کد خبر: 1140
1398/04/15 - 9:2


صدای زنجان موضوع حقوق پرداخت نشده 5 ماهه‌ کارگران گنبد سلطانیه را پیگیری می‌کند

مشکلات کارگران گنبد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان: تا ده روز دیگر اعتبار اولیه پرداخت حقوق این کارگران تامین می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - جمعی از کارگران مشغول کار در گنبد سلطانیه زنجان در پی تماسی که با روزنامه صدای زنجان داشتند، عنوان کردند حقوق آنها بالغ بر 5 ماه است که پرداخت نشده است و خواستار پیگیری این موضوع از سوی روزنامه صدای زنجان شدند.

روزنامه صدای زنجان در تماس با این کارگران، دغدغه‌های دغدغه 53 نفر از آنان را  بررسی کرد.

یکی از این افراد که تاکید داشت نامی از او در این گزارش برده نشود، گفت: از اسفند ماه سال 97 تاکنون هیچ حقوقی به کارگران این مجموعه پرداخت نشده است و علاوه بر آن، عیدی و حقوق ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد نیز پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در ماه تیر قرار داریم و امید پرداخت حقوق این ماه هم نمی‌رود، افزود: وعده‌هایی از سوی مسئولین در خصوص اینکه حقوق‌ها به زودی پرداخت خواهد شد؛ داده شده که هیچ یک اجرایی نشده‌اند.

وی گفت: قبل از تعطیلات عید گفته بودند که چهارم و پنجم عید حقوق‌هایتان پرداخت می‌شود که این امر محقق نشد و همین روند ادامه پیدا کرد تا اینکه امروز به این نقطه رسیده‌ایم که بالغ بر5 ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم .

این کارگر با اشاره به اینکه مسئولین عنوان می‌دارند که یک سری اوراق بهادار در سازمان وجود دارد که سر رسید این اوراق‌ها تا 30 تیرماه است و اگر تا آن روز این اوراق‌ها بتواند نقد شود؛ حقوق کارکنان را پرداخت خواهد کرد، افزود: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته است و تمام کارگرها در مضیقه هستند و بانک، چک ضامن کسانی که قسط بانکی دارند را اجرا گذاشته است و کارشان به دادگاه کشیده است .

وی با اشاره به گرانی های موجود جامعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 54 کارگر در این مجموعه در حال فعالیت هستند که حقوق هیچ یک پرداخت نشده است و همگی به دلیل وضعیت موجود بیکاری جامعه مجبور به این هستند که به کار خود ادامه دهند و یا اینکه برخی از این افراد سابقه 25 تا 30 ساله در این زمینه دارند که نمی‌توانند واقعا این کار را رها کنند و سراغ کار دیگر بروند اما در مجموع کارگران در گوشه و کنار، اعتراضاتی را داشتند و چند روزی نیز کارگاه را تعطیل کردند که نتیجه‌ای جز وعده و وعید نداشت.

این کارگر با اشاره به اینکه مسئولین مدام وعده می‌دهند که هفته آینده حقوقتان را واریز می‌کنیم اما "هفته آینده" کدام هفته است خدا می‌داند، گفت: همه مسئولینی که به دیدار ما آمدند همگی وعده دادند اما هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است و هنوز هم که هنوز است حقوقمان را دریافت نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مسئولین اذعان می‌کنند اعتبارات و بودجه‌های مربوط با این پروژه‌ به صورت اوراق به آن‌ها پرداخت شده است و اوراق یک تاریخ سر رسید دارد و تا تاریخ سر رسید، نرسد ما نمی‌توانیم این اوراق را نقد کنیم و پول کارگران را پرداخت کنیم، افزود: 30 تیر ماه هم سال مالی 97 تمام می‌شود و این‌ها باید اسناد مالی را جمع کنند و پول‌هایشان را پرداخت کنند و سند بدهند، که در این زمینه هم هیچ‌کاری انجام نشده است.

این کارگر خاطرنشان کرد: از نظر بیمه هم کارگران دچار مشکل هستند و واقعا در مضیقه قرار دارند به خصوص گروهی که بیمار در خانواده دارند دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک جلسه‌ای برای توجیه کارگران برگزار شد و به آنها گفته شد که مسئولین با بانک‌ها صحبت می‌کنند که تا زمان دریافت حقوق این کارگران، اقدامی درباره مطالبات بانکی از این کارگران نکنند که ممکن نشد، گفت: در کنار آن هم وعده داده بودند با برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای صحبت می‌کنند تا کارگران به اندازه 2 میلیون تومان از آنجا خرید کنند و بعدها از حقوق کارگران این هزینه پرداخت شود که این امر نیز محقق نشد. تنها ماه قبل حدود دو میلیون تومان به کارگران مساعده دادند که کارگران بتوانند برخی از مشکلات خود را برطرف کنند و از پس هزینه‌های خود بربیایند.

وی افزود: کارگران گنبد با سابقه 25سال هنوز به صورت قراردادی و به صورت سه ماهه کار می‌کنند و استخدام نشده‌اند و لیست کارکرد همه مهندسین و مدیران به صورت کارگری رد می‌شود و سمت در اینجا معنایی ندارد و همه کارگر هستیم. ضمن اینکه مشاهده می‌شود کارگری با 25 سال سابقه در حال بازنشسته شدن است اما همچنان با قراردادهای سه ماه کار می‌کنند و هیچ استخدامی در این زمینه وجود ندارد .

 در ادامه پیگیری‌های صدای زنجان برای حل این مشکل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی با اشاره به اینکه حقوق کارگران گنبد سلطانیه به صورت ملی است و مستقیما از سوی سازمان مرکزی تامین می‌شود، گفت: این حقوق از سوی سازمان مرکزی به استان ابلاغ می‌شود و استان تنها کارهای اداری‌اش را انجام می‌دهد، مشکلی که در این زمینه وجود داشت به واسطه اینکه از بند «ز» اوراق خزانه از اعتبارات سال 97 بود، نقد شدن این اوراق زمان‌بر شد و به واسطه مشکلاتی که در نزدیکی‌های سال نو وجود داشت، بند «ز» نه در سازمان میراث فرهنگی بلکه در تمامی کشور و آنهایی که بند « ز» داشتند نقدینگی با مشکل مواجه شد به همین خاطر پرداخت حقوق پایگاه‌های جهانی از جمله گنبد سلطانیه با مشکلات تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مواجه شد، یعنی خود دستگاه مشکل نداشت.

وی ادامه داد: این عدم تامین اعتبار باعث شد تا سازمان بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت بکند و بخشی‌ از آن باقی بماند.

وی افزود: امسال نیز در حدود یک ماه حقوق این کارگران را پرداخت کردیم اما آخرین موضوعی که در این زمینه وجود دارد، تامین شدن اعتبارات است که اعتبار اولیه این امر تامین شده و به صورت اوراق هم نیست بلکه نقدینگی است که تا ده روز آینده این اعتبار بایستی برای خزانه مرکزی وارد شود و از طریق سازمان مرکزی، به حساب ما وارد شود اما تامین اعتبار اولیه مشکلش برطرف شده است و امید است طی دو هفته آینده، دستمزد دوستان را تا حدودی پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان از این معوقه‌ها پرداخت خواهد شد، گفت: چون میزان تخصیص اعتبار را اعلام نکرده‌اند به همین خاطر این مسئله کمی زمان‌بر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات این کارگران را درک می‌کند و مطالبات آنها کاملا به حق است، افزود: اما مشکلی که وجود داشت در قسمت تامین اعتبارات بود که شکر خدا با پیگیری‌هایی که سازمان مرکزی انجام داده است، امیدواریم تا همین چند هفته آینده پرداخت شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگنبد سلطانیهیحیی رحمتیکارگران گنبد سلطانیه
sedayezanjannews.ir/nx1140


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»