کد خبر: 11215
1402/11/07 - 17:37


مدیرکل صمت استان زنجان در جریان بازدید از «وضعیت شهرک تخصصی روی» و «فعالیت‌های شرکت فولاد خوزستان در روستای گوزلدره» مطرح کرد؛

جابجایی «شهرک تخصصی روی» به همین راحتی‌ها نیست

«صنعت روی» می‌توانست شیرین باشد؛ اگر جانمایی خوبی داشت!/ به جای فراری دادن صنایع، باید راهکار جلوگیری از آلایندگی را بیابیم/نگاه‌ها به فعالیت‌های معدنی و صنعتی استان زنجان باید «توسعه‌ای» باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ليلا محمدي: مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در جريان بازديد خبرنگاران از شرکت ميلاد روي واقع در شهرک تخصصي روي با اذعان به مناسب نبودن جانماييهاي مربوط به اين شهرک تاکيد کرد: به جاي فراري دادن صنايع، بايد راهکار جلوگيري از آلايندگي را بيابيم.

روز شنبه (7 بهمنماه 1402) اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تور خبري با هدف بازديد از «تصفيه خانه انتقال پساب شهري»، «بازديد از يکي از واحدهاي روي» و «بازديد از معدن فولاد گوزلدره در شهرستان سلطانيه» را برگزار کرد.

مجید گلشنی، مدیرکل صمت استان زنجان در ابتدای این بازدیدها اظهار کرد: شفاف سازی و رفع ابهاماتی که برخی صنایع دارند، یکی از اهداف برگزاری این تور خبری است.

وی آشنایی با واحدهای تولیدی بزرگ استان زنجان را رویکرد دوم تور خبری دانست و گفت: زنجان در برخی صنایع پیشرفت قابل توجهی دارد و در کشور قطب است و طرح‌های جدید و چشم‌اندازه‌های پیش‌رو نیز در این بازدیدها تبیین می‌شود.

 سرمایه‌گذاری صنعتی یکساله به حجم ۱۹ همت در زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه حجم سرمایه از آذر سال ۱۴۰۱ نزدیک ۱۹ همت ثبت شده است، عنوان کرد: برخی از این سرمایه گذاری‌ها به فعال‌سازی واحدهای نیمه تمام و راکد مربوط است.

گلشنی با بیان اینکه هدف گذاری کردیم که تا پایان دولت سیزدهم ۵۰ همت سرمایه‌گذاری در استان زنجان انجام شود، یادآور شد: غرب زنجان در توسعه محروم مانده بود که در رویکردهای جدید به توسعه صنعتی و معدنی این بخش توجه شده است.

گلشنی منفرد با بیان اینکه غرب زنجان در حوزه جذب سرمایه گذاری و توسعه صنعتی مغفول مانده بود، گفت: برای جبران این موضوع طرح های سرمایه گذاری مهم و بزرگی همچون طرح توسعه تراکتورسازی تبریز و صباباتری قرار است در این محدوده عملیاتی شود.

وی به تاکید بر اینکه به بهانه آلایندگی یا مصرف آب نباید کاری کنیم سرمایه‌گریزی داشته باشیم، تصریح کرد: بهترین راهکار، استفاده از پساب‌های شهری و آب پایدار برای صنایع است و با اقدامات انجام شده بازچرخانی آب در برخی شرکت‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره به اینکه با این کار هم آب مصرفی کمتر شده و هم آب خروجی نیز اصلاح و آلودگی آن کمتر شده است، خاطرنشان کرد: با اصلاح قیمت آب، میزان مصرف نیز در واحدهای تولیدی اصلاح و از هدر رفت جلوگیری شد.

 به جای فراری دادن صنایع، باید راهکار جلوگیری از آلایندگی را بیابیم

پروژه تصفیه تکمیلی و انتقال پساب فاضلاب شهری به شهرک‌های صنعتی در شهر از نخستین مقصدهای بازدید خبرنگاران بود.

طبق گفته دست‌اندرکاران پروژه، این پروژه در شهرک‌های صنعتی «اشراق»، «نوآوران»، «شهیدشهریاری» و صنایع مستقر در مسیر پروژه اجرا می‌شود.

به گفته متخصصان این طرح؛ مجموع خطوط انتقال پروژه؛ ۶۵ کیلومتر و حجم انتقال در فاز نخست؛ ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است. مبلغ هزینه کرد تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مجید گلشنی‌منفرد_ مدیرکل صمت استان زنجان در جریان بازدید از این پروژه با بیان اینکه شرکت تولیدکننده کاغذ به ۵ هزار مترمکعب آب نیاز داشت و اکنون ۴ هزار مترمکعب معادل ۸۰ درصد آب مورد از طریق پساب تأمین می‌شود، ادامه داد: در بحث کاغذ در حال تبدیل شدن به قطب در کشور هستیم و به جای فراری دادن صنایع باید راهکار برای جلوگیری از آلایندگی بیابیم.

«صنعت روی» می‌توانست شیرین باشد؛ اگر جانمایی خوبی داشت!

مقصد دوم بازدید خبرنگاران از شهرک تخصصی روی، شرکت میلاد روی بود که تعدادی از مسئولان صنعت روی به ابهامات مربوط به فعالیت تعدادی از واحدهای مستقر در این شهرک و نگرانی از تاثیر منفی شهرک بر سلامت انسان و محیط زیست و طبیعت پاسخ دادند.

مجید گلشنی‌منفرد، مدیرکل صمت استان زنجان در ابتدا عنوان کرد: «صنعت روی» می‌توانست شیرین باشد اگر جانمایی خوبی داشت. صنعت روی در اوایل استقرار «تکنولوژی محور» بود اما با پیشرفت علم؛ تبدیل به صنعت «انرژی‌بر» شده است. معتقدم که نمی‌توانیم صنعت «روی» را خط بزنیم و در خصوص فعالیت واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی، نباید نگاه صفر و یک داشته باشیم چرا که ما با زنجیره‌ای که اشتغال و سرمایه‌گذاری و تولید به همراه داشته و دارد؛ مواجهیم.

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه صنعت و سرب و روی و صنایع معدنی به نسبت آلایندگی بیشتری دارند، ابراز کرد: قدرت هر کشوری به این است که منابع خام در اختیار خود را با فرآوری و تبدیل به محصول، به درستی استفاده کند.

جابجایی شهرک تخصصی روی به همین راحتی‌ها نیست

وی در مورد وضعیت شهرک روی اظهار کرد: صنایع روی در این شهرک به صورت مستقیم حداقل ۱۰ هزار نفر ظرفیت اشتغال دارد و تکمیل زنجیره این عدد را افزایش می‌دهد.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه ۲۷ درصد اسید مورد نیاز کشور در زنجان تولید می‌شود و زنجیره تولید روی در زنجان را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: صنعت روی از ۲۰ سال پیش تکنولوژی محور بود و صنعتی انرژی‌بر است و امروزه بخش تحقیق و توسعه این واحدها به دانش جدیدی دست می‌یابند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه جانمایی شهرک روی درست نبوده و شاید به دلایل دیگر مثل ایجاد اشتغال این تصمیم گرفته شد، خاطرنشان کرد: این شهرک با بالاترین ظرفیت ۳ میلیون تن خاک مصرف می‌کند و در مقایسه با ظرفیت مس سرچشمه عدد خیلی کمتری است.

وی تعداد واحدهای شهرک روی را حدود 35 مورد برشمرد و افزود: جانمایی و یکپارچگی موضوعی بود که باید در استقرار واحدهای روی مورد توجه قرار می‌گرفت.

گلشنی‌منفرد انتقال شهرک روی را کاری دشوار دانست و گفت: بخشی از تأسیسات آن دارای شبکه لوله کشی است و به‌راحتی قابل انتقال نیست و از طرفی حذف صنعت روی زنجیره‌هایی از تولید که به واسطه این صنعت شکل گرفته است را حذف می‌کند.

مرکزی که نمونه‌‌برداری گیاهی اراضی کشاورزی شهرک روی را انجام داد؛ «صلاحیت» نداشت

سیروس میانجی، عضو انجمن صنایع سرب و روی ایران در پاسخ به صدای زنجان در خصوص ابهامات مربوط به آلودگی‌های خاک اطراف شهرک تخصصی روی که در بخشی از این اراضی محصولات کشاورزی پرورش می‌شود؛ عنوان کرد: نتایج این آزمایشگاه ( در حوزه گیاهان) درست نبود چرا که این مرکز اصلا صلاحیت نداشته است.

میانجی در خصوص برنامه خرید اراضی کشاورزی اطراف شهرک تخصصی روی برای جلوگیری از هر گونه آلودگی احتمالی نیز عنوان کرد: بخشی از اراضی اطراف شهرک تخصصی روی خریداری شده و در نظر داریم اراضی باقیمانده نیز از کشاورزان خریداری شود.

مطالعه علمی که اثبات کند بین «سرب و روی» و «سرطان» ارتباط مستقیم هست؛ وجود ندارد

عضو انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران همچنین همچنین با بیان اینکه هیچ یک از فعالان صنعتی و تولیدکنندگان نقشی در استقرار شهرک تخصصی روی نداشته‌اند، توضیح داد: از سال ۸۷ و بر اساس مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان زنجان نیز به هیچ عنوان توسعه‌‌ای در شهرک تخصصی روی رخ نداده است.

میانجی با اشاره به اقدمات مثبت صورت گرفته در حوزه صنعت سرب و روی ابراز کرد: خوشبختانه در صنعت سرب و‌ روی وابسته به هیچ کشوری نیستیم.

میانجی همچنین آلایندگی‌های دارای حالت گاز و‌ جامد حاصل از فعالیت واحدها در شهرک تخصصی روی  را رد کرد و گفت: پسماندهای جامد بلافاصله از محل تولید به محل دفن تعبیه‌شده منتقل می‌شوند.

عضو  انجمن صنایع و معدن سرب و روی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص نگرانی‌ها نسبت به نقش واحدهای روی در ابتلا به سرطان عنوان کرد: هیچ مطالعه علمی و دانشگاهی که اثبات کند بین «سرب و روی» و «سرطان» ارتباط مستقیم هست؛ وجود ندارد. زنجان هم به هیچ عنوان جزو استان‌های نخست کشور در بحث سرطان نیست.

نگاه‌ها به فعالیت‌های معدنی استان زنجان باید «توسعه‌ای» باشد

به گزارش صدای زنجان؛ به دنبال انتشار خبر مربوط به سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در روستای «گوزلدره» سلطانیه، نگرانی‌ها نسبت به در معرض خطر قرار گرفتن منابع آبی محدود منطقه بالا رفته و واکنش‌ها نسبت به این خبر همچنان ادامه دارد.

سومین و آخرین مقصد تور صنعتی برنامه‌ریزی شده توسط اداره کل صمت استان زنجان؛ بازدید از « معدن فولاد گوزلدره در شهرستان سلطانیه» که به شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان واگذار شده است؛ بود.

مجید گلشنی منفرد در این بازدید به واگذاری امتیاز بهره برداری معدن «گوزلدره» سلطانیه به شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: با این واگذاری شاهد فعالیت های قابل توجهی در حوزه اکتشاف معدنی در استان هستیم. نگاه ما یک نگاه توسعه‌ای در حوزه اکتشاف و فرآوری در حوزه معادن است.

گلشنی‌منفرد با بیان اینکه در چند سال گذشته در حوزه اکتشاف معادن استان به خوبی اقدام نشده بود، عنوان کرد: توسعه معادن در گرو اکتشاف است و بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های بزرگ در این حوزه، اتفاقات خوبی را در استان رقم می زند.

«آب» در فعالیت‌های « فولاد خوزستان» در «گوزلدره استان زنجان» مؤلفه مزاحم است

سیدوحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در این بازدید در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر نگرانی‌ها از افزایش محدودیت منابع آبی و اصرار برخی از مسئولان و فعالان صنعتی برای استقرار صنایع آب‌بری همچون فولاد عنوان کرد: فولاد خوزستان دارای 12 الی 13 شرکت تابعه است که یکی از این شرکت‌ها «توسعه و معادن» است و طبق آن رسالت شرکت متبوع، «معدن‌داری»، «کنسانتره‌سازی« و «گندله‌سازی» است، یعنی قرار نیست شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان بیلت یا شمشه (billet)، بلوم یا شمشال (bloom)، اسلب یا تختال (slab) تولید کند. بر همین اساس این شرکت خوراک شرکت‌های زیرمجموعه را تامین و به پایگاه‌های شرکت فولاد خوزستان در اقصی نقاط کشور ارسال کند.

سیدعلی با بیان اینکه «آب» در توسعه صنایع به عنوان آیتم مهم در نظر گرفته می‌شود اما در معدن به عنوان مولفه مزاحم محسوب می‌شود، ادامه داد: هر چه رطوبت سنگ، کنسانتره تولیدی و دانه‌بندی کمتر باشد، کیفیت ماده معدنی بالاست. با این حساب، به لخاظ معدن‌داری هیچ نگرانی و چالشی بابت آب نداریم.

سیدعلی «جلوگیری از انتقال ماده خام نامبرده در معدن گوزلدره استان زنجان به خوزستان» را دلیل اصلی استقرار این شرکت در منطقه سلطانیه عنوان کرد و گفت: این مهم علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، در استان زنجان برای 300 نفر به طور مستقیم و 550 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد. علاوه بر این در کنار تولید به مسئولیت اجتماعی خود نیز پایبند هستیم و این موضوع از اولویت‌های ماست.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان همچنین گفت: فولاد خوزستان ضمن قدردانی از نگاه توسعه‌ای مسئولان استان به صنعت و حمایت از سرمایه‌گذراان از جمله «فولاد خوزستان» عنوان کرد: فولاد خوزستان با تولید نزدیک به 4 میلیون تن فولا میانی شامل بیلت یا شمشه (billet)، بلوم یا شمشال (bloom)، اسلب یا تختال (slab) از بازیگران اساسی صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و بعد از «فولاد مبارکه» رتبه دوم کشور را دارد.

سیدعلی اضفه کرد: «نبود استراتژی» و «پیاده‌سازی صنعت و معدن»، «آمایش سرزمینی» شرکت‌هایی نظیر فولاد خوزستان و فولاد مبارکه برای بقای تولید و تولید پایدار باید برای تکمیل زنجیره فولاد، سرمایه‌گذاری‌هایی تا در کنار حفظ تولید بتوانند، افزایش ظرفیت هم داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اشاره به شناسایی و احصاص پتانسیل‌های معدنی استان زنجان عنوان کرد: یکی از معادنی که تحت تملک شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان قرار گرفت؛ معدن «گوزلدره» سلطانیه استان زنجان بود. در معدن باید در کنار استخراج باید اکتشاف را داشته باشیم منجر به افزایش طول عمر معدن شده و میزان خطاها را کاهش دهیم.

وی ابراز کرد: نزدیک به 3 هزار متر در دو مرحله حفاری صورت گرفت که ادعایمان بیش از این است و برای رعایت استاندارد و اشل این روش را ادامه می‌دهیم اما این نوید را می‌دهم که برای سال‌های آتی به لحاظ تناژ و ذخائر ، اعداد و ارقام بیشتری را به اصحاب رسانه و سهامداران فولاد خوزستان اطلاع‌رسانی کنیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرک رویسرمایه گذاریفولاد خوزستان
sedayezanjannews.ir/nx11215


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»