کد خبر: 12713
1403/06/11 - 8:52


معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تلاش‌های بدون نتیجه دولت سیزدهم برای احیای روغن نباتی جهان خبر داد؛

شاید بیژن برگردد؟

حسین محمدی: استانداری زنجان جدای از مسائل مربوط به مالکیت کارخانه، پیگیر است تا بخشی از اقدامات لازم برای احیای کارخانه را انجام داده باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پیگیری‌های صدای زنجان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت هیئت حمایت از صنایع نشان می‌دهد که بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده این کارخانه، مجددا از طریق مراجع قضایی شکایتی را تنظیم کرده که طبق گفته‌ها یکی از عوامل به نتیجه نرسیدن پیگیری‌ها برای راه‌اندازی مجدد کارخانه توسط مدیریت جدید می‌تواند باشد. 

آبان ماه سال ۱۴۰۰، مرحوم سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم در نخستین سفر خود به استان زنجان از کارخانه روغن نباتی جهان بازدید و در جلسه شورای اداری استان مسئولان ذیربط استانی را مکلف کرد که برای رسیدگی به مشکلات این کارخانه هرچه سریعتر اقدام کنند اما حالا بعد از گذشت نزدیک به 2 سال و 10 ماه از این حضور نه تنها هیچ اتفاقی در حوزه تولید رخ نداده بلکه مدتی پس از حضور رئیس دولت سیزدهم، کارخانه روغن نباتی جهان همان 70 الی 80 کارگری که در کارخانه شاغل بودند به تدریج تعدیل شدند و در کارخانه نیز رسما بسته شد.

پس از آن بود که محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويی در دانشگاه زنجان (۱۴ آذرماه ۱۴۰۲) اعلام کرد؛ «مالک شرکت روغن نباتی جهان خلع ید شده است. اداره این کارخانه به کمیته حمایت سپرده می‌شود تا هیئت مدیره جدید اداره شرکت را بر عهده بگیرد.»

اما چند ماه پس از این اظهارات بود که تعدادی از کارگران سابق و اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان طی تماس با صدای زنجان ادعا کردند که دیر یا زود دوباره بیژن اسماعیلی مالکیت کارخانه را به دست می‌گیرد! (بهمن ماه 1402)

اما همان سال حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نگرانی‌ها از احتمال بازگشت «بیژن اسماعیلی» به میز مدیریت کارخانه روغن نباتی جهان را صراحتا رد کرد و حتی گفت: اقدامات برای ازسرگیری «کارخانه روغن نباتی جهان» تا ۳ ماه آتی (اردیبهشت ۱۴۰۳) در حال انجام است.

 شکایت مجدد مالک خلع ید شده روغن نباتی جهان در مراجع ذیربط

با این حال زمزمه‌های طرح شکایت اسماعیلی، مالک خلع ید شده کارخانه روغن نباتی جهان در ابتدای امسال نیز شدت گرفت یکی از کارگران اخراجی به صدای زنجان اعلام کرد: تا وقتی که کارخانه با مدیریت «هیئت حمایت از صنایع» راه‌اندازی نشده است؛ باور نمی‌کند که مالک خلع ید شده «جهان» برای همیشه و به همین راحتی از این کارخانه دست کشیده باشد!

اردیبهشت‌ماه امسال بود که برخی منابع غیررسمی در گفت‌وگو با صدای زنجان از رد شکایت بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده کارخانه روغن نباتی جهان خبر دادند.

اما حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وکو با صدای زنجان (9 اردیبهشت ماه 1403) تاکید کرد: کارخانه روغن نباتی جهان به هیئت حمایت از صنایع واگذار شده است. این هیئت با توجه به اینکه تجربه موفق در چند مورد نداشته است، در راه‌اندازی کارخانه کمی نگران است که مالک عزل شده جهان، مجددا روی کار بیاید و مجموعه‌ای که هیئت حمایت از صنایع برای بازگشت به تولید؛ زحمت زیادی متقبل شده؛ دو دستی تقدیم مالک عزل شده «جهان» شود، از این رو کمی دست به عصا پیش می‌روند و از ما خواسته‌اند که اگر از شاکیان مالک عزل شده «جهان» شامل اداره امور مالیاتی، شرکت‌های خدمات رسان، بانک عامل مربوطه؛ حکم جلب مجموعه؛ اخذ شود؛ آن وقت هیئت حمایت از صنایع بهتر می‌تواند نسبت به بازگشایی کارخانه روغن نباتی جهان اقدام کند؛ در این حوزه اقداماتی نیز صورت گرفت و روند پیگیری برای صدور احکام اجرایی نیز بدون مشکلی در حال اجراست و تصور می‌کنم به زودی (اردیبهشت ماه 1403) نیز کارخانه روغن نباتی جهان با مدیریت هیئت حمایت از صنایع بازگشایی شود.

 دادگاه در خصوص واگذاری‌ها مجموعه‌های آقای بیژن اسماعیلی (مالک خلع ید شده روغن نباتی جهان زیرمجموعه هلدینگ داروگر)، فعلا نتیجه‌ای را اعلام نکرده است

اما با گذشت نزدیک به 4 ماه از وعده بازگشت به چرخه تولید روغن نباتی جهان با مدیریت هیئت حمایت از صنایع، شنیده‌ها از طرح شکایت دیگر بیژن اسماعیلی، مالک خلع ید شده کارخانه روغن نباتی جهان در مراجع قانونی خبر می‌دهند، موضوعی که معاون اقتصادی استاندار زنجان آن را تائید می‌کند.

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تغییرات سیاسی پیش آمده در سطح ملی از جمله انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: تغییرات پیش آمده در وزارت صمت سبب شد تا پیگیری‌های هیئت حمایت از صنایع با کُندی همراه شود، امور مالیاتی نیز در مباحث واگذاری فعلا به نتیجه نهایی نرسیده و پیگیری‌ها در حال انجام است، با توجه به اتفاقات 2 ماه اخیر در سطح کشور، فعلا به پاسخ موثری دست نیافته‌ایم. میزان بدهی کارخانه به شرکت‌ها احصا شده و طبق برآوردهای صورت گرفته توسط هیئت حمایت از صنایع، میزان تنخواه اولیه 20 میلیارد تومان در کنار سایر تسهیلات موردنیاز مشخص شد، منابع نیز تا حدودی مشخص گردید اما مسائل مربوط به چند ماه پیش در سطح کشور منجر به دلسردی هیئت حمایت شد. در خصوص واگذاری‌های مجموعه‌های آقای بیژن اسماعیلی دادگاه فعلا نتیجه‌ای را اعلام نکرده است.

محمدی با تاکید بر اینکه مجموعه استان بیشترین انرژی و وقت خود را صرف احیای کارخانه روغن نباتی جهان گذاشته است اما متاسفانه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نتوانسته طبق برنامه پیش برود، تصریح می‌کند: البته موضوع احیای کارخانه مذکور از دستور کار استان زنجان خارج نشده و استانداری زنجان جدای از مسائل مربوط به مالکیت کارخانه، پیگیر است تا بخشی از اقدامات لازم برای احیا را انجام داده باشد.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در خصوص میزان بدهی کارخانه روغن نباتی جهان به شرکت‌ها و سازمان‌ها به صدای زنجان می‌گوید: بخشی از بدهی‌ها مربوط به سازمان تامین اجتماعی و بخشی نیز به شرکت‌های خدمات رسان است اما اصل بدهی به امور مالیاتی برمی‌گردد که منجر به توقف شده است. بدهی مالیاتی کارخانه روغن نباتی جهان بیش از تصور است، مجموع بدهی‌های مربوط به مجموعه‌های تحت مدیریت آقای بیژن اسماعیلی (نه فقط کارخانه روغن نباتی جهان)، بالای یک هزار و 200 میلیارد تومان است! متاسفانه بررسی‌ها و اتفاقات پیش آمده نشان داده که هدف ایشان راه‌اندازی کارخانه و رونق تولید نبوده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروغن نباتی جهانبدهی کارخانهمالکیت کارخانه
sedayezanjannews.ir/nx12713


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»