کد خبر: 1124
1398/04/04 - 23:11


رئیس اتاق اصناف استان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت:

زیر پا ماندگان جنگ اقتصادی را بشناسید

حمایت در حد حرف مانده است

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- چهل و دومین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دیروز با حضور استاندار، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی به منظور بررسی موانع پیش روی اصناف، کسبه و بازاریان استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد.

جای خالی اصناف در کارگروه اشتغال، عدم بهره‌مندی کامل اصناف از شهرک صنفی، لزوم تعیین نرخ جدید برای نان در سال جاری، مشکلات تهیه کاغذ اصناف فعال در حوزه لوازم‌التحریر و نبود صرافی در ابهر از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

رئیس اتاق اصناف استان در این نشست شرایط اقتصادی کنونی کشور را به جنگ اقتصادی تمام عیار تعبیر کرد که ایران ناخواسته وارد آن شده است.

سیدمحمود موسوی ضمن تاکید بر لزوم شناسایی مجروحان و ایثارگران و زیرپاماندگان جنگ اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه در حرف و نه عمل خود را آماده جنگ نشان داده‌ایم در حالی که هیچ اقدام جدی برای مقابله با آن انجام نداده‌ایم.

** شهرک صنفی به نام اصناف به کام دیگران

موسوی با اشاره به تبدیل سایت کارگاهی به شهرک صنفی اضافه کرد: شاید 40 درصد این منطقه متعلق به اصناف و صنعتگران باشد، مابقی زمین شهرک متعلق به کارمندان است، نمی‌دانم شاید برخی‌ها به دنبال اهداف دیگری بودند که می‌خواستند با نام شهرک صنفی اهدافشان را عملیاتی کنند، به نظر می‌رسد مسئولان امر برای حل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه صنعتگران و اصناف زخمی‌اند، ادامه داد: دولت برای حیوانات وحشی در حال انقراض تمهیداتی اندیشیده است، چرا برای وضعیت کنونی فعالان اقتصادی که از بحران کنونی زخمی شده‌اند و وضعیشان بد و بدتر می‌شود کاری نمی‌کند؟

رئیس اتاق اصناف ابهر نیز با عنوان اینکه نرخ نان از سوی دستگاه‌های متولی تعیین و اعلام نشده است خواستار پیگیری این موضوع شد.

داود کاظمی با اشاره به حمایت‌های بازاریان و کسبه از دولت در مواقع بحرانی کشور ابراز کرد: بازاریان در مراسم‌های گلریزان برای زندانیان، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و غیره همواره دوشادوش دولت خدمت کرده‌اند.

کاظمی عرضه و فروش اقلام اساسی مردم از فروشگاه‌های بزرگ را نادیده گرفتن حمایت‌های همه‌جانبه اصناف از سوی دولت دانست و گفت: فروشگاه‌های بزرگ نه سوخت و ساز دارند و نه نسیه! این بازاریان هستند که در مواقع ضروری سعی کرده‌اند کمک حال دولتی‌ها باشند.

موضوع تامین کاغذ موردنیاز از سوی اصناف فعال در حوزه لوازم‌التحریر، نبود واحد صرافی برای خدمت به حجاج و شهروندان از جمله مشکلات شهرستان بهر بود که توسط کاظمی مطرح شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه خدمات و میزان سهم آن در اقتصاد استان و تاکیدات مسئولان برای افزاش سهم این بخش ابراز کرد: خوشبختانه در این حوزه نسبت به بخش‌های کشاورزی و صنعت شاهد رشد مطلوبی هستیم.

ناصر فغفوری با اشاره به آمارهای سال 97 خاطرنشان کرد: در مدت زمان یاد شده کشاورزی با کاهش حدود 3.5 واحدی سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داد در حالی که این بخش در سطح کشور یک درصد رشد داشت.

فغفوری میزان رشد بخش صنعت را یک درصد اعلام کرد و گفت: این مهم در سطح کشور روند کاهشی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه سهم اشتغال در بخش خدمات کشور از 50.2 درصد به 50.3 درصد رسیده است، اضافه کرد: این میزان سهم در استان از 34 درصد به 36.6 درصد رسیده است که نمایانگر افزایش سهم اشتغال در حوزه خدمات است.

این مسئول ادامه داد: برای کاهش واحدهای فاقد مجوز درصددیم تا با احصاء منابع جدید مالیاتی و تسهیل در فرآیند کسب و کار مراحل و روند اخذ مجوز را کوتاه کنیم تا در اسرع وقت فعال اقتصادی مجوز مربوطه را کسب نماید.

وی بروکراسی و فرآیندهای اداری و استعلامات را از دلایل اصلی عدم اخذ مجوز از سوی برخی واحدهای صنفی دانست و ابراز امیدواری کرد تا با کاهش مراحل یاد شده و رفع موانع در مسیر خدمت به اصناف گامی مؤثر برداشته شود.

** در افزایش نرخ نان از قانون کشور تبعیت می‌کنیم

فغفوری هرگونه تغییر در نرخ‌ نان را منوط به ساماندهی آرد، گندم و نان در سطح کشور دانست و افزود: البته اقدامات کارشناسی برای تحقق این امر در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه نرخ‌های افزایشی نان در سال‌ قبل کفاف زندگی اصناف این حوزه را نمی‌دهد، تصریح کرد: با این وجود باید به تبعیت از کشور نسبت به افزایش نرخ نان اقدام کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به مشکلات مربوط به کاغذ اصناف فعال در حوزه فروش لوازم التحریر نیز گفت: در سطح استان 2 واحد بزرگ تولید کاغذ فعالیت می‌کنند در نتیجه هیچ مشکلی بابت تامین این کالا نداشته بلکه به استان‌هایی نظیر همدان، اردبیل و کردستان نیز صادر می‌کنیم. در زنجان 5 واحد کاغذفروشی موظفند نسبت به مصرف لوازم التحریر نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

تجلیل از اتحادیه‌های برتر، برخورد با گرانفروشی‌ها و روند توزیع اقلام اساسی در سطح استان از دیگر محورهایی بود که فغفوری در موردشان صحبت کرد.

استاندار زنجان نیز با بیان اینکه سهم اشتغال در صنعت استان نسبت متوسط کشوری تقریبا برابر است، افزود: این میزان در کشاورزی از متوسط کشوری به صورت معنادار بالا و در حوزه اشتغال در بخش خدمات نسبت به متوسط کشوری به صورت معنادار تقریبا پائین است.

فتح‌اله حقیقی بهبود وضعیت اشتغال در بخش خدمات را از اولویت‌های قطعی برای استان دانست و با بیان اینکه با وجود پیگیری‌ها کارهای صورت گرفته به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبوده است، تاکید کرد: باید بدون شعار و با اقدامات عملی برای تحقق این امر انجام گیرد.

حقیقی با عنوان اینکه در شرایط کنونی اقتصاد هیچ کس حق ندارد کلاس بگذارد، خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ضروری است برای رفع موانع پیش رو و حل مسائل در کنار هم قرار بگیریم تا کارها در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کمیته اصناف جهت پیگیری مسائل ویژه این قشر ابراز کرد: حذف بی‌عدالتی ابتدایی‌ترین کار ماست و این کار را تا جایی که امکان دارد انجام می‌دهیم.

** اعمال قانون بر 7 تن پسماند روی دپو شده

استاندار زنجان با بیان اینکه ضروری است تا موضوع دپوی 7 میلیون تن پسماند روی تعیین تکلیف شود، از هماهنگی‌های انجام گرفته با مسئولان قضایی استان خبر داد و گفت: این اعمال قانون با همراهی مدیران اجرایی استان و به نفع مردم زنجان در دستور کار جدی قرار گرفته است.

مقام عالی دولت در استان پلمب کردن بنگاه‌های فاقد مجوز فعال در زمینه مسکن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت را از پیگیری‌های مهم مسئولان ذیربط عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی بهتر است به یکدیگر رحم کنیم، هنر این است کمک حال هم باشیم و برای رفع مشکل یکدیگر تلاش کنیم.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

صدای زنجاناستاندار زنجاناتاق بازرگانی زنجانصنعت استان
sedayezanjannews.ir/nx1124


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»