌هایی که دارد و بخشی از آن‌ها محسوس هستند، ۱۶ تا ۱۸ واحد تولیدی دیگر را هم مانند روغن جهان خریده و به تعطیلی کشانده است.

آبان ماه سال ۱۴۰۰، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر به استان زنجان و در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان صراحتاً اعلام کرد که، خط تولید این کارخانه تقریباً تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهراً سرپا نگه‌داشته شده است.

اما ۹ ماه پس از حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و دستور او مبنی بر حل مشکلات این مجموعه و به صدا درآمدن زنگ تولید در آن اخبار از به توافق نرسیدن مجموعه دولت در استان و بیژن اسماعیلی، مالک هلدینگ داروگر که جهان یکی از زیرمجموعه‌های آن است، حکایت داشت.

کارگران شرکت روغن نباتی جهان که به تعیین تکلیف نشدن وضعیت کارگری و تولید در مجموعه گله‌مند بودند ۱۸ مردادماه 1401 در گفتگو با صدای زنجان  خطاب به مسئولان استان گفتند: «مگر آقای رئیس‌جمهور نگفتند که شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد؟ مگر نگفتند که با ظاهرسازی‌ نمی‌توان ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کرد؟ مگر ایشان نگفتند که الآن باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند نه اینکه با حدود ۸۰ کارگر ظاهرسازی کنند؟ قرار بود به رئیس‌جمهور گزارش کنید که بعد از حضور ایشان چه‌کاری برای جهان کرده‌اید، آیا به ایشان گفتید که حق بیمه و دستمزدمان قطع‌شده است؟ گفتید جهان با ظرفیت تولید صفر کار می‌کند؟»

خلیل قاسملو، معاون وقت امور هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان هم در همان سال که رسانه‌ها رسما خبر از تعطیلی رسمی کارخانه روغن نباتی جهان گفتند؛ عنوان کرد: « آقای بیژن اسماعیلی (صاحب کارخانه روغن نباتی جهان) باید بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی خود را صاف کند و روش تقسیط بدهی که در قبال حل مشکل این کارخانه را داشتیم با پیگیری که از استان‌های مربوطه داشتیم مشخص شد آقای اسماعیلی به تصمیم اتخاذشده مسئولان در همدان، البرز و قزوین توجهی نکرده است.»

 استنکاف مدیرعامل هلدینگ داروگر از پرداخت ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و جرائم مالیاتی

شاید تازه‌ترین اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص «بیژن اسماعیلی»؛ مدیرعامل هلدینگ داروگر قابل تامل باشد.

مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی ۹ خرداد 1402، یک روز بعد از رسانه‌ای شدن ماجرای تعطیلی کارخانه داروگر در گفت‌وگو با رسانه‌ها از استنکاف مدیرعامل هلدینگ داروگر از پرداخت ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و جرائم مالیاتی خبر داد.

موحدی بک‌نظر گفت: بیژن اسماعیلی، مالک هلدینگ داروگر با وجود داشتن تمکن مالی کافی از پرداخت مالیات در ۱۰ سال گذشته خودداری و به‌جای آن برخی از شرکت‌ها را از نهادهای عمومی غیردولتی برای شرکت داروگر خریداری کرده است و با استنکاف از مالیات قطعی‌شده‌اش به دنبال فرافکنی و انحراف جریان امور و طولانی شدن این پرونده است.

اعلام ورشکستگی و استفاده از کارگران به عنوان اهرم فشار، تنها یکی از شیوه‌های فرافکنی مورد اشاره «سخنگوی سازمان امور مالیاتی» است که مالک کنونی داروگر از سال ۹۶ تا امروز بارها از آن برای جلب همدلی عمومی و خودداری از پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود استفاده کرده است.

بر اساس مستندات موجود، معوقات مالی شرکت‌های اقماری موسوم به هلدینگ داروگر متعلق به بیژن اسماعیلی تا تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ به رقمی بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده درحالی که رقم اولیه این بدهی‌ فقط ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. بیژن اسماعیلی در سال‌های اخیر با روش‌هایی نظیر جابه‌جایی دارایی‌ها و همچنین اعضای هیات‌مدیره هلدینگ، قرار دادن اموال در رهن بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین صدور چک‌ از حساب‌های مسدود شده تلاش کرده از پرداخت مالیات فرار کند و زمان بیشتری برای رسیدگی به این پرونده بخرد.

اثبات تمکن مالی مالک هلدینگ داروگر

خودداری مدیر هلدینگ داروگر از پرداخت بدهی‌های مالیاتی و معوقات کارگران در شرایطی است که دی‌ماه ۱۴۰۱ بخشی از وجوه حاصل از مزایده اموال وی توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار او قرار گرفت تا بدهی‌های معوقه کارگران پرداخت شود اما بنا بر اعلام مسئولان ذیربط ملی؛ نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه این فرد با وجود ادعای عدم تمکن مالی تعداد زیادی اموال سهامی عام را در شرکت‌های سهامی خاص متعلق به خود به تمک درآورده است. یک پلاک ملک ۱۰ طبقه در منطقه سعادت آباد تهران، یک پلاک ثبت در منطقه جردن تهران، ۷۰ دستگاه خودرو سواری و ۴۰ کامیون بخشی از دارایی‌های ثبت شده به نام بیژن اسماعیلی است که تاکنون به نفع سازمان امور مالیاتی ضبط شده است.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، ارزش برند داروگر با سابقه بیش از ۹۰ سال فعالیت، بیش از هزار میلیارد تومان است اما سازمان امور مالیاتی برای تسویه بدهی مالیات فوق‌الذکر تنها به سراغ اموال مازاد این فرد رفته است. هلدینگ داروگر دارای ۲۱ شرکت اقماری است و بر اساس مستندات موجود هکتارها زمین زراعی لم‌یزرع در استان‌های قزوین و خوزستان، ده‌ها دستگاه سوله و کارخانه متروک در استان‌های خراسان، گیلان، قزوین، تهران، خوزستان و کرمان و چندین انبار وسیع سر پوشیده و روباز مملو از محصولات تولید شده تاریخ مصرف گذشته و مواد اولیه در شرف فساد از جمله اموال و دارایی‌های هلدینگ داروگر محسوب می‌شوند. آخرین اکتشاف از اموال مخفی شده شخصی بیژن اسماعیلی باغ ویلایی ۱۵۰۰ متر مربعی در منطقه دزاشیب است.

نگرانی‌ برخی از کارگران از بازگشت احتمالی مالک خلع ید شده «جهان»

محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي در دانشگاه زنجان (۱۴ آذرماه ۱۴۰۲) اعلام کرد؛ «مالک شرکت روغن نباتی جهان خلع ید شده است. اداره این کارخانه به کمیته حمایت سپرده می‌شود تا هیئت مدیره جدید اداره شرکت را بر عهده بگیرد.»

هر چند اظهارات مسئولان استانی زنجان در خصوص خلع ید مالک کارخانه روغن نباتی جهان به گونه‌ای است که بازگشت بیژن اسماعیلی به این کارخانه به عنوان مالک منتفی است با این حال برخی از کارگران سابق و اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان همچنان مدعی‌اند که دیر یا زود دوباره بیژن اسماعیلی مالکیت کارخانه را به دست می‌گیرد!

اما یکی از کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان (بهمن‌ماه 1402)  با بیان اینکه مسئولان از «خلع ید مالک شرکت روغن نباتی جهان» خبر می‌دهند در حالی که خلع ید مالک یک واحد در حالی که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی شرکت است؛ تقریبا غیرممکن است، ادعا کرد: دیر یا زود دوباره بیژن اسماعیلی مالکیت کارخانه را به دست می‌گیرد!

اما بهمن ماه همان سال حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نگرانی‌ها از احتمال بازگشت «بیژن اسماعیلی» به میز مدیریت کارخانه روغن نباتی جهان را صراحتا رد کرد و حتی گفت: اقدامات برای ازسرگیری «کارخانه روغن نباتی جهان» تا ۳ ماه آتی (اردیبهشت 1403) در حال انجام است.

طرح شکایات مختلف؛ شگرد بیژن اسماعیلی!

روزنامه همشهری 11 آذرماه 1402 اعلام کرد؛ فرار مالیاتی دانه درشت‌ها چیزی است که در بودجه سال آینده در دستور کار دولت قرار گرفته و این امر نه‌تنها از زاویه تامین بخشی از کسری از بودجه دولت که از لحاظ رفع نگرانی مالیات‌دهندگان خرد اهمیت زیادی دارد. ۴۰ درصد اقتصاد ایران معاف از مالیات است و دولت سیزدهم قرار است با اصلاح قوانین در بخش معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و تمرکز بر شناسایی مالیات‌گریزهای دانه درشت، عدالت مالیاتی را برقرار کند. نگاهی به لیست دارایی‌های کشف شده مدیر داروگر نشان می‌دهد حل مشکلات مالی کارخانه و رد بدهی‌های مالیاتی این شرکت غیرممکن نبوده اما در سال‌های اخیر اراده‌ای برای این کار وجود نداشته و این فرد با قربانی کردن یک برند ملی و بازی با سرنوشت بیش از یک‌هزار کارگر، همچنان تلاش دارد با طرح شکایات مختلف، باعث اطاله دادرسی شود تا ارزش دارایی‌های خود را در قبال بدهی‌های خود افزایش دهد.

 مالک خلع ید شده «جهان» به همین‌ راحتی‌ها از این کارخانه دست نمی‌کشد!

یکی از کارگران اخراجی به صدای زنجان می‌گوید: تا وقتی که کارخانه با مدیریت «هیئت حمایت از صنایع» راه‌اندازی نشده است؛ باور نمی‌کند که مالک خلع ید شده «جهان» برای همیشه و به همین راحتی از این کارخانه دست کشیده باشد!

برخی منابع غیررسمی هم از رد شکایت بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده کارخانه روغن نباتی جهان خبر می‌دهند.

 در حال تهیه و تکمیل مستندات محکم هستیم تا طی روزهای آتی کارخانه روغن نباتی جهان

 با مدیریت «هیئت حمایت از صنایع» افتتاح شود

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان بدون اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با صدای زنجان بار دیگر تاکید می‌کند که؛ کارخانه روغن نباتی جهان به هیئت حمایت از صنایع واگذار شده است. این هیئت با توجه به اینکه تجربه موفق در چند مورد نداشته است، در راه‌اندازی کارخانه کمی نگران است که مالک عزل شده جهان، مجددا روی کار بیاید و مجموعه‌ای که هیئت حمایت از صنایع برای بازگشت به تولید؛ زحمت زیادی متقبل شده؛ دو دستی تقدیم مالک عزل شده «جهان» شود، از این رو کمی دست به عصا پیش می‌روند و از ما خواسته‌اند که اگر از شاکیان مالک عزل شده «جهان» شامل اداره امور مالیاتی، شرکت‌های خدمات رسان، بانک عامل مربوطه؛ حکم جلب مجموعه؛ اخذ شود؛ آن وقت هیئت حمایت از صنایع بهتر می‌تواند نسبت به بازگشایی کارخانه روغن نباتی جهان اقدام کند؛ در این حوزه اقداماتی نیز صورت گرفت و روند پیگیری برای صدور احکام اجرایی نیز بدون مشکلی در حال اجراست و تصور می‌کنم به زودی نیز کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت هیئت حمایت از صنایع بازگشایی شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با تاکید بر تهیه و تنظیم مدارک و مستندات محکم جهت بازگشایی کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت هیئت حمایت از صنایع می‌گوید: تصور می‌کنم ماه جاری اخبار خوبی را در این زمینه به مردم بدهیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروغن نباتی جهانبازگشاییهیئت حمایت از صنایع
sedayezanjannews.ir/nx11665


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»